Aihe: Stereolevitintä masteriin
1
AcLAc
14.02.2017 16:07:49

HEI. Masteroin tässä omaatuotantoa ja tekisi mieli kokeilla jonkunlaista levitintä, jolla pääsisi vaikuttamaan lähinnä vaan ylämiddleen ja yläpäähän. Käytössäni oleva cubase 7.5:en stereo enchanger vaikuttaa koko äänialaan, eikä lopputulos ole oikein toivottu. Olisiko arvon kolleegoilla mitään suosituksia? - Aclac
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Henri Henri Olavi
14.02.2017 16:16:43
AcLAc: HEI. Masteroin tässä omaatuotantoa ja tekisi mieli kokeilla jonkunlaista levitintä, jolla pääsisi vaikuttamaan lähinnä vaan ylämiddleen ja yläpäähän. Käytössäni oleva cubase 7.5:en stereo enchanger vaikuttaa koko äänialaan, eikä lopputulos ole oikein toivottu. Olisiko arvon kolleegoilla mitään suosituksia? - Aclac

Olen käyttänyt Ozone 7:n stereo imageria. Se on helppo ja kätevä. Toki tuossa Ozonessa on paljon muutakin, eli jos pelkästään erillistä levitintä kaipaat, niin sitten joku muu. Olen myös käyttänyt Brainworxin bx_control v2 -plugaria, joskin siinä ei pysty määrittämään kaistaa, jota levennetään. Siinä on kuitenkin oivallinen monomaker.
K.F.S. is the Only Law
AcLAc
14.02.2017 16:28:38

Henri Henri Olavi: Olen käyttänyt Ozone 7:n stereo imageria. Se on helppo ja kätevä. Toki tuossa Ozonessa on paljon muutakin, eli jos pelkästään erillistä levitintä kaipaat, niin sitten joku muu. Olen myös käyttänyt Brainworxin bx_control v2 -plugaria, joskin siinä ei pysty määrittämään kaistaa, jota levennetään. Siinä on kuitenkin oivallinen monomaker.

Hieno avaus... Itse aikoinaan sijoitin izotope alloyhin, jolla piti raitoja säätää. Jotenkin työläs ja liian monipuolinen cubasen omien rinnalla, joten miellyin sitä masterointiin kokeilemaan. Toimii hienosti, mutta juurikin tuo ominaisuus puuttuu. Katsotaan, en viitsisi välttämättä nyt koko Ozonea laittaa.
yarn
14.02.2017 16:39:58
Käviskö tämmöinen "tein itse ja säästin" -tyylinen ratkaisu.

1. Tee bus/send -kanava tms. (en tiedä miksi sitä Cubasessa kutsutaan)
2. Pistä kanavalle eq joka leikkaa pois muut paitsi ne haluamasi ylätaajuudet
3. Pistä se levitin eq:n perään
4. Ohjaa masteri ko. bussiin ja väännä bussikanavan volumet sopivaksi
5. ???
6. Profit!
Lorem ipsum lipsum läpsym
sami_sumea
14.02.2017 16:46:57

1. Tee bus/send -kanava tms. (en tiedä miksi sitä Cubasessa kutsutaan)
2. Pistä kanavalle eq joka leikkaa pois muut paitsi ne haluamasi ylätaajuudet
3. Pistä se levitin eq:n perään
4. Ohjaa masteri ko. bussiin ja väännä bussikanavan volumet sopivaksi
5. ???
6. Profit!

Juu, täydellinen tapa aikaansaada helvetin kummallisen kuuloisia vaihevirheitä.

...
http://www.soundreel.com
AcLAc
14.02.2017 16:53:30

sami_sumea: Juu, täydellinen tapa aikaansaada helvetin kummallisen kuuloisia vaihevirheitä.

...

Joo, voi olla vähän hallitsematon kokonaisuus.
smoltron
14.02.2017 18:47:44

Wavesin Vitaminilla saa myös säröä lisättyä hallitusti: http://www.soundonsound.com/reviews/waves-vitamin
Spedemix
15.02.2017 21:11:19
Ton jakotaajuusasian saa onnistuneemmin tehtyä sillai että laittaa koko musan sekä yläpääleikatun, että alapääleikatun auxin läpi (eli kaksi auxia joissa toisessa yläpääleikkuri ja toisessa alapääleikkuri) ja laittaa stereolevitystä vaan siihen auxiin missä on vain yläpäätä.

