Aihe: Behringer X18, XR18 ja X AIR
1 2 3 4 5 6 7 814 15 16 17 18
miksaajasetä
15.01.2017 02:38:19
Einherjar: Itse näen X32:sen parempana hankintana, mikäli XR16 ei riitä ominaisuuksiltaan.

Pakko kompata. Minulla on sekä X32Rack että XR12, ja kyllä ensin mainittu lähtee yleensä mukaan ihan pienillekin keikoille, jos vain on vapaana. Ainakin iPad-softissa on aikamoinen ero X32:n hyväksi, tiedä sitten, onko samaa Android-puolella.
piivei
10.02.2017 10:46:08
piivei: Kertokaas Android-käyttäjät kokemuksianne X-Airin ohjauksessa. iOS ainakin melko kökkö puutteellisen ohjaussoftansa takia.

Onkin ollut mielessä että jos vaikka hommais jonkun edullisen Android-tabletin pelkästään X-Airin käyttöön. Mitä mieltä olette, onko mitään järkeä ja toimiiko tuossa käytössä edullisen pään mallit?

Nyt on X-Airin iOS-versiokin saanut päivityksenä mute- ja dca-groupit, jes hyvä Behringer!!
Lennu
13.02.2017 22:34:35

piivei: Nyt on X-Airin iOS-versiokin saanut päivityksenä mute- ja dca-groupit, jes hyvä Behringer!!

Mahtavaa! Pitääpä päivittää.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
_kuntsi_
17.02.2017 07:42:09
Tulipa hommattua xr18 ja siirrettyä bändin miksaus digiaikaan. Itselle ensimmäinen kerta yhtään monipuolisemman pöydän kanssa, mutta kyllähän tuo selkeältä näyttää. Pientä ongelmaa vain omasta osaamattomuudesta vielä.

Miten olette hoitaneet ns. levymusan soiton tällä? Liitin Mikseriä ohjaavan läppärin aux-piuhalla (toiseen päähän adapteri miniplugista isompaan) mikserin 17/18 line inniin vasempaan kanavaan. Toinen puoli musasta tuli ulos biisistä hieman riippuen hurjan kaiun säestyksellä. Sama mikkikanavaa kokeiltaessa. Rca-piuhallehan tässä ei ole paikkaa ja humpat olisi jotenkin saatava soimaan. Pitäisikö läppäristä saada haaroitettua tiskin 17/18-kanavaan stereona? Auttakaa yksinkertaista?
Jos ei mene hyvin, menee huonosti.
ultra
17.02.2017 09:22:37
_kuntsi_: Tulipa hommattua xr18 ja siirrettyä bändin miksaus digiaikaan. Itselle ensimmäinen kerta yhtään monipuolisemman pöydän kanssa, mutta kyllähän tuo selkeältä näyttää. Pientä ongelmaa vain omasta osaamattomuudesta vielä.

Miten olette hoitaneet ns. levymusan soiton tällä? Liitin Mikseriä ohjaavan läppärin aux-piuhalla (toiseen päähän adapteri miniplugista isompaan) mikserin 17/18 line inniin vasempaan kanavaan. Toinen puoli musasta tuli ulos biisistä hieman riippuen hurjan kaiun säestyksellä. Sama mikkikanavaa kokeiltaessa. Rca-piuhallehan tässä ei ole paikkaa ja humpat olisi jotenkin saatava soimaan. Pitäisikö läppäristä saada haaroitettua tiskin 17/18-kanavaan stereona? Auttakaa yksinkertaista?

Tuollaisella: https://www.thomann.de/gb/cordial_cfy_3_wpp.htm
I'm a gooner
_kuntsi_
17.02.2017 11:02:47
ultra: Tuollaisella: https://www.thomann.de/gb/cordial_cfy_3_wpp.htm

Sillähän se. Nyt toimii. Kiitos!
Jos ei mene hyvin, menee huonosti.
Misiu
24.02.2017 14:31:08
Millainenhan projekti se olis tällaista opetella? Hiljalleen alan ymmärtämään nyt kokonaisuudessaan analogimikserin käytön ja pitäisi suurentaa ihan jo auxien puutteen vuoksi.

