Aihe: vokaaleiden nauhoittamisesta
1
gery
10.06.2004 04:35:14
Olisiko kellään antaa vinkkejä esim. mitä efektejä kannattaisi käyttää vokaaleiden nauhoituksessa? Laulan puhtaana sekä örinällä.
Locrian
10.06.2004 07:28:48
Nauhoituksessa ei mitään tai ehkä kompuraa ihan pikkasen.Miksauksessa sitten vapaat kädet.Kompuraa nyt ainakin.Jos löytyy analogi tiski joka menee kauniisti särölle niin sitä vois käyttää örinässä jo nauhoitus vaiheessa.Tosin sekin on tehokeino josta kaikki ei pidä.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
gery
10.06.2004 15:20:43
No Pitää sitä säröä kokeilla, Ei se mitään haittaa jos ei muut tykkää kuhan kuulostaa hyvälle.
Locrian
10.06.2004 15:53:10 (muokattu 10.06.2004 15:55:43)
Varovasti.Ei mitään bossin SD:tä siihen väliin vaan sellanen pieni skrubu eli ajat vaan hilusti sitä pöytää yli.Toimii vielä paremmin snadilla kompuralla.Jos säröä on liikaa kuulostaa ihan industrial-meinigiltä.Tai no jos sitä hakee ni sitten.

Ja tottakai sillä on väliä tykkääkö muut.Vai nauhotatsä himassa yksin itelles unimusaks?
gery
11.06.2004 01:21:16
Joo nauhoitan kotona mutta en unimusaksi, no en kyllä silti ymmärrä miksi pitäisi ajatella muiden mielipidettä kuhan kuulostaa omaan korvaan hyvältä. Minä tekisin ainakin pelkkää paskaa jos ajattelisin että mitä ne muut haluaa kuunnella sitäpaitsi se vituttaisi jos joutuis semmoisen jutun mikä kuulostaa hyvältä omasta mielestä mutta ei voisi laittaa kun ajattelisi että eine muut tykkää.
Locrian
11.06.2004 07:26:21
Yleiset pelisäännöt kato.Ja yleensä sitä vaan kannattaa saundit pitää sellaisina mitä maailmalla muutenkin kuulee.Biisit ja sävellys on asia erikseen.
Unworthy Knight
11.06.2004 13:53:46 (muokattu 11.06.2004 13:56:54)
Yleiset pelisäännöt kato.Ja yleensä sitä vaan kannattaa saundit pitää sellaisina mitä maailmalla muutenkin kuulee.Biisit ja sävellys on asia erikseen.

Ei niistä ole sovittu ne on vaan tullu.
Mikään ei kiellä rikkomasta ja oivaltamasta uutta tapaa esin hoitaa vokaalit.
Aina joku pitää ja joku vihaa.
En minäkään ärinöitä nauhoitellessa ajattele kuulostaako nyt oikeelta, vaan sitä että tuleekos se nyt niin kuin minä tahdon.

Onhan näitä erikoisempia vokaaleita tullut levyillekkin asti hirvittävät määrät. Demoilla ja muilla vastaavillahan sitä kannttaa tutkia ja kokeilla.

Se on sitten toinen juttu jos "raiskaa" efekteillä tai efektillä koko vokaalit. Voi kuulostaa hyvältä ja toimia ihan loistavasti, mutta turha on odottaa suurta arvostusta vokalistina.

Ihan miten haluaa, mutta arvostus ja hyvä saundi ei ole sama asia.
"Hail to eternal Troo Haapawater Frost-Metallism!! Total Musicism and lighting fast drummings. Mythical lyricalism!" -leka K100#3
Locrian
11.06.2004 14:03:17
En mä sanonutkaan että arvostus ja soundi olis jotenkin yhteismitalliset.Jos joku kysyy että mitä _efektejä_ lauluun ni sanon että ei mitään.Kokeilla saa ja pitääkin,mutta ensin kannattaa opetella alkeet.Jos osaa alkeet niin ei kysy että mitäs efektejä siinä nauhotus vaiheessa käytetään.

Usein kokeilut jää kokeiluiksi.Semmosta se on...
Locrian
11.06.2004 14:34:18
Reverbit ja delaytkin mä jätän _aina_ suosiolla myöhemmäksi.Sen verran kannatan sitä reverbin hännän ja värin viilausta sekä vähintäänkin kokeilua erilaisilla rytmityksillä delaylla.Jos tykkää laulaa noiden kanssa niin tekee sitten niin että kuivana nauhalle mutta rev ja delay luureihin.

