JivE 20.02.2017 20:36:05 | |
---|
Moi, Olen käyttänyt muutaman vuoden Reaperia ilman lisenssiä ja nyt mietin mahdollisesti DAWin päivittämistä uuteen. Sain kesällä ostetun raudan mukana Ableton Live Liten jolla olen tehnyt lähinnä elektronisempaa musaa ja Reaperilla sitten nauhoitellut kitaraa ja sen sellaista. Nyt mietin, että jatkanko edelleen Reaperin käyttämistä ostamalla sen lisenssin vai ostaisinko joko uuden lisenssin Abletoniin tai Logicin Ableton on live liten perusteella vaikuttanut oikein pätevältä softalta, kun taas Logicista ei ole kokemusta (garagebandia olen käyttänyt). Abletonin ja Logicin etuina olisi monen raudan (DAW ohjaimet, midi soittimet) suora tuki kun taas googlailun perusteella Reaper ei ole useasti tuettu. Tsekkailin Abletonin lisenssejä ja veikkaan että vaikka Intro on hyvän hintainen tulee sen rajat kuitenkin nopeasti vastaan. Standardin lisenssi on sitten 349e joka on jo tuntuva sijoitus. Logicin lisenssi näyttää olevan 199e joka olisi vielä hyvin sopiva budjettiin. Tietokone on Macbook Pro (i7, 16gb ram..). Onko kokemuksia kyseisistä softista ja mitkä on näiden hyviä/huonoja puolia? If you give me interesting questions, i'll give you interesting answers. |
Henri Henri Olavi 20.02.2017 20:38:52 | |
---|
JivE: Moi, Olen käyttänyt muutaman vuoden Reaperia ilman lisenssiä ja nyt mietin mahdollisesti DAWin päivittämistä uuteen. Sain kesällä ostetun raudan mukana Ableton Live Liten jolla olen tehnyt lähinnä elektronisempaa musaa ja Reaperilla sitten nauhoitellut kitaraa ja sen sellaista. Nyt mietin, että jatkanko edelleen Reaperin käyttämistä ostamalla sen lisenssin vai ostaisinko joko uuden lisenssin Abletoniin tai Logicin Ableton on live liten perusteella vaikuttanut oikein pätevältä softalta, kun taas Logicista ei ole kokemusta (garagebandia olen käyttänyt). Abletonin ja Logicin etuina olisi monen raudan (DAW ohjaimet, midi soittimet) suora tuki kun taas googlailun perusteella Reaper ei ole useasti tuettu. Tsekkailin Abletonin lisenssejä ja veikkaan että vaikka Intro on hyvän hintainen tulee sen rajat kuitenkin nopeasti vastaan. Standardin lisenssi on sitten 349e joka on jo tuntuva sijoitus. Logicin lisenssi näyttää olevan 199e joka olisi vielä hyvin sopiva budjettiin. Tietokone on Macbook Pro (i7, 16gb ram..). Onko kokemuksia kyseisistä softista ja mitkä on näiden hyviä/huonoja puolia? Jos rahasta kiinni, niin osta Logic. Et pety. Jos ei ole rahasta kiinni, niin ostaisin Livestä Suiten. Sitä kovempaa softaa ei vielä ole tehty. K.F.S. is the Only Law |
Vessajono 20.02.2017 21:25:42 | |
---|
Henri Henri Olavi: Jos rahasta kiinni, niin osta Logic. Et pety. Jep. Se 200 euroa on ihan karkkiraha siihen nähden, mitä kaikkea sillä saa. Workflow nyt tietysti on Livessä ihan erilainen ja siinä omassa hommassaanhan sille ei oikein ole vaihtoehtoja mutta väittäisin silti että Logic on paras yleispätevä all-in-one-ratkaisu. Zed: Parasta mitä ihminen mielestäni voi tehdä, on tuijottaa synkkänä ulos asuntonsa ikkunasta ja pelätä tulevaisuutta saatanasti. Nobelanereita juotu vuonna 2017: 71 |
Henri Henri Olavi 20.02.2017 21:47:04 | |
---|