Kuinka käyttäjäystävällisiä nämä XR18:set on? Pelottaa lähinnä se että jos keikalla tulee äkkitilanne eteen (miksaan lavalta) niin pystyykö tuolla reagoimaan yhtä nopeasti kuin perusanalogilla?
"Ei mitään hätää! Kyllä se ehitään soundcheckissä harjotella!"
Misiu
24.02.2017 21:30:32
Toinen vaihtoehto mikä tuli mieleen olis Soundcraftin ui16. Hintaeroa näillä ei olis ku satku, eli sillä ei oo tässä tilanteessa mitään merkitystä.

Soundcraftissä kiinnostaa eniten nuo vahvistimallinnukset, mutta pelottaa nuo ongelmat wifin kanssa. Lisäksi muutama input ja aux vähemmän puoltaa taas Behkua. Ollako vai eikö?
"Ei mitään hätää! Kyllä se ehitään soundcheckissä harjotella!"
xerxes
25.02.2017 22:10:14
Misiu: Millainenhan projekti se olis tällaista opetella? Hiljalleen alan ymmärtämään nyt kokonaisuudessaan analogimikserin käytön ja pitäisi suurentaa ihan jo auxien puutteen vuoksi.

Kuinka käyttäjäystävällisiä nämä XR18:set on? Pelottaa lähinnä se että jos keikalla tulee äkkitilanne eteen (miksaan lavalta) niin pystyykö tuolla reagoimaan yhtä nopeasti kuin perusanalogilla?

Lataa se edit-ohjelma omalle kikottimelle (peesee tai tapletti, millä nyt on tarkoitus homma hoidella) ja ala katteleen, että miltä vaikuttaa. Ei maksa mittään. Riippuu varmaan äkkitilanteen laadusta, mutta veikkaisin, että ei kaikkeen pysty yhtä nopeasti reagoimaan.
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
sepisti
26.02.2017 11:11:29 (muokattu 26.02.2017 11:14:50)
Misiu: Millainenhan projekti se olis tällaista opetella? Hiljalleen alan ymmärtämään nyt kokonaisuudessaan analogimikserin käytön ja pitäisi suurentaa ihan jo auxien puutteen vuoksi.

Helppo juttu jos ymmärrät analogimikserin toimintaperiaatteen. Mulla on pari kaveria jotka eivät analogitiskien kanssa tuntuneet millään tajuavan niiden toimintaperiaatetta, mutta digimikserin myötä he ovat oppineet minulle käteviksi apulaisiksi ja pärjäävät nykyisellään mainiosti myös yksinäänkin. Eli ihmisestä riippuen digimikserin toiminta saattaa olla jopa helpommin omaksuttavissa.

Minkälainen äkkitilanne? Koko vehje mykistyy yhdellä hiiren klikkauksella.

Ovat erittäin käyttäjäystävällisiä, mutta laitteen oma sisäinen wifi ei ole kovin luotettava, joten erillinen reititin on must-hankinta. Toisaalta jos olet teidän bändissä ainoa mikserin käyttäjä live-tilanteessa, voit vetää piuhan suoraan mikseristä tietokoneeseen, jolloin pärjäät sisäiselläkin wifillä. Ongelmat wifin kanssa alkavat pääsääntöisesti vasta silloin kun yleisö on paikalla. Itsellä on souncheckit onnistuneet hyvin myös sisäisellä wifillä (paikat suurimmillaan hotellin yökerhoa jne.)

