Aihe: Oscar-gaala kisastudio
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15
Swan
27.02.2017 08:00:59
Tympee Huttunen: Ellei ne tunnu tekopyhiltä, niin ne latistaa juhlagaalan synkäksi itkuvirreksi. Sama ilmiö, kun on kotibileet, hyvä meininki ja joku lähtee paasaamaan kahden markan yhteiskuntakritiikkiä.

Maan hallinnon tekemien päätösten takia parhaan dokumenttilyhärin kuvaaja ei päässyt maahan, eikä parhaan ulkomaalaisen elokuvan ohjaaja edes vaivautunut. Paras elokuva sekä animaatioelokuva on molemmat jyrkästi vastakarvaan Valkoisen talon tämänhetkisten arvojen kanssa. Muslimi voitti ensimmäistä kertaa missään näyttelijäkategoriassa.

Niin että mitenkä?
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
varpio
27.02.2017 08:03:06
Minusta Hacksaw Ridge olisi ansainnut enemmän palkintoja. Mutta eipä sitten.
Tympee Huttunen
27.02.2017 08:12:54
Swan: Maan hallinnon tekemien päätösten takia parhaan dokumenttilyhärin kuvaaja ei päässyt maahan, eikä parhaan ulkomaalaisen elokuvan ohjaaja edes vaivautunut. Paras elokuva sekä animaatioelokuva on molemmat jyrkästi vastakarvaan Valkoisen talon tämänhetkisten arvojen kanssa. Muslimi voitti ensimmäistä kertaa missään näyttelijäkategoriassa.

Niin että mitenkä?

Niin mitenkä? Eihän noi ole pinnallista kritiikkiä sanoa ja kritisoida jos joku tekijä ei pääse maahan. Jos taas parhaan elokuvan ja animaatioelokuva voitti poliittisten asioiden takia, niin voi harmi. Toivottavasti muslimi voitti ansioidensa myötä, eikä taustansa. Ei noiden skabojen pitäisi olla mitkään sympatiakisat, joissa pystejä jaetaan muiden arvojen perusteella, kuin taiteellisten. Ei kukaan ajattele vaikka Dave Chappellestä, että siinä on hauska mies muslimiksi. Siinä on vain hauska mies ihan omilla ansioillaan.
Swan
27.02.2017 08:31:34
Tympee Huttunen: Niin mitenkä? Eihän noi ole pinnallista kritiikkiä sanoa ja kritisoida jos joku tekijä ei pääse maahan. Jos taas parhaan elokuvan ja animaatioelokuva voitti poliittisten asioiden takia, niin voi harmi. Toivottavasti muslimi voitti ansioidensa myötä, eikä taustansa. Ei noiden skabojen pitäisi olla mitkään sympatiakisat, joissa pystejä jaetaan muiden arvojen perusteella, kuin taiteellisten. Ei kukaan ajattele vaikka Dave Chappellestä, että siinä on hauska mies muslimiksi. Siinä on vain hauska mies ihan omilla ansioillaan.

Taide ei synny tyhjiössä. Me satutaan elämään suhteellisen monimuotoisessa maailmassa, ja jos jotkut vanhoilliset idiootit yrittää tehdä ihmisten elämästä hankalampaa, siitä kuuluukin pitää mekkalaa.
Funkånaut
27.02.2017 08:48:38

Swan: Taide ei synny tyhjiössä. Me satutaan elämään suhteellisen monimuotoisessa maailmassa, ja jos jotkut vanhoilliset idiootit yrittää tehdä ihmisten elämästä hankalampaa, siitä kuuluukin pitää mekkalaa.

Tuo ei ole perustelu sille, miksi elokuvia pitäisi palkita tekijöidensä, eikä taiteellisten seikkojen, takia.
"Mitä? Lasku minun maksettavaksi, mitä? Kuuluu niin huonosti, en saa oikein selvää. Ai minulle konjakkia tulossa? Noo, nyt alkaa kuulua vähän paremmin." - J. Alfred Tanner
juuso a
27.02.2017 12:03:32 (muokattu 27.02.2017 12:05:46)

