Aihe: Anonyymit GASiläiset pt.2
1 2 3 4 5299 300 301 302 303343 344 345 346 347
ÄrGee
19.01.2017 18:08:50
Jucciz: Tähän on tultu.

Ei kaikkea tarvitse testata käytännössä todetakseen jonkun laitteen olevan täyttä skeidaa.
https://www.youtube.com/watch?v=EGo9d2W7N-8
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
hallu
19.01.2017 18:33:35
ÄrGee: Ei kaikkea tarvitse testata käytännössä todetakseen jonkun laitteen olevan täyttä skeidaa.
https://www.youtube.com/watch?v=EGo9d2W7N-8

Saattaa olla, että aikaisemmin viitattiin paradoksaaliseen lauseeseen "nähnyt yhtäkään hyvältä kuulostavaa demoa".

Mitä tuohon noihin nettiarvosteluihin ja demoihin tulee, niin itse olisin taipuvainen olemaan eri mieltä tuosta asiasta. Aina löytyy jokaisesta laitteesta haukkujia ja kehujia ja se on vähän niinkö omista asenteista kiinni pitääkö yhden arviota luotettavampana kuin toisen arvioita. Minä kylläkin mieluiten valitsen itse laitteeni mitä käytän enkä anna paljoa painoa sille mitä joku öykkäri siitä juutuubissa sanoo.

Itseasiassa minä en edes tajua mitä porukat noissa vehkeissä arvioi koska itse tuppaan koko ajan näkemään asiat vähän toisella tavalla, niin juuri minun ei kannatakaan kauheasti nojailla yleiseen konsensukseen. Joillekin ihmisille "yleinen mielipide" voi olla ihan riittävä referenssi laitteita valitessaan ja se on ihan okei en minä sitäkään vastaan ole.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
ÄrGee
19.01.2017 18:39:23
hallu: Saattaa olla, että aikaisemmin viitattiin paradoksaaliseen lauseeseen "nähnyt yhtäkään hyvältä kuulostavaa demoa".

Mitä tuohon noihin nettiarvosteluihin ja demoihin tulee, niin itse olisin taipuvainen olemaan eri mieltä tuosta asiasta. Aina löytyy jokaisesta laitteesta haukkujia ja kehujia ja se on vähän niinkö omista asenteista kiinni pitääkö yhden arviota luotettavampana kuin toisen arvioita. Minä kylläkin mieluiten valitsen itse laitteeni mitä käytän enkä anna paljoa painoa sille mitä joku öykkäri siitä juutuubissa sanoo.

Itseasiassa minä en edes tajua mitä porukat noissa vehkeissä arvioi koska itse tuppaan koko ajan näkemään asiat vähän toisella tavalla, niin juuri minun ei kannatakaan kauheasti nojailla yleiseen konsensukseen. Joillekin ihmisille "yleinen mielipide" voi olla ihan riittävä referenssi laitteita valitessaan ja se on ihan okei en minä sitäkään vastaan ole.

Siihen ollaan tultu tänä videon muodossa olevan median aikakautena.

Tottakai tuo voi toimia jossakin soundissa kuten pitää, esimerkiksi vähän puhtaammissa ja yksinkertaisemmissa soundeissa. Koska impulssin vaikutus riippuu niin paljon minkälaisen vahvistuksen jälkeen se tulee.

Jos aletaan hakea jotakin tiettyä soundia, mitä tuottaja tai soittaja kuulee päässään niin Cab Clonesta loppuvat vaihtoehdot heti kesken.
hallu
19.01.2017 18:47:21 (muokattu 19.01.2017 18:53:22)
ÄrGee:....................

Jos aletaan hakea jotakin tiettyä soundia, mitä tuottaja tai soittaja kuulee päässään niin Cab Clonesta loppuvat vaihtoehdot heti kesken.

Tässä olet aivan oikeassa. Cabclone on yhden tempun poni, mutta sen yhden tempun se tekee ihan hyvin. Itse en edes kuvittelisi käyttäväni sitä studiossa (mikittämällä tulee varmasti parempi useinmiten, jos äänittäjä yhtään tietää mitä on tekemässä). Cabclone on parhaimmillaan siinä mihin se on suunniteltukin eli livetilanteessa antaa luotettavaa signaalia tiskiin ja himassa voipi sillä myös soitella kätsysti.

