Aihe: Latenssit nykyisin?
1 2
Deranged
13.01.2017 13:59:35
Tuleeko nykyisillä mallinnussoftilla kuinka hirmuiset latenssit/esiintyykö pätkimistä tai softan kaatuilua kuinka paljon Win10 puolella?

Joskus aikanaan huonommilla Windowseilla Amplitube kaatuili kaikesta optimoinnista säätämisestä huolimatta. Cubasella tuli latenssia aika ikävästi.

Käytössä olisi pelaamiseen rakenneltu suht tehokas pöytäkone, jossa i5 + 16Gb muistia, SSD-levy + 3 Teran perinteinen kiintolevy.

Erillistä äänikorttia tai audio interfacea ei ole.
superfly
13.01.2017 14:01:47
Deranged:
Erillistä äänikorttia tai audio interfacea ei ole.

Tässähän se ongelma on. Mulla huomattavasti nuhaisempi kone ja latenssin saa satasen usbi-kortilla ihan soitettavalle tasolle. Joku vanha M-Audion FastTrack se tais olla. Ilman tuota ei mitään mahkuja soittaa.
Killing internet dragons is serious business!
telescope
13.01.2017 18:01:47
Jos ei halua äänitellä kitaraa tai laulua tms niin sillä tietokoneen omallakin äänipiirillä voi jotain tehdä kun asentaa asio4all ajurit
Krice
14.01.2017 11:32:30

Latenssilla ei ole merkitystä jos käyttää direct monitoring -tyylistä äänittämistä eli ei kierrätä ääntä tietokoneen kautta (jolloin tulee aina latenssia, oli miten tehokas kone tahansa kyseessä). Äänityslaitteissa on usein direct monitor -ominaisuus, jos ei ole niin sellaista ei kannata hankkia. Tuon jälkeen latenssi voi olla vaikka 100ms, ei mitään merkitystä. Kelaa vain nauhoitetun pätkän takaisin kohdalleen äänittämisen jälkeen. Minusta on huvittavaa kun ihmiset jynssää sitä latenssia pienemmäksi ostamalla tolkuttoman tehokkaita koneita ja äänikortteja, kun koko jutun voisi ohittaa tuolla tavalla.
-Q-
14.01.2017 12:38:57
Krice: Latenssilla ei ole merkitystä jos käyttää direct monitoring -tyylistä äänittämistä eli ei kierrätä ääntä tietokoneen kautta (jolloin tulee aina latenssia, oli miten tehokas kone tahansa kyseessä). Äänityslaitteissa on usein direct monitor -ominaisuus, jos ei ole niin sellaista ei kannata hankkia. Tuon jälkeen latenssi voi olla vaikka 100ms, ei mitään merkitystä. Kelaa vain nauhoitetun pätkän takaisin kohdalleen äänittämisen jälkeen. Minusta on huvittavaa kun ihmiset jynssää sitä latenssia pienemmäksi ostamalla tolkuttoman tehokkaita koneita ja äänikortteja, kun koko jutun voisi ohittaa tuolla tavalla.

Muuten melko järkevää puhetta mutta aloittaja ei ole puhunut äänittämisestä mitään, päinvastoin nimenomaan mallinnussoftan käyttämisestä soittamiseen. Pointtisi on siis väärässä ketjussa kun tässä harrastuksessa mahdollinen direct monitoring täytyy ottaa ensimmäiseksi pois päältä.
Krice
14.01.2017 14:45:19

-Q-: päinvastoin nimenomaan mallinnussoftan käyttämisestä soittamiseen.

No voihan tuotakin kokeilla ja tulla siihen lopputulokseen, että kannattaa ehkä sittenkin hankkia joko oikea vahvistin kitaran soittamiseen, tai joku mallintava laite.
Vessajono
14.01.2017 15:07:10
Krice: No voihan tuotakin kokeilla ja tulla siihen lopputulokseen, että kannattaa ehkä sittenkin hankkia joko oikea vahvistin kitaran soittamiseen, tai joku mallintava laite.

Ehkä siinä tapauksessa jos on varaa johonkin oikeasti hyvään (Kemper, Axe, Helix) mallintimeen ja tarve käyttää sellaista livenä. Kotioloihin jonkun satasen verkonpainon hankkiminen on nykypäivänä silkkaa rahan heittämistä kaivoon kun otetaan huomioon mitä esimerkiksi Amplitube tai Guitar Rig kustantaa.
Nobelanereita juotu vuonna 2017: 23
Heguli
14.01.2017 15:43:40
Vessajono: Ehkä siinä tapauksessa jos on varaa johonkin oikeasti hyvään (Kemper, Axe, Helix) mallintimeen ja tarve käyttää sellaista livenä. Kotioloihin jonkun satasen verkonpainon hankkiminen on nykypäivänä silkkaa rahan heittämistä kaivoon kun otetaan huomioon mitä esimerkiksi Amplitube tai Guitar Rig kustantaa.

