Aihe: Hei! Ostin taas kitarakamaa.
1 2 3 4 5130 131 132 133 134419 420 421 422 423
Shredator
21.02.2017 13:50:39

Metalkallo:

Mies voi lähteä marsusta, mutta marsu ei lähde miehestä.

Ratkaisuna on hommata kaikki mahdolliset styrkkarit talliin niin sitten ei tarvitse olla enää mikään tietty mies vaan vain soittomies.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
Metalkallo
21.02.2017 13:52:55
Shredator: Ratkaisuna on hommata kaikki mahdolliset styrkkarit talliin niin sitten ei tarvitse olla enää mikään tietty mies vaan vain soittomies.

Mutta jos ei tykkää muista ja haluaa olla vain SE ja SE mies. :)
Vähemmän on nykyään enemmän
Shredator
21.02.2017 13:55:31

Metalkallo: Mutta jos ei tykkää muista ja haluaa olla vain SE ja SE mies. :)

Kyllä se mieli siinä avartuu kun lompakko kutistuu :)
heviäijä
21.02.2017 13:58:45
Shredator: Kyllä se mieli siinä avartuu kun lompakko kutistuu :)

No onhan siellä lompakossakin avarampaa sitten.
Splash One
Åboensis
21.02.2017 16:02:43

Shredator: Ratkaisuna on hommata kaikki mahdolliset styrkkarit talliin niin sitten ei tarvitse olla enää mikään tietty mies vaan vain soittomies.

Eikun sitten tulee nimenomaan se valinnan vaikeus; soitanko tänään Marsulla vai Fenkulla vai Voxilla vai Engillä vai Kemperillä vai Bluetonella vai Swartilla... Ja otanko kombon vai nupin ja kaapin? Ja jos otan nupin ja kaapin niin minkä kaapin? 1x12 vai 2x12 vai 4x12? Vai kenties 2x10?

Ihan liikaa vaihtoehtoja. Vähemmästäkin menee pää pahasti sekaisin. Parempi hommata yksi kunnon vahvistin ja opetella ottamaan siitä kaikki mahdollinen irti ;D.
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
Laulava Kylätohtori
21.02.2017 16:05:28
Åboensis: Eikun sitten tulee nimenomaan se valinnan vaikeus; soitanko tänään Marsulla vai Fenkulla vai Voxilla vai Engillä vai Kemperillä vai Bluetonella vai Swartilla... Ja otanko kombon vai nupin ja kaapin? Ja jos otan nupin ja kaapin niin minkä kaapin? 1x12 vai 2x12 vai 4x12? Vai kenties 2x10?

Ihan liikaa vaihtoehtoja. Vähemmästäkin menee pää pahasti sekaisin. Parempi hommata yksi kunnon vahvistin ja opetella ottamaan siitä kaikki mahdollinen irti ;D.

Nauraisin, mutta ei naurata. Tämä ei ole vitsi, vaan totisinta totta...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
hallu
21.02.2017 16:51:42
Åboensis: Eikun sitten tulee nimenomaan se valinnan vaikeus; soitanko tänään Marsulla vai Fenkulla vai Voxilla vai Engillä vai Kemperillä vai Bluetonella vai Swartilla... Ja otanko kombon vai nupin ja kaapin? Ja jos otan nupin ja kaapin niin minkä kaapin? 1x12 vai 2x12 vai 4x12? Vai kenties 2x10?

Tämä on totisinta totta, ja olen itsekin ihan tosielämässä tuon kokenut. Olen kanssasi enemmän kuin samaa mieltä, että yksi vahvistin on paras ratkaisu. Periaatteessa kaksi vahvistinta bandikampälle oma ja himaan oma (mutta ihanne maailmassa nekin olisi samanlaisia eli periaatteessa kuin yksivahvistin).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Shredator
21.02.2017 17:06:49

hallu: Tämä on totisinta totta, ja olen itsekin ihan tosielämässä tuon kokenut. Olen kanssasi enemmän kuin samaa mieltä, että yksi vahvistin on paras ratkaisu. Periaatteessa kaksi vahvistinta bandikampälle oma ja himaan oma (mutta ihanne maailmassa nekin olisi samanlaisia eli periaatteessa kuin yksivahvistin).

