Gary the pine 19.01.2017 16:54:51 | |
---|
steelduck: Vaihda EL34:t... :) Joo, mulla on tossa 70-luvun Brimarit mitkä meinasin kiskasta tuonne, etusrivi näytti olevan Tung-Solia, joutuu varmaan niitäkin vähän testailemaan. Tulin, näin, paskoin housuun. |
Gary the pine 20.01.2017 19:57:24 (muokattu 20.01.2017 19:57:50) | |
---|
Gary the pine: Joo, mulla on tossa 70-luvun Brimarit mitkä meinasin kiskasta tuonne, etusrivi näytti olevan Tung-Solia, joutuu varmaan niitäkin vähän testailemaan. Onhan tämäkin ihan eri kapine kun vetäsee tuuttiosastolle rivin Brimaria. En tiiä mikä tossa Tunkerossa oikein on kun en tunnu saavan niitä kuulostamaan missään kapineessa hyvältä, en uudessa enkä vanhassa, vai eiks mun korvat vaan tykkää siitä miltä ne kuulostaa. Vaan nyt mä ehkä pääsin pikkusen jyvälle siitä "Fender-Cleanistä"; jos toi on kovastikin uskollinen esikuvalleen, niin onhan se törkyisen hieno puhdas, semmonen samettisen pehmeä ja miellyttävä. Tulin, näin, paskoin housuun. |
Jucciz 20.01.2017 20:08:14 | |
---|
Gary the pine: "Fender-Cleanistä" Ois tosi helppoa, jos tää ois yks tietty soundi. Vaan kun ei, voin kertoa. |
Gary the pine 20.01.2017 20:16:45 (muokattu 20.01.2017 20:16:57) | |
---|
Jucciz: Ois tosi helppoa, jos tää ois yks tietty soundi. Vaan kun ei, voin kertoa. Joo ei varmasti olekaan, mutta tälleen marsumaailmassa elelleelle on ihan hyvä ensikosketus ja antanee osviittaa miksi niitä aina hehkutetaan. Mun aikaisempi venterikokemus oli 15W trankkupaska kasarin lopulta... Tulin, näin, paskoin housuun. |
Jucciz 20.01.2017 20:23:37 | |
---|
Gary the pine: Joo ei varmasti olekaan, mutta tälleen marsumaailmassa elelleelle on ihan hyvä ensikosketus ja antanee osviittaa miksi niitä aina hehkutetaan. Mun aikaisempi venterikokemus oli 15W trankkupaska kasarin lopulta... Tulee mieleen ainakin kolme tosistaan eroavaa Fender-clean-perhettä: Tweed, Brownface ja Blackface (Silverface jatkoi siitä, mihin Blackface jäi) - joissa niissäkin on toki mallikohtaisia eroja johtuen jo erilaisista kaiutin- ja kotelokonfiguraatioista. Yleispätevintä ja pedaaliystävällisintä Fender-cleania etsiessä kannattaa tutustua kahteen ensiksi mainittuun. Mää olen löytänyt Brownfacesta paljon itseäni miellyttävän tontin. |
kimurantti1 20.01.2017 20:34:41 | |
---|
Jucciz: Ois tosi helppoa, jos tää ois yks tietty soundi. Vaan kun ei, voin kertoa. Eiköhän 99% tota termiä käyttävistä tarkoita BF/SF Deluxe tai Twin Reverbiä, siis sellaista keskialueelta skuupattua kellopuhdasta. Jotka tarkoittavat jotain muuta, esim. 6G3:sta, heppasoundia, yleensä myös ilmoittavat tarkemmin mistä puhuvat. PS. Luin marras-joulukuussa sun tekemiä lappuja, oli ilo lukea. Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
Laulava Kylätohtori 20.01.2017 20:36:29 | |
---|
Jucciz: Tulee mieleen ainakin kolme tosistaan eroavaa Fender-clean-perhettä: Tweed, Brownface ja Blackface (Silverface jatkoi siitä, mihin Blackface jäi) - joissa niissäkin on toki mallikohtaisia eroja johtuen jo erilaisista kaiutin- ja kotelokonfiguraatioista. Yleispätevintä ja pedaaliystävällisintä Fender-cleania etsiessä kannattaa tutustua kahteen ensiksi mainittuun. Mää olen löytänyt Brownfacesta paljon itseäni miellyttävän tontin. Tuo Brownface on kyllä kiinnostava. Lähinnä syytän siitä sinua. :D Mutta ehkä joskus vielä täytyy tutustua sellaiseen vähän tarkemmin.... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
Gabe 20.01.2017 20:39:27 | |
---|
