Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5175 176 177 178 179215 216 217 218 219
opel99
12.02.2017 17:24:53
wnbrocker: Mulla ainakin toimii, että vaihtaa yhden putken kerrallaan etuasteeseen aloittaen V1 mikä vaikuttaa kaikkein eniten. Sitten kun siihen on löytynyt hyvän kuuloinen putki, niin V2 jne..
Mullakin on kaikki putket eri merkkisiä ja Fried Eyenkin olen tuunannut etuasteputkilla korvakuulolta melko Plexahtavaksi.
Käsistä lähtee viimeistään siinä vaiheessa kun pääteasteesta alkaa löytymään 60-luvun Mullardeja :)

toimiiks tää putkirunq tuollaisen aivan tavallisen ibanez TSA15 kanssa ja jos toimii ja täytyy niitäkin alkaa vaihtelemaan niin morjens...uusi kamarunq:in osa-alue
ei se ikä vaan asenne
harryk
12.02.2017 17:50:19

Joku ostaa pullon meressä 100 vuotta lionnutta vanhaa samppanjaa 1500 ekellä ja on tyytyväinen, vaikka se litku maistuukin osittain merivedeltä. Joku ostaa vanhoja "NOS" 12AX7-putkia hintaan 100 ekee ja on tyytyväinen. Näin toimii markkinatalous parhaimmillaan, eli myyjä ja ostaja ovat kait tässä kohtaa tyytyväisiä. Itselleni riittävät nykytuotannon kohtuullisen häiriöttömät 12AX7-putket n. 10-15 eken hintaan. Rahaa/aikaa kannattaa mielestäni käyttää ennemmin mm. erilaisten kaiutinelementtien testailuun. Vaikka olenkin päätoiminen tällä alalla, yllätyn aina silloin tällöin kuinka iso vaikutus ns. oikein valitulla kajarilla on koko signaaliketjuun. Tällä hetkellä mielenkiintoinen uusi tuttavuus on Celestionin Neo G-12.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
opel99
12.02.2017 18:14:50
harryk: Joku ostaa pullon meressä 100 vuotta lionnutta vanhaa samppanjaa 1500 ekellä ja on tyytyväinen, vaikka se litku maistuukin osittain merivedeltä. Joku ostaa vanhoja "NOS" 12AX7-putkia hintaan 100 ekee ja on tyytyväinen. Näin toimii markkinatalous parhaimmillaan, eli myyjä ja ostaja ovat kait tässä kohtaa tyytyväisiä. Itselleni riittävät nykytuotannon kohtuullisen häiriöttömät 12AX7-putket n. 10-15 eken hintaan. Rahaa/aikaa kannattaa mielestäni käyttää ennemmin mm. erilaisten kaiutinelementtien testailuun. Vaikka olenkin päätoiminen tällä alalla, yllätyn aina silloin tällöin kuinka iso vaikutus ns. oikein valitulla kajarilla on koko signaaliketjuun. Tällä hetkellä mielenkiintoinen uusi tuttavuus on Celestionin Neo G-12.

no hyvä,ota plussa
ei se ikä vaan asenne
Laulava Kylätohtori
12.02.2017 18:17:51
Samaa mieltä Harryn kanssa, että putkien kanssa hifistellään vasta, kun elementit ja kaappi on kunnossa. Siis jos ylipäätään haluaa putkien kanssa hifistellä. Kovasti vähäistä on putkien vaikutus kaappi/elementtiosastoon verrattuna.
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
iec
12.02.2017 18:39:09

harryk: Joku ostaa pullon meressä 100 vuotta lionnutta vanhaa samppanjaa 1500 ekellä ja on tyytyväinen, vaikka se litku maistuukin osittain merivedeltä. Joku ostaa vanhoja "NOS" 12AX7-putkia hintaan 100 ekee ja on tyytyväinen. Näin toimii markkinatalous parhaimmillaan, eli myyjä ja ostaja ovat kait tässä kohtaa tyytyväisiä. Itselleni riittävät nykytuotannon kohtuullisen häiriöttömät 12AX7-putket n. 10-15 eken hintaan. Rahaa/aikaa kannattaa mielestäni käyttää ennemmin mm. erilaisten kaiutinelementtien testailuun. Vaikka olenkin päätoiminen tällä alalla, yllätyn aina silloin tällöin kuinka iso vaikutus ns. oikein valitulla kajarilla on koko signaaliketjuun. Tällä hetkellä mielenkiintoinen uusi tuttavuus on Celestionin Neo G-12.

Juurikin näin, eli ensin isot asiat kuntoon ja sitten vasta hifistellään eri vivahteita. Kaiutinelementtejä vaihtamalla saa todella suuria eroja aikaiseksi.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Jukka Häikiö
12.02.2017 18:40:21

Tää putkihömppä on mun mielestä aika lailla verrattavissa ilmiöön ohut nitrolakka vs ohut uretaanilakka, jos joku niissä "kuulee" selkeän eron, olkoon sitten niin, mun ei tarvii. Hyvän nitrolakan kannalla oon kyllä, syy on ainoastaan esteettinen, vanhenee sillees luomusti. Se peevelin tahmea nitro-veneterva taas on kyllä alakerrasta(sitä on muuten esiintynyt erään Geellä alkavan merkin tuotteissa paljonkin), tykkää siitäkin kuulemma joku, niinkuin kakkosestakin...yhhyh

Ainiin, onhan mullakin yksi ihan oikia Nos-putkilo, Telefunken ecc83 ja vielä tehtaan paketissa, pitää varmaan tökkää se joku päivä metroon(maksoi muuten 15€).

Joskus aiemminkin on tullut vissiin tää sanottua, mutta toistetaan nyt kun oon tällainen vanha kaija:NOS= New Old Stock, eli tarkoittaa vanhaa, mutta TÄYSIN KÄYTTÄMÄTÖNTÄ, käytetty vanha on vaan käytetty. Ei sillä, etteikö siellä olisi täysin kuranttia kamaa, mutta termin NOS alle ei käy kuin käyttämätön.
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
Gabe
12.02.2017 19:57:34 (muokattu 12.02.2017 19:59:25)
Jukka Häikiö: Tää putkihömppä on mun mielestä aika lailla verrattavissa ilmiöön ohut nitrolakka vs ohut uretaanilakka, jos joku niissä "kuulee" selkeän eron, olkoon sitten niin, mun ei tarvii. Hyvän nitrolakan kannalla oon kyllä, syy on ainoastaan esteettinen, vanhenee sillees luomusti. Se peevelin tahmea nitro-veneterva taas on kyllä alakerrasta(sitä on muuten esiintynyt erään Geellä alkavan merkin tuotteissa paljonkin), tykkää siitäkin kuulemma joku, niinkuin kakkosestakin...yhhyh

Tällä palstalla käytetään kyllä todella paljon aikaa, energiaa ja rahaa siihen että keskitytään täysin epäolennaisiin yksityiskohtiin... parhaassa tapauksessa jätetään jopa ne olennaiset kohdat huomiotta. Aikamiehet jauhavat suu vaahdossa hartseista, ligiineistä, NOS putkista, lakkojen eroista, wattimääristä, p2p vs pcb eroista ja herra ties mistä. Väitän etteivät ne uusiotuotantoputket tai uretaanilakka kuitenkaan ole se suurin ongelma siinä kokonaiskuvassa.

Itse koin asian tiimoilta jonkinlaisen ahaa elämyksen joku aika takaperin ja nyt koko karuselli jaksaa lähinnä huvittaa. Nykyisestä vahvistimesta en muuten edes tiedä mitkä putket siellä on sisällä. Jos jaksaisi laittaa vielä ylimääräistä pedaali rompetta torille niin voisi laittaa taas pidemmälle tauolle koko palstan.

Aiheeseen sen verran että Bluetonen esteettinen ulkoasu näyttää ottaneen harppauksen parempaan suuntaan. Todella siistiltä näyttävät nuo uudet mallit niin toleksointinsa osalta kuin mittasuhteidenkin suhteen. Hieno homma!
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
Juzpe
12.02.2017 20:26:44

Tällä palstalla käytetään kyllä todella paljon aikaa, energiaa ja rahaa siihen että keskitytään täysin epäolennaisiin yksityiskohtiin...

Ja ne henkilöt jotka näin tekevät on samoja veijoja joiden soittoa ei ole kuultu nuottiakaan. Koskaan. Missään.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Juzpe
12.02.2017 20:40:37

Kefiiri: Pidetään nyt peli reiluna... tämä on kitarakamat-palsta, ei virtuositeetti-palsta :)

Kyllä mä voin ihan suoraan tunnustaa, että pistän aika paljon enemmän painoarvoa sellaisten ihmisten sanomisille jotka uskaltavat tuoda itsensä esiin myös soittajana/vahvistinrakentajana/soitinrakentajana tms.. eivätkä pelkästään kamarunkkarina ja besserwisserinä.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Kefiiri
12.02.2017 20:50:26 (muokattu 12.02.2017 20:50:41)
Juu, kyllä esimerkiksi Harryn kirjoitukset kannattaa lukea ajatuksen kanssa, kuten juuri tuo viimeisin putkikommentti. Mutta toisaalta, Fenderin Leo teki vallan päteviä vahvareita vaikka ei osannut edes virittää kitaraa ;)
En ole musiikin asiantuntija.
Gabe
12.02.2017 21:22:31
Juzpe: Kyllä mä voin ihan suoraan tunnustaa, että pistän aika paljon enemmän painoarvoa sellaisten ihmisten sanomisille jotka uskaltavat tuoda itsensä esiin myös soittajana/vahvistinrakentajana/soitinrakentajana tms.. eivätkä pelkästään kamarunkkarina ja besserwisserinä.

Sanoi kamarunkkari tampereelta. :D
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
Kefiiri
12.02.2017 21:40:35 (muokattu 12.02.2017 21:41:00)
Gabe: Sanoi kamarunkkari tampereelta. :D

Juu mutta ei _pelkästään_ k.r.
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
12.02.2017 21:50:32

Mä olen saanut Juzpelta kyllä todella hyviä neuvoja ja välillä kipakkaa kurinpalautusta :-D. Arvostan hänen ajatuksiaan, vaikka suorapuheisuutensa joskus ottaakin koville :-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Juzpe
12.02.2017 21:53:20 (muokattu 12.02.2017 21:54:34)

No se o semmonen soittohommien ohessa kytevä harrastus. Kyllä mun fokus on toi kuitenkin vahvasti tuolla yleisön äärellä ja Vautl 42-studiolla tapahtuvissa käytännönläheisissä asioissa.

Palattasko tässä ketjussa BT-aiheeseen kuitenkin? Ainakin sillai sivusta liipaten, nimittäin kokeilkaas marsupohjaisten Bluetonejen omistajat semmoista TC-Spark nimistä spedua boosterina, jos boostereista tykkäätte. Ommeinaa.
TTV
12.02.2017 21:56:03
Jospa palattaisiin taas Bluetone-keskusteluun ja jätettäisiin offtopic muihin hiekkalaatikoihin?

Mulle on just valmistumassa Bugaboolle tehty mätsäävä 1x12" Custom kaappi, ens viikolla loppusilaus ja sitten suu messingille :-) Mielenkiintoista kuulla, miten elementin sisäänajo on parantanut sen toimivuutta pienemmille kotisoittovolumeille.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Juzpe
12.02.2017 22:09:40

TTV: Jospa palattaisiin taas Bluetone-keskusteluun ja jätettäisiin offtopic muihin hiekkalaatikoihin?

Mulle on just valmistumassa Bugaboolle tehty mätsäävä 1x12" Custom kaappi, ens viikolla loppusilaus ja sitten suu messingille :-) Mielenkiintoista kuulla, miten elementin sisäänajo on parantanut sen toimivuutta pienemmille kotisoittovolumeille.

Mitäs kaikkia bluetoneja sulla nyt oikein onkaan?
Laulava Kylätohtori
12.02.2017 22:12:18
Juzpe: No se o semmonen soittohommien ohessa kytevä harrastus. Kyllä mun fokus on toi kuitenkin vahvasti tuolla yleisön äärellä ja Vautl 42-studiolla tapahtuvissa käytännönläheisissä asioissa.

Palattasko tässä ketjussa BT-aiheeseen kuitenkin? Ainakin sillai sivusta liipaten, nimittäin kokeilkaas marsupohjaisten Bluetonejen omistajat semmoista TC-Spark nimistä spedua boosterina, jos boostereista tykkäätte. Ommeinaa.

Hmmm. Mulla oli tollanen, mutta se mänt myyntiin. Lautaan jäi Soro666:n Scream eli jonkinlainen ts808 variaatio. Prkl, mutta toi Scream on hyvä. Siitä lähtien, kun se tuli mulle (maksoi muuten uutena 60 euroa), se on pistänyt kaikki säröt ja boosterit torille. Myös ne kaikki legendaariset boutiquet ja käsin kuunvalossa käämityt ylihintaiset purkit.

Tuon kanssa tuli heti uutena ensimmäisen kokeilun jälkeen (varsinkin, kun polkaisi wahia vielä mukaan) sellainen, mitä vittua fiilis. Nyt, kun vielä löytäisi vastaavan fuzzin. Bonetender on aika lähellä vastaavaa tonebenderiä, mutta vielä, kun löytyisi vastaava ff.

Ja tosiaan, tuo Scream toimii molemmilla Bluetoneilla, Dustyn crunchilla ja Plexikanavan säröillä ja puhtailla. Tuo Spark on kyllä myös hyvä ja ajatuksissa oli hankkia se uudestaan testiin, mutta en ole sitten jaksanut, kun Sceesmissä on kaikki, mitä spedulta tarvitsen ja vain se tarvittava.

Vielä, kun tietäisi, miksi helvetissä silti piti ostaa taas Guitarsystemsin Drivetool ja Mi Audion Super Blues Pro. Turhia mulle molemmat...
Laulava Kylätohtori
12.02.2017 22:21:29
TTV: Jospa palattaisiin taas Bluetone-keskusteluun ja jätettäisiin offtopic muihin hiekkalaatikoihin?

Mulla oli tuossa pieni elementti/kaappitestauskeissi. Henkilökohtaisen maun mukaisen testin voitti ylivoimaisesti Bluetonen 2x12" Straight kaappi. Siinä on kaapin soundi enemmän kuin kohdillaan.

Marshallin 1936 JCM-800 kaapin meinasin pistää jo myyntiin, mutta Taydenin Great Britit toimivat siinä niin hienosti, etten sitten malttanut. Olkoon nyt tuossa, ei se siinä leipää pyydä. Great Britit ovat G12H kopiot, ja pirun hyvät ovatkin.

Mä en tajua, että mun uusi suosikki on G12H elementit, joista en vähän aikaa sitten välittänyt juuri ollenkaan. Nyt on 4x12" kaappi täynnä Rolan 75 hz:siä, Taydenin näkemykset 75 hz:stä Marshallin kaapissa ja ns. ykköskaapissa Celestionin Heritage G12H-55:t. Toisessa Bluetonen kaapissa oli Celestionin Heritage Greenbackit (M), mutta ne meni myyntiin, koska tykkäsin Taydenin Greenback-versioista vähän enemmän...
Laulava Kylätohtori
12.02.2017 22:26:30
Juzpe: Ja ne henkilöt jotka näin tekevät on samoja veijoja joiden soittoa ei ole kuultu nuottiakaan. Koskaan. Missään.

Ei ne näytteet aina tuo uskottavuutta. Joskus ne vie ne viimeisetkin spekulatiiviset krediitit. Tiedätte varmaan sanonnan, että on parempi olla hiljaa ja antaa ihmisten pitää sinua tyhmänä kuin avata suu ja poistaa kaikki epäilykset.

Mä olen pistänyt jotain renkutuksia kuunneltavaksi, koska uskottavuus on jo juttujen myötä menetetty ja peli on siltä osin selvä. Ei ole mitään menetettävää. :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)