E: itseasiassa olen sitä mieltä, että himassa soittelu on yleensä itselläni lähes pelkästään treenaamista, niin soittimen palaute on niin keskeinen tekijä, että valintani aina osuu analogiseen signaalitiehen (akustinen kitara on paras, mutta sähköskeban kanssa mallintavan pitäisi olla ultimaattisen hyvä "ihan okei" ei riitä harjoitteluun). Demoja äänitellessä mallintava voi ihan hyvin menetellä, mutta silloin kun soittaa, pitää tuntuma olla just eikä melkein.

Monipuolisuudessa digivehkeet vie mennentullen mitä tahansa analogista laitetta. Se, että jokin kuulostaa yksiselitteisen paskalta, on vain niin rankka lausuma ja mutkat suoraksi vetävä yleistys ettei sellaisen suustaan päästävää pysty oikein ottamaan vakavasti.... ja toisinaan täytyy vähän väittää jopa vastaan :-D
Jucciz
19.01.2017 19:49:33
hallu: Saattaa olla, että aikaisemmin viitattiin paradoksaaliseen lauseeseen "nähnyt yhtäkään hyvältä kuulostavaa demoa".

Tää on tätä nykyaikaa: mennään kattomaan Cheekiä tai JVG:tä keikalle. Toisaalta, sen tavallaan ymmärtää, koska kaikista mieluiten siellä kuuntelisi suljetuilla vastamelukuulokkeilla jotain musiikkia.
BugBadWolf
19.01.2017 20:20:52 (muokattu 19.01.2017 20:21:26)
hallu:...Monipuolisuudessa digivehkeet vie mennentullen mitä tahansa analogista laitetta, paitsi Mesa mark V:tä. Se, että jokin kuulostaa yksiselitteisen paskalta, on vain niin rankka lausuma ja mutkat suoraksi vetävä yleistys ettei sellaisen suustaan päästävää pysty oikein ottamaan vakavasti.... ja toisinaan täytyy vähän väittää jopa vastaan :-D

Korjasin vähän ;D

Rupesin miettimään että minkälaisilla lähtökohdilla ihmiset mahtavat alkaa mallintavia käyttämään. Jos se on niin että laitteen toiminnalta vaaditaan alkuperäisen mahdollisimman tarkkaa kopiointia säätöjen toimivuutta myöten, niin kyllähän se aina karahtaa kiville. Että pitäisi saada recto + fullstack parinsadan sijoituksella ja luureihin mahtuvassa muodossa.

Jospa lähtisi ihan puhtaalta pöydältä ja vain kokeilisi, mitä sillä kapineella voi tehdä. Että ei yrittäisi pakottaa sitä tekemään jotain tiettyä juttua, vaan ottaisi selvän siitä mitä sillä voi tehdä. Luulen että monenkin kokemus mallintavista muuttuisi ja päästäisiin nimenomaan lähemmäksi sen mallintavan alkuperäistä toimintaideaa.

Tämä pätee yllättäen kaikkiin muihinkin mallinnuslaitteisiin kuin vain vahvistimiin. Joka värkin saa toimimaan jollain tavalla, kun jaksaa vain vääntää.

Paitsi Microsoftin systeemeistä ei saa ikinä hyviä, vaikka vääntäisi kuinka.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Jucciz
19.01.2017 21:06:50
BugBadWolf: paitsi Mesa mark V:tä

Sulla vähän neula hyppii. Oisko levyyn tullu jokin ikävä naarmu?

Ei se sen kummempi kone edelleenkään ole kuin moni muukaan.
Laulava Kylätohtori
19.01.2017 21:42:34
Jucciz: Sulla vähän neula hyppii. Oisko levyyn tullu jokin ikävä naarmu?

Jotenkin tuntuu, että BBW on kertosäkeen kanssa jossain limbossa jumissa ja coda on hukassa...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
hallu
19.01.2017 22:06:35
BugBadWolf: , .............
Jospa lähtisi ihan puhtaalta pöydältä ja vain kokeilisi, mitä sillä kapineella voi tehdä. Että ei yrittäisi pakottaa sitä tekemään jotain tiettyä juttua, vaan ottaisi selvän siitä mitä sillä voi tehdä. Luulen että monenkin kokemus mallintavista muuttuisi ja päästäisiin nimenomaan lähemmäksi sen mallintavan alkuperäistä toimintaideaa.

Tämä pätee yllättäen kaikkiin muihinkin mallinnuslaitteisiin kuin vain vahvistimiin. Joka värkin saa toimimaan jollain tavalla, kun jaksaa vain vääntää.