Jucciz: Tulee mieleen ainakin kolme tosistaan eroavaa Fender-clean-perhettä: Tweed, Brownface ja Blackface (Silverface jatkoi siitä, mihin Blackface jäi) - joissa niissäkin on toki mallikohtaisia eroja johtuen jo erilaisista kaiutin- ja kotelokonfiguraatioista. Yleispätevintä ja pedaaliystävällisintä Fender-cleania etsiessä kannattaa tutustua kahteen ensiksi mainittuun. Mää olen löytänyt Brownfacesta paljon itseäni miellyttävän tontin. Oletko Anssin Swartia päässyt kokeilemaan? Kiinnostaisi kuulla miten se maistuu. :) "Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen." |
Jucciz 20.01.2017 21:26:19 | |
---|
Gabe: Oletko Anssin Swartia päässyt kokeilemaan? Kiinnostaisi kuulla miten se maistuu. :) Se oli aiemmin Pekan Swart. Kun Pekka sai tuon Telecasterini valmiiksi, soitin sitä verstaalla Swartin läpi ja upealtahan se kuulosti. Hieno kone kerrassaan. |
Jucciz 20.01.2017 21:31:30 | |
---|
kimurantti1: Eiköhän 99% tota termiä käyttävistä tarkoita BF/SF Deluxe tai Twin Reverbiä, siis sellaista keskialueelta skuupattua kellopuhdasta. Jotka tarkoittavat jotain muuta, esim. 6G3:sta, heppasoundia, yleensä myös ilmoittavat tarkemmin mistä puhuvat. Näinhän se on yleensä. Sit taas joku Tweed Deluxenkin puhdas on aivan ältsin makea. 6G2:n puhdas + Celestion Gold on mulla keikkatilanteessa tämän hetken alustana kaikelle muulle, ollut jo 4-5 vuotta. PS. Luin marras-joulukuussa sun tekemiä lappuja, oli ilo lukea. Jees, näin käsitinkin. Kiva kuulla ja olkaatten hyvä vain. Piti tulla kattomaankin teidän showta, mutta erinäiset muuttujat eivät sitten mahdollistaneet hommaa. |
Jucciz 20.01.2017 21:31:52 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Tuo Brownface on kyllä kiinnostava. Lähinnä syytän siitä sinua. :D Mutta ehkä joskus vielä täytyy tutustua sellaiseen vähän tarkemmin.... Tervetuloa näille nurkille! |
penatuna 21.01.2017 09:43:35 | |
---|
Jucciz: Tulee mieleen ainakin kolme tosistaan eroavaa Fender-clean-perhettä: Tweed, Brownface ja Blackface (Silverface jatkoi siitä, mihin Blackface jäi) - joissa niissäkin on toki mallikohtaisia eroja johtuen jo erilaisista kaiutin- ja kotelokonfiguraatioista. Yleispätevintä ja pedaaliystävällisintä Fender-cleania etsiessä kannattaa tutustua kahteen ensiksi mainittuun. Mää olen löytänyt Brownfacesta paljon itseäni miellyttävän tontin. Joo, onhan esimekiksi Bassman ihan eri soundinen kuin vaikkapa Deluxe Reverb. Mutta itse ymmärrän Fender-cleaneilla juuri nuo Deluxe Reverbin ja Twinin puhtaat. Bassman ja Tweed ovat sitten reilusti kärjistettynä rokimpia koneita. On niissäkin hienot cleanit, ei siinä mitään. Erilaiset vain. |
Olisko jollain Tampereen seudulla Bluetonen Fried Eye -styrkkaria tai sen etuasteella varustettua peliä? Tarttis päästä kokeilemaan ennen kuin tilaan oman spessumallin aiheesta. Edit: lähtikin komero tilaukseen. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
Gary the pine 09.02.2017 19:12:16 | |
---|
steelduck: Vaihda EL34:t... :) Itse asiassa voimapuolelle meni Tung-Sol 6550-pari. Kapine kävi pajalla pikku justeerauksessa ja siinä aiheesta lätistessä kokeiltiin tuommosia ja saivat jäädä paikalleen. Kokeilin kyllä Siemensin ja Mullardin EL34:sia, mutta noi 6550:t antoi kaivattua jynkkyä tohon perussoundiin. Aika kovan tuntuinen masiina alkaa olemaan, hirmu paljon vaikuttaa etuasteen kynttilät, siis aivan tosi paljon. Modernista tosi vintageen pelkällä etusputkipaletin pyörittämisellä. Nyt on sekoitus RFT, Tungsram, JAN GE, Telefunken ja sai sinne pari Tung-Soliakin jäädä soundia tukevoittamaan. Tulin, näin, paskoin housuun. |
TTV 09.02.2017 19:15:08 | |
---|
