Aihe: Fuzz
1 2 3 4 585 86 87 88 8996 97 98 99 100
Shredator
09.02.2017 15:34:46

Laulava Kylätohtori:
Mutta eikös se soundi oli aika tavallakin erilainen riippuen siitä, onko wah ennen vai jälkeen säröjen. Mä en tykännyt lainkaan, kun wah oli säröjen jälkeen. Ehkä se on muistakin kamoista kiinni, mutta ei se wahi soundannut tai toiminut lainkaan kuten itse halusin...

Joo. Fuzz face on vähän eri tapaus muutenkin. Jos wah on ennen sitä, fuzzin ollessa päällä se käyttäytyy jännästi ja se wahin filterefekti ikään kuin häviää. Jos fuzz on ennen wahia niin molemmat pelaa edes joten kuten oikein jos ei bufferia käytetä. Sitten muiden säröjen kanssa on taas eri metodit. Jos wah on ketjun vikana niin se vaikuttaa sitten kaikkeen.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
headhead
09.02.2017 16:56:47
Metalkallo: Missä järjestyksessä te yleensä pidätte wahia ja fuzzia?

Kitara -> fuzz -> wah -> muut pedaalit -> vahvistimen särö.

Puhtaaseen vahvistimeen soitettuna wah->fuzz varmasti kuulostaa melko erikoiselta. Mulla on kohtuu säröinen pohjasoundi minkä päälle rakennan muut soundit.

Wah->fuzz soundista tulee mieleen ehkä Rhcp - Dani california(loppu).
Sanoinko jotain typerää?
Laulava Kylätohtori
09.02.2017 17:03:01
headhead: Wah->fuzz soundista tulee mieleen Jimi Hendrix.
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Dominaattori
09.02.2017 18:23:35
Hyppysissä polttelee Black Forest-klooni. Ei malta millään odottaa millaista rutinaa tuo päästää Lanikan ja straton kanssa. Tarkoitus olisi ehkä hieman boostailla vahvarin omaa säröä ja katsoa millaista ruttua tuosta saa oman särön reunaan. Ei kellään satu olemaan kokemuksia tästä?
Örp
Metalkallo
09.02.2017 22:30:11 (muokattu 09.02.2017 22:36:36)
Vanha juttuhan tuo wahin ja fuzzin yhteistyö varmasti on, mutta on se jännä, kun silloin jos fuzz on eka ja sit wah, niin eteenpäin pohjassa wahia pitäessä eli treble asennossa soundi kirskuu hieman. Sitten jos wah on eka ja sitten fuzz, niin kuuluu se piiiiiiiiiii ääni. Sitten jos on järjestys kitara, fuzz, od, wah, vahvistin, niin soundi on ihan hyvä, mutta silloin fuzzin soundi on taas erilainen. :D

On se jännä...
Vähemmän on nykyään enemmän
s8na
09.02.2017 23:09:36

Dominaattori: Hyppysissä polttelee Black Forest-klooni. Ei malta millään odottaa millaista rutinaa tuo päästää Lanikan ja straton kanssa. Tarkoitus olisi ehkä hieman boostailla vahvarin omaa säröä ja katsoa millaista ruttua tuosta saa oman särön reunaan. Ei kellään satu olemaan kokemuksia tästä?

Ei kokemusta mut todella kiinnostavan olonen purnu. Sehän ei oikeestaan taida olla fuzz edes.
Muovinen
09.02.2017 23:18:58

s8na: Ei kokemusta mut todella kiinnostavan olonen purnu. Sehän ei oikeestaan taida olla fuzz edes.

Juu ei ole fuzz vaan törkynen od, joka ei mun mielestä vielä loista yksinään, vaan yhdessä muiden säröjen ja fuzzien kanssa.
s8na
09.02.2017 23:26:48

Muovinen: Juu ei ole fuzz vaan törkynen od, joka ei mun mielestä vielä loista yksinään, vaan yhdessä muiden säröjen ja fuzzien kanssa.

