Aihe: Harjoitteleminen
1
Shannon
11.06.2004 20:57:14
Minkälaisia harjoittelurutiineja teillä on? Miten avaatte äänenne ja kauanko käytätte siihen aikaan? Ja mitä treenaatte sitten kun olette äänenne avanneet? Ja kuinka kauan päivässä treenaatte?
Siinä muutama kysymys.
anguished
11.06.2004 21:00:56
No itse en oikeastaan avaa ääntä, tai siis mitenkään eritysesti (pitäis kyllä!). Vähän kevyemmin lauleskelen (joskus skaaloja laulelen, tai hyräilen jotain), ja sen jälkeen sitten treenailen niitä biisejä mitkä kaipaavat treenausta jotain 30-60min.

Mutta toisaalta tuo laulaminen on vielä sen verran uusi homma, että en tiedä sitten mikä olisi se kaikkein oikein tapa tehdä mitäkin.
ba-Rokki
Shannon
11.06.2004 21:33:39
Itse olen jopa niin aloittelija, että en tiedä miten voin selvittää oman äänialani? Voisiko joku selittää miten tämä tapahtuu, vaikkapa kitaraa hyväksi käyttäen. Ymmärrän nimittäin kitaransoitosta jonkun verran.
anguished
11.06.2004 21:46:50
Itse olen jopa niin aloittelija, että en tiedä miten voin selvittää oman äänialani? Voisiko joku selittää miten tämä tapahtuu, vaikkapa kitaraa hyväksi käyttäen. Ymmärrän nimittäin kitaransoitosta jonkun verran.

No Sinähän voit koittaa laulaa samat nuotit mitä soitat kitaralla, aloitat vaikka C:stä (siis A-kielen kolmas nauha). Sitten siitä ylös ja alaspäni niin paljon kuin tuntuu hyvältä -- itellä menee kitaratermeillä siis dropped c:stä (eli paksuin E madalletaan pari sävelaskelta) siihen h-kielen essään (eli neljäs nauha).
ba-Rokki
Shannon
11.06.2004 21:49:23
No Sinähän voit koittaa laulaa samat nuotit mitä soitat kitaralla, aloitat vaikka C:stä (siis A-kielen kolmas nauha). Sitten siitä ylös ja alaspäni niin paljon kuin tuntuu hyvältä -- itellä menee kitaratermeillä siis dropped c:stä (eli paksuin E madalletaan pari sävelaskelta) siihen h-kielen essään (eli neljäs nauha).

Ok, kiitos. Täytyypä kokeilla tässä illasta. Kauanko olet muuten lauleskellut?
anguished
11.06.2004 21:50:58 (muokattu 11.06.2004 21:51:44)
Ok, kiitos. Täytyypä kokeilla tässä illasta. Kauanko olet muuten lauleskellut?

Vuoden verran.

Ja toi ääniala taitaa klasaritermeillä(kin) esim. olla suuresta c:stä es1:een

Edit. lisäys
ba-Rokki
Shannon
11.06.2004 21:52:54
Vuoden verran.

Ja toi ääniala taitaa klasaritermeillä(kin) esim. olla suuresta c:stä es1:een

Edit. lisäys

Oletko huomannut kehittyneesi? Oletko käynyt tunneilla? Itse ajattelin syksyllä ottaa muutaman tunnin.
Shannon
11.06.2004 21:59:47
Ok. Itse olen ehkä 3kk laulanut, hieman paremmin pysyn varmaan nuotissa kuin silloin kun aloitin, mutta edelleen se on vähän mitä on. Etenkin vaikeammissa biiseissä. Jonkun Nirvanan Pollyn voin vetää aika puhtaasti heh.
marke-
11.06.2004 23:08:24
Äänenavaukseen käytän aikaa niin kauan kun ääni on auki. Riippuu päivästä.
Tämän jälkeen harjottelen skaaloja lähinnä vokaaleilla ja päristelemällä (kuulostaa ja näyttää naurettavalta, mutta rentouttaa äänihuulia). Varsinaista laulua koitan olla tekemättä paljoa. Siitä ei ole mitään hyötyä. Biisit kun menee aina samallailla ja ne voi väkisin vetää oikein. Skaalat kehittää ääntä.. niitä pitää vaan tehdä siihen pisteeseen kun kevyesti siihen pystyy. Kannattaa muuten myös lopuksi hyräillä kevyesti ja tehdä vaikka ii vokaalilla helppoa skaalareenia. Eli ts. loppulämmittelyt.
Siitä on sama hyöty kun urheilussa loppuveryttelyssä.
No chiefs, all indians.
Intohimo
13.06.2004 23:04:17

Pyrin reenaamaan laulua 6 krt viikossa, mutta ei sita enaa
nykyaan tule aivan niin aktiivisesti reenattua. Aanenavausta
en oo viime aikona jaksanut tehda, mutta hyva se olis joten
varmaan pitaa alkaa tekemaan.

Joku vaitti et olis hyva venytella naamalihaksiakin vaikka
peilin edessa. Laulutunteja en oo nyt ottanu mutta heti
ku saan jostaki paalua alan kylla ottamaan. Pitaa saada
lisaa uusia kikkoja ja nyansseja aaneen.
"640 kilobytes should be enough for everyone". Bill G.
Jelena
14.06.2004 16:40:13 (muokattu 14.06.2004 16:42:12)
Mie opiskelen klasarilaulua, enkä sitä harjoittele koskaan. Enkä edes avaa ääntä ilman opettajaa, kun kuulemma saattaa tehdä jotain väärin ellei ole siinä pisteessä että osaa kaiken..