Vessajono: Logic on paras yleispätevä all-in-one-ratkaisu. Hintansa puolesta kyllä. Vaikka Logicin editti on aika kankea verrattuna mun ykkössoftaan Pro Toolsiin, niin sekin pesee Abletonin editin. Mun käyttö on: äänitys, editointi ja miksaus Toolsilla ja ideointi, jammailu, äänisuunnittelu, ääniajo, sävellys etc. Abletonilla. K.F.S. is the Only Law |
Vessajono 20.02.2017 22:01:36 (muokattu 20.02.2017 22:03:19) | |
---|
Henri Henri Olavi: Hintansa puolesta kyllä. Vaikka Logicin editti on aika kankea verrattuna mun ykkössoftaan Pro Toolsiin, niin sekin pesee Abletonin editin. Mun käyttö on: äänitys, editointi ja miksaus Toolsilla ja ideointi, jammailu, äänisuunnittelu, ääniajo, sävellys etc. Abletonilla. Onhan siinä totuutta, että Tools on kyllä aika ykkönen siihen raakaan työntekoon. Logicin etu on tollasessa musiikintekijätyyppisessä lähtökohdassa lähinnä se, että siinä on nätisti valmiissa paketissa sellaset työkalut, joilla menee paperilta kaupan hyllylle asti jos vaan intoa, taitoa ja tuuria piisaa. Ja hinta ei tosiaan päätä huimaa. Esmes Alchemy tais yksinäänkin maksaa sen pari hunttia silloin kun sitä vielä erikseen myytiin. e: toisaalta sit taas jos se Reaper on jo olemassa ja hanskassa ja varsinkin jos mieleiset plugarit on hankittuna niin menisin ehkä sillä. Aika harvoin siitä softan vaihtamisesta ihan vaan vaihtamisen ilosta on mitään hyötyä. Kaikillahan näillä loppujen lopuksi tekee samat asiat, ne vaan tehdään vähän eri tavalla ja niillä on eri nimet. Zed: Parasta mitä ihminen mielestäni voi tehdä, on tuijottaa synkkänä ulos asuntonsa ikkunasta ja pelätä tulevaisuutta saatanasti. Nobelanereita juotu vuonna 2017: 71 |
Henri Henri Olavi 20.02.2017 23:02:32 | |
---|
Niinpä. Kuten sanottua, Logic on älyttömän kova paketti siihen hintaan. Ja olisi kova paketti vaikka olisi kalliimpikin. Sit loppuun samat peruslässytykset maaliin pääsemisestä kaikilla ja jabadabadoo. K.F.S. is the Only Law |
Krice 20.02.2017 23:10:03 | |
---|
Ohjelmien demoversioita kokeilemalla saa aika hyvän tuntuman minkälainen ohjelma on kyseessä. Jokaisessa mitä minä olen kokeillut tuntuu olevan sekä hyviä että huonoja puolia, joten on valittava sellainen, joka sopii omaan käyttöön. Itse käytän Studio Onea, joka on sujuva käyttää, mutta esimerkiksi mukana tulevat instrumentit on aika luokattomia mielestäni. Välttämättä niitä ei tosin tarvitse, jos vaikka nauhoittaa oikeita instrumentteja jne. |
tommijk 21.02.2017 10:14:28 | |
---|
Ottaisin kyllä Logicin sijaan Studio Onen. Juuri oli -50 % tarjouksessa, jolloin hinta napsahtaa Logicin kanssa melkein samoihin. Ja crossgradeamalla reaperin, hintana vielä siedettävä reilut 300e. Musiikintekeminen ei oo ikinä tuntunut niin helpolta kuin S1 siirtymisen jälkeen (siiryin myös reaperistä, ja macci käytössä). Workflow on tosi nopea ja smoothi. |
Vessajono 21.02.2017 15:25:29 | |
---|
tommijk: Workflow on tosi nopea ja smoothi. Tästä tulee kyllä pisteet, se on ilahduttavan kätevä työkalu. Valitettavasti sit plugareista joutuu antamaan pitkän miinuksen. Efektit siinä nyt on ihan käyttistä mutta jos Presonuksen leiriin lähtis niin softan jälkeen sais laittaa viis hunttia selälleen pelkästään syntikoihin ja johonkin kunnolliseen kitaraplugariin. Zed: Parasta mitä ihminen mielestäni voi tehdä, on tuijottaa synkkänä ulos asuntonsa ikkunasta ja pelätä tulevaisuutta saatanasti. Nobelanereita juotu vuonna 2017: 71 |