Törkynen od voi olla just hyvä koska aika usein itellä ois halu saada soundi jotsain fuzzin ja od:n väliltä.
Aakoo
10.02.2017 12:10:13 (muokattu 10.02.2017 12:11:28)
Mulla on BAT black forest. Tykkään. Olen todennut että se vaatii hönkää vahvistimesta ennen kuin kuulostaa oikeasti hyvältä, hiljaisessa soitossa soundi on kovasti kihinää. Pykäsin sille kaveriksi faarao kloonin Rollywow:n King Tut piirilevystä, ja nää menee hyvin yhteen, näin niinkuin omasta mielestäni.

Edit: väärä laina, joten poistin sen
Laulava Kylätohtori
22.02.2017 21:19:47
Aaah, fuzzien rakentajat, nuo viisaat miehet, Olympoksen sanansaattajat, jotka vangitsevat jumalten voiman noihin pieniin alumiinisiin laatikoihinsa. Siunattuja olkoon he ja viisautensa lähde sammumaton...

Meinasi usko loppua näiden pienien taikalaatikoiden kanssa. En voinut enää muuta kuin pistää pennit jonoon ja ostaa pussillisen fuzzeja. Toinen toistaan hienompia olentoja, kukin omalla luonteellaan. Nuo vaativat rakastajat, jotka eivät pyydä, vaan ottavat. Nuo, jotka antavat niin paljon niille, jotka osaavat ottaa...

I want to believe. Olen valaistunut! Kuulin valon, joka kutsui minua. Aineettoman hahmon, joka tuli kaapista ja rakasteli korvahermoni nipukoita hakaten tärykalvon suojissa vasaraa alasimeen kuin vain jumalten voima voi.

Olin eksynyt, mutta minut on löydetty. Hallelujah!
Metalkallo
23.02.2017 14:30:07 (muokattu 23.02.2017 15:32:32)
Itse tilailin ensimmäisen custom fuzzini s0r0666:lta jossa perusta aikalailla Fulltone 69, mutta sisäinen transistori on pii eli silicon englantilaisittain germaniumin sijaan. Toimii kyllä hyvin ja eipä ole niitä germaniumin lämpövaihteluita jotka vaikuttaisi soundiin sitten jos sattuisi hiukan kuuma tulemaan. Tuo puhdistuukin todella hyvin koska siinä on silti yhä hiukan germaniumin taikaa eli kyseessä voisi sanoa olevan varmaankin hydridi fulltone 69:n ja 70:n väliltä.
Vähemmän on nykyään enemmän
Laulava Kylätohtori
23.02.2017 14:54:41
Metalkallo: Itse tilailin ensimmäisen custom fuzzini s0r0666:ltä jossa perusta aikalailla Fulltone 69, mutta sisäinen transistori on pii eli silicon englantilaisittain germaniumin sijaan. Toimii kyllä hyvin ja eipä ole niitä germaniumin lämpövaihteluita jotka vaikuttaisi soundiin sitten jos sattuisi hiukan kuuma tulemaan. Tuo puhdistuukin todella hyvin koska siinä on silti yhä hiukan germaniumin taikaa eli kyseessä voisi sanoa olevan varmaankin hydridi fulltone 69:n ja 70:n väliltä.

S0r0n fuzzit on loistavia, ei häviä yhtään "kaupan" paremmillekaan fuzzeille. Mulla on niitä ollut useita ja aivan kaikki mahtavia pelejä.

Itse ostin just FoxRoxin Hot Siliconin. Se on ehkä paras fuzz, jolla olen soitellut. Huikea soundi. En ymmärrä, miksi joskus myin tuon. Varmaan vaan piti saada jotain uutta tilalle.

Kyllä piifuzzit puhdistuvat yhtä hyvin kuin germaniumitkin. Suunnittelusta se on kiinni, eikä transistorin materiaalista (ainakin itse kuvittelen omien kokemusten perusteella näin :D). Esim. Fulltonen BC108 pohjainen 70's fuzz (iso koppainen) puhdistui paremmin kuin yksikään germaniumfuzz.

Sinänsä hassu koko fuzz face -nimitys. Tuon nimityksen alla kulkee niin valtavasti erilaisia fuzzeja ja niiden ääripäät ovat valovuoden päässä toisistaan. Jos sanotaan, että tässä on fuzz face, niin se ei vielä kerro paljonkaan soundista. Tai sanotaan, että se soundi voi olla toteutuksesta riippuen todella erilainen...
Stalkah
24.02.2017 19:29:17 (muokattu 24.02.2017 20:14:46)

Puoliksi härskiä promoa, mut puoliksi myös Fulltone '70 fuzz:n demopätkä, eli "meijän bändin" uus biisi Hyvät ihmiset. Tässä biisissä tuo Fulltonen purkki on laajasti käytössä ja täytyy sanoa, et oon kyl tyytyväinen soundilopputulokseen. So hyvä, vot.

http://maihinnousu.net/s/27045
https://www.youtube.com/watch?v=VJ13WG056fE

Pitkään etin soundiani germanium-fuzzeista ja niistä sitä löytykin, mut se luotettavuus ja viimeinen naseva silaus soundiin löyty lopulta piifuzzista. Germanium oli turhan ennalta-arvaamaton omaan käyttöön sen trankun lämpötilaherkkyyden vuoksi.

Tarvittavat tiedot hifistelyyn: Panoroitu vasemmalle, soitettu Bad Cat Lynx 50 -nupin ja iso-cabissa olleen Celestion G12T-75 -ämyrin läpi, kitarana Schecterin seiskakielinen jossa BKP:n VHII -mikit ja puolitus käytössä. Leadeissa käytössä kaulamikki ja volaa pakitettu, pl. muutamat ruttusimmat kohdat siellä keskellä soolo-osiossa joissa volat kaakossa. Fuzz oli koko ajan säröt tapissa, mausteena siellä täällä Strymon El Capistan -nauhakaikuemulaattori sekä One Control Preussian Blue Reverb -jousikaikuemu.
"Jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, niin ostaako hipsteri sen levyn?"
sustain65
24.02.2017 19:47:16
Stalkah: Puoliksi härskiä promoa, mut puoliksi myös Fulltone '70 fuzz:n demopätkä, eli "meijän bändin" uus biisi Hyvät ihmiset. ...

Eipä haittaa "härskiys". No kyllähän tuo nyt voittaa nykyisen listakaman ihan 6-0! Plussa.

Ja tuli mieleen, että pitäisikin ottaa jokin fuzz käyttöön, kun tulee vaan vedettyä vahvarin säröillä kaikki. Fulltone '70 on ilmeisen pätevä purkki. Itseltä löytyy Pharaoh Fuzz, nyt tuli kyllä kannustinta hyödyntää sitä, vaikka onkin ymmärtääkseni aika eri maailman tapaus kuin tuo Fulltone.
Stalkah
02.03.2017 21:14:23

Oho, kiitosta vaan, tää kumartais nöyrästi ja syvään :) Hyvä jos upposi sekä soundien et musan ittensä puoleen.

Tekisi vielä itekin se Pharaoh hommata vähintään kokeiluun kun on pitkään kummitellut mielessä, mut en joteki osaa kuulla sitä tossa omassa setupissani. Se uhkais siis ainaki ennakkoluulon perusteella päätyä ihan vaan kotihiplailukäyttöön ja sellasta en oikei periaatteesta jaksa. Tai enhä mie tiiä - mut bändimme sointiin en usko et se oikein sattuis muhkean soundinsa ansiosta.