Oscarithan on olleet ihan perinteisesti se gaala, kun valitetaan jenkkihallinnon hirmuteoista. Tällä kertaa kritiikki näytti kohdistuvan kuitenkin enimmäkseen yksin Trumppiin. Jenkkimedia tuntuu olevan ilmeisen kettuuntunut siitä, että väärä tyyppi valittiin presidentiksi. Siitä paistaa oikein sellainen katkeruus joka puolella läpi, kun Hillary oli lähestulkoon julistettu voittajaksi jo itse vaalien aikaan. Toisin kuitenkin kävi.:P

Noin muuten, ihan hyvältä vaikutti ehdolla olleet leffat. En ollut tänä vuonna nähnyt kuin yhden noista, Arrivalin. Pitää varmaan katsella noita muitakin. Jotenkin onnistuin heräämäänkin ennen kellon soittoa tasan 3:30, eikä valvomisen suhteen ollut mitään ongelmia.
Tympee Huttunen
27.02.2017 12:16:00
Funkånaut: Tuo ei ole perustelu sille, miksi elokuvia pitäisi palkita tekijöidensä, eikä taiteellisten seikkojen, takia.

Mun mielestä juhlien pitäisi olla juhlia. Pressankutsut ei ole oikea paikka kävellä kulli paljaana palestiinalaisten vuoksi, tai kotibileissä ei ole ok huutaa naama punaisena kasviruuasta. Jos viihdekulttuurissa on vääristymä eikä esim. kiinalainen ole voittanut koskaan miespääosan oscaria (en tiedä onko, eikä kiinnosta) ei se tarkoita, että sellainen pitäisi sitten antaa jos kerrankin yhdessä koneiston megaelokuvassa sattuu olemaan kiinalainen pääosanesittäjä. Ja Oscarhan aina annetaan ns. megaelokuvalle. Se antaa palkinnolle aina vähän pienemmän arvon, jos voittajat valitaan jonkun muun kuin suorituksen vuoksi. Toki tuollainen arvioihin perustuva palkitseminen on aina kyseenalaista, kuten nähtiin jo DiCaprion Oscarista. Koko Hollywood on seksiä, väkivaltaa ja huumeita ja mun silmiin sen suojista jonkun miljönäärin kritiikki on aina vähän...kuin DiCaprion Oscar.
carnation
27.02.2017 12:36:58 (muokattu 27.02.2017 12:40:18)
Tympee Huttunen: Mun mielestä juhlien pitäisi olla juhlia. Pressankutsut ei ole oikea paikka kävellä kulli paljaana palestiinalaisten vuoksi, tai kotibileissä ei ole ok huutaa naama punaisena kasviruuasta. Jos viihdekulttuurissa on vääristymä eikä esim. kiinalainen ole voittanut koskaan miespääosan oscaria (en tiedä onko, eikä kiinnosta) ei se tarkoita, että sellainen pitäisi sitten antaa jos kerrankin yhdessä koneiston megaelokuvassa sattuu olemaan kiinalainen pääosanesittäjä. Ja Oscarhan aina annetaan ns. megaelokuvalle. Se antaa palkinnolle aina vähän pienemmän arvon, jos voittajat valitaan jonkun muun kuin suorituksen vuoksi. Toki tuollainen arvioihin perustuva palkitseminen on aina kyseenalaista, kuten nähtiin jo DiCaprion Oscarista. Koko Hollywood on seksiä, väkivaltaa ja huumeita ja mun silmiin sen suojista jonkun miljönäärin kritiikki on aina vähän...kuin DiCaprion Oscar.

Viime vuonnahan nousi älämölö siitä, ettei ollut NEEKERIelokuvia ehdolla eri kategorioissa ja eiköhän se maailman pahin rasisti Spike Lee rientänyt heti sanomaan sanottavansa. No tänä vuonna olikin sitten tuplamäärin ihan Denzel Washingtonista lähtien ja vuoden paras elokuva joku Moonlight, jota kukaan ei enää vuoden päästä sitten muistakaan. Kiintiö tuli kuitenkin täyteen ja voidaan huokaista helpotuksesta, että selvittiin. Eli poliittinen vaikutin on näissä aina, siksi viime vuonnakin paras elokuva oli muka Spotlight eikä Fury Road.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Tympee Huttunen
27.02.2017 12:46:24
carnation: Viime vuonnahan nousi älämölö siitä, ettei ollut NEEKERIelokuvia ehdolla eri kategorioissa ja eiköhän joku maailman pahin rasisti Spike Lee rientänyt heti sanomaan sanottavansa. No tänä vuonna olikin sitten tuplamäärin ihan Denzel Washingtonista lähtien ja vuoden paras elokuva joku Moonlight, jota kukaan ei enää vuoden päästä sitten muistakaan. Kiintiö tuli kuitenkin täyteen ja voidaan huokaista helpotuksesta, että selvittiin. Eli poliittinen vaikutin on näissä aina, siksi viime vuonnakin paras elokuva oli muka Spotlight eikä Fury Road.