tommijk 21.02.2017 15:58:31 | |
---|
Vessajono: Tästä tulee kyllä pisteet, se on ilahduttavan kätevä työkalu. Valitettavasti sit plugareista joutuu antamaan pitkän miinuksen. Efektit siinä nyt on ihan käyttistä mutta jos Presonuksen leiriin lähtis niin softan jälkeen sais laittaa viis hunttia selälleen pelkästään syntikoihin ja johonkin kunnolliseen kitaraplugariin. Logicissa on varmasti kosketinsoundit paremmat, taitaa kaikki muut DAW:t tulla tässä asiassa kaukana perässä. Efektit ja kitaraplugarit on musta S1:ssa tosi käyttökelpoisia. Esim EQ, kaiut, delayt, särö plugari on tosi paljon käytössä. |
Hanuriin 22.02.2017 11:46:58 | |
---|
tommijk: Logicissa on varmasti kosketinsoundit paremmat, taitaa kaikki muut DAW:t tulla tässä asiassa kaukana perässä. Efektit ja kitaraplugarit on musta S1:ssa tosi käyttökelpoisia. Esim EQ, kaiut, delayt, särö plugari on tosi paljon käytössä. Logic on jäätävän hyvä paketti. Kaikki löytyy paikaltaan ja erilaisia presettejä useimpiin normaaleihin tilanteisiin löytyy koko lailla järkevästi nimettynä _paljon_. Säästää ihan älyttömästi aikaa kun ei tarvi joka välissä pyörää lähteä keksimään. Niistä preseteistä voi sitten tietenkin lähteä twiikkaamaan ihan mihin suuntaan tahansa. Logicin instrumentit ovat kanssa hyviä ja selkeitä käyttää, eritoten urku on mainio. Enkä nyt suuremmin moiti logicin kitaraplugareitakaan, vaikka vahvarimallinnukset yms kilkkeet onkin nimetty tekijänoikeussyistä välillä hauskasti. |
JivE 22.02.2017 15:17:09 | |
---|
Olenko saanut nyt väärää tietoa, mutta luin jostain että Logic Pro X ei tue VST plugareita? If you give me interesting questions, i'll give you interesting answers. |
Vessajono 22.02.2017 15:39:22 | |
---|
JivE: Olenko saanut nyt väärää tietoa, mutta luin jostain että Logic Pro X ei tue VST plugareita? Ei tue ei. Logicin plugariformaatti on AU eli Audio Unit. Käytännössä kaikista vähääkään merkittävistä kaupallisista plugareista on saatavilla myös AU-versio. Ilmaisena AU-plugarien tarjonta tuntuu toisaalta olevan VST:hen verrattuna heikohkoa, mutta ne Logicin mukana tulevat plugarit on kyllä sen verran hyviä, että eipä siinä mitään ylimääräistä oikein osaa kaivatakaan. Zed: Parasta mitä ihminen mielestäni voi tehdä, on tuijottaa synkkänä ulos asuntonsa ikkunasta ja pelätä tulevaisuutta saatanasti. Nobelanereita juotu vuonna 2017: 71 |
anapena 22.02.2017 16:51:02 | |
---|
Vessajono: Ei tue ei. Logicin plugariformaatti on AU eli Audio Unit. Käytännössä kaikista vähääkään merkittävistä kaupallisista plugareista on saatavilla myös AU-versio. Ilmaisena AU-plugarien tarjonta tuntuu toisaalta olevan VST:hen verrattuna heikohkoa, mutta ne Logicin mukana tulevat plugarit on kyllä sen verran hyviä, että eipä siinä mitään ylimääräistä oikein osaa kaivatakaan. Tekisi mieli jopa sanoa, että ei tietenkään tue;) Motulla on kanssa ihan omansa, mutta myös AUt toimivat. Digital Performerissa ainakin on ollut erikoisen paljon kitaraefektejä, jos sitä lajia kaipaa. Eikös Pro Toolsissa ole myös omansa, tukeeko se myös AUta? Itsellä duunisoftana Nuendo, joka käyttää VSTtä. Niitä ei ihan aina ole tarjolla OSX-puolelle. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