No ei se ihan noin ole. Sama kai, että ottaako sen mallinnuksen esim. multipedaalista vai softasta. Softan etu on se, että voi vaihtaa soundin totaalisesti muutamassa sekunnissa. Soundit on noissa nykyään kohtalaisia, tosin ei ole kunnnon vahvistinta voittanutta.
Krice
14.01.2017 19:24:27

Vessajono: Kotioloihin jonkun satasen verkonpainon hankkiminen on nykypäivänä silkkaa rahan heittämistä kaivoon kun otetaan huomioon mitä esimerkiksi Amplitube tai Guitar Rig kustantaa.

Käytän itse mieluummin vaikka tuota pöydällä olevaa Boss GT-001:stä kuin mitään mallintavaa softaa tietokoneella, johon tulee päälle useiden millisekuntien latenssi. Minulla on myös Amplitube, mutta siihen pitää vain olla aika kovasti potkua koneessa, että homma sujuu edes siedettävällä nopeudella. Kokeilemalla se selviää, että mikä toimii parhaiten omassa tapauksessa. Jos pieni latenssi ei haittaa niin sitten ehkä mallintava softa tietokoneelle on ihan ok, mutta ainakaan itse en kestä pientäkään viivettä, vaan sen huomaa heti että soittamisesta tulee tahmeaa.
Vessajono
14.01.2017 19:33:26
Henri Henri Olavi: No jaa, mulla on 2011 -vuoden kone ja pyörii aivan loistavasti.

Mid-2014 retina-MBP, 8 gigaa muistia eikä mitään valittamista. Eikä oo ollu kyllä myöskään kenelläkään oikealla kitaristilla, jonka kanssa oon äänitellyt.

On mulla sit keikkahommia varten Pod HD 500 X mut ei oo kyllä mitään mielenkiintoa käyttää sitä äänittelyihin. Soundien puolesta se kyllä pärjää ja tietyissä asioissa menee ohikin mut ei niin paljoa että jaksaisi sen takia vetää ainuttakaan ylimääräistä piuhaa.
Nobelanereita juotu vuonna 2017: 23
Henri Henri Olavi
14.01.2017 19:44:02
Vessajono: Mid-2014 retina-MBP, 8 gigaa muistia eikä mitään valittamista. Eikä oo ollu kyllä myöskään kenelläkään oikealla kitaristilla, jonka kanssa oon äänitellyt.

2011, i7, 2,4GHz, 16Gt, SSD mulla. Pärjää millä vaan mallintavalla.
K.F.S. is the Only Law
Hanuriin
16.01.2017 11:51:48
Krice: Käytän itse mieluummin vaikka tuota pöydällä olevaa Boss GT-001:stä kuin mitään mallintavaa softaa tietokoneella, johon tulee päälle useiden millisekuntien latenssi. Minulla on myös Amplitube, mutta siihen pitää vain olla aika kovasti potkua koneessa, että homma sujuu edes siedettävällä nopeudella. Kokeilemalla se selviää, että mikä toimii parhaiten omassa tapauksessa. Jos pieni latenssi ei haittaa niin sitten ehkä mallintava softa tietokoneelle on ihan ok, mutta ainakaan itse en kestä pientäkään viivettä, vaan sen huomaa heti että soittamisesta tulee tahmeaa.

Mulla on kans 2011 mbp eikä ongelmia latenssien kanssa mallintavilla vahvistinsimulaatioilla eikä toisaalta syntikoillakaan vaikka olisi enemmänkin plugareita signaalitiellä. Kyllä nykyaikaisella tietokoneella pitäisi pystyä musiikkia tekemään. Jos ei pysty, silloin on vaan ostanut väärän koneen.

Sä et varmaan pysty soittamaan minkään vahvistimenkaan kanssa. Jos sulla on vahvistin 2 metrin päässä korvasta, siinäkin tulee jo viivettä noin 6 millisekuntia olettaen, että sun vahvarisi toimii sisäisesti täysin viiveettömästi. Ja entäs jos laitat väliin jonkin pedaalin tms ja olet hieman kauempana vahvistimesta?

Taidat olla ihan makuuhuonemuusikko jos muutaman millisekunnin viive sotkee pasmasi.
Krice
16.01.2017 12:31:23

Hanuriin: Mulla on kans 2011 mbp eikä ongelmia latenssien kanssa mallintavilla vahvistinsimulaatioilla

Kiva tietää, auttaa tosi paljon latenssin kanssa kamppailevia.
Hanuriin
16.01.2017 14:16:47 (muokattu 16.01.2017 15:44:19)
Krice: Kiva tietää, auttaa tosi paljon latenssin kanssa kamppailevia.

