Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 5186 187 188 189 190299 300 301 302 303
hallu
05.03.2017 16:09:58
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1238085

Upea kitara. Tosi magee tää roadworm tekee tuloaan myös muihin kuin Fendereihin ja pakko myöntää, että kyllä se sopii Gibsoniin hienosti.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Krice
05.03.2017 17:26:51

LaXu: Yleensäkin vireen pitävyyteen vaikuttavat mm. kaulan puun stabiilisuus, kielten jännitys (skaala ja kielten paksuus),

Voi olla ihan mikä tahansa skaala ja kielet kyseessä, mutta kun laitetaan vaikka OFR-talla niin pysyy vireessä. Jos kaula ei pysy "stabiilina" niin kitaran voi heittää samantien roskalavalle.
hallu
05.03.2017 17:38:06 (muokattu 05.03.2017 17:38:37)
Krice: Voi olla ihan mikä tahansa skaala ja kielet kyseessä, mutta kun laitetaan vaikka OFR-talla niin pysyy vireessä. Jos kaula ei pysy "stabiilina" niin kitaran voi heittää samantien roskalavalle.

Yllättävän harva Gibsoneita roskalavalle heittelee (vaikka näiden muutamien kirjoituksista voisi muuta päätellä) :-D. Mutta jos sulla on semmoinen tapa, niin kerro missäpäin sun roskis on niin tulen dyykkaamaan :-D
fox
05.03.2017 18:18:40

hallu: Eikös Gibsonin Flygarissa ole juurikin voimakkaasti kärkeä kohti kapeneva satula. Toinen on Ibanezin se castle-lapa, joka on esim. Artisteissa. Toinen ihmetystä herättävä juttu, että miksi Gibsonin openbookia kritisoidaankielikulmista, mutta esimerkiksi Gretschin lapa jossa kaikki kielet taittuvat satulasta voimakkaasti sivulle ja niissä on vieläpä bigsbytremolo, kelpaa ihan hyvin. Tai ehkä jossakin on ketju "Omistan Gretschin ja kaikki on hyvin" jossa katkeroituneet PRS soittajat voivat käydä ulisemassa kuinka huono lapa Gretschissä on tai ainakin niiden soittajien pitäisi ymmärtää hävetä kuinka huonoa kitaraa käyttävät :-).

Niin, meinaat varmaan tuossa lapaa.. ;)
Tuosta lavan kärkeä kohti kapenevasta lavasta vielä, jos jätetään tuo Flygarin (Flying V) "nuolenkärki", se tosiaan oli muillakin Japanin valmistajilla käytössä, juur hiukkasen soittelin Westonella, jossa on tuo kaulaliitos muuten melko mallikas ja käteensopiva.
Yleispäätelmänä ei voi välttyä tuolta huomiolta, että siinä missä joillain muilla tuotemerkeillä kyseessä on ominaisuus, eräille sama tai saman kaltainen juttu Gibsonissa on ehdoton vika ja muutenkin kelvoton ratkaisu. Kopiotkin yleensä sen alkuperäisen pesee ja linkoaa, laatu on huikaisevaa ja kaikki ominaisuudet ehdotonta parhautta.

Minä jotenkin vilpittömästi uskon, että kaikille rakenteellisille ratkaisuille kaikissa kitaroissa on syynsä. En usko, että Gibsonin tai Gretschin tai minkään muunkaan kitaran suunnittelija olisi niin "tyhmä" että ei osaisi hoitaa asioita toisella tavalla. Kitara on vaan aina jonkin sortin kompromissi ja soittajan on vaan haettava valtavasta mallikirjosta itselleen se sopiva kompromissi.