Muistaakseni Denzel voitti yhdessä Halle Berryn kanssa joskus vuosituhannen alkupuolella pääosa-oscarit ja silloinkin puhuttiin vähän, että tuli tarpeeseen. No mikäs siinä. Spike Lee taisi jo Oscarin saadakin edeltävänä vuonna ennen ulinaansa? Samuel L Jacksonin tappio Pulp Fictionista oli ihan suora vääryys.
juuso a
27.02.2017 13:26:22

carnation: Viime vuonnahan nousi älämölö siitä, ettei ollut NEEKERIelokuvia ehdolla eri kategorioissa ja eiköhän se maailman pahin rasisti Spike Lee rientänyt heti sanomaan sanottavansa. No tänä vuonna olikin sitten tuplamäärin ihan Denzel Washingtonista lähtien ja vuoden paras elokuva joku Moonlight, jota kukaan ei enää vuoden päästä sitten muistakaan. Kiintiö tuli kuitenkin täyteen ja voidaan huokaista helpotuksesta, että selvittiin. Eli poliittinen vaikutin on näissä aina, siksi viime vuonnakin paras elokuva oli muka Spotlight eikä Fury Road.

Tämä on se toinen mihin tuli kiinnitettyä huomiota ja hieman odotetusti asia olikin sitten tänä vuonna korjattu. Myös muissakin skaboissa. Hieman tuo Hollywood on poliittisen korrektiuden pakonomainen tyyssija ja toiminta siellä aina yhtä ennalta-arvattavaa. Ehkä mä ensi vuonna tyydyn katsomaan koosteen, ellei sitä ennen Trump ole pistänyt ydinaseita viheltelemään.

Niin, siis mitä helvettiä, voittiko se Moonlight sitten sen parhaan leffan Oscarin? Ei vittu.. Mie pistin töllön kiinni siinä vaiheessa kun sanottiin La La Land. En ole mitään uutislehtisiä tänään jaksanut edes aukoa.:D
Henri Henri Olavi
27.02.2017 13:31:22
juuso a:
Niin, siis mitä helvettiä, voittiko se Moonlight sitten sen parhaan leffan Oscarin? Ei vittu.. Mie pistin töllön kiinni siinä vaiheessa kun sanottiin La La Land. En ole mitään uutislehtisiä tänään jaksanut edes aukoa.:D

Joo. Oli vahingossa annettu väärä kuori Beattylle.
K.F.S. is the Only Law
Bongowing
27.02.2017 13:39:10
Neekeri leffat ei myy ja tätä vääristymää osaltaa yrittää nyt oscarit oikaista.
But where the heck is magenta?
Tympee Huttunen
27.02.2017 14:35:44 (muokattu 27.02.2017 14:37:44)
Bongowing: Neekeri leffat ei myy ja tätä vääristymää osaltaa yrittää nyt oscarit oikaista.

Jos ihan oikeasti asiaan haluaa paneutua, niin kannattaa vierailla vaikka täällä:

http://www.economist.com/blogs/prospero/2016/01/film-and-race

Varsin kertova kuvaaja eri etnisten ryhmien näyttelijämäärästä ja palkinnoista:

http://cdn.static-economist.com/sit … /blogs/prospero/20160123_woc197.png

Itseasiassa mustat on varsin hyvin edustettuna Oscar-palkittujen joukossa - toisin kuin latinot esim. kun suhteuttaa väestö-, näyttelijä-, ja top roles määriin.

Se että syytellään Oscar-akatemiaa on itse ongelman sivuuttamista, kuten artikkelissa kerrotaan:

The numbers indicate that, whereas the film industry most certainly fails to represent Americas diversity, the whitewashing occurs not behind the closed doors of the Academy, but in drama schools (shown in the SAG membership) and casting offices.