Mietit myös Soundcraftin vastaavan hankintaa... Ei ole omia kokemuksia, mutta kun lähdet hankkimaan laitetta niin auxien määrä on minusta yksi tärkeimmistä jutuista nykyisin. Sinullakin taisi olla visiot IEM-systeemeistä jne. Ota se missä liitäntöjä on enemmän. Toiseksi mulla on sellainen tuntuma, että Behringer on melko varmasti markkinajohtaja tämän tyyppisien digitiskien sarjassa, joten käyttäjäkokemuksia ja neuvoja löytyy ihan älyttömästi. Esimerkiksi Facebookista löytyy aktiivisia keskusteluryhmiä X-Air/XR -käyttäjille ja Youtubesta löytyy vinkkejä myös.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
anapena
26.02.2017 12:42:08
Itse tein toukokuussa yhden ja toistaiseksi viimeisen keikan Soundcraftilla, en ole sen jälkeen tarvinnut, eikä ole innostanut. Saundi ja käytettävyys on hyvällä tasolla. Mutta kun se yhteys pätki, ja silloin kun se pätkii niin ääni ei kulje, helevetin nolo tilanne. Onneksi ei oltu kauhean korkean profiilin keikalla. Kulkisi edes ääni vaikka ei just sillä sekunnilla pääsiskään hanikoihin!
Ja juu, mulla oli piuha välissä, mutta toki käytin myös kännykkää. En tiedä sitten mikä olisi viisas taktiikka kokeilla. Ensi lauantaina olisi oikeen hesoissa keikka, olisikohan päivityksistä apua tuossa pätkimisessä. Kotona testatessa kaikki pelaa, mutta...
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
sepisti
27.02.2017 17:51:51
anapena: Itse tein toukokuussa yhden ja toistaiseksi viimeisen keikan Soundcraftilla, en ole sen jälkeen tarvinnut, eikä ole innostanut. Saundi ja käytettävyys on hyvällä tasolla. Mutta kun se yhteys pätki, ja silloin kun se pätkii niin ääni ei kulje, helevetin nolo tilanne. Onneksi ei oltu kauhean korkean profiilin keikalla. Kulkisi edes ääni vaikka ei just sillä sekunnilla pääsiskään hanikoihin!
Ja juu, mulla oli piuha välissä, mutta toki käytin myös kännykkää. En tiedä sitten mikä olisi viisas taktiikka kokeilla. Ensi lauantaina olisi oikeen hesoissa keikka, olisikohan päivityksistä apua tuossa pätkimisessä. Kotona testatessa kaikki pelaa, mutta...

Aika jännä jos toimii noin. Haiskahtaa risalta laitteelta. Wifi-yhteyden pätkiminen ei vaikuta ainakaan Behkuissa mitenkään äänentoiston toimintaan. Mikseri jää siihen tilaan missä se on ollut ennen yhteyden katkeamista. Itse lavalta miksatessa ei tietenkään kesken biisien tehdä mitään säätöjä, joten yhteyskatko aiheuttaa ongelmia vasta, jos on tarve tehdä säätöjä samaan aikaan.
sepisti
27.02.2017 18:13:25
Misiu: Behku paperilla kiinnostaa eniten spekseissä, mutta kun merkki... Noh, jospa tästä laitevalmistajarasismista pääsisi joskus eroon.

Itsellä oli samaa ongelmaa muutama vuosi sitten, kun suunnittelimme siirtymistä "behkuleiriin". Digimikserit ovat kuitenkin periaatteessa pelkkiä tietokoneita, joten jos haluaa lisää vääntöä, täytyy satsata lisää rahaa. Näin ollen en usko laatueroihin behkun ja muiden saman hintaluokan laitteiden välillä.
miksaajasetä
27.02.2017 23:53:13
sepisti: Itsellä oli samaa ongelmaa muutama vuosi sitten, kun suunnittelimme siirtymistä "behkuleiriin". Digimikserit ovat kuitenkin periaatteessa pelkkiä tietokoneita, joten jos haluaa lisää vääntöä, täytyy satsata lisää rahaa. Näin ollen en usko laatueroihin behkun ja muiden saman hintaluokan laitteiden välillä.

Kaikki ne tulevat nykyisin kiinalaisista tehtaista ja on koottu komponenteista, jotka tulevat kiinalaisista tehtaista. Toiset vain jakavat softansa kehityskulut pienemmälle kappalemäärälle miksereitä. Siksi ns. isojen poikien mikserit ovat niin paljon kalliimpia.
ept
28.02.2017 12:38:18
Misiu: Jep!

Pitää padille ladata tuo ohjelma ja testata!

Behku paperilla kiinnostaa eniten spekseissä, mutta kun merkki... Noh, jospa tästä laitevalmistajarasismista pääsisi joskus eroon.

Kiitos! :) Ai niin, Sepisti, ole hyvä ja ota plussaa!

Jos merkki on ylitsepääsemätön ongelma, niin XR18 on saatavilla Huhtikuussa Midaksen logolla (M18). Erona lähinnä kai logon lisäksi hieman erilaiset etuasteet.

Itsellä on Ui16 ja olen siihen varauksin suhteellisen tyytyväinen. Ikävin ominaisuus on, että yhteys on pari kertaa hyytynyt niin, että kontrollin saaminen takaisin vaati mikserin IVO-bootin(virrat pois siis). Ääni kyllä jatkoi kulkuaan yhteyden hyytymisestä huolimatta, mutta viimeisellä kerralla tuo tapahtui, kun tulin takaisin ottamaan muten pois mikistä, jonka olin juuri käynyt siirtämässä paikalleen. Nämä nyt onneksi ovat aina maksutomia amatöörien räpellyksiä, mutta nolotti se siinä yleisön edessä silti.