Paitsi Microsoftin systeemeistä ei saa ikinä hyviä, vaikka vääntäisi kuinka.

Tämä, on oikeasti se juttu mitä itsekin olen pikkuisen peräänkuuluttanut monien innovaatioiden yhteydessä. Mallinnusjutuissa omalla kohdallani lisäperehtyminen on ehdottomasti tarpeen. Muuten tuolla mun "maihinnousu" profiilissa on äänittämiäni klippeja kaappimallinnuksista ja analogisella vahvistimella ja tietokoneen vahvistinmallilla etc. voi käydä kuuntelemassa ja toteamassa ettei ne erot kuunnellessa ihan suurensuuria ole ainakaan mun soundipolitiikalla (aika kliinillä mennään kun maalintimissa on niin perseestä ne säröt), mutta soittotatsissa erot huomaa paremmin. Ööööö.... mulle kerrottiin että higainissa kaappimallinnus on kriittisempi juttu, mutta mulle se on vieraampi maailma enkä osaa sitä arvioida.... pitäis varmaan tutustua.
hallu
19.01.2017 22:07:39

No onhan se kuitenkin monipuolisempi kuin moni muu ja säädöiltään keskimääräistä venyvämpi.... vai kuinka?
Laulava Kylätohtori
19.01.2017 22:15:00
hallu: No onhan se kuitenkin monipuolisempi kuin moni muu ja säädöiltään keskimääräistä venyvämpi.... vai kuinka?

Entäs sitten, vaikka olisikin? Se on silti vain yksi vahvari muiden joukossa. Se on Mesa, ei sen enempää eikä vähempää. Turha sitä on yrittää nostaa muiden vahvareiden yläpuolelle, koska se ei ole.

Sitä paitsi ei monipuolisuus ole itseisarvo. Se on vain yksi ominaisuus jolle on tai ei ole käyttöä. Toiset tykkää, toiset ei.
Laulava Kylätohtori
19.01.2017 22:33:21 (muokattu 19.01.2017 22:34:49)
hallu: Juu ei ole itseisarvominunkaan mielestä ja itse olen perinteisesti tykännyt yksinkertaisista kamppeista. Ja juu se on yksi vahvistin muiden joukossa (perkeleen kallis tosin). Ei suentassu paremmaksi mielestäni tituleerannut vaan totesi sen olevan monipuolinen. Onhan niitä muitakin monipuolisia, mutta ei nyt vaan äkkiä tule mieleen yhtään "markin tappajaa" :-).

Mikä kipupiste tää mesa on, että siitä pitää heti älähtää jos se jossakin langassa mainitaan? onko nämä mesalla soittelijat jotain kitaramaailman Saabisteja jotka vituttaa muita ".... tulevat tänne perkele turboillaan elvistelemään..."

En osaa muista sanoa, mutta itseäni ei Saabit kiinnosta. Varsinkaan turbolla. Mesoja voisin testata, muttei sen vertaa kiinnosta, että sellaisen ostaisin.

Onhan tuo nyt naurettavaa, että jos jossain mainitaan Mesasta jotain muuta kuin yltiöpositiivista, niin tämä yksi, juuri sinä BBW, tulee heti pitämään tulikiven katkuista saarnaa, miten Mesa on täydellinen ja muita parempi ja jos ei Mesa ole lempivahvistin, niin silloin tyhmä, joka ei osaa soiteaa tai säätää. Näinhän sitä yhtä, joka ei Mesasta tykännyt ripitettiin. Vika ei ollut vahvarissa vaan miehessä.

Ja nyt taisi riittää, että mainittiin pelkkien putkivahvarien olevan huonompia. No muut kyllä, mutta ei tietenkään Mesa. Voi vittu, ihan oikeasti. :D

E. Niin siis mähän en ole Mesaa tai mesalaisia muuten kommentoinut oikein millään tapaa, mutta BBW:n paikallaan junnaava levy alkaa tosiaan kyllästyttämään. Ei siinä ole kyse Mesasta kuin välillisesti...
ÄrGee
19.01.2017 22:48:18
Laulava Kylätohtori: Entäs sitten, vaikka olisikin? Se on silti vain yksi vahvari muiden joukossa. Se on Mesa, ei sen enempää eikä vähempää. Turha sitä on yrittää nostaa muiden vahvareiden yläpuolelle, koska se ei ole.

