Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 5182 183 184 185 186299 300 301 302 303
Kefiiri
19.02.2017 20:05:07
TTV: No, uusi omistaja löytyi molemmille ja mulle se vaan passasi mainiosti :-)

Hyvä homma. Minun täytyy aina välillä ratsastaa lippu liehuen muistuttamaan, että mielestäni ketjun idea on M.netin nerokkaimpia ja toivon, että pysymme sen viitoittamalla tiellä.
En ole musiikin asiantuntija.
Gabe
19.02.2017 21:10:04
Bosambo: No ei todellakaan voida.

Jokaikinen tele tai telejohdannainen (FlyingFinn jne) mitä olen kokeillut on
mennyt hylkyyn juuri kaulapainoisuuden takia. Ja nimenomaan hihnan kanssa.

Kaulapainoinen tele?? Mistä ne kaulat oli tehty? :D Saa meinaan aika jytky kaula olla että telen runko sukeltaa.

Ainoa kaulapainoinen kitara mikä mulla on koskaan tullut vastaan on ollut Tokain SG. Aidot Gibsonit ovat olleet oikein tasapainoisia ja mukavia soittaa.
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
mpekkanen
19.02.2017 21:24:27
Gabe: Kaulapainoinen tele?? Mistä ne kaulat oli tehty? :D Saa meinaan aika jytky kaula olla että telen runko sukeltaa.

Tätä itsekkin kyllä ihmettelin.

Jos se kaula on todella tuhti ja tehty jostain painavasta ruusupuusta koko kaula, esimerkiksi. Sitten body on telecaster mallinen, mutta täysin ontto. Ei kyllä kuulosta ihan tavalliselta Flying Finn kitaralta...
En kyllä tiedä, saisiko edes tällaisesta yhdistelmästä kaulapainoista????

Edelleen on asiat kuitenkin ihan hyvin, vaikka ei juuri nyt Gibson kitaraa olekkaan.
klobasa
21.02.2017 12:53:55 (muokattu 21.02.2017 12:56:52)
Gabe: Kaulapainoinen tele?? Mistä ne kaulat oli tehty? :D Saa meinaan aika jytky kaula olla että telen runko sukeltaa.

Niinpä...

Tuli muuten mieleen, että Guy King (loistava kitaristi!) on telecaster miehiä, mutta kuukausi sitten oli muutamassa youtubevideossa Les Paul sylissä. Ilmeisesti ei ollut ennen soitellut Les Pauleja, näin muistaakseni sanottiin yhdessä videossa.

Tässä videossa näkyy selvästi se mistä minä olen kokoajan puhunut runkopainoisuudesta: alle kolmen minuutin biisin aikana näkyy selvästi ainakin 3 kertaa miten Guy nykäisee kitaraa takaisin syliin kun rungon paino selkeästi meinaa valuttaa kitaraa rungon puolelle. Esim. 1 min 20 sek kohdalla. Toi näyttää just samalta miten itselläkin pitää aina nykiä kitaraa takaisin syliin. https://www.youtube.com/watch?v=fT2n2BZx2-Y

Sit tässä, mikä ihme toi soittoasento on? Kitara on varmaan massiivisen runkopainoinen kun täytyy sojottaa kaulaa noin pahasti alaspäin. Tässä videossa ei muuten näy sitä nykimistä, eli se ekan videon nykiminen johtuu just siitä ettei soitin ole painoltaan tasapainoinen sylissä. Tässä se on tasapainossa, mutta missä asennossa? Parilla kokeilemallani lespalla piti olla juuri tällainen soittoasento ja en nähnyt siinä asennossa otelautaa lainkaan muutaman ekan nauhan kohalta. shttps://www.youtube.com/watch?v=K2_wSagamfo

Sori offtopic.
J.Hollström
21.02.2017 13:03:50
Monta sivua tätä yhtä jäsentä vaivaavaa tasapainoasiaa pitää käsitellä?