Nyt käytössä olevafirmiksen julkinen beetta on luvannut parannusta tuohon yhteyden katoamiseen. Mulle on tosin hiipinyt mieleen ajatus, että softassa on jo liikaa ominaisuuksia alla olevan raudan kykyihin verrattuna.

Huhtikussa on saatavilla UI24R, jossa on oikeastaan samaa vain räkkikorvat ja HTML5 pohjainen softa, mutta tuolla on sitten hintaakin 2xUI16 ja liki sama, kuin X32:lla.
-- PeTe
ept
28.02.2017 12:48:05
anapena: Itse tein toukokuussa yhden ja toistaiseksi viimeisen keikan Soundcraftilla, en ole sen jälkeen tarvinnut, eikä ole innostanut. Saundi ja käytettävyys on hyvällä tasolla. Mutta kun se yhteys pätki, ja silloin kun se pätkii niin ääni ei kulje, helevetin nolo tilanne. Onneksi ei oltu kauhean korkean profiilin keikalla. Kulkisi edes ääni vaikka ei just sillä sekunnilla pääsiskään hanikoihin!

Mulla on pari kertaa hyytynyt yhteys kesken käytön, mutta ääni on mennyt läpi, paitsi kun oli juuri SE mikki mutella. Ihan harrastelijajuttuja, joissa ei raha liiku, mutta nolottaa se silti, kun jo valmiiksi hermostunut laulaja seisoo tyhmänä yleisön, kun "äänimies" resetoi mikseriä saadakseen mikin päälle. Tuossa UI:n hyytymisessä ei piuha yleensä auta, koska kun se hyyty, niin se ei ole WiFi, joka hyytyy vaan Linuxin päällä pyörivä softa tai koko käyttis. Uusin julkinen beta lupailee merkittävää parannusta, mutta siitäkin on kuulunut raportteja, että joillain hyytyy. Mä olen nyt käyttänyt tuota kolmena iltana Betan kanssa kotona syntikkaan, taustamusaan ja vaimon ystäväpiirin karaokeen ilman ongelmia.

Kuten tuossa toisaalla sanoin, mulla on pieni epäilys, että rauta ei meinaa pysyä softan kyydissä ja toisaalta WiFi-yhteyden häiriöt aiheuttaisivat jonkinlaisen lumipallo_efektin.
-- PeTe
anapena
01.03.2017 23:33:24
Päivitystä Soundcraft ui-tilanteeseen. Päivitin firmiksen, siihen uusimpaan viralliseen mikä löytyi, betan saamiseksi olisi pitänyt pyytää sitä jotenkin erikseen, pyh!
Enivei, pätkin tahallani yhteyttä vaikka ja miten, ääni kulki silti keskeytymättä, siistii sano! Toisaalta ihan perusedellytys...jospa sitä lauantaina uskaltais keikalle.
Windows10-luurilla Edge-selaimella meininki oli aika kömpelöä, toivottavasti paranee.
Wanhat kokemukset androidilla ja jopa W8-puhelimella olivat paremmat. Pitää testailla vielä lisää.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Misiu
17.03.2017 13:26:40
Tämmöinen tieto tuli eilen itelle että Behkulla ei oo enää Suomessa maahantuojaa vaan Suomen myynti tapahtuu tällä hetkellä puhtaasti T-kaupan kautta ja tähän tuskin on enää tulossa muutosta. Harmillinen takaisku niille jotka haluaa tukea kivijalkakauppoja.
"Ei mitään hätää! Kyllä se ehitään soundcheckissä harjotella!" Humppa piristää ja pi..
krautio
17.03.2017 15:06:59

Näin itsekin päättelin, kun googlailin 32:sta Suomen musaliikkeistä. Löysin vain pari liikettä ja niilläkin oli aivan tähtitieteelliset hinnat verrattuna Thomanniin. Oisivatko nostaneet kädet pystyyn saksalaisen firman edessä?

Misiu: Tämmöinen tieto tuli eilen itelle että Behkulla ei oo enää Suomessa maahantuojaa vaan Suomen myynti tapahtuu tällä hetkellä puhtaasti T-kaupan kautta ja tähän tuskin on enää tulossa muutosta. Harmillinen takaisku niille jotka haluaa tukea kivijalkakauppoja.
Hey Ho, Let's Go!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)