Sitä paitsi ei monipuolisuus ole itseisarvo. Se on vain yksi ominaisuus jolle on tai ei ole käyttöä. Toiset tykkää, toiset ei.

Eihän sillä voi soittaa, koska joku muu soittaa sillä vaikka jotain modernia metallia ja ties mitä muuta.
Jukka Häikiö
19.01.2017 22:50:40

...kui se suappi tähä pamahti, tsot, tsot, täällä on kielletty ankarasti autovertaukset...no mut joo, mulla on, juu ei mesaa, mut suappi, talladega vuodelta -97, siis esihistoriallinen mörkö, 2.3L, sitä älkää parjatko, suattaapi suapin henget suuttua ja jossain joku parjaaja kun lompsii suojatiellä, voipi vaikka jarruputki laskea dot neloset, just ennen suojatietä pihalle ja se parjaajan raasu jäädhä allens, perskules...neuvoisin suureen varovaisuuteen, jos alentavaan sävyyn aletaan teiden kiistattomasta kunkusta puhumaan, niih...

Laulava Kylätohtori: En osaa muista sanoa, mutta itseäni ei Saabit kiinnosta. Varsinkaan turbolla. Mesoja voisin testata, muttei sen vertaa kiinnosta, että sellaisen ostaisin.
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
Laulava Kylätohtori
19.01.2017 22:53:23 (muokattu 19.01.2017 22:54:28)
Jukka Häikiö: ...kui se suappi tähä pamahti, tsot, tsot, täällä on kielletty ankarasti autovertaukset...no mut joo, mulla on, juu ei mesaa, mut suappi, talladega vuodelta -97, siis esihistoriallinen mörkö, 2.3L, sitä älkää parjatko, suattaapi suapin henget suuttua ja jossain joku parjaaja kun lompsii suojatiellä, voipi vaikka jarruputki laskea dot neloset, just ennen suojatietä pihalle ja se parjaajan raasu jäädhä allens, perskules...neuvoisin suureen varovaisuuteen, jos alentavaan sävyyn aletaan teiden kiistattomasta kunkusta puhumaan, niih..

Menköön dotit, Suapissahan on turvapuskuri, joten jalankulkijalla ei ole mitään hätää. ;)
hallu
19.01.2017 23:28:29
ÄrGee: Siihen ollaan tultu tänä videon muodossa olevan median aikakautena.

Tottakai tuo voi toimia jossakin soundissa kuten pitää, esimerkiksi vähän puhtaammissa ja yksinkertaisemmissa soundeissa. Koska impulssin vaikutus riippuu niin paljon minkälaisen vahvistuksen jälkeen se tulee.

Nyt muuten mun on ihan pakko vähän pakitella lausumissani. Nimittäin alkoi ihan tosissaan häiritsemään tämä seikka miten helvetissä me voidaan nähdä maailma näin eri tavalla (en siis viitta sinun vaan yleensä viimeaikaiseen keskusteluun mallintavista sun muista mitä minä tuossa olen noita kommentoinut ja saanut vastakommentteja).

Päätin siis kohtaloa uhmaten alkaa ruuvaamaan laitteistostani niitä higain soundeja ja kappas. Maailma alkoi näyttää täysin erilaiselta :-D nyt tajuan todella paljon paremmin mistä puhutte (olin jossakin aikaisemminkin tätä puolta yhden mnettiläisen kanssa puinut, mutta olin jo unohtanut jutun ja se nyt muistui mun mieleen). En nyt laittanut mitään klippejä kokeiluistani, koska bluesin vetäminen higainsoundilla on todella naurettavan kuuloista :-D. Mutta asia tuli selväksi. Kaappisimulaatiot ovat täysin toisessa roolissa higainilla kuin kevyemmillä rosoilla ja jopa voisin myöntää että tietokoneella ajettavat kaappisimulaatiot ovat vallan toisessa roolissa kun ollaan higainissa (Kochin passiivinen kaiutinsimulaatio kyllä selvisi ihan kunnialla siitä, mutta en tehnyt syvällisempiä vertailuja totesin vain, että higainilla directin voi unohtaa ).

Vahvistinmallinnuksessa tietokoneen mallit selvisivät parhaiten juuri higainista ja olivat sillä saralla suorastaan kelvollisen kuuloisia ja tuntuisia. Kokeilin peräkkäin Koch Pedaltonen higainia ja mainstakin higainia, niin peräti uskottavasti tietokone sillä saralla selvisi.

