Aihe: Asteikkojen ja nuottien lukeminen kitaralla
1
Revo
14.02.2017 01:00:02 (muokattu 14.02.2017 01:35:49)
Otsikko voi olla vähän harhaanjohtava, mutta tässäpä tulee selväksi mitä haen takaa.

Eric Johnsonin kappale Cliffs of Dover pohjautuu G-duuriasteikkoon. Pink Floydin kappaleet Time pohjautuu Fis-asteikkoon ja Coming Back To Life C-duuriasteikkoon. Hyviä kappaleita jokainen, mutta noista asteikoista en tajua mitään. Näistä on oltava mustaa valkoisella, selitetty miten asteikkoja löytyy otelaudalta ja miten näitä tulkitaan. Tarkoituksena olisi oppia näitä ja osata soveltaa tulevaisuudessa, tulisi improvisoinnistakin vähän järkevämpää kun tietää mitä ja mistä soittaa. Näiden asteikkojen lisäksi myös kaikki blues-skaalat yms. kiinnostaa, olisi loistava oppia myös näitäkin(ulkoa).

Toinen juttu onkin sitten nuottien lukeminen. Kitaraopettajani ei ikinä kerennyt opettaan tätä minulle, sanoi että helppo oppia. Mikä on parhain keino alkaa ymmärtämään nuottien lukua? Onko mitään kirjoja jossa selitettäisiin perustellusti nuottien lukemista kitaralla? Olen vertaillut tabulatuureja ja nuotteja samasta kappaleesta keskenään, mutta tällä tavalla ei olla edetty mihinkään. Onko mitään "systeemiä" joilla nuottien lukemisen sisästäisi helpommin? Tarkoitus olisi myös oppia löytämään haluamani sointu kitaran otelaudalta. Tähän kitaranopettajani näytti systeemin, joka on tosin todella kaukaisesti selitetty mutta saa siitä jotain irti.

Aloittelijat-alueelta ei löytynyt kunnollista vastausta, eikä pysyvistä kirjoituksista tältä keskustelualueeltakaan. Olen kyllä kuullut jo useamman kerran että soittamalla oppii näitä asioita ulkoa, mutta viiden vuoden soittamisen aikana en kyllä ole oppinut, ja on tullut paljon opeteltua kappaleita ulkoa.

Jos löytyy oma "kikka" millä olet oppinut/opettanut jo(i)tain noista, eiku kommenttia vaan kehiin. Coverien soittaminen on kyllä mukavaa, mutta olisi pikkuhiljaa mukava alkaa oppimaan se kitara läpikotoisin asteikkoineen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)