Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 557 58 59 60 6174 75 76 77 78
Darkness is calling
15.01.2017 16:29:20

klobasa: ***Koolla on väliä***

Itse olen kokenut vastaavanlaisen ahaa-elämyksen ihan viimeisen kieltenvaihdon yhteydessä. 9-46 settiin vaihdoin ja soitanto on muuttunut kertaluokkaa nautittavammaksi, sen 20 vuotta tuli sisukkaasti soiteltua paljon jykevämmällä setillä. Itse kyllä kaipaan vähän enemmän jykevyyttä alapäähän, niin varmaan tulee seuraavaksi väsättyä joku custom-setti.
En missään nimessä allekirjoita ylläolevaa tekstiä.
klobasa
15.01.2017 16:37:38
LaMotta:
En vieläkään oikein ymmärrä mitä mielenkiintoista on kunkin hlökohtaisesta kielten paksuuslistauksesta.

Ihanan perusnegatiivista taas. Jos oot yhtään ketjua lukenut niin hyvin vähänhän tässä kukaan vaan pelkästään listaa mitä paksuutta käyttää.
LaMotta
15.01.2017 17:10:22 (muokattu 15.01.2017 17:20:42)

klobasa: Jos oot yhtään ketjua lukenut niin hyvin vähänhän tässä kukaan vaan pelkästään listaa mitä paksuutta käyttää.

Ai jaa? No empä kyllä ole kovin ahkerasti tätä seurannut juurikin ei-kiinnostavuuden vuoksi. Sen verran joskus tuli vilkaistua, että kun joku oli juuri väittämässä ettei kielissä ole soundieroja, niin loppui viimeistään siihen mielenkiinto. Stratolla kun enemmän 20 vuotta sitten soitin bändissä niin siitä jäi esim ne 2 ja 4 mikkiasennon akuankkasoundit jotenkin tuhnuiksi GHSn kielissä. Sen sijaan D'addariot ja Fenderin kielet soi selvästi heleämmin. Lisäksi GHS on edellisiin verrattuna jostain syystä hiukan jäykempi soittaa.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
klobasa
25.03.2017 15:08:58
Intonaatiokyssäri:

jos vaihtaa kielisettiä paksumpaan (käytössä normi 440 vire), niin kumpaan suuntaan tallapalaa pitää siirtää, että intonaatio pysyy oikeana? Kohti satulaa vai kohti tallaa?
iec
25.03.2017 16:28:54

klobasa: Intonaatiokyssäri:

jos vaihtaa kielisettiä paksumpaan (käytössä normi 440 vire), niin kumpaan suuntaan tallapalaa pitää siirtää, että intonaatio pysyy oikeana? Kohti satulaa vai kohti tallaa?

Itse menisin kokeiluperiaatteella, eli kielet kiinni ja sitten säätö normilogiikalla. Paitsi jos sulla on tilanne se, että nykyisillä kielillä on jo säätö niin äärilaidassa kuin saa, ja haluat tietää kannattaako tuhlata yhtä paksumpaa kielisatsia kokeiluun ( siis turha työ menee hukkaan :) )
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
klobasa
25.03.2017 17:54:46
iec: Itse menisin kokeiluperiaatteella, eli kielet kiinni ja sitten säätö normilogiikalla. Paitsi jos sulla on tilanne se, että nykyisillä kielillä on jo säätö niin äärilaidassa kuin saa, ja haluat tietää kannattaako tuhlata yhtä paksumpaa kielisatsia kokeiluun ( siis turha työ menee hukkaan :) )

Uutta tallaa ajattelin ostaa ja siinä on vähemmän säätövaraa kuin nykyisessä, jossa parilla kielellä säädöt on kovin ääriasennossa. Kitarassa on viikon vanhat elixirit kiinni ja ei huvittais pilata niitä heti testailemalla tätä asiaa...varsinkaan kun just nyt ei ole tarkoitus soitella paksummilla kielillä. Ei silti kiinnostais ostaa tota tallaa, jos haluttaa vaihtaa paksumpiin kieliin ja intonaatiota pitäis säätää just siihen suuntaan mihin sitä pelivaraa ei enempää ole.
klobasa
26.03.2017 14:56:51

Tätäkö ei kukaan tiedä? Enpä ole tosin koskaan aikaisemmin kiinnittänyt itsekään huomiota asiaan. Nyt kun ostin _Gibsonin_ niin pitää heti alkaa tällaisia ihmeellisyyksiä miettiä kun meinaa loppua säätövara loppua kesken!
tuskiz
26.03.2017 15:00:25
klobasa: Tätäkö ei kukaan tiedä? Enpä ole tosin koskaan aikaisemmin kiinnittänyt itsekään huomiota asiaan. Nyt kun ostin _Gibsonin_ niin pitää heti alkaa tällaisia ihmeellisyyksiä miettiä kun meinaa loppua säätövara loppua kesken!

Osta viritysmittari ja kato mihin suuntaan vire heittää? En tiedä onko tähän mitään ihmeempää vastausta, joudut vaan koittamaan.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus sisältää mielipiteen.
Puavali
26.03.2017 15:10:21

Pääsääntöisesti paksumpi kieli vaatii tallapalan siirtoa poispäin satulasta.
pappasfin
26.03.2017 15:10:53

Näin äkkituntumalta sanoisin, että tallapalaa pitää siirtää vähän taaksemmaksi eli kielenpituutta pitää vähän kasvattaa, jos on paksummat kielet.

Mielenkiintoista se, että ei tuota yleensä edes ajattele kun intonaatiota säätää, sitä vaan kattelee mittarista kumpaan suuntaan pitää laitella sitä tallapalaa :D

Ja fiksut tietäjät, korjatkaa jos olen väärässä tuossa mihin suuntaan pitää siirtää.
PappaSFin
Gary Enfield
26.03.2017 15:12:51
pappasfin: Näin äkkituntumalta sanoisin, että tallapalaa pitää siirtää vähän taaksemmaksi eli kielenpituutta pitää vähän kasvattaa, jos on paksummat kielet.

Mielenkiintoista se, että ei tuota yleensä edes ajattele kun intonaatiota säätää, sitä vaan kattelee mittarista kumpaan suuntaan pitää laitella sitä tallapalaa :D

Ja fiksut tietäjät, korjatkaa jos olen väärässä tuossa mihin suuntaan pitää siirtää.

No noin mäkin sen kuvittelen. Jo sitten säätää tallan korkeutta ja kaularautaa niin se voi tehdä asetelman vähän monimutkaisemmaksi, kait.
Snapo
26.03.2017 15:22:23
Standardivireessä 10-46 -setillä intonaatiota ei ole tarvinnut säätää ikinä ja virekin on pysynyt loistavasti. Vaihdoin D-vireeseen 11-56 ja tuntuu että vire heittää mehtään vähän väliä ja tallapalojen säätövarakaan ei riittänyt kaikilla kielillä. Ehkä tämä on viesti että lopeta heti tuollanen alavirepelleily.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
pappasfin
26.03.2017 15:23:17 (muokattu 26.03.2017 15:24:56)
Gary Enfield: No noin mäkin sen kuvittelen. Jo sitten säätää tallan korkeutta ja kaularautaa niin se voi tehdä asetelman vähän monimutkaisemmaksi, kait.

Hyvä pointi tuo kaularaudan säätökin koska paksummat kielet vetävät enempi niin silloin pitää myös vähän säätää sitä kaulaa kiristäen vastaavasti, jolloin kaulan suoristuessa kielen pituus kasvaa aavistuksen myös.

Se oikea säätö löytyy sitten kun kaularauta on ekaksi säädettu niin, että kielten vetoon nähden kaula on itelle sopiva (on se sitten piikkisuora tai aavistuksen ns. se notko) ja sitten säätää sen intonaation niistä paloista.

Tässä taitaakin joutua osan omista kitaraoista taas säätelemään kevään edetessä :D
PappaSFin
klobasa
26.03.2017 15:24:00
Tota mäkin arvelin, tallapalaa pitää siirtää kohti tallaa. En siis osta sitä ABR-1 tallaa, koska ysisetilläkään sen kanssa ei taitais jäädä mun kitarassa kuin max milli säätövaraa toiseen suuntaan. Nashille tallalla jäis 2-3mm.
Krice
26.03.2017 16:13:28

Minäkin olen siirtynyt NYXL-kieliin. Tuntuu siltä, että jotakin on tehty näissä paremmin.
WanhaWetäjä
27.03.2017 13:35:05

Krice: Minäkin olen siirtynyt NYXL-kieliin. Tuntuu siltä, että jotakin on tehty näissä paremmin.

Niin onko nämä niitä valmiiksi venytettyjä? Mulla oli yhessä kitarassa kympin setti noita ja ehkä on vaan mutua mutta olivat jäykemmän oloiset kuin normikielet.