Oon kyllä eri mieltä, mut hyvä että on mielipiteitä :) Parempi löytää sopiva vahvistin eri musatyyleille eikä vaan sitä yhtä. Tietty jos pärjää yhdellä niin mikäs siinä, ite en pärjää.
hallu
21.02.2017 17:18:58
Shredator: Oon kyllä eri mieltä, mut hyvä että on mielipiteitä :) Parempi löytää sopiva vahvistin eri musatyyleille eikä vaan sitä yhtä. Tietty jos pärjää yhdellä niin mikäs siinä, ite en pärjää.

Yhdellä pärjää hyvin humpasta heviin, mutta mättöosastolla siirrytään ihan erimaailmaan ja siellä tarvitaan erikoistuneempia laitteita. En tiedä onko oikeastaan mättöhevin lisäksi muuta tyyliä jossa ei perusvehkeillä pärjäisi?

Itselläni yhden vahvistimen filosofia syntyi havainnosta, että vaikka mulla olisi mitä vahvareita ja laitteita käytössä, niin ruuvaan niistä aina ne jokseenkin samat soundit ja yllättävän samanlaiselta perusvahvarit saa kuulostamaan. Mulla siis on tietty kliini ja tietty reunasärö (likainen blues) ja tietty rokkisärö ja niillä vetelen bluesit ja jazzit. Tulin siihen tulokseen, että se on vaan sitten kiinni siitä millä tavalla reagoivan laitteen kanssa viihtyy parhaiten ja soittaa sitten sillä. Jos tarvii jotain eri soundia, niin ne löytyy jostain purkista.
RaskasMielinen
21.02.2017 17:58:14

hallu: Yhdellä pärjää hyvin humpasta heviin, mutta mättöosastolla siirrytään ihan erimaailmaan ja siellä tarvitaan erikoistuneempia laitteita. En tiedä onko oikeastaan mättöhevin lisäksi muuta tyyliä jossa ei perusvehkeillä pärjäisi.

Voxeja ja etenkin Fendereitä on erilaisia, mutta jos haluaa Vox-soundia, niin pitää olla Vox. Jos haluaa Fender-soundia, niin pitää olla Fender. Jos haluaa molempia, niin pitää olla molemmat. Jos haluaa Marshall-soundia...
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
Åboensis
21.02.2017 18:01:35 (muokattu 21.02.2017 18:04:16)

Shredator: Oon kyllä eri mieltä, mut hyvä että on mielipiteitä :) Parempi löytää sopiva vahvistin eri musatyyleille eikä vaan sitä yhtä. Tietty jos pärjää yhdellä niin mikäs siinä, ite en pärjää.

No juu, näinhän se tietenkin menee. Jokainen toimii itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla. Tuossa omassa postauksessani oli sellainen lievä vitsikäs ote, joka siitä toivottavasti myös välittyi ;D...

Mutta vakavasti puhuen, itse olen jo pitkään pärjännyt vallan mainiosti yhdellä styrkkarilla. Nykyään en käytä sen kanssa enää edes mitään purkkeja, vaikka vahvistimessa ei ole kuin yksi kanava, ja potikoitakin vain kolme. Koen kuitenkin saavani siitä irti riittävästi erilaisia ja eri soittotilanteisiin sopivia soundeja. Tosin mitään kirkonpolttomummonpotkimisheviä en sitten koskaan soitakaan... kaikkeen muuhun tuo kyllä taipuu.

Kitarapuolella siirryin muuten samanlaiseen minimalismiin. Myös sähkiksiä on arsenaalissa enää yksi... Kumma kyllä olen kokenut nämä näennäiset rajoitukset hyvin vapauttavina.

Voxeja ja etenkin Fendereitä on erilaisia, mutta jos haluaa Vox-soundia, niin pitää olla Vox. Jos haluaa Fender-soundia, niin pitää olla Fender. Jos haluaa molempia, niin pitää olla molemmat. Jos haluaa Marshall-soundia...

Tämäkin on tietenkin täysin totta. Siksi luovuin jossain vaiheessa tästä(kin) ajattelumallista ja päätin, että mulle riittää, kun on "hyvä" soundi. Sama pätee luonnollisesti kitaraan.
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
sustain65
21.02.2017 18:01:44
RaskasMielinen: Voxeja ja etenkin Fendereitä on erilaisia, mutta jos haluaa Vox-soundia, niin pitää olla Vox. Jos haluaa Fender-soundia, niin pitää olla Fender. Jos haluaa molempia, niin pitää olla molemmat. Jos haluaa Marshall-soundia...