Eilen soittelin Les Paulilla sohvalla ja hyvin pysyi sylissä. Eli kaikki on hyvin.
Metalkallo
21.02.2017 13:17:35
klobasa: Sit tässä, mikä ihme toi soittoasento on? Kitara on varmaan massiivisen runkopainoinen kun täytyy sojottaa kaulaa noin pahasti alaspäin. shttps://www.youtube.com/watch?v=K2_wSagamfo

Varmaankin se vaikuttaa kun tässä toisessa videossa se istuu ylempänä, kun ekassa videossa se istuu pehmeämmin sohvalla ja alempana. Se ei taida kovin paljoa pitää tuolla soittokädellä painoa kaulalla myöskään ja se taitaa pitää runkoa kainaloasennossa.
Vähemmän on nykyään enemmän
klobasa
21.02.2017 13:38:41
J.Hollström: Monta sivua tätä yhtä jäsentä vaivaavaa tasapainoasiaa pitää käsitellä?

Eilen soittelin Les Paulilla sohvalla ja hyvin pysyi sylissä. Eli kaikki on hyvin.

Anteeksi vaan kovasti kun yritin näyttää havainnollistavat esimerkit. Mikä täällä on yleisesti sallittu määrä puhua yhdestä aiheesta (etenkin G merkkiin liittyvästä epäkohdasta)? Niin kauan kunnes eka tulee ja sanoo, "en ole koskaan huomannut ongelmaa tai se ei vaivaa minua" -- ja asian vatvominen sais loppua siihen?
J.Hollström
21.02.2017 13:56:12
klobasa: Anteeksi vaan kovasti kun yritin näyttää havainnollistavat esimerkit. Mikä täällä on yleisesti sallittu määrä puhua yhdestä aiheesta (etenkin G merkkiin liittyvästä epäkohdasta)? Niin kauan kunnes eka tulee ja sanoo, "en ole koskaan huomannut ongelmaa tai se ei vaivaa minua" -- ja asian vatvominen sais loppua siihen?

Jos otsikkona on "Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin" niin miksi tulla semmoseen ketjuun perustelemaan itselleen että Gibson ei oo sun peli? Ilmeisesti Gibsonia ei ole?

Tee oma ketju jonka aiheena on esim. "En omista Gibsonia ja kaikki on päin persettä".
BigPapa
21.02.2017 14:04:49

Mulla on tollanen -68 Gibson SG Special, en ole havainnut kaulapainoisuutta.

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/3302.jpg
mpekkanen
21.02.2017 14:20:56
Kyllä minusta voi puhua Gibsoneista ja niiden painoista, kaulapainoista tai peräpainoisuuksistakin...

Itsellä kun on vasemmassa kädessä tapaturman takia pieni vamma. Käsi ei mene kuin suorakulman asentoon koukistaessa, niin se on aika olennainen asia kun valitsee itselle kitaraa. 5-kielinen banjo istualtaan ei toimi. Ei toimi myöskään peräpainoiset Les Paul kitarat. Ei istualtaan, eikä seisoen hihnan kanssakaan.
En ole kyllä koskaan tykännyt niistä muutenkaan ja varsinkin painavammat ovat varsin ikäviä. Minun mielipiteitä, siis.
Ainoastaan Robbon soitto Motörhead Another Perfect Day levyllä saa aikaiseksi sellaisen jutun, että tuo Les Paul alkaa jotenkin kuulostamaan hyvältä ja kiinnostaa muutenkin. Vaikka siinä soittaa vielä painavalla LP Custom kitaralla...
Ja tiedän, että LP kitara on soinut todella monissa muissakin hyvissä äänityksissä joita olen kuunnellut ja kuuntelen edelleenkin. Ainoastaan tuo kyseinen Motörhead levy kuitenkin saa minulla jonkinlaisen innostuksen LP kitarasta.
En sitten tiedä, miksi näin on?

Asiat voi olla hyvin olipa Gibsonia tai ei. Minusta täällä on puhutta kyllä turhemmistakin asioista, kuin nyt painoista, tasapainosta ja soittoasennosta.
Monia muitakin ketjuja on vaikka kuinka ja paljon, joissa on jopa satoja sivuja väännetty aivan joutavista asioista juttua...
J.Hollström
21.02.2017 14:24:59
mpekkanen: Monia muitakin ketjuja on vaikka kuinka ja paljon, joissa on jopa satoja sivuja väännetty aivan joutavista asioista juttua...

