Aihe: Bio? Mikä se on?
1
rokkijuha
25.02.2017 12:42:57
Moikka,

Jäi koulussa tämä juttu oppimatta, eikä googlekaan näytä osaavan auttaa. UMK 2018 -kisoihin ilmoittautujan tulee lähettää sähköisesti bio:

"Ilmoittautumiseen vaaditaan digitaalisessa muodossa:

Audiodemokappale (.mp3),
Tekijöiden bio(t) (.doc, .pdf tai . rtf)
Laulun sanat (.doc, .pdf tai .rtf)."

Tarkoittaako bio tässä elokuvateatteria (bio), elämäkertaa (biografia), biopsianäytettä vai mitä hittoa se tarkoittaa?
simohovari
25.02.2017 12:49:25
Kertomus yhtyeestä/artistista/mistävainbiisiinliittyvästäesittäjästä
http://www.joosua.fi
Spedemix
25.02.2017 18:05:02
Biografia, eng. Biography

https://en.wikipedia.org/wiki/Biography
Spede blendaa: https://blend.io/spede
jannu
28.02.2017 14:34:25
rokkijuha: Kiitos. Niinhän tuo näkyi kuitenkin löytyvän googlella, kun pani bio-sanan eteen artist, artist bio. Ei taida ihan varsinaisesti kuitenkaan olla biografia eli elämäkerta, mitä tuolla tarkoitetaan, vaan pikemminkin artistin CV.

Minkähän vuoksi CV pitää olla mukana, jos panee skabaan biisin, jonka kai pitäisi kilpailla biisinä muita biisejä vastaan, eikä tekijänsä muilla ansioilla?

Ei sillä biolla tarkoiteta CV:tä vaan lyhyttä esittelyä itsestä. Siellä ikään kuin oletetaan, että osallistujat osaavat kertoa itsestään jotain muutakin kuin "öö, tein biisin, höhö."
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
rokkijuha
01.03.2017 00:13:48
jannu: Ei sillä biolla tarkoiteta CV:tä vaan lyhyttä esittelyä itsestä. Siellä ikään kuin oletetaan, että osallistujat osaavat kertoa itsestään jotain muutakin kuin "öö, tein biisin, höhö."

Jep jep.

Tämmöiset ohjeet löysin netistä, kaipa nämä ohjeet toimivat Härmässäkin:

"What should be included in an effective artists bio?

1. Anyone or anything that has influenced the artists artworks.

2. Any education or training in the field of art.

3. Any related experience in the field of art.

4. A summary of the artists artistic philosophy.

5. Any artistic insights or techniques that are employed by the artist.

6. A short description of what the artist would like to accomplish with their art."

https://www.lightspacetime.com/how- … rite-an-effective-artist-biography/

Eivät nuo ainakaan minulle ihan itsestäänselvyyksiä olleet, että bio tarkoittaa just tuota. Jos se nyt sitten edes tarkoittaa tuota. Siinähän sitä sitten kirjoittelee, kun ei ole meriittejä kertynyt, mutta onneksi mielikuvitus toimii. Panin biisin ja bion kisaan, katsotaan, mitä tuleman pitää.

Bioon laitoin suunnilleen, että:
"Rokkijuha väitteli musiikin tohtoriksi alle kaksikymppisenä Cambridgen yliopistossa. Hän oli Miles Davisin luottokitaristi, kun Davis siirtyi musiikissaan elektronisempaan suuntaan. Nuoruudessaan hän oli tehnyt tiiviisti yhteistyötä sekä J.S. Bachin että C.P. Bachin kanssa, ja kummankin Bachin sävellystuotannossa on tämän seurauksena kuultavissa Pohjolan metsien raikkautta ja luonnollista monimuotoisuutta. Hän opetti Luciano Pavarottin laulamaan ja Shakespearen kirjoittamaan. Omalle nimelleen hän ei ole koskaan kuluisuutta kaivannut, ja hänen mottonsa onkin, että "Musiikki puhukoon puolestaan, minä en kirjoita musiikkia, minä vain välitän musiikkia, joka virtaa lävitseni, ja translitteroin sen tavallisten kuolevaisten ymmärtämään muotoon."

