Aihe: Ibanez pedaalien sarjanumeroista
1
velipekka
24.02.2017 16:38:08
Ibanezin pedaaleita on jonkin verran kertynyt, varsinkin 9-sarjaa (ja myös 7- ja 10-sarjaa).
Lähinnä kiinnostaa 9- sarjan pedaalien sarjanumerot, voiko niistä päätellä milloin pedaali on valmistettu? Esim. TS-9iä on valmistettu yli 30-vuotta, mistä erottaa re-issuen ja aidon vintagen muusta kun pedaalin kunnosta?(ja siitäkin epävarmasti).
Kitaroihin löytyy netistä vaikka mitä sarjanumero avaimia, mutta pedaaleille en vastaava sivustoa ole löytänyt.
hollstro
24.02.2017 19:21:02

Niissä ei ole kunnollista logiikkaa joten menee salapoliisihommiksi. Pitää verrata detaljeja (logoa, tyyppitarroja, patterikotelon kantta...). Peli pitää mahdollisesti avata ja katsella komponenttien, esim. kondensaattoreiden koodeja ollakseen kärryillä pedaalin iästä.

Tuossa saitti jossa paljon infoa vintage-pedaaleista: https://www.tonehome.de/ibanez-effects/

Ja tietty analog man, jossa lisää asiaa TS-pedaalien ajoittamisesta: https://www.tonehome.de/ibanez-effects/
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
velipekka
24.02.2017 20:26:47
Vähän vaikeaksi menee niin kuin arvelinkin...

Noilla sivuilla olen joskus käväissyt. Sen nyt tuolta ainakin huomaa nopeasti, että onko pedaalilla mahdollisesti re-issue versioita vai ei.
fox
24.02.2017 21:33:09

velipekka: Vähän vaikeaksi menee niin kuin arvelinkin...

Noilla sivuilla olen joskus käväissyt. Sen nyt tuolta ainakin huomaa nopeasti, että onko pedaalilla mahdollisesti re-issue versioita vai ei.

No, jos tuolta www.ibanezcollectors.com olis mahdollista saada jotain lisäinfoa, niin mene sinne, kirjaudu ja sitten keskustelun puolelle, siellä on osio

Ibanez Collectors World _
ICW Discussion Board _
Effects

jossa on aika paljon tietämystä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
velipekka
25.02.2017 16:54:55
Tuo olikin uusi sivusto minulle, täytyypä tutustua tarkemmin.
Kiitos vinkistä!
Wespa
25.02.2017 21:20:41
Jossain olen törmännyt väitteeseen, että 9-sarjassa sarjanumeron ensimmäinen numero tulisi vuosiluvusta, eli 124567 = 1981, 285940 = 1982 jne. Voi olla että on ihan huuhaatakin, enpä ole muita sarjanumeroita noissa tainnut nähdäkään kuin ykkösellä ja kakkosella alkavia..
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
fox
26.02.2017 01:08:13

Wespa: Jossain olen törmännyt väitteeseen, että 9-sarjassa sarjanumeron ensimmäinen numero tulisi vuosiluvusta, eli 124567 = 1981, 285940 = 1982 jne. Voi olla että on ihan huuhaatakin, enpä ole muita sarjanumeroita noissa tainnut nähdäkään kuin ykkösellä ja kakkosella alkavia..

Sikäli ei voi pitää paikkaansa, että 9-sarjaa tehtiin 1985 loppupuolille saakka, Ibanezin historiikin mukaan. Mutta ehken tuohon joku selvyys tulee. ;)
"Top Ten" sarjaa (808 ja muut 9 efektipedaalia) tehtiin loppuvuodesta -79 ja tuohon asti, kun 9-sarja tuli. 1986 seurasi 9-sarjaa Master Series, jossa ei ollut Tube Screameria laisin, noin kuriositeettina. TS-10 tuli sitten -87. Lisäpoimintona tuolta Ibaneesin historiikista, kaikki japanilaiset on Tube Screamereita, "muunmaalaiset" sitten yhteenkirjoitettuna Tubescreamereita..

Voihan tuossa olla joku muu logiikka, esimerkiks vastaava kuin saman tehtaan eli Nisshin Onpa Seisakushon tekemissä mikrofoneissa, joita käämivät mm. Hoshinolle (Ibanez !) ja muillekin brändeille, mutta ei se noihin esimerkkinumeroihin sinällään sovi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Maxon_Effects#Pickup_Serial_Numbers
tuoltakin löytyy tuo mikrofonien sarjanumerojuttu, efekteistä ei ole mitään kuitenkaan.
fox
28.02.2017 00:47:15 (muokattu 28.02.2017 00:49:18)

Huikki: Tähän väitteeseen oon törmännyt ennenkin. Mitä tää oikeasti tarkoittaa? Mulla on ollut useita Tube screamereita, sekä 9-, että 10-sarjalaisia, Japanissa ja Taiwanissa valmistettuja. Kaikissa niissä lukee "Tube Screamer", riippumatta siitä missä on valmistettu. Päteeköhän tuo väittämä vain uudempiin TS:iin?

Se meinaa sitä että esmerkiks "ToneLok" sarjan TS 7 on Tubescreamer yhteen kirjoitettuna, sitä ei ole tehnyt Nisshin Onpa eli Maxxon eikä se oo "Made in Japan".
Samaten aikasemman Sound Tank -sarjan TS 5 on "Tubescreamer" ja myös kotosin Taiwanista. Ja tämähän koskee siis orkkis TS:siä, noista vanhemmista malleistahan on reissueita, jotka on "ihan tarkoituksella" samannäköisiksi koitettu saada kuin ne alkuperäset.
Näin tuo tuossa Ibanezin historiakirjassa on selvitetty.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)