Joillakin on taito jaaritella pitkiä viestejä täyttä tuubaa asian vierestä. Joskus olisi kiva tsekkailla ko. otsikon alle kuuluviakin juttuja.
klobasa
21.02.2017 14:25:57 (muokattu 21.02.2017 17:19:55)
J.Hollström: Jos otsikkona on "Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin" niin miksi tulla semmoseen ketjuun perustelemaan itselleen että Gibson ei oo sun peli? Ilmeisesti Gibsonia ei ole?

Ensinnäkin, en perustele miksi Gibson ei sovi mulle. Päinvastoin. Se oli mun ekan viestin viimeisessä virkkeessä jo rivien välistä luettavissa. Viimeistään siinä viestissä, jossa tyytyväisenä kerroin kokeilleeni juuri paria tasapainoista yksilöä ja linkkasin torilta yhden keveän Gibsonin lespan myynti-ilmon saatesanoilla "oliskohan tämä sopiva?" voisi jo hahmottaa mistä tässä on kyse.

E: Rautalangasta: mulla on Gibson Les Paul gas, mutta tämä yks käytännön asia jarruttaa asian etenemistä.
tuskiz
21.02.2017 14:26:59
BigPapa: Mulla on tollanen -68 Gibson SG Special, en ole havainnut kaulapainoisuutta.

Hieno peli, tommosta itsekkin toivoisin, olisi sitten kaikki hyvin.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
J.Hollström
21.02.2017 14:35:44
BigPapa: Mulla on tollanen -68 Gibson SG Special, en ole havainnut kaulapainoisuutta.

Kommee on. Mun vähän samantyylinen on myynnissä ja näemmä varattuna kun vaimo käski vähentää kalustoa.

http://kitarakuu.fi/index.php?PAGE=1457&NODE_ID=1457&LANG=1
BigPapa
21.02.2017 14:40:51

J.Hollström: Kommee on. Mun vähän samantyylinen on myynnissä ja näemmä varattuna kun vaimo käski vähentää kalustoa.

http://kitarakuu.fi/index.php?PAGE=1457&NODE_ID=1457&LANG=1

Pajalla on hieman modifioitu -69 Gibson SG Special kaupan.

https://www.kitarapaja.com/gibson-sg-special-1969
fox
21.02.2017 14:48:14

mpekkanen: Käsi ei mene kuin suorakulman asentoon koukistaessa, niin se on aika olennainen asia kun valitsee itselle kitaraa. 5-kielinen banjo istualtaan ei toimi..