Varsinkin tänä päivänä on tuo mallikirjo niin valtaisa, että varmasti on valinnanvaraa. Ja mitä tulee nyt tuohon satulamateriaalikysymykseen, en voi kuin hämmästellä tuollasta kannanottoa, etteikö Gibsonilla olisi ollut luusatuloita. Kyseinen vapriikki kun on jo vuonna 1894 perustettu.. Ihan oikeasta luusta tehtyä satulaa löytyy vielä normilinjalla tehdyistä kalliimman pään soittimistakin vielä 1970-luvun puolivälistä, että täten. Ja sellainen joka edes joskus on luusatulaa tehnyt, tietää kyllä miksi se ei ole niin "mukavaa puuhaa". Pitääköhän vielä todeta sellainen seikka, joka hiukkasen kävi ns. tunteisiin, että todellakin olen ihan koulut käynyt teknikko, en mikään "nettiteknikko". No, ad hominem-kommentointi ja vähättelyhän on sen merkki että nyt on väittelijä heikoilla hangilla. Eikä olis ensimmäinen kerta moinen. ;)
Kitarapuolen hommiakin on tullut aikoinaan tehtyä, että k.o. ala ei sinällään ole ihan vieras.

Jos löytää itselleen sopivan kompromissin (lue kitaran), en ymmärrä miksi pitää käydä julistamassa ympäriinsä, että muiden valinnat on ihan vääriä ja huonoja. Jos on itse tyytyväinen, niin eikö silloin voisi antaa luvan muillekin olla tyytyväisiä?

Ei, se julistaminen on eräille niin kovin tärkeää. Syytä en oikein kyllä käsitä, oli mikä tahansa Gibson-aiheinen ketju niin kyllä sinne kontribuutionsa muutama vaki-hemmo käy tuomassa kehiin. Sinänsä kummallista, että sellaiset, joilla niitä kyseisen valmistajan soittimia on, eivät juurikaan tahi ollenkaan käy "suolaamassa" noitten "toisen merkin miesten" kehuskelu- ja vertailuketjuja.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jucciz
05.03.2017 19:26:27
J.Hollström: Joskus olen leukaillut että vireistä ja vireessä pysyvää Les Paulia ei olekaan, mutta täytyy kyllä perua nämäkin puheet. Eilen soitin keikan Les Paulilla joka oli koko setin vireessä. Ihmeiden aika ei ole ohi.

Mää soitin viikonloppuna kaks keikkaa, molemmat 4x45 minuuttia, öbaut puolet biiseistä Les Paulilla. Viritin kitaran kumpanakin iltana soundcheckissä, eikä sitä koko illan aikana tarvinnut virittää. Liekö virheellinen yksilö toi?
iec
05.03.2017 19:33:08

Jaha... taas on päästy takaisin tähän satula ja kielten kulma-aiheisiin. Eiköhän se ole niin, että jos havaitsee jotain ongelmaa vireen pysymisen kanssa, kiikuttaa sen kitaran asiansa osaavalle kitarasepälle, joka sitten laittaa asiat kuntoon. Hyvin yksinkertaista ;) Tai sitten voi kokeilla monissa ketjuissa jo moneen kertaan mainittuja kotikonsteja, kuten satulan voiteluaineet yms yms.

Varmasti joka lapa yms kitaran rakenneosissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Jos jokin asia korpeaa oikein kovasti, niin ei ole mikään pakko ostaa sellaista kitaraa jossa kyseinen ratkaisu on käytössä. Aina on se valinnan mahdollisuus ja voi myös teettää custom-kitaran, mikäli rahat riittää ja haluaa sellaisen. Toki soittimiin liittyy vahvasti tiettyjä perinteitä, joita on hankala muuttaa suututtamatta ostajakuntaa. Ei se Steinbergerin tyylinen virityskoneisto kitaran bodyssä -tyylikään ole kovin paljoa yleistynyt. Uskoisin, että ei kovinkaan moni haluaisi nähdä vastaavaa ratkaisua Les Paul-tyylisessä kitarassa :D

Mutta tämä nillityskulttuuri näyttää juurtuneen nettifoorumeihin melko vahvasti. Se on todellakin kumma, että joillakin on taipumus valittaa aina ja joka paikassa.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Jucciz
05.03.2017 19:50:00
Kyllä määkin rehellisyyden nimissä oon Gibsoneihini aina uuden satulan teettänyt, mutta vaikka vireongelmia ei orggissatulalla olisikaan, onhan ne urat tehtaalta tullessa liian pienet, kun käytän 11-settiä. Samalla vaivalla sitten teettää oikean kokoisilla urilla ja luisen.
zedder
05.03.2017 21:09:58
En mitenkään väitä etteikö Gibson voisi olla hyvä ja kiva soitin, mutta yhä ihmettelen sitä että miten on mahdollista että noin maineikkaan tehtaan tuote tuupataan jälleenmyyjille siten että se ei ole soittokuntoinen eli valmis käyttöön:

