Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 5181 182 183 184 185299 300 301 302 303
markkuilari
19.02.2017 02:37:39
fox: Kaulapainokysymykseen, koskien siis Gibsonin SG:tä, on aina asiallista linkittää tuo jäsenen mvirta loistava kuva, josta ilmenee tuo painopiste. Tämä siis noissa Gibsonin SG:ssa.. ;)

https://muusikoiden.net/dyn/users/87411.jpg

Jos se runko nyt sattuu olemaan jotain natopuuta (nyatoh) kuten joissain "näköispainoksissa" tapana on, voi se painopiste olla jossain muualla. =)

En ymmärrä miten tuo kuva osoittaa millään tavalla, mihin suuntaan kitara sukeltaa(ehkä se olen vain minä, joka ei tajua), jos on sukeltaekseen. Siirrä cd levyä 3 milliä kaulaan päin, hups, on peräpainoinen. Siirrä perään päin, on kaulapainoinen. Tuo kuvahan vain osoittaa missä kohtaa kitara on tasapainossa. Vaikka body tai kaula olisi lyijyä, niin sen saa tasapainoon, kun laittaa levyn "oikeaan" paikkaan.

Kaikki soittamani Gibsonin SG:t (3 kpl stankkuja), ovat olleet kaulapainoisia, ainakin jos vertaa muihin malleihin. Itselle se on ollut niin häiritsevää, että tuskin tulen ikinä enää SG:tä hommaamaan, vaikka se muuten mielytäisikin.
Laulava Kylätohtori
19.02.2017 08:20:33
Ääh, turhaa kikkailua tuollaiset painoisuudet. Itseä ole ikinä yhdenkään kitaran kanssa haitannut sen enempää kaula- kuin peräpainoisuus. Ehkä en ole vaan tullut ajatelleeksi asiaa tai ehkä kaikki omistamani kitarat ovat olleet tasapainossa.
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
LaMotta
19.02.2017 09:11:53

Laulava Kylätohtori: Ääh, turhaa kikkailua tuollaiset painoisuudet. Itseä ole ikinä yhdenkään kitaran kanssa haitannut sen enempää kaula- kuin peräpainoisuus. Ehkä en ole vaan tullut ajatelleeksi asiaa tai ehkä kaikki omistamani kitarat ovat olleet tasapainossa.

Periaatetasolla kitara ei ole tasapainoinen jos esim kaulaa joutuu yhtään kannattelemaan soittaessa. Tai seisaaltaan soittaessa kitara pyörähtää jos kädet ottaa siitä irti.

Tässä suhteessa olen törmännyt 'ongelmaan' joissakin ES-355 tyyppisissä ritsoissa.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
19.02.2017 09:38:21
LaMotta: Periaatetasolla kitara ei ole tasapainoinen jos esim kaulaa joutuu yhtään kannattelemaan soittaessa. Tai seisaaltaan soittaessa kitara pyörähtää jos kädet ottaa siitä irti.

Tässä suhteessa olen törmännyt 'ongelmaan' joissakin ES-355 tyyppisissä ritsoissa.

Onhan se toki perusmnettiläiselle tärkeää, että kun keikalla huudattaa yleisöä hakkaamalla käsiä yhteen pään päällä, pysyy kitara tanassa, eikä lerpahda ennen aikojaan. Näyttäisihän se pirun huonolta telkkarissakin. :D
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
LaMotta
19.02.2017 09:44:48

Se on ihan sama missä sillä ritsalla höylää, mutta lähtisin siitä, että kitara pysyy itsestään siinä asennossa mihin sen asettelee.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
19.02.2017 10:14:01
Laulava Kylätohtori: Onhan se toki perusmnettiläiselle tärkeää, että kun keikalla huudattaa yleisöä hakkaamalla käsiä yhteen pään päällä, pysyy kitara tanassa, eikä lerpahda ennen aikojaan. Näyttäisihän se pirun huonolta telkkarissakin. :D

Uuden kitaran hankintaa mnet tyyliin: En mää niitä yhtään soittanut, testailin vaan sitä tyven painoa. :D
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
Antsa Lipsanen
19.02.2017 10:29:47
Laulava Kylätohtori: Onhan se toki perusmnettiläiselle tärkeää, että kun keikalla huudattaa yleisöä hakkaamalla käsiä yhteen pään päällä, pysyy kitara tanassa, eikä lerpahda ennen aikojaan. Näyttäisihän se pirun huonolta telkkarissakin. :D

Tähän painoisuuskeskusteluun törmää aika-ajoin. Minulla on SG, LP ja FB Gibsonin valmistamina ja en ole kiinnittänyt kaulapainoisuuteen koskaan huomiota keikalla tai sohvalla. Kummallista. Ehkä ne leveät nahkahihnat, tai yleinen piittaamattomuus sitten vaikuttavat. Täytynee alkaa kiinnittämään asiaan huomiota ja huolestumaan nyt toden teolla.
mpekkanen
19.02.2017 13:35:07
Itsellä on Kiinalainen Sunsmile SG ja sekään ei ole kauhean kaulapainoinen, vaikka onkin jotain vaaleaa puuta. Ei ole siis mahonkia, mutta on kuitenkin liimaliitoksella tuo kaula. Istualtaan ainakin on varsin hyvä soittoasento ja en tuolla kauheasti hihnan kanssa soita muutenkaan. En kyllä soita muillakaan kitaroilla, kun kotona soittelen muutenkin. Istualtaan soitan kyllä senkin takia, että erilaiset hermosäryt eivät oikein tykkää jos soitan muuten kuin istualtaan. Siksipä sitä ollaan myös eläkkeellä ja bänditouhutkin on joutunut lopettamaan...

Minusta tuo SG kitaroiden kaulapainoisuus on kyllä hieman liioiteltu. Jos sitä soittaa seisoen, niin saahan sinne hihnaan erilaisia pusseja/painoja jos haluaa. Sellaisen voi tehdä ihan itsekkin...Siis sinne kitaran takaosaaan ja näin ei ainakaan ole edes Thunderbird bassokaan kaulapainoinen, kun laittaa sopivasti painoa.
SG on kuitenkin istualtaan varsin mukava ja hyvä kitara soittaa. On kokemusta myös ihan Gibsonin ja kotimaisen Amfisoundinkin valmistamista sellaisista. Puhumattakaan Tokain jne. Japanin kitaroista ja muiden halvempien korea/kiina-osaston kitaroista.
Pulttikaulaisia SG kitaroita en laske oikeiksi SG kitaroiksi. Pulttikaulaiset Gibson kopiot ovat yleensä niitä kaikista halvempia ja ne ei ole kauheasti oikein koskaan kiinnostaneet. On sellaisiakin joitakin tullut toki kokeiltua, mutta kuka tykkää mistäkin.

Eihän kukaan kuitenkaan ketään pakota ostamaan sellaista kitaraa, joka ei kunnolla istu syliin tai ei ole muutenkaan mukava kitara soittaa seisoaltaankaan. Olipa se sitten kaula, peräpainoinen taikka muuten ihan täysin tasapainoinen ja itselle oikeanlainen soitin.
Kyllä sinne takaosaan sitä painoa kuitenkin helpommin(tai ainakin halvemmalla) saa lisättyä kuin otettua pois. Jos se kitara on muuten sellainen, että se tuntuu hyvältä...
tuskiz
19.02.2017 14:00:00
SG:n kaulapainoisuuden saa myös korjattua ihan ilmaiseksikin kun siirtää hihnatappia vähän, sarvi on katu-uskottava vaihtoehto.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
klobasa
19.02.2017 15:32:46 (muokattu 19.02.2017 15:36:29)
Gabe: Uuden kitaran hankintaa mnet tyyliin: En mää niitä yhtään soittanut, testailin vaan sitä tyven painoa. :D

Nooh, itse kyllä kävin nimenomaan tämän ketjun innoittamana testaamassa vain tota tasapainoasiaa koska mikään niistä yksilöistä ei muuten kiinnosta. Mutta joo, en todellakaan osta koskaan mitään kitaraa mikä ei istu sylissä just sillee mistä tykkään. Se olis vaan tyhmää.

Tasapaino / syliin istuvuus on ominaisuus siinä missä mikä tahansa muukin ominaisuus kitarassa mikä määrittää onko soitin itselle sopiva vai ei. Esim. monelle Gibsonistille ei kelpais lespa missä ei ole otelaudan bindauksessa niitä muovinipsukoita nauhojen päässä. Siinä on kyllä kans huikean tärkeä ominaisuus...

(PS. Jos itse ostan joskus G kitaran, niin nauhat ja muovinipsukat lähtee heti pois ja laitan uudet nauhat sillee järkevällä tavalla.)
klobasa
19.02.2017 15:35:54
tuskiz: SG:n kaulapainoisuuden saa myös korjattua ihan ilmaiseksikin kun siirtää hihnatappia vähän, sarvi on katu-uskottava vaihtoehto.

Ei kovin kätevää jos pitää heti porata uus reikä kitaraan, jos haluaa järkevän soittoergonomian. SG:n toinen ergonominen "ongelmahan" on se, että kaula jotenkin tuntuu sojottavan tosi kaukana. Vasemmalla kädellä pitää kurottaa kauas, junou.
hollstro
19.02.2017 16:03:42

Kunnon SG ei ole kaulapainoinen. Tuo mikä minulla nyt on, sen tasapinopiste on mikkien välissä lähes keskellä. Ja jos Agnus Young (157 senttiä) yltää sillä hyvin soittamaan niin ei kai se satula kovin kaukana ole. Istualtaa kitara kestää just siinä asennossa kun sen laittaa. On ergonomisin Gibson mun mielestä joka suhteessa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
klobasa
19.02.2017 16:39:14 (muokattu 19.02.2017 16:45:58)
hollstro: Kunnon SG ei ole kaulapainoinen. Tuo mikä minulla nyt on, sen tasapinopiste on mikkien välissä lähes keskellä. Ja jos Agnus Young (157 senttiä) yltää sillä hyvin soittamaan niin ei kai se satula kovin kaukana ole. Istualtaa kitara kestää just siinä asennossa kun sen laittaa. On ergonomisin Gibson mun mielestä joka suhteessa.

Voidaanko täällä foorumilla olla yhtä mieltä edes siitä, että telecasterit on yleensä tasapainoisia niin sylissä kuin hihnankin kanssa soitettaessa? Itse olen tälle tasapainoasialle kovin herkkä ja en ainakaan ole koskaan törmännyt telecasteriin joka olisi kalleellan johonkin suuntaan ja mikä ei istuisi sylissä aina tasapainossa. Siksi otin valtuudet tehdä tällaisen pienen vertailukuvan.

Kuvassa on SG ja telecaster. Vihreät alueet merkkaa kitaran tasapainopistettä ja se pallura merkkaa aluetta jossa reisi on jos soittaa istualtaan. Oletan telecasterin tasapainopisteen olevan tuossa reiden kohdalla koska telet ei koskaan kaatuile mihinkään suuntaan. Ne kuvan punaiset viivat merkkaa hihnatappien kohtaa kitarassa. Telecaster ei kallistu ja kaatuile hihnassakaan joten se on tässä vähän kuin benchmark. Suhteutin kitaroiden koot skaalan mukaan, eli telen skaala on kuvassa vähän pidempi.

SG:n kaula ulottuu merkittävästi kauemmas ja painopiste on merkittävästi kauempana, mutta silti kitara ei ole kaulapainoinen? Jos katsoo tota lovea mihin reisi menee, niin se on täysin eri paikassa missä kitaran painopiste on. Miten ihmeessä kitara ei ole muka kaulapainoinen jos soittaa istualtaan? Ei kait SG mitään fysiikan lakeja riko?

https://muusikoiden.net/dyn/users/151231.jpg

Kyllähän SG:llä voi soittaa kuka tahansa lyhytkasvuinenkin, mutta lyhytkätiselle saattais olla olemassa ergonomisempiakin vaihtoehtoja.

E: Eikä uohdeta sitä faktaa, että SG:n runko on paljon ohuempi ja keveämpi kuin telen runko. Sekin vaikuttaa negatiivisesti kaulapainoisuuteen.
tuskiz
19.02.2017 17:05:29
Jos on noin vaikeaa, niin kannattaa varmaan vaan sitten soitella suosiolla sillä telellä. Itse olen myös lyhyt (165cm) ja en ole kokenut SG:n kaulan pituutta vaikeaksi, sama skaalahan siinä on kuin muissakin sen ajan Gibsonin pääasiallisissa sähkiksissä. Vain kaulaprofiili merkitsee kun on lyhyet sormet, mutta perinteinen 42mm leveys ei ole myöskään ollut ongelma eikä oman Tokain paksumpi takapuoli vs. G:n "slim taper", joskin oon miettinyt jos hiotuttaisin sen enemmän siihen suuntaan. Kenties mulle otollisin profiili olisi samanlainen myöhäisen 60-luvun tikkukaula mitä mr. Youngkin suosii, viisaimmat voi kertoa miten leveä otelauta niissä sitten oli.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
hollstro
19.02.2017 17:18:03

tuskiz: Jos on noin vaikeaa, niin kannattaa varmaan vaan sitten soitella suosiolla sillä telellä. Itse olen myös lyhyt (165cm) ja en ole kokenut SG:n kaulan pituutta vaikeaksi, sama skaalahan siinä on kuin muissakin sen ajan Gibsonin pääasiallisissa sähkiksissä. Vain kaulaprofiili merkitsee kun on lyhyet sormet, mutta perinteinen 42mm leveys ei ole myöskään ollut ongelma eikä oman Tokain paksumpi takapuoli vs. G:n "slim taper", joskin oon miettinyt jos hiotuttaisin sen enemmän siihen suuntaan. Kenties mulle otollisin profiili olisi samanlainen myöhäisen 60-luvun tikkukaula mitä mr. Youngkin suosii, viisaimmat voi kertoa miten leveä otelauta niissä sitten oli.

Se kapein on suunnilleen 39,5 mm satulan kohdalta, ennen 65 tehdyissä 43 mm.

Gibsonin satulaleveydet 60-luvulla:
1 11/16" = 42.86mm
1 5/8" = 41.27mm
1 9/16" = 39.68mm
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
mpekkanen
19.02.2017 17:22:00
Kyllä tele on varmasti hihnan kanssa aivan toisenlainen kuin SG.
On se sitä myös istualtaakin, mutta ei tuo SG ole tosiaan istualtaan mitenkään huono kitara soittaa. Se kun on teleä paljon ohkaisempi, eikä ole mitenkään terävä reunainen ja istuu kyllä käteen/syliin varsin hyvin. Tosin makuja on monenlaisia.

Enemmän telecaster soittajat yleensä valittaa kun ne perinteisien telejen reunat ovat "teräviä" ilman straton tyylisiä viisteitä ja ovat siksi epämukavia soittaa istualtaan.
Makuja on tämän suhteen monenlaisia ja itseä ei haittaa telessä tuo ominaisuus. Eikä myöskään SG kitarat ole minusta huonoja soittaa, niin hihnan kanssa kuin istualtaankaan.
Gibsonilta kyllä löytyy, minusta, huonomminkin ergonomisia kitaroita jos istualtaan soittamisesta puhutaan. Samoin on kyllä hihnan kanssa ihan seisoenkin.
Esimerkkejä noista huonommista soittaa istuen/seisaaltaan, en viitsi nyt mainita. Soittajasta kun ovat osittain kiinni ja monikin sellainen seikka on kyseisen soittimen eräänlainen ominaisuus. Ei siis, välttämättä, mikään vika.
Onneksi malleja on monenlaisia ja niistä voi ihan itse valita mieleisen :)
Guitarfreak
19.02.2017 17:59:34 (muokattu 19.02.2017 18:01:47)
Epiphonen SG oli sietämätön sukeltaja jopa ihan oikealla hihnalla. Mut se saikin lähtöpassit. Se oli ns. nuoruuden hutilaukaus.

"Oikeeta" SGtä en oo kyl koskaan vaivautunut kokeilemaan...

Mun LP Sukeltaa bodyn puolelle istuessa jos ei pidä varaansa. Hihnan kanssa istuen soitellessa ei oo niin ongelmaa mut jos säätää käsillä muuta nii voi lipsahtaa sylistä... seisaallaan hihnassa on just hyvä.
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Bosambo
19.02.2017 19:06:35
klobasa: Voidaanko täällä foorumilla olla yhtä mieltä edes siitä, että telecasterit on yleensä tasapainoisia niin sylissä kuin hihnankin kanssa soitettaessa?

No ei todellakaan voida.

Jokaikinen tele tai telejohdannainen (FlyingFinn jne) mitä olen kokeillut on
mennyt hylkyyn juuri kaulapainoisuuden takia. Ja nimenomaan hihnan kanssa.

Stratoista kyllä voi noin sanoa.
TTV
19.02.2017 19:28:11
Otsikkoon liittyen; omistin 2 Gibsonia ja nyt on kaikki hyvin. Eka oli huonosti viimeistelty LP Smartwood Studio, joka oli huono soittaa, mutta kaunis. Toinen oli 2014 vuoden LP Standard, jossa viimeistely oli 97% OK ja saundi samoin 95%. Ainoa 100% onnistunut osa siinä oli 60's SlimTaper kaula, joka istui itselleni täydellisesti. Kuitenkaan en tuntenut mitään isompaa intohimoa tuotakaan kohtaan, vaan useammin poimin käteeni jonkun ESP Eclipsen tai Amfisoundin LP Customin, joissa kaikki natsaa 100%. Erityisesti tuo Gibsonin viimeistely on hieman heikohkoa, kun kuitenkin hintalapussa on yli 2 tonnia. No, uusi omistaja löytyi molemmille ja mulle se vaan passasi mainiosti :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)