Aihe: Peavey 6505 sulake paukkuu
1
Kalibann
19.01.2017 22:02:55
Dear Eki!

Sukuelimeni kutis.. siis Peaveyn 6505 nupista paukkuu 2A sulake? Putket hehkuu sulakkeen paukahduksen jälkeen (hehku ilmeisesti matalamman jännitteen piirissä). Kokeiltu uusilla pääteputkilla (Vanhat putket Ruby 6L6, uudet TAD 6L6) ja sama homma. Bias modilla säädetty biasvirta ~35mA/tuubi. Viimeisimmällä kerralla yks pääteputken sisus iski kipinää jonka jälkeen nalli napsahtaa.

Oon mitannu piirilevyjen komponentteja, eikä löytynyt kärvähtäneitä yksilöitä tai muutenkaan mustuneita kohtia. Piipattu ettei yksikään putki ole oikosessa (6L6 putkilla eikös se ole pinnien 2 ja 7 väli). Voiskohan putkien socketeissa olla vikaa? Täytynee seuraavaksi kokeilla starttailla ilman pääteputkia ja kattoa miten käy.
Ei se siitä.
Kalibann
20.01.2017 23:09:09
ninos: Mulla oli myös aikoinaan tuon tyyppistä vaivaa kyseisen kaverin kanssa. Ja myös biasmodattu vehje. Avasin nupin ja tsekkailin virrattomana kaikki kannat ja liitokset läpi. Syypääksi osoittautui piirilevyn laidassa olevat isot valkoiset liittimet: yksi kontakteista oli hapettunut ja oli samalla tummentanut piirilevyn ympäriltään merkiksi, kiitos työn helpoittamisesta hänelle. Hapettumisen seurauksena liitin ei saanut kunnolla kontaktia, jolloin se on iskenyt kipinää ja vienyt sulakkeen mennessään, putket tosin olivat vielä ehjät. Rassasin liitokset puhtaiksi, putsasin kunnolla koko nupin sisustan ja PRF:ää perään. Tarkistin vielä kaikki kyseisen virtapiirin kaapelit, ettei mitään vakavampaa ole sattunut.

Ei ole sen jälkeen oikutellut.

Mutta tosiaan, liekö sitten ainainen keikkojen yhteydessä tapahtuva kuumasta kylmään ja toisin päin syynä.

Kiitos vinkistä, täytyi kurkata saman tien että miltä ne liittimet näytti. Harmi vaan, kaikki näytti ainakin silmämääräisesti olevan kunnossa. Putsailin varmuuden vuoksi PRF:llä liitokset. Selvitystyö jatkuu...
Ei se siitä.
BugBadWolf
20.01.2017 23:12:50
Vaihda nyt ihan ensiksi se kipinää iskevä putki parinsa (pareja ovat yleensä keskimmäiset ja reunimmaiset 4-putkisessa päätteessä) kanssa keskenään ja katso, siirtyykö se kipinä putken mukana kannasta toiseen. Jos näin, putki on sökö.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Kalibann
06.04.2017 21:51:24
Kerrottakoon nyt ratkaisuna tälle että korjautui pääteputkien vaihdolla loppupeleissä. Uusi putki löi kipinää koska kyseisen putken socketin "liittimet" oli löystyneet ja ei ottanut kunnolla kontaktia putken pinneihin. Kiristelin ohuilla pihdeillä liittimet ja rokkenroll.
Ei se siitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)