Viljoman 05.03.2017 23:46:37 | |
---|
Ja oudosti otsikoitu ketju.. Löysin youtubesta hauskan äänenavauksen. Tässä linkki siihen: https://youtu.be/OK9hWvy8uNw Jostain kumman syystä ensimmäinen kahdesta harjoutuksesta (arpeggio duuriasteikkoa alaspäin hii-äänellä) osoittatui minulle todella vaikeaksi. Siirryttäessä asteikon vitosäänestä neloseen aivoni käskevät minua laulamaan nelosen ylennettynä ja laskeutumaan siitä kolmosen kautta kakkoseen, joka on muuttunut päässäni perusääneksi. Whaat? Olenko ainoa, jonka aivot tekevät tepposet. Luulisi, ettei duuriasteikon alaspäin laskettelu olisi vaikeaa, mutta näköjään on. Ps. Virhe tapahtuu erityisesti, jos teen harjoitteen ilman että video pyörii taustalla, koska siitä saatua referenssiä pystyy peesaamaan. Jos et ymmärrä kysymystä, vika on sinussa ei tässä avauksessa |
Khassera 06.03.2017 09:13:07 | |
---|
En tajua noita ääninimiä/termejä mutta ihan hyvin tuo sujuu. Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään. |
Viljoman 06.03.2017 11:19:36 | |
---|
EI ihme, ettei avaudu, koska niin hankalasti selitetty :) Eli esim. Jos, harjoituksessa tultaisiin alas C-duuristeikko, aivoni käskevät laulamaan f-sävelen sijaan f#-sävelen, jonka jälkeen e-sävelen, jonka jälkeen päättämään d-säveleen, jota aivoni ovatkin alkeet pitämään sävellajin perusäänenä. Eli jossain vaiheessa harjoitusta alas mentävä sävellaji hyppää kokonaisen sävelaskeleen mielessäni ylöspäin. Eli, jos oikeasti harjoitus menisi: c h a c h a g h a g f a g f e g f e d f e d c niin pääni käskee kaulamaan: c h a c h a g h a g f# a g f# e g f# e d |
Khassera 06.03.2017 12:24:50 | |
---|
Viljoman: EI ihme, ettei avaudu, koska niin hankalasti selitetty :) Eli siis laulat väärän melodian. Ratkaisu: Laula oikea melodia! :D Hyvin sä selitit, mä olen vain teoreettisesti challenged. Lievästi. Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään. |
Viljoman 06.03.2017 13:36:13 | |
---|
Khassera: Eli siis laulat väärän melodian. Ratkaisu: Laula oikea melodia! :D Hyvin sä selitit, mä olen vain teoreettisesti challenged. Lievästi. Kiitos ratkaisuideasta :D Ehkä postaukseni tarkoitus oli enemmän kummastella kuinka on mahdollista, että luonnollisesti laulan tuossa harjoituksessa väärän melodian ja kysyä tuleeko muila sama virhe luonnostaan. Outoa tässä nimen omaan se, että perusduuriasteikko on varmasti syvimmälle juurtunut asteikko ja luulisi sen ajavan ajatusrakenteissa jonkun modulaatiohärpäkkeen edelle. Selittämättömiä ovat omat aatokset. |
Khassera 06.03.2017 13:47:46 | |
---|
Viljoman: Kiitos ratkaisuideasta :D Ehkä postaukseni tarkoitus oli enemmän kummastella kuinka on mahdollista, että luonnollisesti laulan tuossa harjoituksessa väärän melodian ja kysyä tuleeko muila sama virhe luonnostaan. Outoa tässä nimen omaan se, että perusduuriasteikko on varmasti syvimmälle juurtunut asteikko ja luulisi sen ajavan ajatusrakenteissa jonkun modulaatiohärpäkkeen edelle. Selittämättömiä ovat omat aatokset. Aaaaaaaaaaaa no nyt kato ääliöki älys. Joo, mulla taipu ennen kaikki arpeggiot molleiksi väkisin. Olen vissiin melankolinen ihminen tai jotain. Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään. |
Klezberg 08.03.2017 09:08:29 (muokattu 08.03.2017 09:10:09) | |
---|
Viljoman: c h a c h a g h a g f# a g f# e g f# e d No tuossahan liikutaan alussa yhtä hyvin g-duurissa, mistä tuo fis varmaan siihen tulee. Kun mä kokeilen tuota maniskalla, niin minäkin mieluummin soitan siihen fis:in kuin f:n. Eli mulla korva kokee tuon g-duuriksi, lopun ei ei tunnu toonikalta vaan dominantilta. Ehkä tuon harjoituksen ideakin on juuri tuossa, pitää pysyä c-duurissa vaikka korva veisi g-duuriin? Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |
Viljoman 08.03.2017 15:09:21 | |
---|
Ehkä tuon harjoituksen ideakin on juuri tuossa, pitää pysyä c-duurissa vaikka korva veisi g-duuriin? Niin voi kyllä olla. On kyllä hankala. Vaikka ensin hyräilisi muutaman kerran C-asteikon alaspäin, kääntyy silti D-asteikoksi harjoitusta tehtäessä tai sinulla G:ksi. Pystyn kyllä jatkamaan D:stä alaspäin, jolloin päädyn G:hen, eli mieleni muuttaa vielä uudestaan D-duurin G-duuriksi matkalla. Alkuperäisessä C:ssä pysyminen on todella hankala. |
Toi muuten on aika huippu harjoitus. Ei silleen etteikö "eksoottisia" juoksutusharjoituksia löytyisi enemmänkin, mutta tuo koukku aiheuttaa kyllä sen että on pakko päästää irti kaikesta jännittämisestä ja antaa vaan äänen toimia niinkuin sen pitäis että se sujuu. Sitten huomaa kun ei enää "tipahda" rinta-ääneen että ääni on täysin auki. Passaggio katoaa kokonaan. Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään. |
Klezberg 08.03.2017 18:41:18 | |
---|
Tää onkin mielenkiintoinen melodia, mua kun on pitkään kiinnostanut se miten pelkästä sävelkulusta hahmottuu sävellaji. c h a c h a g h a g Musta tuntuu että tässä kohtaa tuo toistuva h-a-g-h-a-g korostaa g:tä niin että jo odottaa seuraako fis-g mikä löisi lukkoon että g on toonika. Jos sitten jatkuukin f# a niin tuo a jättää asian vielä auki, ja kun jatko menee g f# e g f# e d niin onhan d:kin mahdollinen, mutta mulle se ei vielä hahmotu vakaaksi toonikaksi. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |