Aihe: Kesäillan valssista
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
klunssila
10.06.2004 22:22:52
Terve,

Oikein otin asiakseni ja katsoin äsken kesäillan valssin, jossa esiintyivät, Tomi Markkola & Fernet, Virve Parkkonen & Fernet ja tietysti Unelmavävyt. Seuraavassa muutamia huomiota:

Vaikka olet muusikon tyttöystävä/vaimo, se ei tee sinusta vielä muusikkoa. Virve Parkkosen hento ja epäpuhdas ääni oli kuin lähikuppilan karaokebaarin keskitasoa. Ei tuollaista pitäisi päästää esiintymään, ei ainakaan suoraan tv-lähetykseen.

Fernetin pojat soittaa helkutin hyvin ja soundit on kohdallaan, siitä nostan hattua. Ammattilaisten työtä. Samoin T. Markkola on ammattimies, hyvä.

Unelmävävyt: ei vakuuttanut minua millään lailla:
1) kosketinsoittajan Elvis-imitaatio "Love Tender" lähinnä taas lähikuppilatasoa
2) kosketinsoittaja soundit olivat ns. tehdasasetuksia ja siltä ne kyllä myös kuulostivat
3)Kitaristilla jumalaton tarve "tiluttaa", ei kai ole hevimies joutunut tanssibändiin. Samoin soitti humpassa koko ajan 8-osia?? Muistetaan se tyylikysymys niin soitossa kuin soundeissa..
4) kappalevalinnat aivan syvältä: "love tender", Kilkkisen bravuuri "soittakaa, lujempaa", "kaksi kolpakkoa". Ei nämä biisit toimi tällä kokoonpanolla. EI TOIMI!

Muutenkin orkesterin soitossa kuului vähäinen keikkailu ja rutiinin puuttuminen TANSSIMUSIIKISSA. Kontrasti Fernetin ja Unelmävävyjen kohdalla oli kuin Suomi-Japani -pesäpallo-ottelussa.
Hatunosto Nebelungin trumpetinsoitolle, se oli hyvää työtä. Laulukin toimii pääasiassa ok. Niin ja onhan pojat kivannäköisiä..

Muilla kommentteja/huomioita aiheeseen?
Rumpujen ja mikserin takana treenikämpiltä... Palamme halusta!
Sandy
10.06.2004 23:47:52
Vaikka olet muusikon tyttöystävä/vaimo, se ei tee sinusta vielä muusikkoa. Virve Parkkosen hento ja epäpuhdas ääni oli kuin lähikuppilan karaokebaarin keskitasoa. Ei tuollaista pitäisi päästää esiintymään, ei ainakaan suoraan tv-lähetykseen.

Huhhuh, mua aivan kammotti tuo esitys.. Jännittiköhän tyttö vai mahtaako olla tuollaista aina?? Virve on kuitenkin käsittääkseni tehnyt ja kai tekee jatkossakin kohtuumäärän keikkoja?!

Fernetistä täytyy sanoa, että kyllähän se bändi toimii, sanotaanpa siitä jossain toisessa threadissa sitten mitä tahansa. Tuo fonisti oli myös jees homma!
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
Muurari
11.06.2004 00:09:21
Virve oli tosiaan aika vaisu. Ponneton - tasapaksu ääni, mutta ehkä siitä koulutuksella saisi jotain aikaiseksi.

Markkola bändeineen oli myös laatukamaa.

Ehkäpä Unelmavävyt tässä kesän mittaan petraa, sillä keikkakokemus on heillä varmaan vielä aika huono. Kitaristi vaikuttaa ihan ok:lta mutta tuntuu, että mies on väärässä bändissä hevikeppeineen ja tilutuksineen. Ero on kyllä huomattava Taivaanrannanmaalareiden ja Vävyjen välillä.
Se jokin sinulla on...
jeppeq
11.06.2004 00:34:15
Mää katoin kans ihan extempore.