Eiköpä tällä biolla luulisi vakuuttavuutta löytyvän sen verran, että sävellys- ja sanoitustuotantooni suhtaudutaan asianmukaisella kunnioituksella? Kun ei oikein ollut mitään todellisia meriittejä bioon kirjattavaksi, keksin tuommoiset.
Spedemix
08.03.2017 17:03:02
Huoh. Oli trolli tai ei, varmaan jäänyt koulussa moni muukin juttu oppimatta.

Siihen bioon voi vaikka mainita jos käynyt jotain musiikkiopistoja tai -lukioita. Sinne voi kirjoittaa "soitin tämän ja tuon välisenä aikana tässä ja tässä bandissä joka teki näin ja näin monta keikkaa". Siihen voi kirjoittaa jos soittaa useampia soittimia ja sit vaikka avata omaa filosofiaansa mitä tulee multi-instrumentalismiin (tai ei-multi-intrumentalismiin). Siihen voi kirjoittaa "kaikki biisini syntyvät päähäni valmiina" jos näin tapahtuu. Siihen voi kirjoittaa myös "hion biisejäni vuosia, koska en koe niiden koskaan olevan valmis" jos näin tapahtuu.

Pointtina että biisi saisi edes jonkunnäköiset kasvot.

Minkänäköiset kasvot sinä haluat antaa biisillesi?
rokkijuha
12.03.2017 23:57:45
Spedemix: Huoh. Oli trolli tai ei, varmaan jäänyt koulussa moni muukin juttu oppimatta.

Siihen bioon voi vaikka mainita jos käynyt jotain musiikkiopistoja tai -lukioita. Sinne voi kirjoittaa "soitin tämän ja tuon välisenä aikana tässä ja tässä bandissä joka teki näin ja näin monta keikkaa". Siihen voi kirjoittaa jos soittaa useampia soittimia ja sit vaikka avata omaa filosofiaansa mitä tulee multi-instrumentalismiin (tai ei-multi-intrumentalismiin). Siihen voi kirjoittaa "kaikki biisini syntyvät päähäni valmiina" jos näin tapahtuu. Siihen voi kirjoittaa myös "hion biisejäni vuosia, koska en koe niiden koskaan olevan valmis" jos näin tapahtuu.

Kiitos! Hyviä pointteja, joskin myöhässä.

Oppimassahan täällä ollaan, ja on erittäin totta, että suurimmasta osasta maailman asioita en tiedä hevon humppaa. Kun en ole taidealan ihminen, en musiikkikouluja käynyt, enkä taidepiireissä ihmeemmin liikkunut, kaikki taidemaailman itsestäänselvyydet eivät ole minulle itsestäänselvyyksiä.

Jos tuo trolliksi arviointi tarkoitti, että olisin jollain tavoin pahansuovassa tarkoituksessa asiaa kysellyt, en oikein pysty ymmärtämään, miten tämän niin saattoi ymmärtää. Pahoittelut, jos jollekin tuli paha mieli, se ei ollut tarkoitukseni.
rokkijuha
13.03.2017 00:35:31
Spedemix:

Vaikka itse en musiikkialalla ole, minulla on tuttava, jolle musiikki on päätyö ja pääharrastus, ja jolla myös on alan vankka koulutus ylempään akateemiseen loppututkintoon saakka ja kai vähän sen ylikin. Hän on käsittääkseni joskus pärjännyt kohtuudella sävellyskilpailuissa, mutta syistä, joita en käy edes arvailemaan, hänellä ei omasta mielestään ole kovinkaan häävejä mahdollisuuksia pärjätä noissa kisoissa omalla nimellään, ja parhaat kisamenestykset ovat ymmärtääkseni tulleet sävellyksillä, joissa raati on saanut sävellykset arvioitavakseen ilman tietoja säveltäjästä. Ammattilaisten piirit ovat pienet, ja ennakkoasenteita on.