Kun laulan "tavallisesti", avaan äänen hymisemällä jotain pitkiä ääniä ja rentouttamalla hartiat. joskus. Tai käymällä tupakalla. :) Tosin sen lopetin tossa keväällä, kun ei tuolla konservatoriolla oikein tykätty. jos muuten vaan lauleskelen niin eipä tuota ääntä tuu avattua. ennen keikkoja tai harjoituksia lähinnä

Innostuksesta riippuen harjottelen silloin tällöin, aika harvoin. joskus treenaan jotain septimejä ja nooneja että osaisin solfata kunnolla edes hamassa tulevaisuudessa. Huoh. Mutta turha toivo se taitaa olla...

Klasarityylin opiskelu auttaa miun mielestä tosi paljon siihen ns. "tavalliseen" tyyliinkin, ja äänenkäyttöön niin ettei juuri edes tarvi treenata.
Capu
17.06.2004 03:04:40
Ennen keikkaa lauleskelen autossa..
Liljue
20.06.2004 17:05:42 (muokattu 20.06.2004 17:09:28)
Yksi ihana laulumaikka kerran opetti että itekseen hyminä on yks parhaimpia tapoja avata ääntä. Ite en oikeestaan availekaan ellen tietysti ole tunnilla, lauleskelen vaa erilaisia lauluja. Pitäisi varmaan taas ruveta avaamaa kunnolla.
KantriKatri
21.06.2004 11:57:33

Minkälaisia harjoittelurutiineja teillä on? Miten avaatte äänenne ja kauanko käytätte siihen aikaan? Ja mitä treenaatte sitten kun olette äänenne avanneet? Ja kuinka kauan päivässä treenaatte?
Siinä muutama kysymys.

Availen ääntä silloin kun muistan:-) Pitäs varmaan useamminkin, mutta kun tuntuu ettei ehdi koskaan kun on jo juostava keikalle tai muualle...
Treenaan silloin kun 2,10kk poikani antaa"luvan", eli miten milloinkin. Mulla on country konsertti tulossa joten harjoitella pitäis ja paljon...
Cat Lee & Co. Kanneltalossa 30.9.Klo.19.00.Sinne siis!!!Liput lippupalvelusta tai minulta:-)
Noita
23.06.2004 21:10:48
Ihan hyviä neuvoja tullut täällä. Itse olen käynyt laulutunneilla ja muutenkin laulellut ihan pienestä asti.
Laulutunnit olivat ryhmätunteja ja opettaja antoi kyllä vähän erilaisia neuvoja itse kullekin, riippuen iästä ja äänialasta. Skaalojen laulaminen, päristeleminen ja erilaiset ääntely-harjoitukset olivat kuitenkin yhteisiä.
Jos miun pitää laulaa jossain, niin ajasta, kellonajasta (aamulla esim. on hyvin vaikea saada ääntä auki) ja olotilasta riippuen yritän tehdä mahdollisimman monipuolisia harjoituksia. Pitkään aikaan en ole ehtinyt sitä kunnolla tehdä, mutta aloitan yleensä pienellä hymistelyllä, inahtelulla (tämä siis mahdollisimman avonaisesti, ei kireänä, jos ymmärrätte) ja hengitysharjoituksilla. Sen jälkeen tietynlaisten harjoituslaulujen laulua. Yksinkertaisia melodioita, joissa intervallit vaihtelevat ja joita lauletaan eri sävelkorkeuksista. Näitä oppii mm. kuorossa.
Bänditreeneissä olisi hyvä, jos mahdollista, soittaa aluksi joku helppo äänenavausbiisi, joka menee kaikilta harjoittelematta ja jossa laulaja saa vähän irrotella ääntään.

Olikohan tästä nyt mitään apua..
Learning to fly.
Vaatturi
29.06.2004 02:32:03

Tuossa aikaisemmin tuli se keino, jota itse käytän melkein aina bänditreeneissä... siis helppobiisi alkuun, jossa saa irrotella :D... tosin olen aloittelia, enkä tiedä onko se hyvä juttu tehdä näin, mutta ehkäpä sitä joskus vielä oppii jotain hyödyllistä.... =)
Kuollut kissa hauku ei... Toistaseksi Nimetön
Black widow
07.07.2004 11:35:48

Ite availen ääntä siinä puolistuntisen riippuen vuorokauden ajasta. Ja sitten venyttelen kylkiä ja selkää että kylkienvälilihakset rupeaisivat pikkuhiljaa avautumaan myös. Aloitan yleensä hyvin varovasti, en revi ääntä auki, laulan kolmisointuja ylösalas ja liu'utan ääntä eri säveliä pitkin esim. e-g väliä ylösalas. Klassista oon laulanu kolmisen vuotta ja laulunopettaja on sanonu, että yleensä itte löytää parhaimmat äänenavausmenetelmät. Mulla toi venyttely auttaa, mulla on hieman jäykät lihakset. Ja pyrin laulamaan tunnin, puolitoista päivässä.
I'm my own enemy!
Jonna*
18.07.2004 13:55:27

Niin eikä kannata huolestua, jos aamusta ei laulu kulje. Onhan suositeltu että ennen yhdeksää(vai oliko se jopa kymmentä) ei saisi laulaa lainkaan.
oh boy, oh boy -tulilanka palaa! Oh boy, oh boy -sytytin sen salaa!
anguished
19.07.2004 15:02:23
Niin eikä kannata huolestua, jos aamusta ei laulu kulje. Onhan suositeltu että ennen yhdeksää(vai oliko se jopa kymmentä) ei saisi laulaa lainkaan.

Aamullahan lähtee kuitenkin vallan matalat mörinät, heh.
ba-Rokki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)