Lienee tämän ketjun perusteella aika yleistä se että satulat eivät ole kunnolla viimeisteltyjä standardi-kielisetille ja siksi kitara olisi heti kiikutettava "tuunattavaksi". Luulisi että tonnilla saa kitaran joka on valmis soittoon. Saman hintaluokan "floikalla" varustettu "hevikeppi" useinkin on valmis tositoimiin ilman kitarateknikon apua.
--
Viilailin LP:ni G- ja D-kielien uria vinoon virittimiä kohti, ja vaikuttaisi vireisyys säilyvän paremmin. Saas nähdä riittikö tuo.
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Jucciz
05.03.2017 21:23:51
En itse silti pidä valmistusvirheenä sitä, jos kitara lähtee tehtaalta sellaisella satulalla, joka on uritettu ohuemmalle kielisetille kuin mitä itse käytän. Pikkujuttu, jos soitin on muuten kondiksessa. Toki jos ei ole, meillä on ongelma.
hallu
05.03.2017 21:28:34
zedder: En mitenkään väitä etteikö Gibson voisi olla hyvä ja kiva soitin, mutta yhä ihmettelen sitä että miten on mahdollista että noin maineikkaan tehtaan tuote tuupataan jälleenmyyjille siten että se ei ole soittokuntoinen eli valmis käyttöön:

Lienee tämän ketjun perusteella aika yleistä se että satulat eivät ole kunnolla viimeisteltyjä standardi-kielisetille ja siksi kitara olisi heti kiikutettava "tuunattavaksi". Luulisi että tonnilla saa kitaran joka on valmis soittoon. Saman hintaluokan "floikalla" varustettu "hevikeppi" useinkin on valmis tositoimiin ilman kitarateknikon apua.
--
Viilailin LP:ni G- ja D-kielien uria vinoon virittimiä kohti, ja vaikuttaisi vireisyys säilyvän paremmin. Saas nähdä riittikö tuo.

Siis kahdella tonnilla. Itse ostin Les Paul standardin uutena soitin huttuselta 1995 ja sitä ei tarvinnut teknikon säätää ja se sama satula joka tehtaalta oli tullut on siinä edelleen ja hyvin toimii. Kitarateknikolle vein kitaran vasta kun siitä napsahti lapa poikki, mutta sen jälkeen on omin avuin pärjätty. En sanoisi etteikö kitara ole tehtaan tai vähintään jälleenmyyjän jäljiltä soittokuntoinen.
Durty
06.03.2017 00:02:36
Ihme juttu. Mun LP:ssä ei ole ollut koskaan vireongelmia. Tosin siinä on ollut tehtaalta lähtien luusatula. Ehkä se johtuu siitä, ettei se ole Gibson. On mulla tosin yksi Gibsonkin messinkisatulalla (vm -80), eikä siinäkään ole vireongelmia...
Silver Mica
06.03.2017 12:00:46
Jucciz: En itse silti pidä valmistusvirheenä sitä, jos kitara lähtee tehtaalta sellaisella satulalla, joka on uritettu ohuemmalle kielisetille kuin mitä itse käytän. Pikkujuttu, jos soitin on muuten kondiksessa. Toki jos ei ole, meillä on ongelma.

Aivan. Jos satula on optimoitu esim. 9-44 setille, on selvää, että 11-52 setti kanittaa. Satulauria on helpompi leventää kuin kaventaa ;-)

Tehtaalla on mahdotonta säätää kitaraa siten, että se miellyttäisi jokaista soittajaa, koska makuasiat vaihtelevat. Minulle on itsestään selvää, että säädän jokaisen soittimeni itselleni mieluiseksi.
pappasfin
06.03.2017 12:07:08 (muokattu 06.03.2017 12:07:33)
Täytyy ihmetellä näitä vireongelmia Gibsonin suhteen kun en ole omassa LP Std 2012 mallissani niihin törmänny ja se on ihan tehtaan osilla varustettu.