Jotta noi pelittää yhdessä hyvin, homma täytyy tehdä sillai että laittaa kaksi filtteriä peräkkäin (eli yksi 12dB/oct filtteri ja toinen samanlainen auxin seuraavaksi insertiksi, ei riitä että laittaa 24dB/oct filtterin) ja molempiin auxeihin sama taajuus. Näin lopputulos soi "suorana" (eli mikään taajuus ei korostu tai hiljene). Jos käyttää 6dB/oct filttereitä peräkkäin niin jommankumman auxin polariteetti pitää kääntää ympäri.

Ylläolevasta muuodostuu niin kutsuttu Linkwitz-Riley filtteri (tai crossoveri kun kerta rinnakain leikataan sekä ylä-, että alapää) jota käytetään mm. kaiutinsuunnittelussa. Myös Ozonessa multibandmoduulit tekee jakotaajuuden noin kun käyttää "analog" -modea Crossover Options -asetusten alla.

Tai sit vaan ostaa Ozonen joka tekee tän koko höskän sun puolesta ja sun ei tartte vaivata päätäsi asialla :)

Taustaa:

Tommonen normifiltteri plugareissa on ns. Butterworth -filtteri ja kun kaksi BW-filtteriä laittaa peräkkäin syntyy Linkwitz-Riley filtteri. BW-filtterissä leikkauskohassa on 3dB:n dippi, LR-filtterissä 6dB:ä minkä takia LR-filtteri on suosittu nimenomaan speaker crossover -asioissa ja multiband-kompuroissa (johtuen just siitä että taajuusvaste ei muutu jos signalille ei muuten tehdä mitään).

Jos laittaa kaksi 12dB/oct BW-filtteriä peräkkäin (series) syntyy 24dB/oct LR-filtteri.
Jos laittaa kaksi 12dB/oct BW-filtteriä rinnakkain (parallel) syntyy 24dB/oct BW-filtteri.
Spede blendaa: https://blend.io/spede
sami_sumea
16.02.2017 00:56:51 (muokattu 16.02.2017 00:59:05)

Siitä ilmainen ratkaisu. En tiä miten hyvin toimii.

https://www.kvraudio.com/product/mu … band-stereo-imager-lite-by-bitsonic

Ja tosta halpa, joka ainakin toimii:

https://www.meldaproduction.com/MStereoProcessor

...
http://www.soundreel.com
Lahtari
16.02.2017 10:08:46

Spedemix: Ton jakotaajuusasian saa onnistuneemmin tehtyä sillai että laittaa koko musan sekä yläpääleikatun, että alapääleikatun auxin läpi (eli kaksi auxia joissa toisessa yläpääleikkuri ja toisessa alapääleikkuri) ja laittaa stereolevitystä vaan siihen auxiin missä on vain yläpäätä.

Jotta noi pelittää yhdessä hyvin, homma täytyy tehdä sillai että laittaa kaksi filtteriä peräkkäin (eli yksi 12dB/oct filtteri ja toinen samanlainen auxin seuraavaksi insertiksi, ei riitä että laittaa 24dB/oct filtterin) ja molempiin auxeihin sama taajuus. Näin lopputulos soi "suorana" (eli mikään taajuus ei korostu tai hiljene). Jos käyttää 6dB/oct filttereitä peräkkäin niin jommankumman auxin polariteetti pitää kääntää ympäri.

Ylläolevasta muuodostuu niin kutsuttu Linkwitz-Riley filtteri (tai crossoveri kun kerta rinnakain leikataan sekä ylä-, että alapää) jota käytetään mm. kaiutinsuunnittelussa. Myös Ozonessa multibandmoduulit tekee jakotaajuuden noin kun käyttää "analog" -modea Crossover Options -asetusten alla.

Tai sit vaan ostaa Ozonen joka tekee tän koko höskän sun puolesta ja sun ei tartte vaivata päätäsi asialla :)

Taustaa:

Tommonen normifiltteri plugareissa on ns. Butterworth -filtteri ja kun kaksi BW-filtteriä laittaa peräkkäin syntyy Linkwitz-Riley filtteri. BW-filtterissä leikkauskohassa on 3dB:n dippi, LR-filtterissä 6dB:ä minkä takia LR-filtteri on suosittu nimenomaan speaker crossover -asioissa ja multiband-kompuroissa (johtuen just siitä että taajuusvaste ei muutu jos signalille ei muuten tehdä mitään).

Jos laittaa kaksi 12dB/oct BW-filtteriä peräkkäin (series) syntyy 24dB/oct LR-filtteri.
Jos laittaa kaksi 12dB/oct BW-filtteriä rinnakkain (parallel) syntyy 24dB/oct BW-filtteri.