The view behind the scenes is perhaps more revealing. Blacks really are much more under-represented in the directors chair, where they account for 6% of directors of the top 600 films, according to the Annenberg study. Black women are nearly nonexistent there (two of the 600, Ms DuVernay being one). These are the numbers that critics of Hollywood should be most concerned about, along with the dearth of top roles for Hispanic and Asian actors. Best Actor nominations and winsin which black actors have done decently, 2015 and 2016 exceptedseem to be the wrong target.

Ja pahintahan on juuri, että itse elokuvista ja Oscareista keskustelu kääntyy tälläiseen jauhantaan.
Swan
27.02.2017 14:48:42
Funkånaut: Tuo ei ole perustelu sille, miksi elokuvia pitäisi palkita tekijöidensä, eikä taiteellisten seikkojen, takia.

Mitkä sitten on niitä taiteellisia seikkoja, ellei sisältö?
Funkånaut
27.02.2017 14:55:34

Swan: Mitkä sitten on niitä taiteellisia seikkoja, ellei sisältö?

Kaikki Oscarit voisi siis suoraan jakaa tietyille henkilöille välittämättä siitä, oliko kyseinen elokuva tai suoritukset mistään kotoisin? Säästäisihän se kieltämättä vaivaa.

Niin no, mä olen kyllä sitä mieltä että parhaille palkinnot ja sympatiapokaalit special olympicseihin mutta...
"Mitä? Lasku minun maksettavaksi, mitä? Kuuluu niin huonosti, en saa oikein selvää. Ai minulle konjakkia tulossa? Noo, nyt alkaa kuulua vähän paremmin." - J. Alfred Tanner
Bongowing
27.02.2017 14:58:23
Tympee Huttunen: Se että syytellään Oscar-akatemiaa on itse ongelman sivuuttamista, kuten artikkelissa kerrotaan:

Nimenomaan en syyttänyt Oscar-akatemiaa.
But where the heck is magenta?
Tympee Huttunen
27.02.2017 15:08:12
Bongowing: Nimenomaan en syyttänyt Oscar-akatemiaa.

Pahoittelut, jos annoin sen kuvan. Yleisesti ottaen siis oscar-akatemia saa asiasta kuraa niskaansa. Toki osin aiheestakin, mutta ei se mikään KKK tunnu olevan.
Swan
27.02.2017 15:10:48
Funkånaut: Kaikki Oscarit voisi siis suoraan jakaa tietyille henkilöille välittämättä siitä, oliko kyseinen elokuva tai suoritukset mistään kotoisin? Säästäisihän se kieltämättä vaivaa.

Niin no, mä olen kyllä sitä mieltä että parhaille palkinnot ja sympatiapokaalit special olympicseihin mutta...

Koska välttelet varsinaista kysymystä, esitän vastineen omallesi: pitäisikö ajankohtaisista aiheista kertovilta elokuvilta evätä palkinnot, oli ne kuinka teknisesti onnistuneita tahansa? Entä oliko Mahershala Alin - pitkän linjan hienon miehen - voitto väärin sen takia, että se oli myös historiallisesti merkittävä?
Funkånaut
27.02.2017 15:15:39 (muokattu 27.02.2017 15:16:29)

Swan: Koska välttelet varsinaista kysymystä, esitän vastineen omallesi: pitäisikö ajankohtaisista aiheista kertovilta elokuvilta evätä palkinnot, oli ne kuinka teknisesti onnistuneita tahansa? Entä oliko Mahershala Alin - pitkän linjan hienon miehen - voitto väärin sen takia, että se oli myös historiallisesti merkittävä?

Ei ja ei.

Sanoin vain, kuten Tympee Huttunen, että taustan tai muun sympatiapistesyyn takia ei kuulu palkita. Vaan sen takia, että oliko teos/suoritus paras sarjassaan vai ei. Taustan (ja aiempien teosten laadun) tulisi siis olla täysin yhdentekevä asia palkintoa jaettaessa. Poislukien elämäntyö-pokaali. Se nyt muutenkin on semmonen jämäpokaali jengille, joka ei ollut aivan tarpeeks hyvää saadakseen kunnon pystejä.

Jos jengiä palkitaan taustan takia, on se samaa rasismia kuin olla palkitsematta taustan takia. Täysin sama kuin sanoisi: "Ei teidänlaisilta ihmisiltä voida vaatia samaa tasoa kuin valkoisilta länsimaalaisilta, joten tossa palkinto."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)