Toki mä tuota olen viritelly kuin mitä tahansa muutakin kitaraa, mutta ei tuossa mitään vireongelmaa ole koskaan ollut. Kielinä käytän Elixirin 010 settiä eikä ole tarvinnu viilata mitään kieliuria tämän takia.

Noita kitaroita kun on useampia ja talvi-ilmat vaihtelevia niin kun otan Gibsonin käteen ja jos se on vähän vireeltään muuttunut niin ei tarvi kuin kerran viritellä soiton alussa ja sen jälkeen se pysyy kuin nakutettu oikeassa vireessä eikä ole ongelmia senkään suhteen.

Ja edelleen omistan siis Gibsonin ja kaikki hyvin.
PappaSFin
spacelord
06.03.2017 12:32:07

Onneksi täällä on Fox. Ketju olisi hirvittävää luettavaa kun kaiken maailman jonnet selittää, että miten gibsonissa on surkeita materiaaleja. Ai että kun kun on kiva lukea, kun Fox ja muutama muu jotka tietää purkavat myyttejä ja valottavat eri vuosien rakenneratkaisuista ja materiaaleista.
Keep it simple - stupid!
J.Hollström
06.03.2017 12:48:31
pappasfin: Täytyy ihmetellä näitä vireongelmia Gibsonin suhteen kun en ole omassa LP Std 2012 mallissani niihin törmänny ja se on ihan tehtaan osilla varustettu.

Toki mä tuota olen viritelly kuin mitä tahansa muutakin kitaraa, mutta ei tuossa mitään vireongelmaa ole koskaan ollut.

Lucky you. Laitappa googleen tai youtubeen vaikka Gibson Les Paul tuning problems etc. niin saat vähän osviittaa siitä että kaikilla ei ole kaikki ihan hyvin. Ja eiköhän se tältäkin palstalta käy ilmi että jotain pientä on joillakin ollut.

Tietty se miten tota soitetaan vaikuttaa vireisyyteen. Jos bendailee paljon, varsinkin g-kielellä niin ongelmat pompsahtaa helpommin esiin. Jos niitä onglemia siis on. Kielityskin toki vaikuttaa...
Laulava Kylätohtori
06.03.2017 12:57:43
J.Hollström: Lucky you. Laitappa googleen tai youtubeen vaikka Gibson Les Paul tuning problems etc. niin saat vähän osviittaa siitä että kaikilla ei ole kaikki ihan hyvin. Ja eiköhän se tältäkin palstalta käy ilmi että jotain pientä on joillakin ollut.

Tietty se miten tota soitetaan vaikuttaa vireisyyteen. Jos bendailee paljon, varsinkin g-kielellä niin ongelmat pompsahtaa helpommin esiin. Jos niitä onglemia siis on. Kielityskin toki vaikuttaa...

Mulle tulee näistä nettijutuista lähinnä mieleen, että katkerat persaukiset ulisee Gibsonin "laadusta", vaikkei ole koskaan edes pitäneet Gibsonia kädessä. Pääosa Gibsonin ongelmista tuntuu olevan niillä, ketä ei Gibsonia omista tai ole omistanut, mutta omistajat taas ovat hyvinkin tyytyväisiä.

Ja toisena tulee mieleen, että jengi ei vaan osaa. Vika ei ole Gibsonissa, vaan käyttäjässä.

Enkä mä nyt tarkoita siis sinua, vaan ihan yleisesti sitä tiettyä jengiä, joka itkee Gibsoneiden huonoutta joka käänteessä...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
McNulty
06.03.2017 12:59:16
Ostin 40000€ auton ja jouduin ostamaan siihen talvirenkaat vanteineen. Luulisi että 40000€ autossa olisi talvirenkaat ja vanteet. Jouduin myös säätämään istuimen itselleni sopivaksi.

Kuulin myös jälkeenpäin, että maahantuojalla ajoneuvoa oli varusteltu lisää.