Fernet on hyvä bändi, tosin normaalisti kvartetti. Sekujen käyttö on maltillista, tai ainakin hyvin arrattua, ei vie kokonaisuutta kuten esim. charliesillä. Poikien laulustemmat tällä kertaa pölähti vähän ohi.. Henkilökohtaisesti en pidä Markkolan laulutyylistä, joten en ala sen vuoksi ainakaaan moittimaan, lauloi ja esiintyi ok, jos tykkää.

Virve mielestäni lauloi ihan riittävän tarkasti, joskin melko ponnettomasti, liekkö jännittänyt tv-esiintymistä. Onhan hänellä kuitenkin kivat..silmät ! Vaan ei taida olla oikein omia biisejä, joita esittää - en tiedä.

Housebändi kuullosti ihan samalta kuin jonkun vuodentakainen ( neljänsuora), ponnetonta, ylipositiivista esiintymistä, kokemuksen puute. Voi joskus tukevoituakin, oletettavasti toimistot myyvät kuitenkin jonkunlaisen keikkasarjan ylihinnoilla ihmisten töllisteltäväksi "tuttu tv:stä".

Tosta bändien soundipuolesta osan voi tehdä myös se, mennäänkö oman mikserin kautta vai TV:n tuotannon linjaan suoraan, jos jälkimmäinen, oletettavasti "ei humise, on ok" linjalla ei pahemmin potkuja tule. Ohjelman juoni voisi kans uusiutua, väliin vaikka muusikoiden haastatteluja ja kommentteja, tai jotain.

Mitähän uutta kekkais ite seuraavalle keikalle ?
Sandy
11.06.2004 01:09:37
Virve mielestäni lauloi ihan riittävän tarkasti, joskin melko ponnettomasti, liekkö jännittänyt tv-esiintymistä. Onhan hänellä kuitenkin kivat..silmät ! Vaan ei taida olla oikein omia biisejä, joita esittää - en tiedä.

väliin vaikka muusikoiden haastatteluja ja kommentteja, tai jotain.

No huhhuh jeppe! Mikä on "riittävän tarkasti"? Mun korvaan se meni kyllä ihan persiilleen.. Mutta totta on tuo, että Virve on kaunis nainen, mikä lienee turruttanut sinunkin nuottikorvasi?!

Onhan tuossa ohjelmassa aina välillä ollut muusikoidenkin haastatteluja mutta silloin on kyllä saanut hävetä äijien puolesta silmät päästään.. Että en sitten tiedä nostaisiko se shöyn tasoa jos muusikoita siinä ruvettais jututtamaan, ei se varmaan tekisi ohjelmaa yhtään mielenkiintoisemmaksi turakaisen silmissä. Heille tämä lienee kuitenkin tarkoitettu.
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
KMT
11.06.2004 02:39:09

Oliko taas koneviuluja?
Elämä on p*skaa
mr.muzak
11.06.2004 03:22:44
Joo kyllä Virven kauneus ajaa laulutaidon edelle, mutta eihän sillä laulutaidolla olla ennenkään levyjä myyty, paketti ratkaisee.

Tunnen itse taas vävyjen kosketinsoittajan vuosien takaa, ja allekirjoitan kyllä nuo kommentit. Mies on enemmän paikallaan kirkon kanttorina kuin tanssibändissä. Mutta eniten mua ärsytti se tenorifonin raiskaaminen..
pekkajau
11.06.2004 07:36:55
Eikös noita puhaltimiakin voi virittää? Tuntuu nykyisin että puhaltimet on aina järestään joko pikkusen ylä - tai alavireessä muuhun bändiin nähden. Ennen oli kitarat, nyt on turpetit ja saaksofoonit! Mutta ylipäänsä jos tanssibändissä joku vetää ihan oikeisti puhaltimia niin se on kyllä hieno homma...kun ne on vaan vireessä.
Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä!
v_m_kangas
11.06.2004 08:39:20

Mies on enemmän paikallaan kirkon kanttorina kuin tanssibändissä. Mutta eniten mua ärsytti se tenorifonin raiskaaminen..

Kanttorihan se taisi ollakin.