Ja jos haluaa (tiettyä) Mesa-soundia, niin pitää olla (se tietty) Mesa. Pakko oli täydentää.
pappasfin
21.02.2017 18:06:14 (muokattu 21.02.2017 18:06:39)
Hmm.. täällä puhutaan eri laitteiden soundeista joten lisätään soppaan vielä, että jos haluaa Steve Vain soundia niin pitää olla Steve Vai ja jos haluaa George Bensonin soundia niin pitää olla George Benson ja niin päin pois ;D
PappaSFin
sustain65
21.02.2017 18:13:11
pappasfin: Hmm.. täällä puhutaan eri laitteiden soundeista joten lisätään soppaan vielä, että jos haluaa Steve Vain soundia niin pitää olla Steve Vai ja jos haluaa George Bensonin soundia niin pitää olla George Benson ja niin päin pois ;D

Todentotta, plussa!
Onneksi en halua kumpaakaan, niin ei tarvitse myydä kamoja pois.
LaMotta
21.02.2017 18:14:43

sustain65: Onneksi en halua kumpaakaan.

Ei siinä haluaminen autakaan mitään jos pitäisi olla toisen ihmisen kädet ja sormet.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
21.02.2017 18:15:11
pappasfin: Hmm.. täällä puhutaan eri laitteiden soundeista joten lisätään soppaan vielä, että jos haluaa Steve Vain soundia niin pitää olla Steve Vai ja jos haluaa George Bensonin soundia niin pitää olla George Benson ja niin päin pois ;D

Plussalla paukautin :-D ei mitään lisättävää.
Jucciz
21.02.2017 18:16:52

Saati Steve Benson, joka soittais kantokahvallisella jazz-kitaralla teknisesti aivan uskomattomia juttuja ja laulaisi ne samalla, tuulikoneen tuivertaessa viiksiä.
Jucciz
21.02.2017 18:32:00
hallu: Marshallin, Fenderin ja Voxin yleisimmät vahvistimet eivät ole erikoistuneita vaan ne ovat yleisvahvistimia joilla voi helposti soittaa ihan mitä vaan huvittaa. No Marshall on vähän rokimman vahvarin maineessa, mutta löytyyhän siitäkin kliinit ja aika monenmoista mä olen nähnyt Marshallillakin veivattavan.

Sanotaan... otetaan noiden kolmen "perusmallit", vaikkapa AC30, 50-wattinen JMP ja vaikka joku Tweed Deluxe - aika ihme on, jos kompetentti soittaja ei hoida hommaa himaan uskottavasti millä tahansa noista ns. perusmusiikin (jazz, blues, country, rock, iskelmä, tanssimusa yms.) kentällä. Kaikista noista saa puhdasta soundia ja säröisempää soundia riippuen siitä, missä asennossa nappulat ovat.
Metalkallo
21.02.2017 19:44:20 (muokattu 21.02.2017 19:48:01)
RaskasMielinen: Voxeja ja etenkin Fendereitä on erilaisia, mutta jos haluaa Vox-soundia, niin pitää olla Vox. Jos haluaa Fender-soundia, niin pitää olla Fender. Jos haluaa molempia, niin pitää olla molemmat. Jos haluaa Marshall-soundia...

Tai sitten hommaa yhden customin jossa kytkin hoitaa kahden eri vahvistimen tyylin, kuten mulla on enää vain yksi vahvari jossa perus Fender Bassman, mutta JMP- kytkin takana jolla saa marsumaista menoa. Toimii. Rikstone.

Niin.. Ja ettei aivan offiksi meno mene, niin ostin täräytin jäsen s0r0666:ltä fuzzin. Se perustuu aika pitkälti fulltone 69 fuzziin eli toisin sanoen fuzz faceen, mutta jippona ettei se ole germanium trankulla vaan onkin pii trankulla. Ei niin pehmeä kuin germanium fuzz, mutta todella lähellä koska sanoin että haluan soundin olevan lähempänä germaniumia, laitos puhdistuu myös todella hyvin. Samalla kun on pii niin ei ole niitä kuumenemisesta johtuvia soundin muutos ongelmiakaan. Tykkään. Kutsun uutta fuzziani Silicontone 69:ksi, tai Piitone 69. :)
Vähemmän on nykyään enemmän
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)