Aihe: Gibson 2017 mallisto
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Joees
11.01.2017 16:34:23
tuskiz: Eniten Gibson säästää noissa halpismalleissa viimeistelyssä, niissä on aina sellanen kamala worn finish eli juuri ja juuri edes lakattu koko puu. Muu ehostus kuten otelautalistoitus jne. on sitten toinen, mikit voi sitten olla vaikka kolmas, löytyy yleensä se 490 setti.

Turhaan parjatut on ne numeromikit. Mulla oli stankussa moiset ja ei kyllä tullut mieleenikään vaihtaa niitä.
Reunanauhat on kans itselle vähän semmonen juttu että ei väliä onko vai ei. Tokihan ne tuo hyvää ulkonäköä moniin ritsoihin.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
hallu
11.01.2017 16:43:23
tuskiz: .............. löytyy yleensä se 490 setti.

Mikä on varsin hyvä mikkisetti. Käyttään myös laajasti LesPaul standardeissa ja SG:issä ja josskin vaiheessa olen nähnyt niitä myös ES335 kitaroissa. Ei se häpeä minkään muun mikkisetin rinnalla, se pitää vaan osata säätää.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
11.01.2017 16:48:28
Joees: Turhaan parjatut on ne numeromikit. Mulla oli stankussa moiset ja ei kyllä tullut mieleenikään vaihtaa niitä.
Reunanauhat on kans itselle vähän semmonen juttu että ei väliä onko vai ei. Tokihan ne tuo hyvää ulkonäköä moniin ritsoihin.

Reunalistoituksessa on puolensa ja puolensa. Gibsonin tyyli tehdä nauhanpääkanttaus tekee sen, että nauhanpäät ei ala ikinä törröttämään. Toisaalta huonona puolena on se, että jos otealuta kutistuu tarpeeksi, niin "törröttävä" nauha saattaa tökätä koko lista liimauksestaan (itselleni ei niin ole käynyt vaan kuvia olen nähnyt, että niinkin on mahdolista käydä). Nauha remontti on kalliimpi nauhanpääkantatuihin kitaroihin enkä tiedä edes tekeekö kaikki soitinkorjaajat nauhanpääkanttausta, se pitää erikseen varmistaa jos nauhoja joutuu huollattamaan. Itse saattaisin tällä hetkellä päätyä mieluummin kantittomaan lessuun, jos olisin semmoista ostamassa. Stankku mulla on nyt ja se saa välttää jatkossakin.
fox
11.01.2017 18:05:09

hallu: Mikä on varsin hyvä mikkisetti. Käyttään myös laajasti LesPaul standardeissa ja SG:issä ja josskin vaiheessa olen nähnyt niitä myös ES335 kitaroissa. Ei se häpeä minkään muun mikkisetin rinnalla, se pitää vaan osata säätää.

Ihan hyvä "perusmikkihän" se on, joillain tuntuu olevan vaan tarvetta kommentoida, jos ketjun otsikossa mainitaan tuo "Gibson". No, onhan näitä. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laulava Kylätohtori
11.01.2017 18:14:53 (muokattu 11.01.2017 18:18:50)
fox: Ihan hyvä "perusmikkihän" se on, joillain tuntuu olevan vaan tarvetta kommentoida, jos ketjun otsikossa mainitaan tuo "Gibson". No, onhan näitä. ;)

Tuntuu kuuluvan niihin mikkeihin, joita "kuuluu" haukkua. :)

Eipä silti, eihän se välttämättä ideaali ole, jos hakee vanhoja vintagehenkisiä mikkejä, mutta noin muuten ovat hyviä. Mulla oli joskus tuollaiset Korealaisessa Tokain Essissä. Harmi, että tuli myytyä niin mikit kuin kitarakin...

E. Otetaas sellainen pieni ot, että em. Essi oli tosi hyväsoundinen ja räyhäkkä peli. Myin skeban ja pidin mikit, koska mnettiä lukeneena kuvittelin, että se soundi on niissä mikeissä. No pistin nuo mikit kiinni uuteen skebaan ja totesin, että mnet oli väärässä. Se soundi ei todellakaan tule pelkistä mikeistä...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
fox
11.01.2017 18:25:00

Laulava Kylätohtori: Tuntuu kuuluvan niihin mikkeihin, joita "kuuluu" haukkua. :)

Eipä silti, eihän se välttämättä ideaali ole, jos hakee vanhoja vintagehenkisiä mikkejä, mutta noin muuten ovat hyviä. Mulla oli joskus tuollaiset Korealaisessa Tokain Essissä. Harmi, että tuli myytyä niin mikit kuin kitarakin...

