Aihe: Musiikin teoria
1
timhak01
14.01.2017 07:28:26
Mistä löytyisi yksissä kansissa oleva laajempi musiikin teoriaopas, jossa olisi sovittamisestakin asiaa?
kmh
16.01.2017 17:07:00
En osaa sanoa yleisestä oppaasta, mutta tulisi mieleen muutama kirja jotka itse olen kokenut hyödyllisiksi.

Big bändille Lowell & Pullig: arranging for large jazz ensemble

Orkesterille Rimski-Korsakoff: Principles of orchestration

Pienemmillä kokoonpanoille sovittaminen voi sit olla kaikkea siitä että tunkee lead sheetin eteen ja bändi kehittää itse, siihen että kirjoittaa koko höskän valmiiksi. Pop-kokoonpanolle yleensä riittää lead-sheet (soinnut ja melodia), ja jos ehdottomasti haluaa jotain tiettyä komppia tai riffiä, voi sen kirjoittaa auki.

Samat periaatteet pätee pieniin yhtyeisiin kuin isoimpiinkin: joko soitetaan melodiaa, harmoniaa tai sitten kontrapunktia. Harmonian suhteen bassoton kokoonpano pakottaa sointusoittimet käyttämään juurta enemmän sointuvalinnoissa, kun taas basson läsnäolo sallii enemmän vapauksia.

Periaate on se että soittajat ei astu toistensa varpaille, vaan että kaikki tulee kuulluksi, ja se onnistuu parhaiten niin että kaikki ei soita samassa rekisterissä. Mielenkiintoa syntyy myös sillä että vaihtaa tekstuuria ja on välillä hiljaa.

Soittamatta oleminen tuntuu olevan monelle muusikolle hitusen haasteellista.
locoloco
19.01.2017 13:02:27 (muokattu 19.01.2017 13:04:42)
kmh: En osaa sanoa yleisestä oppaasta, mutta tulisi mieleen muutama kirja jotka itse olen kokenut hyödyllisiksi.

Big bändille Lowell & Pullig: arranging for large jazz ensemble

Orkesterille Rimski-Korsakoff: Principles of orchestration

Pienemmillä kokoonpanoille sovittaminen voi sit olla kaikkea siitä että tunkee lead sheetin eteen ja bändi kehittää itse, siihen että kirjoittaa koko höskän valmiiksi. Pop-kokoonpanolle yleensä riittää lead-sheet (soinnut ja melodia), ja jos ehdottomasti haluaa jotain tiettyä komppia tai riffiä, voi sen kirjoittaa auki.

Samat periaatteet pätee pieniin yhtyeisiin kuin isoimpiinkin: joko soitetaan melodiaa, harmoniaa tai sitten kontrapunktia. Harmonian suhteen bassoton kokoonpano pakottaa sointusoittimet käyttämään juurta enemmän sointuvalinnoissa, kun taas basson läsnäolo sallii enemmän vapauksia.

Periaate on se että soittajat ei astu toistensa varpaille, vaan että kaikki tulee kuulluksi, ja se onnistuu parhaiten niin että kaikki ei soita samassa rekisterissä. Mielenkiintoa syntyy myös sillä että vaihtaa tekstuuria ja on välillä hiljaa.

Soittamatta oleminen tuntuu olevan monelle muusikolle hitusen haasteellista.

"Periaate on se että soittajat ei astu toistensa varpaille, vaan että kaikki tulee kuulluksi, ja se onnistuu parhaiten niin että kaikki ei soita samassa rekisterissä. Mielenkiintoa syntyy myös sillä että vaihtaa tekstuuria ja on välillä hiljaa".

Löytyykös syventäviä opuksia nimenomaan tosta että " soittimet eivät soita samassa rekkarissa"?. haen eritytisesti perspektiiviä pianon/kitaran yhteen sovittamisesta?
Sax-pappa
19.01.2017 16:10:06
Sovittamiseen oppaiksi suosittelen:

Russel Garcia: The Professional Arranger Composer

Gordon Delamont: Modern Arranging Technique

Ainakin ensinmainittu lienee saatavissa Suomestakin. Jälkimmäisen olen ostanut kirpputorilta : )
Janus
04.02.2017 16:23:48
Kannattaisi lukea orkestraatiokirjallisuutta vähän laajemminkin (+tutustua 1900-luvun partituureihin, ja ylipäätään opiskella alaa) ennen kuin suosittelee Rimski-Korsakovin teosta ensimmäiseksi oppikirjaksi vuonna 2017.
ThrashGuitarist
11.03.2017 22:36:47
Jorrella on kyllä komea lista. Onko jossain kirjassa juttua eri moodien sointujen funktioista? Esimerkiksi miksolyydisestä ja doorisesta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)