Bluegrass-banjo ja kitara nyt muutenkin on pikkusen eri juttu, mutta havaintona tietysti hyvä, onhan tämäkin pointti oikein hyvä tuoda esille - tuosta valitettavan harvoin puhutaan. Mikä siinä banjossa nyt oikein sitten on? Ihan hyvähän se(kin) on istualtaan soittaessa, resonaattorin kun laittaa koipien väliin ja pitää kaulan vaikka vaakatasossa. Piti ihan kokeilla tolla open back Kaylla. Pikkauskäsihän ei liiku ku ranteesta, otekäsikin viihtyy tuossa suorakulmassa tai vähän alle..
Josta päästään sitten istumasoiton tasapaino-ongelmiin soittimen suhteen - karkaako kitara sylistä? Tarkastettava on se, ettei se polvi vaan ole siinä soololoven kohdalla, kaulan tyvessä? Silloin soitin ku soitin on huomattavan pyrstöpainoinen ja pyrkii väkisten nousemaan ns pystyyn lyöden pahimmassa tapauksessa soittajaa leukaan. Pitää se soittimen "vyötärö" pitämän vaikka sen toisen polven päällä.
Jos soitin vieläkin pyrkii vikuroimaan, yrittäen ehkä jopa suistua soittajasta poispäin, niinku naamalleen lattian suuntaan, on siihen ratkaisu: Biilteemasta hakee ohuen kuormansidontaliinan jonka kiinnittää ensin oman vyötärön ympäri, sekä kielten ja kitaran rungon välistä pujottaen ankkuroi sen kitaran tiukasti syliinsä. Johan tottelee!
Pirkkaniksihenkiset voivat käyttää tähän kiinnitykseen vaikka vaimon/tyttiksen sukkahousuja. Olkoonkin, että se ei ns. "pitkässä juoksussa" tulne halvemmaksi optioksi.
Olishan tuosta painopisteen määrityksestä aineksia vaikka pitkähkön novellin kirjoittamiseen, mutta olkoon nyt.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
mpekkanen
21.02.2017 15:52:05 (muokattu 21.02.2017 16:20:13)
fox: Bluegrass-banjo ja kitara nyt muutenkin on pikkusen eri juttu, mutta havaintona tietysti hyvä, onhan tämäkin pointti oikein hyvä tuoda esille - tuosta valitettavan harvoin puhutaan. Mikä siinä banjossa nyt oikein sitten on? Ihan hyvähän se(kin) on istualtaan soittaessa, resonaattorin kun laittaa koipien väliin ja pitää kaulan vaikka vaakatasossa. Piti ihan kokeilla tolla open back Kaylla. Pikkauskäsihän ei liiku ku ranteesta, otekäsikin viihtyy tuossa suorakulmassa tai vähän alle..
Josta päästään sitten istumasoiton tasapaino-ongelmiin soittimen suhteen - karkaako kitara sylistä? Tarkastettava on se, ettei se polvi vaan ole siinä soololoven kohdalla, kaulan tyvessä? Silloin soitin ku soitin on huomattavan pyrstöpainoinen ja pyrkii väkisten nousemaan ns pystyyn lyöden pahimmassa tapauksessa soittajaa leukaan. Pitää se soittimen "vyötärö" pitämän vaikka sen toisen polven päällä.
Jos soitin vieläkin pyrkii vikuroimaan, yrittäen ehkä jopa suistua soittajasta poispäin, niinku naamalleen lattian suuntaan, on siihen ratkaisu: Biilteemasta hakee ohuen kuormansidontaliinan jonka kiinnittää ensin oman vyötärön ympäri, sekä kielten ja kitaran rungon välistä pujottaen ankkuroi sen kitaran tiukasti syliinsä. Johan tottelee!
Pirkkaniksihenkiset voivat käyttää tähän kiinnitykseen vaikka vaimon/tyttiksen sukkahousuja. Olkoonkin, että se ei ns. "pitkässä juoksussa" tulne halvemmaksi optioksi.
Olishan tuosta painopisteen määrityksestä aineksia vaikka pitkähkön novellin kirjoittamiseen, mutta olkoon nyt.

Itsellä oli Vega merkkinen 5-kielinen bluegrass openback banjo. Hieno soundinen ja muutenkin aika upea, kun oli sellaista loimupuuta ja muutenkin custom soitin...
Tuossa banjossa oli skaala hieman yli 26 tuumaa. Näin on monissa bluegrass banjoissa ja saahan noita sitten vieläkin pidemmällä kaulalla...

Ongelmia itselläni tuli vasemmasta kädestä joka ranteesta kipeytyi, mutta myös kyynärpäästä. Ranne on tuohon aika kapeaan ja pitkään kaulaan nähden suhteellisen kovassa kulmassa istualtaan soitettaessa. Jos soittaa vain muutamia minuutteja, niin se ei ehkä haittaa. Pidemmän päälle tuo ranteen kulma kuitenkin aiheutti minulla ranteen kipeytymisen ja myös siitä johtuen koko käden kipeytymisen tuonne kyynärpäähän asti, jossa varsinainen vamma oli. Mikäli tuo käsi olisi muutoin terve, niin näin ei ehkä pääsisi käymään.
Koskapa tuo soitin tuli hankittua sellaiseen aikaan, ettei noita 5-kielisiä banjoja oikein ollut silloin missäään, niin tämä soitin tuli erään kaverin mukana jenkeistä kun oli siellä kitaramessuilla. Se oli jo hinnaltaakin sen verran arvokas, että kyllä sitä yritin monellakin keinoin soittaa ja tuota soittoasentoa korjailla/kokeilla. En kuitenkaan löytänyt siihen kunnollista ratkaisua ja aina oli vasen käsi ranteesta ja kyynärpäästä kipeä jos sillä hiemankin pidempään soitti.
Banjo on taas muuten sellainen, että jos sillä soittaa todella harvoin-->Niin sitten saa helposti myös tuon oikean kädenkin kipeäksi, jos sormin soittaa.