E. Otetaas sellainen pieni ot, että em. Essi oli tosi hyväsoundinen ja räyhäkkä peli. Myin skeban ja pidin mikit, koska mnettiä lukeneena kuvittelin, että se soundi on niissä mikeissä. No pistin nuo mikit kiinni uuteen skebaan ja totesin, että mnet oli väärässä. Se soundi ei todellakaan tule pelkistä mikeistä...

No, onhan tuo PU-490 (juurikin tuolla numerolla jopa..) tullut markkinoille 1957..
Eli tuo on se (vai pitäiskö sanoa SE..) mikki, tosin onhan siinä pienempiä muutoksia vuosien mittaan tullut. Mutta siis, kuitenkin. ;)

Tuohon toiseen juttuun, kyllähän se skeba on ns. "osiensa summa", ei voi 100-varmasti sanoa että jotkut mikit jossain toisessa rungossa ihan samoin toimii. On tässä vuosien mittaan tullu todettua.
tuskiz
11.01.2017 18:51:17
Joees: Turhaan parjatut on ne numeromikit. Mulla oli stankussa moiset ja ei kyllä tullut mieleenikään vaihtaa niitä.

hallu: Mikä on varsin hyvä mikkisetti. Käyttään myös laajasti LesPaul standardeissa ja SG:issä ja josskin vaiheessa olen nähnyt niitä myös ES335 kitaroissa. Ei se häpeä minkään muun mikkisetin rinnalla, se pitää vaan osata säätää.

Eipä tässä kukaan ko. mikkisettiä parjannut, se on vaan niin että "halpis" gibbyissä on tuo tai jotkut minihumpparit ja kalliimmissa soittimissa sitten jotkut muut, esim. 57 Classicit, Burstbuckerit tai Custom Buckerit, näitä mikkejä et studio, special, worn/faded ja yms. kepeistä löydä.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
hallu
11.01.2017 19:27:32
tuskiz: Joees: Turhaan parjatut on ne numeromikit. Mulla oli stankussa moiset ja ei kyllä tullut mieleenikään vaihtaa niitä.

Eipä tässä kukaan ko. mikkisettiä parjannut, se on vaan niin että "halpis" gibbyissä on tuo tai jotkut minihumpparit ja kalliimmissa soittimissa sitten jotkut muut, esim. 57 Classicit, Burstbuckerit tai Custom Buckerit, näitä mikkejä et studio, special, worn/faded ja yms. kepeistä löydä.

Totta tuokin, mutta edellyttää että pitää ES335 tai vaikkapa LesPaul standardia halppiksena.
Joees
11.01.2017 19:52:47
hallu: tuskiz:

Totta tuokin, mutta edellyttää että pitää ES335 tai vaikkapa LesPaul standardia halppiksena.

Tai LP Customeita joissa on myös käsittääkseni ollut noita. Tai montaa muutakin... Anyway, halppiksissa niitä tosiaan on usein.
mpekkanen
12.01.2017 08:17:32 (muokattu 12.01.2017 09:45:04)
tuskiz: Eniten Gibson säästää noissa halpismalleissa viimeistelyssä, niissä on aina sellanen kamala worn finish eli juuri ja juuri edes lakattu koko puu. Muu ehostus kuten otelautalistoitus jne. on sitten toinen, mikit voi sitten olla vaikka kolmas, löytyy yleensä se 490 setti.

Jotenkin kun näitä sinun viestejäsi on jo muutamiakin lukenut. Niissä on aina se sama laulu. Japanin Tokait(varmaan muutkin???) ja vanhemmat Japanin Gregot jne. ovat parempia kuin mitkään Gibsonin kitarat.
Eihän se haittaa, jos olet tuota mieltä. En vain käsitä, miksi tätä pitää jatkuvasti tuoda esille. Juttujesi perusteella kuitenkaan tuskin itse olet ostamassa minkäänlaista Gibsonia. Eli sinänsä näillä ei ole mitään uutisarvoa...varsinkin kun puhutaan 2017 Gibson mallistosta.