Gary the pine: Itse asiassa voimapuolelle meni Tung-Sol 6550-pari. Kapine kävi pajalla pikku justeerauksessa ja siinä aiheesta lätistessä kokeiltiin tuommosia ja saivat jäädä paikalleen. Kokeilin kyllä Siemensin ja Mullardin EL34:sia, mutta noi 6550:t antoi kaivattua jynkkyä tohon perussoundiin. Aika kovan tuntuinen masiina alkaa olemaan, hirmu paljon vaikuttaa etuasteen kynttilät, siis aivan tosi paljon. Modernista tosi vintageen pelkällä etusputkipaletin pyörittämisellä. Nyt on sekoitus RFT, Tungsram, JAN GE, Telefunken ja sai sinne pari Tung-Soliakin jäädä soundia tukevoittamaan. 6550 on todella hyvä päätetuikku, mulla on kans pari tossa Bugaboossa. "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
steelduck 11.02.2017 21:04:39 | |
---|
Ai hitto näitä putkikeskusteluja.. mä olen aina ajellut niillä putkilla mitä vahvistimessa tuli. Nyt sitten lukee tämmöisiä, niin alkaa miettimään, että pitäisikö? Vähän hirvittää, että lähtee homma heti käsistä. Onko jotain vinkkiä tai sivustoa mitä lukemalla pääsisi vähän sisään tuohon touhuun. (en ole kyllä varma onko tämä mulle ihan viisasta) |
TTV 11.02.2017 21:10:01 | |
---|
steelduck: Ai hitto näitä putkikeskusteluja.. mä olen aina ajellut niillä putkilla mitä vahvistimessa tuli. Nyt sitten lukee tämmöisiä, niin alkaa miettimään, että pitäisikö? Vähän hirvittää, että lähtee homma heti käsistä. Onko jotain vinkkiä tai sivustoa mitä lukemalla pääsisi vähän sisään tuohon touhuun. (en ole kyllä varma onko tämä mulle ihan viisasta) Aloitat Uraltonen sivuilta ja täytät ostoskorin tuikuilla, sitten vaan kokeilemaan ;-) Mulla on kans tossa melkoinen putkikokoelma, vaikken aikoihin oo enää niitä vaihdellut. Toisaalta, nyt voit vielä perääntyä... "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
high_society 11.02.2017 21:14:07 | |
---|
steelduck: Ai hitto näitä putkikeskusteluja.. mä olen aina ajellut niillä putkilla mitä vahvistimessa tuli. Nyt sitten lukee tämmöisiä, niin alkaa miettimään, että pitäisikö? Vähän hirvittää, että lähtee homma heti käsistä. Onko jotain vinkkiä tai sivustoa mitä lukemalla pääsisi vähän sisään tuohon touhuun. (en ole kyllä varma onko tämä mulle ihan viisasta) Ei se mitään, kirjastoon ja sieltä Aspen Pittman - The Tube Amp Book lainaan... Sen lukaistuasi voitkin sitten ruveta haistelemaan niitä putkia ja niiden eri nyansseja hiukan syvemmältä, kun on hiukan tietoa alla. GG King for a day. |
Heikki 12.02.2017 14:16:07 | |
---|
high_society: Ei se mitään, kirjastoon ja sieltä Aspen Pittman - The Tube Amp Book lainaan... Tuossa kirjassa on paljon kytkentäkaaviota, mutta ne löytyy helposti netistä. Muuten se onkin vain Groove Tubesin myyntipuheita ja paljon virheellistä infoa. Voi helposti köydä niin, että kirjan luettuaan on tyhmempi kuin ennen kirjan lukemista. |
wnbrocker 12.02.2017 16:17:37 | |
---|
steelduck: Ai hitto näitä putkikeskusteluja.. mä olen aina ajellut niillä putkilla mitä vahvistimessa tuli. Nyt sitten lukee tämmöisiä, niin alkaa miettimään, että pitäisikö? Vähän hirvittää, että lähtee homma heti käsistä. Onko jotain vinkkiä tai sivustoa mitä lukemalla pääsisi vähän sisään tuohon touhuun. (en ole kyllä varma onko tämä mulle ihan viisasta) Mulla ainakin toimii, että vaihtaa yhden putken kerrallaan etuasteeseen aloittaen V1 mikä vaikuttaa kaikkein eniten. Sitten kun siihen on löytynyt hyvän kuuloinen putki, niin V2 jne.. Mullakin on kaikki putket eri merkkisiä ja Fried Eyenkin olen tuunannut etuasteputkilla korvakuulolta melko Plexahtavaksi. Käsistä lähtee viimeistään siinä vaiheessa kun pääteasteesta alkaa löytymään 60-luvun Mullardeja :) |