Voinko palauttaa ja pyytää rahat takaisin?
moving in stereo
ibnz
06.03.2017 13:15:04
Laulava Kylätohtori: Mulle tulee näistä nettijutuista lähinnä mieleen, että katkerat persaukiset ulisee Gibsonin "laadusta", vaikkei ole koskaan edes pitäneet Gibsonia kädessä. Pääosa Gibsonin ongelmista tuntuu olevan niillä, ketä ei Gibsonia omista tai ole omistanut, mutta omistajat taas ovat hyvinkin tyytyväisiä.

Ja toisena tulee mieleen, että jengi ei vaan osaa. Vika ei ole Gibsonissa, vaan käyttäjässä.

Enkä mä nyt tarkoita siis sinua, vaan ihan yleisesti sitä tiettyä jengiä, joka itkee Gibsoneiden huonoutta joka käänteessä...

No jaa, en itse kierrä haukkumassa tai ilkkumassa, mutta hintaansa nähden vähän turhan suurta vaihtelua on laadussa - omien keppien kohdalla siis. Ja se hintahan on otettava mukaan arvioon kuitenkin. Toinen brändi, josta toisinaan marmatan (ja samasta syystä, ehkä jopa aiheellisemmin), on Jackson USA. Ja vastaanotto on tuttu senkin kohdalla :> Taatusti kiukuttelen ESP:n tai Ibanezin koheltamisesta >3000 euron kitaroiden kohdalla, jos tulee sellaista vastaan. Alle parin tonnin kitaroista (OVH) ei viitsi edes valittaa tässä yhteydessä.

Ja onhan se saakutin satula liian ahdas ja piukea :D Mun 2001 ja 2002 LP:t kinnaavat vielä nykyäänkin ihan peruskielillä, mitä Tokait tai Navigaattorit eivät tehneet iästä riippumatta
J.Hollström
06.03.2017 13:28:41
Laulava Kylätohtori: Mulle tulee näistä nettijutuista lähinnä mieleen, että katkerat persaukiset ulisee Gibsonin "laadusta", vaikkei ole koskaan edes pitäneet Gibsonia kädessä. Pääosa Gibsonin ongelmista tuntuu olevan niillä, ketä ei Gibsonia omista tai ole omistanut, mutta omistajat taas ovat hyvinkin tyytyväisiä.

Itsehän olen jonkin sortin G-mies, monien Gibsonien jälkeen ja nykyisenäkin parin yksilön omistajana. Mutta kyllä siinä matkan varrella kaikenlaista on ollut, eikä aina kaikki ole ollut hyvin. Joten ymmärrän myös niitä joille Gibson saattaa tuottaa pettymyksen, onhan kyseessä kuitenkin kohtuu arvokas merkki. Se mikä näissä tekee mielenkiintoisen, on se että niiden itselleen hyvien yksilöiden löytäminen voi olla haastavaa, koska lähes kaikki on jollain tavalla erilaisia. Ainakin ne on olleet mitä omien käsien läpi on mennyt ja mitä on päässyt testaamaan ja kokeilemaan. Toki eri mallejakin on satoja joten väkisinkin tulee variaatiota soittimien kesken.

Se että lavassa lukee Gibson ei ole mikään tae minulle siitä että soitin on hyvä. Toki riippuu niistä omista standardeistakin mitä pitää hyvänä. Nekin muuttuu ajan saatossa, ja kriteerit nousee mitä enemmän asiaan perehtyy. Koska merkin historia on pitkä, on siihen matkan varrelle tullut monenlaista soitinta. Sepä tekeekin tästä Gibsoneiden harrastamisesta mielenkiintoisen, ts. löytääkö niistä ne mitkä itseään miellyttää niin että niillä jaksaa soitella vuodesta toiseen. Itse en enää uskaltaisi ostaa kokeilematta yhtään Gibsonia(kaan). Siksi olen alkanut suosimaan kivijalkaa jossa soittimia saa testata kunnolla ennen ostopäätöstä. Samalla tietää onko esim. näitä edellä mainittuja vireongelmia vai onko ne fiksattu kondikseen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)