Soittokaverini, soittaa myös puhaltimia vapaa-ajallaan, kertoi että kyllä fonista melkein kuka vaan oppii soittamaan äänen nuotilleen, mutta soundi kuullostaa sorsapilliltä. Sitä se kyllä valitettavasti oli tällä kertaa, ei edes kovin nuotilleen.

Minun makuuni ei kyllä sopinut se trumpettikaan ja love me tender, voi zsiizus sentään.

En ole korvasoittaja, mutta jopa minun korvaan Riutan KIVissä nuotteja kierrettiin varsin kaukaa :(
Humppaa tai soita humppaa
baron
11.06.2004 08:44:18

Eikös noita puhaltimiakin voi virittää? Tuntuu nykyisin että puhaltimet on aina järestään joko pikkusen ylä - tai alavireessä muuhun bändiin nähden. Ennen oli kitarat, nyt on turpetit ja saaksofoonit! Mutta ylipäänsä jos tanssibändissä joku vetää ihan oikeisti puhaltimia niin se on kyllä hieno homma...kun ne on vaan vireessä.

Kun saadaan tapeltua, mikä bändimme tämän päiväinen vire on, kyllä trumpetisti sen mukaan jotain torvelleen tekee.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Sertzo S
11.06.2004 08:51:37 (muokattu 11.06.2004 09:46:04)
Tuossapa nuo yllä tulivatkin pääosin julki myös omat näkemykseni ko. ohjelmasta.

Virve Parkkonen kuulosti B- tai C-luokan Eija Kantolalta.
Edelleen minua häiritsee Markkolan ään aaksi laulaminen pirusti, artikulaatiossa on siis korjaamista, ehkä myös fraseerauksessakin hieman.

Pilkkaajien aitio jatkakoon, minä olen sanottavani sanonut.
Kukko
11.06.2004 09:24:53 (muokattu 11.06.2004 09:38:50)

Kokonaisuutena vävyt on kyllä keskitasoa parempi tanssiorkesteri;puhaltimet, kolme kohtuu hyvää laulajaa, nuorekas(joskin ajanhengenmukainenyltiöpositiivisuus)
Ohjelmistoa ainakin vähän mietitty vrt. edelliset lähetykset.

Tomilla on erittäin vahva ja kantava lauluääni,ehkäpä artikulaatiossa voi olla parantamista.Samoin kurkkuvibra lopussa pudottaa vireisyyttä(kuten 9/10 laulajasta)Fernetistä en sano mitään;)
Virve hurmasi minut täysin, ei tosin laulullaan.
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
klunssila
11.06.2004 10:13:18
Eikös noita puhaltimiakin voi virittää? Tuntuu nykyisin että puhaltimet on aina järestään joko pikkusen ylä - tai alavireessä muuhun bändiin nähden.

Kyllä se vire lähtee soittajan suusta ja korvasta! Ei auta vaikka kuin virittäisi, jos ei ola "ansatsi" kunnossa. Nebelung ei selvästikään soita fonia päätoimisesti, mutta trumpetin (vai oliko se korno) soundi ja vire oli kunnossa.
Rumpujen ja mikserin takana treenikämpiltä... Palamme halusta!
El Condor
11.06.2004 12:26:17
Kyllä se vire lähtee soittajan suusta ja korvasta! Ei auta vaikka kuin virittäisi, jos ei ola "ansatsi" kunnossa. Nebelung ei selvästikään soita fonia päätoimisesti, mutta trumpetin (vai oliko se korno) soundi ja vire oli kunnossa.