Kyllä tuolla silti tuli yksi keikka soitettua erään kansamusiikkibändin kanssa ja yksi talvi soiteltiin muutenkin sellaista kansanmusaa.
Ei se siis ihan turha hankinta ollut, mutta eihän näitä kaikkia asioita oikein tiedä kuin itse kokeilemalla. Tämä ei aina onnistu edes jossain liikkeessä(kaikkia soittimia ei aina edes löydy mistään liikkeistä), vaan monikin itselle toimiva soitin tms. näyttää sen toimivuutensa tai toimimattomuutensa, vasta hieman pidempään kun on siihen tutustunut.

Siksipä minusta on hyvä pohtia myös noita kitaroiden painoja ja myös noita painopisteitäkin. Jos kirjoitus on kunnolla kirjoitettu ja on myös jonkinlaista kokemusta asiasta, niin pitkäkään kirjoitus ei ole minusta mitenkään huono asia. LP kitaroissahan on tuota painoeroa parhaimmillaan/pahimmillaan jopa 1,5 kiloa. Se on kyllä aika paljon ja nyt tarkoitin ihan Gibson merkkisiä LP kitaroita. Jos joskus tulee vaihdossa todella kevyt LP tai sitten kevennysporattu. Voin jopa sellaista harkita, mutta nyt ei ole uusille kitaroille tarvetta. Soittimia on jo ennestään liikaa ja aikomus olisi edelleen vähentää noiden soittimien määrää.

Varmasti monella muulla ihmisellä ei ole terveyden/käden kanssa samanlaisia ongelmia kuin minulla. Nämä käden vammat ovat kuitenkin sellaisia, että jos en niistä kertoisi-->Voisi kirjoituksistani saada väärän kuvan.
Samoin on myös syöpähoitojen jättämät hermokivut, jotka estävät bänditouhut ja soittamisen seisaaltaan.
Monet kitarat kun ovat myös sieltä kaulan loppupäästä sellaisia, että kun kyynärpää ei taivu, niin silloin joutuu soitinta työntämään eteenpäin tai vasenta kättä ja sen kulmaa muuttamaan. Kaikissa soittimissa tuo ei ole aina mahdollista.

Itse tykkään Gibson kitaroista Flying V, ES-335 ja vaikka SG tyylisistä kitaroista. Toki on monia muitakin malleja ja noissakin luetelluissa on itselle niitä vähemmän mieluisia.
Slidellä soitan lähes kaikkia soittimia ja jonkun verran myös lap steel kitaroita. Normaalivireessa on aika vähän kitaroita, niin akustisia kuin sähköisiäkin.

E: Itsellä tekee kyllä kyynärpään ja koko käden myös kipeäksi liian pienet ja lyhyetkin soittimet. Maniskaa ei tarvitse kauan soittaa, mutta ihan kaikkien pienien soittimien kanssa ei ole näin. Jos ukulelea ja balalaikkaa(esim.) soittaa slidellä ja virittää ne avoimiin virityksiin-->On sellainen soittaminen tuolle vasemmalle kädelle huomattavasti vähemmän kipeyttävää. Saattaa olla myös korvillekkin, joissain tapauksissa ;)
Juzpe
21.02.2017 22:13:58 (muokattu 21.02.2017 22:14:39)

Mulla on edelleen toi J satanen. Se o hyvä. Mullakin on iha kivaa ollu.

Täällä palstalla näemmä sen sijaan on normaalisti samoilla jätkillä hiekat pillussa niingy aina ennenki.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
miklos1
22.02.2017 02:21:51
Oon pitkästä aikaa innostunu soitteleen Les Paul Juniorillani! Kaikki hienosti! Tasapaino hyvä!
...Music was better before the 80's...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)