Mitä siis opin. No opin, että tietokoneen vahvistinmallinnus selviää uskottavasti ääripäistä eli kliini onnistuu vallan kelvollisesti ja higaini on jopa hyvä (en ole varma kun en ole ihan pätevä tätä arvioimaan ollaan kuitenkin selvästi mun maailman ulkopuolella). Mutta lähes kaikki Higainin ja kliinin välillä tuntuu tuottavan vaikeuksia mallinnukselle eli juuri se alue, jolla itse eniten operoin, on tietokonemallille se kaikkein hankalin ja sen vuoksi minulle on sukeutunut vähän kielteisempi kuva vahvistinmalleista kuin useimmille muille täällä. Aikaisemmin puhuttiin tietokonemallin kapeasta dynamiikasta ja tuumasin, että syy voi olla siinä. Higainissa se ei haittaa, koska siinä ei määritelmällisesti ole dynamiikkaa eikä oikeastaan kliinissäkään koska siinäkään ei oikeastaan ole dynamiikkaan niin kauan kun ei mennä reunarosojen tontille. Sitten reunorosoista rokkirosoihin ollaan sillä alueella jolla mallin pitäisi venyä pidemmälle kun se pystyy ja siksi se tuntuu luonnottomalta.

Kaappimallinnusten kanssa sama juttu. Kliinillä kaappisimulla ei ole merkitystä melkein ollenkaan ja reunarosoista rokkirosoihin sillä en merkitystä enemmän, mutta higainissa tietokoneen kaappimallinnus pääsee oikeuksiinsa ja sitä monipuolisuutta ja säädettävyyttä myös tarvitaan hankalasti kahlittavan ylipursuavan särön koossapitämiseen. Edelleen olen sitä mieltä että passiiviset kaiutinsimulaatiot ovat ihan jees ja ne toimii myös higainissa, mutta higainissa monipuolinen tietokoenkaappimalli puolustaa paikkaansa ja ymmärrän nyt vähän paremmin miksi raskasmielinen on siitä intoillut (ja moni muukin).

No minä jatkan maailman katselemista omasta vinkkelistä tästä eteenkinpäin enkä varsinaisesti luovu näkemyksistäni, mutta kun kävin kurkistamassa maailmaa teidän muiden vinkkelistä niin ymmärrän nyt paremmin näkemyksiänne. Muistakaa tekin, että jos mun puheet vaikuttaa käsittämättömiltä tai suorastaan provolta, niin puuhailen ihan erilaisen sointimaailman parissa. Soitan jopa punkkia ja rokkia paljon vääisemmällä säröllä kuin useimmat. Mutta minä kyllä tykkään säröstä annostolen sitä vain niin että dynmiikkaa on mahdollisimman paljon.
BugBadWolf
20.01.2017 00:07:00

Nnnooo... Kyllä se monet karvalakkivehkeet peittoaa.

Yhdessä asiassa se kuitenkin voittaa kaikki tähänastiset laitteet. Todennäköisesti myös suuren osan tulevista.

Olen touhunnut talomme koiran kanssa ja ilmeisesti saanut vaikutteita. Otus tykkää kaikesta, jota haukatessa kuuluu vinkunaa. Mesa mark V on minun vinkuleluni. Aina kun mainitsen ko nimen jossain, foorumi täyttyy vingahtelusta.

Siitä nautin ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Guitarfreak
20.01.2017 07:02:32 (muokattu 20.01.2017 07:05:53)
Näitä konemallinnuksia kun testailee niin kannattais varmaan kiinnittää huomiota myös siihen etusen laatuun, impedanssiin ja gainitasoon. Tästä kolminaisuudesta kun mättää niin ne mallinnuksetkin on aika mopoja - etenkin tuo paljonkaivattu puoliroso. Myös AD-muunnin pitäs olla tehtävän tasolla jotenkin... eikä bittisyvyydessä kannata kitsastella...

Ja voihan sitä pientä kompressiota kaivaa laittamalla kevyttä plugaria mallinnuksen eteen nii mallinnetaan sitäkin :D
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
jii.haanpaa
20.01.2017 08:14:48
Näköjään Celestionkin lähtenyt mukaan impulssimarkkinoille. Eikä ihme. Pitää varmaan joku paketti noukkia testiin näistäkin.

https://www.youtube.com/watch?v=8zZ8SR8RMhw&feature=em-uploademail
https://www.celestionplus.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)