On se hurja. Olipa paljon sulateltavaa ennen aamukahvia. Laitoin plussan.
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
AcLAc
17.02.2017 12:13:25

sami_sumea:

Ja tosta halpa, joka ainakin toimii:

https://www.meldaproduction.com/MStereoProcessor

...

No tätähän kannattaa ainakin kokeilla, kiitos.
sammakko54
02.03.2017 20:21:51 (muokattu 02.03.2017 20:22:54)
Spedemix:

Miten laitat kaksi plugaria rinnakkain johonkin raitaan? Yleensä plugarit saa vain peräkkäin. Ensin toinen, sitten toinen. Mitä tarkoitat rinnakkain laittamisella tässä kohtaa? Hyvää infoa muuten. Plussan laitoin siitä hyvästä. Olen aikaisemmin miettinytkin noita kaiutinprossujen kanssa vastaan tulleita BW ja LR termejä.
Hippien kaveri.
saastara
14.03.2017 12:25:03
sammakko54: Miten laitat kaksi plugaria rinnakkain johonkin raitaan? Yleensä plugarit saa vain peräkkäin. Ensin toinen, sitten toinen. Mitä tarkoitat rinnakkain laittamisella tässä kohtaa?

Ohimennen tuli mieleen, Reaperilla onnistuu plugarien rinnan- ja sarjaankytkentä miten huvittaa.. Ei ole itsellä tullut vastaan toista dawia missä onnistuisi, ei sillä että perustavanlaatuisen olennainen ja vaadittava ominaisuus olisi missään mielessä.
https://www.patreon.com/soundslikefog
rumpujumala
18.03.2017 11:49:03
L-R-hipassfiltteri 100Hz:

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4460.jpg

Tosta filtteristä tekee 12dB/oct Linkwitz-Rileyn se, että siinä on tosiaan kaksi kondensaattoria peräkkäin. 100Hz:n kohdalla tosiaan tuo -6dB:ä. Jos tosta ottaa toisen kondensaattorin veke niin sit käy näin:

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4461.jpg

Siitä tuleekin 6dB/oct Butterworth-filteri. 100Hz:n kohdalla -3dB.

12dB/oct BW filtteri saadaan tämmöisessä Sallen-Key -tyyppisessä aktiivifiltterissä niinku silleen että signaalitiellä on kaksi konkkaa, mutta jännitteenjako tapahtuu niiden välillä. Resitorien arvot on about 15kOhm maan välissä ja 30kOhm feedbackissä (tai sitten toisinpäin, en muista). Koska mä oon ihan n00b näissä audiolektroniikka-asioissa, mulla ei oo mitään käryä miksi näin

Tää on vähän OT, mutta lyhyt lisäys tuohon lähes täydelliseen tutkielmaan :)

Komponentti tyyppi tai määrä ei kerro suoraan sitä että onko kyseessä B-W vai L-R suodin.
Komponenttien määrä kertoo vain sen onko kyseessä 3, 6, 12, 24, jne.. db/oct suodin.

Laskukaavat millä komponenttien arvot on laskettu kertoo varsinaisen suotimen nimen. Se on totta että kaksi B-W:tä peräkkäin tekee L-R suotimen.

Suotimia on vaikka kuinka ja montaa eri variaatiota. Kaikissa samat/lähes samat komponentti tyypit, mutta komponenteilla eri arvot. Hyvänä esimerkkinä elektroniikasssa useasti käytetty chebyshev, joka tekee vähän B-W:tä tiukemman "kulman" -3db rajalle, mutta pienellä "notchilla", kun taas B-W:n vaste on suora ja rajataaduuden tienoo kauniin loivasti kaareutuva. Kytkennät on samat, eri komponettiarvoilla.
Esimerkikinä kajareissa yleisimmin käytetyt passiivimaailman alipäästösuotimet ovat järjestyksessä -3, -6, -12db/oct..jne. L, LC, LCL..jne, joissa kela (L) on sarjassa ja konkka (C) maissa.
Kyseisille kompoille saadaan laskettua arvot kunhan ensin päättää rajataajuuden, jyrkkyyden ja suodin-tyypin eli B-W, chebyshev, L-R yms.

Jos on kiinnostusta suotimiin niin tutustukaa ensin passiivikytkentöihin ennen kun hyppäätte aktiivisten opareiden maailmaan.
Niinkun noista oparikytkennoistä kävi ilmi niin hituvirtaosastolla ei käytetä yleensä kelaa vaan sen korvaa kytkennöissä vastus.

Kannustavana nyrkkisääntö on että älä suunnittele itse :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)