Juu, trumpettikin on sitäpaitsi sen verran epävireinen soitin, että kun siitä virittää yhden äänen paikalleen (yleensä Bb), on siinä sitten torvesta riippuen täysin vireessä ehkä kolme tai neljä ääntä; kaikille muille äänille joutuu tekemään jotain huulilla, puhalluksella, venttiileillä tai eri triggereitä (viritysputkia) käyttämällä. Eli vire on käytännössä täysin soittajan ammattitaidosta kiinni. Nebelung on opiskellut klassista trumpettia Sibiksessä, ja se kyllä kuului soitossa varmuutena ja hyvänä vireenä (ja näkyi siinä, että Pekka soitti tavallisuudesta poiketen C-vireistä trumpettia). Laulukin oli ihan Ok, mutta fonin soitto sen sijaan ei minusta ollut kovin hääviä. On hyvä juttu, kun bändissä on oikeita puhaltimia, mutta minusta ei saa olla itsetarkoitus, että lavalle raahataan kaikki mahdolliset soittimet, joista vain suinkin tunnistettavasti saadaan jokin riffi tai melodia ulos. Vaikka yleisöhän kyllä varmasti tykkää: "Kato kato, ny se otti tommosen!" "Juu se on semmonen alppitorvi. Enomiehellä oli samanlainen."

Vävyjen lavaolemuksesta sanoisin sen verran, että minuun ei tuollainen hammasrivi leveänä veikistely ja makeilu oikein uppoa. Töissä siellä ollaan, eli naama näkkärille ja lapioidaan sitä p***aa, prkl...
japiman
11.06.2004 13:20:17
Ja mä ku ajattelin että olisin päässy ekana avautumaan tästä aiheesta mutta moni muu oli jo ehtiny ennemmin.

Olen joskus ollu Parkkosen keikalta enkä nyt muista että se olis ollu niin kamala. Mutta eilinen esiintyminen oli kyllä pohjanoteeraus. Ihan hyvän näköien pakkaus mutta lauluääni oli hento ja meni kaikenlisäksi nuotinvierestä aika lahjakkaasti monessakin kohtaa. Tais tyttö kyllä jännittää aika lailla.
Pula-Aho
11.06.2004 18:02:59
Muilla kommentteja/huomioita aiheeseen?

Enpä nähnyt ao. ohjelmaa mutta noin yleisesti. Eipä taida olla kovin helppo vetää livenä tv-kameroiden edessä. Ei tartte kun kuunnella omia keikkaäänityksiä, niin kyllä meinaa itku tulla silmään. Saati sitten kun tietää, että vajaa miljoona suomalaista kohta töllää telkkarista, mukana kaikenmaailman humppapoliisit. Harvallapa soittajalla/artistilla tuo tv esiintyminen on kuiteskaan niin jokapäiväistä että rutiinia olisi paljoa päässyt kertymään.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
pekkajau
11.06.2004 18:28:38
Kun saadaan tapeltua, mikä bändimme tämän päiväinen vire on, kyllä trumpetisti sen mukaan jotain torvelleen tekee.

Mm.Pentti Lahti, Juhani Aaltonen, Markku Johansson ja Pöyry-vainaa ja nämä nykyiset muut "hirmupuhaltajat" esim. Pohto ja Nyqwist. Niillä on vireettä ja ansaaaaatsia ja helevetinmoinen tyylitaju! Ainakin minun mielestä! Näitä miehiä ei ole vara mennä paljon neuvomaan, niitä pitää kuunnella!
pekkajau
12.06.2004 10:47:51
Enpä nähnyt ao. ohjelmaa mutta noin yleisesti. Eipä taida olla kovin helppo vetää livenä tv-kameroiden edessä. Ei tartte kun kuunnella omia keikkaäänityksiä, niin kyllä meinaa itku tulla silmään. Saati sitten kun tietää, että vajaa miljoona suomalaista kohta töllää telkkarista, mukana kaikenmaailman humppapoliisit. Harvallapa soittajalla/artistilla tuo tv esiintyminen on kuiteskaan niin jokapäiväistä että rutiinia olisi paljoa päässyt kertymään.

Tämä on täyttä totta!
Sandy
12.06.2004 16:23:45
pertaani, ku nuo naiset o tarkkoja...Tässä pitkään itteni ympäri pyörineenä muistanukkaa enää, että ne kyllä huomaa kaiken ;)

Juu, kannattaa olla varovainen ku lähtee Open kanssa sanailemaan.. ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)