Kuitenkin Gibsonin kaikki kitarat ovat aina tehty jenkeissä, vaikka tätäkin olet jo epäillyt. Jos niissä edullisemmissa malleissa ei ole sinun mielestä parhaat mahdolliset mikit, niin voihan ne vaihtaa. Nyt on Thomannilla tuo reverse 2017 Zero Firebird alle 450 euron hintaan. Siinä ei ole reunalistoja ja on luultavasti tuohon hintaan varsin kilpailukykyinen soitin.
Se on sitten toinen asia, jos ei muuten tykkää mistää Gibsonin muotoilusta tms. Ei ne Japaninkaan kaikki soittimet ole kuitenkaan automaattisesti sen parempia tai edes halvempia.
Monella merkillä ei muuten saa alle 500 euron japanin kitaraoita, eikä edes Korealaisia...

E: Minulla oli 90-luvun alussa ESP M-1 Custom kitara joka oli 80-luvun lopusta. Se oli todella laadukas soitin kaikinpuolin, mutta mikki ei vastannut mitenkään soittimen muuta laatua. Kitara ei ollut Gibson tyylinen, mutta kuitenkin todella hyvä kitara. Eli ei ne Japanin soittimienkaan mikit ole aina välttämättä niin jokaiselle mieluisia...
Tämä kyseinen kitara muuten maksoin jo silloin käytettynäkin enemmän kuin halvimmat Gibson kitarat.
...Ehkä nuo uudet edullisemmat Gibsonit kuitenkin ovat aika hyviä verrattuna moniin kiinalaisiin, joiden hintaluokassa nuo pyörii. Eikä ole Zero Firebird kitarassa edes robottivirittimiä...

E2: ...Ja paras koskaan kokeilemani Stratocaster oli Fenderin Meksikon tehtaalla tehty Chris Rea Stratocaster. Enkä ole hänen mikään superfani, että se olisi vaikuttanut asiaan. On tullut myös soitettua ja omistettuakin muutamia Fendereitä, jotka ovat maksaneet tuota kyseistä kitaraa useamman verran enemmän. Puhumatttakaan muista merkeistä, jotka ovat stratoja tehneet ja ovat omiin näppeihin osuneet.
hallu
12.01.2017 12:08:55
Joees: hallu:

Tai LP Customeita joissa on myös käsittääkseni ollut noita. Tai montaa muutakin... Anyway, halppiksissa niitä tosiaan on usein.

Toisaalta kun katselin Gibsonin mikkien hinnastoa, niin ei T498 ja N490 pari mitään ihan halpoja ole nekään vaikka taivatkin olla Gibsonin malliston halvimmat, niin ei ne ole kuin pari kymppiä halvemmat kuin ne kalliimmat (mikä niiden niminyt olikaan).
Joees
12.01.2017 15:47:18
tuskiz: Noh noh, vai tuli tästä joku peppukipeisten Gibson-miesten huuteluketju kun joku uskalsi parjata isoa G:tä tai edes mitään siihen liittyvää, tietysti mitään parjausta ei missään kohdassa tapahtunut mutta vihat silmillä ei varmaan osattu tätä erottaa, huomattiin varmaan sanat "säästää" ja "halpis" niin soppa oli valmis pieneen vääräuskoisen herättelyyn. Mitä tulee mun niinsanottuun Gibsonin parjaamiseen ja vihaamiseen, niin voin sanoa tähän vaikka heti näin esimerkkinä, kuten olen sanonut aikaisemminkin tällä samaisella foorumilla, että tykkäsin 2016 LP stankusta sekä tradista kuten myös että 57 classic mikit on musta oikein kivat. Luonnollisesti kuitenkin kun ihanassa Suomen maassa ollaan sekä fanipoikalasit on tiukasti silmillä niin mieleen jää toki vain negatiiviset asiat.

Sinne myös vielä sellaiset terveiset tämän foorumin viestien lukemisesta, että yhtäkään sinun en ole jaksanut lukea loppuun asti ja en varmaan ole ainut näin tekevä, postauksen pointtiin voi päästä vähemmälläkin kuin viidellä kappaleella kera turhan horinan.

Kiitos.