anapena: Eikös Pro Toolsissa ole myös omansa, tukeeko se myös AUta? AAX, TDM ja RTAS. VST ja AU vaativat jollain wrapperilla kikkailua. En tiedä mikä siinä on sitten lopputulos. Zed: Parasta mitä ihminen mielestäni voi tehdä, on tuijottaa synkkänä ulos asuntonsa ikkunasta ja pelätä tulevaisuutta saatanasti. Nobelanereita juotu vuonna 2017: 71 |
anapena 22.02.2017 19:34:58 | |
---|
Vessajono: AAX, TDM ja RTAS. VST ja AU vaativat jollain wrapperilla kikkailua. En tiedä mikä siinä on sitten lopputulos. Ei nykyään viitteis kikkailla yhtään. Maailma täys toimivia vehkeitä. Joskus vaan joutuu vaihtamaan työkalua. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
Spedemix 23.02.2017 00:27:09 | |
---|
Vessajono: AAX, TDM ja RTAS. VST ja AU vaativat jollain wrapperilla kikkailua. En tiedä mikä siinä on sitten lopputulos. AU-, ja VST-hostaaminen on pystytysvaiheessa säätöä (mulla on Bluecat Patchwork ilmaisia VST-plugareita varten). Sit ku PT-presetit wrapperia varten on pystytetty (eli plugari ns. "löytyy" Patchworkin omasta presetti-valikosta), homma skulaa transparentisti. Spede blendaa: https://blend.io/spede |
anapena 23.02.2017 10:44:27 | |
---|
Spedemix: AU-, ja VST-hostaaminen on pystytysvaiheessa säätöä (mulla on Bluecat Patchwork ilmaisia VST-plugareita varten). Sit ku PT-presetit wrapperia varten on pystytetty (eli plugari ns. "löytyy" Patchworkin omasta presetti-valikosta), homma skulaa transparentisti. Tämä on hyvä tietää, jos joskus siirtyy takaisin ProTools-leiriin, ja on liian kova ikävä jotain plugaria kohtaan. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
WanhaWetäjä 23.02.2017 17:18:55 | |
---|
Vessajono: Jep. Se 200 euroa on ihan karkkiraha siihen nähden, mitä kaikkea sillä saa. Workflow nyt tietysti on Livessä ihan erilainen ja siinä omassa hommassaanhan sille ei oikein ole vaihtoehtoja mutta väittäisin silti että Logic on paras yleispätevä all-in-one-ratkaisu. Joo, ilman ulkopuolisia lisukkeitakin kotidemottajalle/säveltäjälle/sovittajalle aivan uskomaton paketti tuohon rahaan, nuotinnuspuolikin on ihan ok. Ite oon saanut myös kitara/bassoplugareista varsin toimivaa soundia kiipparien lisäksi. Kaiut, equt ja muu efektipuoli on mun käyttöön ollut enemmän kuin riittäviä tasoltaan. Toissapäivänä tuli uusin päivitys 10.3.1 eli melko tuoreen päivityksen 10.3 bugeja on vissiin korjailtu ja jotain muutakin pientä virittelyä tehty. https://support.apple.com/en-us/HT203718 Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
Biitzilla 26.02.2017 22:03:14 | |
---|
WanhaWetäjä: Joo, ilman ulkopuolisia lisukkeitakin kotidemottajalle/säveltäjälle/sovittajalle aivan uskomaton paketti tuohon rahaan, nuotinnuspuolikin on ihan ok. Ite oon saanut myös kitara/bassoplugareista varsin toimivaa soundia kiipparien lisäksi. Kaiut, equt ja muu efektipuoli on mun käyttöön ollut enemmän kuin riittäviä tasoltaan. Toissapäivänä tuli uusin päivitys 10.3.1 eli melko tuoreen päivityksen 10.3 bugeja on vissiin korjailtu ja jotain muutakin pientä virittelyä tehty. https://support.apple.com/en-us/HT203718 Logic taisi olla vain omenamiehille saatavilla? |