Kiitos tästä uraauurtavasta huomiosta. Halusin lähinnä tuoda esiin, että jos kerran kuusi vuotta vanhalla rouskullakin pystyy tekemään musiikkia ongelmitta ja otsikossa kysellään latensseista _nykyisin_, niin pitäisi olla täysin mahdollista löytää kokoonpano, jolla latenssit eivät muodostu ongelmaksi.

Ja toinen pointtini oli se, että joka signaalitiellä on jonkinlainen latenssi, ongelmaksi se alkaa muodostua ehkä tuossa kun aletaan lähestyä 20-30 millisekunnin rajapyykkejä. Mainitsemaasi "useiden millisekuntien" (josta käytän tässä yhteydessä oletuksena 4-8 ms) latenssia ei käytännössä voi tutkimusten mukaan huomata. Muutenhan ammattilaiset eivät pystyisi live-tilanteessa soittamaan lainkaan. Sinulla voi olla asiasta toinen tulkinta ja/tai kokemus.

Muotoilin aiemman kommenttini kyllä vähän tylysti, ja jos pahoitit siitä mielesi niin minä olen kyllä ensimmäisten joukossa valmiina painamaan koko asian villaisella.
hallu
16.01.2017 17:24:25
Ei kai mallinnusohjelman pyörittäminen ole oikealle tietokoneelle juttu eikä mikään kun niitä pyörittää kaikanmaailman pedaalitkin sun muut purnukat, niin miksi tietokone ei siihen pystyisi? latenssihan majailee niissä väylissä joilla äänikortti on koneeseen liitetty eli pitää olla hyvät ajurit ja hyvä äänikortti niin homman pitäisi toimia ilman pulmia.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Bee-äf
17.01.2017 07:16:01 (muokattu 17.01.2017 07:17:34)
poistettu
Antti1
17.01.2017 09:03:17
hallu: Ei kai mallinnusohjelman pyörittäminen ole oikealle tietokoneelle juttu eikä mikään kun niitä pyörittää kaikanmaailman pedaalitkin sun muut purnukat, niin miksi tietokone ei siihen pystyisi? latenssihan majailee niissä väylissä joilla äänikortti on koneeseen liitetty eli pitää olla hyvät ajurit ja hyvä äänikortti niin homman pitäisi toimia ilman pulmia.

Tietokoneen prosessointi ei ole optimoitu audion työstämiseen. Sen vuoksi niistä ei saada kovinkaan paljoa tehoja irti johonkin perus DSP verrattuna. Onneksi softa kuitenkin on kehittynyt tässä 2000-luvulla aika paljon.
von spets
20.01.2017 16:08:27
Täällä on i7, 8Gb ja koneessa on ollut kiinni RME FF802, M-audio 2626 ja M-audio FF410. Jopa vanhalla 410:lla ei latenssi ollut ongelma. Amplitube pyöri hienosti eikä ollut ongelmaa soittaa vaikka sekvensserissä oli samaan aikaan parikyt raitaa efekteineen. Nyt RME:llä EI MITÄÄN pykimistä minimilatenssiasetuksissa.

Suorituskykyä tuo lisää kun optimoi koneen audiohommiin:
https://support.focusrite.com/hc/en … ing-your-PC-for-Audio-on-Windows-10
www.facebook.com/badcaseband
ÄrGee
21.01.2017 21:02:41
Krice: Käytän itse mieluummin vaikka tuota pöydällä olevaa Boss GT-001:stä kuin mitään mallintavaa softaa tietokoneella, johon tulee päälle useiden millisekuntien latenssi. Minulla on myös Amplitube, mutta siihen pitää vain olla aika kovasti potkua koneessa, että homma sujuu edes siedettävällä nopeudella. Kokeilemalla se selviää, että mikä toimii parhaiten omassa tapauksessa. Jos pieni latenssi ei haittaa niin sitten ehkä mallintava softa tietokoneelle on ihan ok, mutta ainakaan itse en kestä pientäkään viivettä, vaan sen huomaa heti että soittamisesta tulee tahmeaa.

Tuossa Bossissa on itsessään jo useiden millisekuntien latenssi mikä on jotain 3-5ms luokkaa, ja sen lisäksi pitää ottaa huomioon korvien etäisyys mahdollisista kaiuttimista.

Amplitube on oikeasti raskas tehottomammalla koneella. Onneksi tarjolla on paljon parempia ja kevyempiä sofita, kuten Bias FX ja Overloud TH3.
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)