Vähän nyt tuntuu kireyttä olevan sielläkin. Mä en yleensä jaksa G-ketjuja lukea kun ne menee just tähän vääntöön, valitettavasti.
Laulava Kylätohtori
12.01.2017 18:11:06
tuskiz: Noh noh, vai tuli tästä joku peppukipeisten Gibson-miesten huuteluketju kun joku uskalsi parjata isoa G:tä tai edes mitään siihen liittyvää, tietysti mitään parjausta ei missään kohdassa tapahtunut mutta vihat silmillä ei varmaan osattu tätä erottaa, huomattiin varmaan sanat "säästää" ja "halpis" niin soppa oli valmis pieneen vääräuskoisen herättelyyn. Mitä tulee mun niinsanottuun Gibsonin parjaamiseen ja vihaamiseen, niin voin sanoa tähän vaikka heti näin esimerkkinä, kuten olen sanonut aikaisemminkin tällä samaisella foorumilla, että tykkäsin 2016 LP stankusta sekä tradista kuten myös että 57 classic mikit on musta oikein kivat. Luonnollisesti kuitenkin kun ihanassa Suomen maassa ollaan sekä fanipoikalasit on tiukasti silmillä niin mieleen jää toki vain negatiiviset asiat.

Sinne myös vielä sellaiset terveiset tämän foorumin viestien lukemisesta, että yhtäkään sinun en ole jaksanut lukea loppuun asti ja en varmaan ole ainut näin tekevä, postauksen pointtiin voi päästä vähemmälläkin kuin viidellä kappaleella kera turhan horinan.

Kiitos.

Tällä tekstillä syyttelet toisia peppukipeisiksi. :)
tuskiz
12.01.2017 19:11:00
Helposti voin syyttää (ja aiheesta) kun vastaukset on tuota luokkaa, menkää vain itseenne. Noh, menes jo. Hus.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
pappasfin
12.01.2017 19:39:32
Hold your horses!

Toki Gibson herättää tunteita meissä kaikissa niin myötä- kuin vastakarvaankin mutta jos nyt kuitenkin maltettaisiin keskittyä itse vehkeisiin ;D

Ehkä kuiteski nuo "peppukipeä" jutut monikollisessa muodossa suunnattuna itse kirjoittajiin ei ole ihan se paras tapa keskustella Gibsonin kitaroista olipa se mielipide sitten mitä tahansa.

Itellä on Gibson LP Std 2012 ja on se vaan ihan kiva peli, paitsi että nyt sitä pitänee putsailla potikoiden suhteen kun kaulamikin puolituksessa namiskaa käännettäessä tulee pikkasta häiriötä, joka tosin heti loppuu kun ei kääntele, muuten toimii hyvin.

Niin ja hyvää alkanutta uutta vuotta vaan kaikille säätyyn, sukupuoleen tai ikään jne. katsomatta :D
PappaSFin
tumppusormi
12.01.2017 20:05:03
pappasfin: Hold your horses!

Toki Gibson herättää tunteita meissä kaikissa niin myötä- kuin vastakarvaankin mutta jos nyt kuitenkin maltettaisiin keskittyä itse vehkeisiin ;D

Ehkä kuiteski nuo "peppukipeä" jutut monikollisessa muodossa suunnattuna itse kirjoittajiin ei ole ihan se paras tapa keskustella Gibsonin kitaroista olipa se mielipide sitten mitä tahansa.

Itellä on Gibson LP Std 2012 ja on se vaan ihan kiva peli, paitsi että nyt sitä pitänee putsailla potikoiden suhteen kun kaulamikin puolituksessa namiskaa käännettäessä tulee pikkasta häiriötä, joka tosin heti loppuu kun ei kääntele, muuten toimii hyvin.

Niin ja hyvää alkanutta uutta vuotta vaan kaikille säätyyn, sukupuoleen tai ikään jne. katsomatta :D

Plussaa tästä.

Itse tosin mainitsen negatiivisista asioista Gibsonista, jos sellaisia mielestäni huomaan. Gibsonhan sen tavallaan "ansaitseekin" olemalla se viimeinen made in USA -merkki. Mutta ei minua haittaisi ollenkaan omistaa Gibsonin kitaroita. Mulle japsi Tokai tarjosi saman kokemuksen halvemmalla.

