Aihe: Lukion musiikkilinjalle pyrkiminen
1
Kvartti
11.01.2017 01:36:58
Hei!

Ysiluokkaa käyn parhaillaan, ja peruskoulun jälkeen olen ajatellut pyrkiväni musiikkilukioon. Ajatuksissa on ollut musiikkipainotus Sibelius-lukiossa tai Vaskivuoressa.

Mietityttää vain, että mahdanko saada kutsua edes pääsykokeisiin, sillä en ole musiikkiopistossa koskaan mitään suorittanut. Osaako joku vastata, vaikuttaako se suuresti?

Musiikkia kyllä olen harrastanut seuraavasti:

Ala-asteella kuoro 3 vuotta - tästä ei kylläkään mitään todistusta
Kitaraa 2,5 vuotta - olen itseoppinut, mutta saattaisin ehkä saada musiikinopettajaltani todistuksen kitaran soitosta tunneilla?
Pianoa vajaa vuosi - olen käynyt tunneilla, joten todistuksen voin saada
Banjoa vuoden - olen täysin itseoppinut, ei todisteita
Yläasteella musiikkiluokalla olen ollut kaksi vuotta

Lisäksi olen soittanut bändissä rumpuja (ei todistusta) ja bassoa satunnaisesti.

Sibiksestä olen ymmärtänyt ainakin sen verran, että max. pistemäärä on 20, josta korkeintaan 10 tulee päättötodistuksesta ja max. 10 haastattelun, soitto- ja laulukokeen sekä nuotinlukutaidon ja melodian hahmottamisen perusteella. Uskon suoriutuvani kaikista näistä ihan kiitettävästi, nuotteja osaan lukea kelvollisesti, korvakuulolta soittaa ihan ok:sti ja kokeet tulevat varmaan myös menemään hyvin, jos huolella kappaleet opettelee.

Lukuaineideni keskiarvo oli joulutodistuksessa 9,8. Päättäriin saattaa inan verran laskea.

Mutta etenkin huolettaa se, kun en ole mitään mupe-juttuja suorittanut. Musiikin teorian olen itsekseni kotona opiskellut.

Onko mitään toivoa? Kokemuksia/ osaako joku auttaa?
Numb
11.01.2017 11:27:18

Sibis kertoo itse aiheesta näin:

"En ole koskaan opiskellut musiikkiopistossa. Voinko silti pyrkiä Sibelius-lukioon?

Tervetuloa pyrkimään! Toivomme aivan kaikkien musiikkilinjasta kiinnostuneiden soitto- ja / tai laulutaitoisten hakijoiden pyrkivän lukioomme. Kutsumme hakijat pääsykokeeseen juuri siksi, että jokainen hakija voi antaa näytteet musiikillisesta osaamisestaan. Musiikkipisteet annetaan vain pääsykoesuorituksesta."
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)