Fulltone '70 on kyllä ärhäkkä purkki. Siitä löytyy terää ja munaa vaikka mihin. Suosittelen kokeilemaan jos joskus on mahdollisuus ja nimenomaan puhtaalle kanavalle ;)
"Jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, niin ostaako hipsteri sen levyn?"
hallu
04.03.2017 16:27:25
Stalkah: Puoliksi härskiä promoa, mut puoliksi myös Fulltone '70 fuzz:n demopätkä, eli "meijän bändin" uus biisi Hyvät ihmiset. Tässä biisissä tuo Fulltonen purkki on laajasti käytössä ja täytyy sanoa, et oon kyl tyytyväinen soundilopputulokseen. So hyvä, vot.

http://maihinnousu.net/s/27045
https://www.youtube.com/watch?v=VJ13WG056fE

Pitkään etin soundiani germanium-fuzzeista ja niistä sitä löytykin, mut se luotettavuus ja viimeinen naseva silaus soundiin löyty lopulta piifuzzista. Germanium oli turhan ennalta-arvaamaton omaan käyttöön sen trankun lämpötilaherkkyyden vuoksi.

Tarvittavat tiedot hifistelyyn: Panoroitu vasemmalle, soitettu Bad Cat Lynx 50 -nupin ja iso-cabissa olleen Celestion G12T-75 -ämyrin läpi, kitarana Schecterin seiskakielinen jossa BKP:n VHII -mikit ja puolitus käytössä. Leadeissa käytössä kaulamikki ja volaa pakitettu, pl. muutamat ruttusimmat kohdat siellä keskellä soolo-osiossa joissa volat kaakossa. Fuzz oli koko ajan säröt tapissa, mausteena siellä täällä Strymon El Capistan -nauhakaikuemulaattori sekä One Control Preussian Blue Reverb -jousikaikuemu.

Jumalauta, nyt on kovaa kamaa ! musta tuli teidän fani samantien. Ihan sama mitä pedaaleja käytit, jälki on ihan timanttia.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
07.09.2017 20:14:58
Foxroxin Hot Siliconin Grit-potikasta ei tuntuisi tapahtuvan oikein mitään. Tovin sitä vääntelin toisella kädellä rämpyttäen, eikä meikäläisen korvat kuulleet mitään vaikutusta. Sitten, kun soitti vitossointuja matalalta, niin silloin huomasi ääriasennoissa ehkä hiuksen hienon eron siinä, miten sointujen attackin jälkeinen osa soi...

Sen verran avasin ja mittasin, että potikka toimii. Onko se tosiaan noin olematon vaikutukseltaan, muistelisin, että edellisen HSn Grit toimi ihan selkeästi...
More is less.
velipekka
14.11.2017 08:08:27
Uutena fuzz-maailmaan astuvana kyselen onko tämän valmistajan
pedaalit tuttuja ?

https://brokenaudiodevices.co.uk/

Itsellä on MXR Submachine ja Ibanez OD 850 (minkä luulin olevan od,
mutta taipuu myös fuzz-osastolle).
Jotain lisää pitäisi saada...
Stone
14.11.2017 15:43:52 (muokattu 16.11.2017 16:56:14)

Fuzzit ovat kyllä mainioita ja meikäläisen makuun varsinkin 60's tyyliset fuzzit.

Mulla oli 2000-luvun alussa Fulltonen pedal 69 Mk I ja harmittaa, että jouduin silloin rahapulassa luopumaan siitä vajaaseen 200 €. Eikös nuo hyväkkäät pyydä nykyisin moisesta vieläkin suolaisempia hintoja.
Sitten välissä käväisi jonkin m.nettiiläisen itse akartelema silicon fuzz face a' la hendrix ja se oli aivan parhautta ja samasta syystä sekin lähti kiertoon kuin edellinenkin.

Muita välissä käyneitä ovat olleet Jim Dunlop germanium fuzz face, Tonebender Mk2 Custom Soundsin BYOC rakennussarjasta (melkoisen raaka) sekä Fulltone Soul Bender Mk2.

Nyt tänään saapui tämä EHX Satisfaction Fuzz, jonka hommasin maltilliseen hintaan suurena Rolllng Stones/ 60's psykedelia diggarina: https://www.youtube.com/watch?v=WD6BzUqqrsQ
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)