Mutta pistänpäs jotain positiivistäkin. Musta Gibson on ihan hienosti lähtenyt uudistelemaan vanhaa. Homma alkoi jo 2014. 2015 tuli kerralla liikaa uudistuksia ja 2016 palattiin järjelliseen tyyliin. 2017 ei paljoa muutoksia, mutta sitten muutama erikoinen malli uudessa halvemmassa hintaluokassa. Ihan mukavaa seurattavaa ja ajanvietettä, kunhan ei omaa rahaa liiku.
En allekirjoita mitään
fox
12.01.2017 20:16:57

pappasfin:

Vuosien mittaan on kyllä valitettavasti tullut havaittua, kuten Joe tuolla jo aiemmin totesi, että kovin vaikeaa muutamilla on tuo keskittyminen. Semminkin kun netissä voi omaksua "tietoa" jota sitten kannattaa totuutena toitotella.

No, eihän se muuta aiheuta kuin siitä kulloisestakin kirjoittelijasta antaa tietyn vaikutelman.. Mutta ehkä se on se tarkoituskin? Totta ihmeessä kannattaa vasta-argumentoijat, semminkin jos niillä nyt sattuu vaikka ihan ko. merkin soitin oikeasti itselläkin olemaan, ns. "nollata". Ja saattaa siitä sitten "skenepisteitä" ihan saamaan. Kun ne nyt vaan on "peppukipeitä Gibson-miehiä" kaikki. Kyllä olis kannattanut ostaa Tokai! ;)

Kiitos, kuin myös!
pappasfin
12.01.2017 22:53:19
Oishan se tietty hyvä, että jos Gibsonista puhutaan niin se perustuisi johonkin todelliseen kokemukseen merkistä eikä oletukseen ja siihen, että tykkää jostain toisesta merkistä.

Itse tuon joskus esille merkkikohtaisissa keskusteluissa vaihtoehtoja toisesta merkistä mutten kuitenkaan dissaa kyseisen keskustelualueen aiheena olevaa merkkiä.

Esim. aikoinani päädyin Ibanezin JSM100 vaikka kokeilin mm. Gibsonin ES335 ja Yamahahan SA2200 jne., noi kaikki muuten on vallan hyviä soittimia, vähän eri soundisia ja painoisia ja nehän on omia persooniaan kaikki.

Nykyisin ei ole ES335 mallia ollenkaan, ainoa on tuo Gretschin G2420T isompikoppanen vehje.. siihenkin pitäs saada bigsbyn tilalle tallaa ja kielenpidikettä vaihdettu kun en noista vakioista tykkää mutta se on jo ihan toinen juttu.

PS. Onko hyvää suositusta mitä vois käyttää tuon Gibsonin LP Std 2012 kaulamikin potikan putsaukseen kun puolituksessa se vähän antaa sivu-häiriöääntä käännettaessa.. vissiin likaa vaan tuossa.
PappaSFin
Laulava Kylätohtori
12.01.2017 22:57:03
pappasfin: Oishan se tietty hyvä, että jos Gibsonista puhutaan niin se perustuisi johonkin todelliseen kokemukseen merkistä eikä oletukseen ja siihen, että tykkää jostain toisesta merkistä.

Itse tuon joskus esille merkkikohtaisissa keskusteluissa vaihtoehtoja toisesta merkistä mutten kuitenkaan dissaa kyseisen keskustelualueen aiheena olevaa merkkiä.

Esim. aikoinani päädyin Ibanezin JSM100 vaikka kokeilin mm. Gibsonin ES335 ja Yamahahan SA2200 jne., noi kaikki muuten on vallan hyviä soittimia, vähän eri soundisia ja painoisia ja nehän on omia persooniaan kaikki.

Nykyisin ei ole ES335 mallia ollenkaan, ainoa on tuo Gretschin G2420T isompikoppanen vehje.. siihenkin pitäs saada bigsbyn tilalle tallaa ja kielenpidikettä vaihdettu kun en noista vakioista tykkää mutta se on jo ihan toinen juttu.

PS. Onko hyvää suositusta mitä vois käyttää tuon Gibsonin LP Std 2012 kaulamikin potikan putsaukseen kun puolituksessa se vähän antaa sivu-häiriöääntä käännettaessa.. vissiin likaa vaan tuossa.

Mä voin olla virtuaalijucciz.

https://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=13026099
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)