Nyt on sellanen ongelma että halpis Grestch kun oli pikkurempassa (satula/virittimet uusiksi) niin loppu säätövara H-kielestä eli jää lievästi ylävireeseen.
Pajalla laittoivat ErnieBallin 10-52 setin, aiemmin oon käyttänyt Elixiria tai D`Addarioo samoilla vahvuuksilla joiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia intonaation säätämisessä. Kitarassa oli ennen remppaa tehtaan jäljiltä D`Addarion 9:n setti, intonaatio ok, vire ei pitänyt eli bendien jälkeen pielessä, tämä korjaantui satulanvaihdolla.

Tietty jos tallapalan saisi käännettyä (TOM) niin siihen tulis pari milliä lisää säätövaraa...
no, kielet menee vaihtoon joten sittenhän sen näkee onko "vika" kielissä vai kitarassa.
Kuten todettu, yleensähän säätövara loppuu tai on lähes tapissa paksuilla kielillä, outo homma että nyt vaan H-kieli on tapissa ja intonaatio pielessä.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Rämppy
27.03.2017 13:47:00 (muokattu 27.03.2017 13:47:31)
WanhaWetäjä: Niin onko nämä niitä valmiiksi venytettyjä? Mulla oli yhessä kitarassa kympin setti noita ja ehkä on vaan mutua mutta olivat jäykemmän oloiset kuin normikielet.

Nyt on sellanen ongelma että halpis Grestch kun oli pikkurempassa (satula/virittimet uusiksi) niin loppu säätövara H-kielestä eli jää lievästi ylävireeseen.
Pajalla laittoivat ErnieBallin 10-52 setin, aiemmin oon käyttänyt Elixiria tai D`Addarioo samoilla vahvuuksilla joiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia intonaation säätämisessä. Kitarassa oli ennen remppaa tehtaan jäljiltä D`Addarion 9:n setti, intonaatio ok, vire ei pitänyt eli bendien jälkeen pielessä, tämä korjaantui satulanvaihdolla.

Tietty jos tallapalan saisi käännettyä (TOM) niin siihen tulis pari milliä lisää säätövaraa...
no, kielet menee vaihtoon joten sittenhän sen näkee onko "vika" kielissä vai kitarassa.
Kuten todettu, yleensähän säätövara loppuu tai on lähes tapissa paksuilla kielillä, outo homma että nyt vaan H-kieli on tapissa ja intonaatio pielessä.

Voi hyvinkin olla viallinen kieli. Silloin tällöin on osunut omallekin kohdalle settejä, joista jotain kieltä ei saa hienovireeseen.
NYXL on himpun verran jäykempi kuin perus-D'Addario. Mun kokemus oli, että NYXL:t eivät tarvitse niin paljoa alkuvenyttämistä pysyäkseen vireessä. Toinen havainto on, että näillä kielillä skitta soi vahvistettuna hieman tavallista kovempaa -säädin jopa mikkejä pikkuisen alemmas, kun nämä kielet oli käytössä.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Jucciz
27.03.2017 15:03:01
Oon huomannut, että jotkut tune-o-matic-tyyliset tallat ja jotkut kielimerkit eivät vaan ole yhteensopivia, ts. jonkun kielen kohdalla ei hienovireen säätövara riitä. Tällöin en ole keksinyt muuta konstia kuin käyttää toista merkkiä.
McNulty
27.03.2017 15:23:22
WanhaWetäjä: Niin onko nämä niitä valmiiksi venytettyjä?

Ei niitä ole ennakkoon venytelty, vaan ne on valmistettu eri materiaalista kuin perinteiset D'Addarion nikkelipunoksella olevat teräskielet.

Mulla oli yhessä kitarassa kympin setti noita ja ehkä on vaan mutua mutta olivat jäykemmän oloiset kuin normikielet.

Voi olla. Ydinlankana käytettävä materiaali on perinteistä teräsydinlankaa kestävämpää hiiliterästä, joten se voi vaikuttaa myös sormituntumaan, varsinkin bendatessa. Tuotahan voi toki kompensoida kokeilemalla pykälän kevyempää settiä omassa soitossaan.

Itselläni on käytössä E-vireessä D'Addario NYXL 10-52 sekä Cleartone 10-52 setit.

D- ja drop C-vireissä sitten D'Addarion perus EXL117 11-56, tosin olen muutaman NYXL- ja Cleartone Heavy Serier-setin ottanut nyt tuossakin vahvuudessa.
moving in stereo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)