En tiedä, mikä on totta ja mikä kuviteltua, mutta minun ei ole vaikeaa uskoa, että nimellä ja maineella on vaikutuksensa kisassa. Kun itselläni ei ole nimeä, mainetta, meriittejä, ja takaraivossa kolkuttavat kuulemani tarinat maineen vaikutuksesta ja piirien pienuudesta, tulee bioa rustatessa olo, että sävellys & sanoitus lähtevät kisaan eri lähtöviivalta kuin nimekkäämpien tekijöiden tuotokset. Pitääkö niin olla? Eikö laulun esittäjä ole se, joka käytännössä antaa laululle kasvot, ja eikö maamme ansaitse saada parhaan mahdollisen kilpailusävelmän kansainvälisiin kisoihin riippumatta siitä, millaiset meriitit laulun säveltäjällä ja sanoittajalla on aiemmalta uraltaan kasassa?

Tämä ehkä kuulostaa siltä, että noviisi kuvittelee, että oma paska on kultaa. En kuvittele. Kyse on siitä, onko biisin hyvyys kiinni siitä, kuka biisin on tehnyt, vai siitä, kuinka hyvä tai huono biisi on kyseessä.
Spedemix
23.03.2017 16:16:30
Okei. Laitan miekan takaisin tuppeeseen ja pyydän samalla anteeksi kärkevää kirjoitustani. :)

Oma kokemukseni alalta on se, että tota piirien pienuutta tmv. ei kannata liikaa murehtia. Siinä menee motivaatio nopeasti viemäristä alas. Sun (-passiivi) oma dissillussionment on pahin vihollisesi. Jos se pysyy aisoissa the rest will follow.

Me kaikki aloitetaan nollaviivalta ja projekti projektilta kasvatetaan omaa "nimeämme". Toi ns. "piireihin" pääseminen ei koskan ole mikään kertalaukaisu, se vain näyttää ulospäin siltä. Todellisuudessa semmoisessa tilanteessa jossa joku lyö läpi on yleensä takana vuosien työ jossa omaa osaamistaan on hiottu ja mahdollisesti kontakteja kerätty. Yleensä se "piireihin" pääseminen on sitä että vuodesta toiseen tekee tosi hyvää duunia vaikka se ei sillä lailla näkyvästi hedelmää kantais ja jengi rupee jossain kohtaa tunnistamaan sut. Mulla ittelläni on viime aikoina ollut pajon semmoista että kun tapaan jonkun tyypin niin ne sanoo "hei mä oon nähnyt sut siellä ja siellä" tai "hei mä oon kuullut niitä sun mixejä tai whatever...".

Tommonen "tuttuus" kertyy yleensä siitä että olet taitava pitkällä aikavälillä ja taidoissa on semmoinen kiva puoli että niitä pystyy hiomaan. :) Jos esim. kykenet saamaan biiseistäsi palautetta sävellyskisoista kannattaa kiinnittää huomiota niihin asioihin joista huomautetaan kerta toisensa jälkeen. Ite esim. kuuntelin 2-3 vuotta sitä että miksaukseni ovat hyviä, mutta kaikua pitää olla enemmän. Jossain kohtaa kyllästyin palautteeseen ja opettelin käyttämään kaikuja. Taitojen hionta.

Nää samat asiat nyt vähän toistuu mutta jos meriittejä ei oo, niin tässä kohtaa kannattaa vaan keskittyä omien taitojen hiomiseen ja olla valmis kokeilemaan kaikennäköistä mikä tavalla tai toiselle koskettaa omaa aluettasi. Joskus ne niiden pienten meriittien kerryttäminen voi alkaa sieltä takavasemmasta päästä (oma esimerkki: olen rokkimiksaaja jolle puolivitsillä ehdotettiin että miksaisin räppiä kokeilumielessä ja tällä hetkellä kaikki sulkani hattuun tulevat sieltä suunnasta) jolla kasvattaa omaa "uskottavuuttaan". Laittaa niitä biisejä kisoihin mutta kokeilee samalla jotain muuta ohessa: tarjoaa vaikka biisejä bändeille tai säveltää vaikka johonkin älypuhelinpeliin biisejä. Sit ku se myy esim. sata kappaletta niin Bioon voi kirjoittaa "tehnyt tähän peliin biisejä, myi sata kappaletta". Sä oot tehnyt jotain joka on myynyt jotain, se on alku, eka sulka hattuun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)