Ja ainahan näkökulmat vaihtelee.Teen nykyään aika paljon muille ihmisille nauhotuksia.Ei oo varaa lähteä toteuttamaan niitä omia visioita ja mahdollisesti saada paskat niskaan.Himassa ja omien bändien kanssa sitten räpellän vaikka mitä.Tosin sillonkin laulu menee kuivana sisään.*köh* :-)
Unworthy Knight
11.06.2004 14:54:51 (muokattu 11.06.2004 14:56:29)
Reverbit ja delaytkin mä jätän _aina_ suosiolla myöhemmäksi.Sen verran kannatan sitä reverbin hännän ja värin viilausta sekä vähintäänkin kokeilua erilaisilla rytmityksillä delaylla.Jos tykkää laulaa noiden kanssa niin tekee sitten niin että kuivana nauhalle mutta rev ja delay luureihin.

Niin, luureissahan se paras on vaan pitää, jos on mahdollista.
Taas tuli näpeille :)

Tuleehan se _muut_ ihmiset yleensä itsekkin nauhoitettua sisään ilman mitään efektiä tai säätämistä, muuta kuin mikillä tietysti.

Kotosalla sitten leikitään äänellä ja kokeilaan niin että ääni lähtee.

Koulussa sitten jätän miksaajalle yleensä puuhan (paitsi ennalta sovitut, eli juuri jotakin efektiä joka pukataan luurehin ja sitten myöhemmin lopulliselle). Olen yleensä siis vain nauhoittajana kun meillä on muutama miksaaja jotka ei omaa hermoja nauhoittaa juuri mitään mikä ei mene ykösellä tai kakosella.Sellasten kanssa ei yleensä "arat" ihmiset oikeen tule esille hyvin. Ite olen siis hommissa lähinnä sen takia että on aikaa ja hermoja ensinnäkin rauhoittaa kaveri ja sitten nauhoittaa se sama kohta 30 kertaa.
Miksaaja vaan murahtelee vieressä välillä ja juoksee tupakilla.

Tarkotus olis kyllä miksaamiseenkin alkaa perehtymään kunnolla, kunhan tulee sopiva tilaisuus siihen.
Siihen asti kirjat ja M.net on hyvä paikka lueskella.

Tulipas taustan selvitystä tähän.
"Hail to eternal Troo Haapawater Frost-Metallism!! Total Musicism and lighting fast drummings. Mythical lyricalism!" -leka K100#3
gery
12.06.2004 00:59:03
No tuo minun kysymykseni ei ollut täysin oikein muotoiltu tarkoitin lähinnä että mitä efektejä olis hyvä käyttää siis vokaaleissa en siis pelkästään nauhoitus hetkellä vaan noin yleisesti. Myönnän kyllä toki että vokaaleiden nauhoitus ja miksaus on ollut minulle aina ongelma yleensä tietämättömyyden ja laitteiden takia. Tosin nyt sain juuri hankittua laitteet kuntoon joten enää jää vain kiinni ammattitaidon puutteesta. Nyt siitä hyvä puoli että laitteet ei potki munille että jos ei tule hyvää matskua tietää sen olevan itsestään kiinni.
Joudun kyllä luultavasti laittaamaan myös efektejä jo laulu vaiheessa koska nauhoitan tietokoneella ja efektien käyttö tietokoneen kautta varaa paljon keskusmuistia ja aiheuttaa sitä kautta ongelmia esim. pätkimistä.
Unworthy Knight
12.06.2004 01:22:08 (muokattu 12.06.2004 01:25:34)
No tuo minun kysymykseni ei ollut täysin oikein muotoiltu tarkoitin lähinnä että mitä efektejä olis hyvä käyttää siis vokaaleissa en siis pelkästään nauhoitus hetkellä vaan noin yleisesti. Myönnän kyllä toki että vokaaleiden nauhoitus ja miksaus on ollut minulle aina ongelma yleensä tietämättömyyden ja laitteiden takia. Tosin nyt sain juuri hankittua laitteet kuntoon joten enää jää vain kiinni ammattitaidon puutteesta. Nyt siitä hyvä puoli että laitteet ei potki munille että jos ei tule hyvää matskua tietää sen olevan itsestään kiinni.
Joudun kyllä luultavasti laittaamaan myös efektejä jo laulu vaiheessa koska nauhoitan tietokoneella ja efektien käyttö tietokoneen kautta varaa paljon keskusmuistia ja aiheuttaa sitä kautta ongelmia esim. pätkimistä.

Noh normaali EQ ja compuroinnin ja kumppaneiden lisäksi joku Reverppi voisi olla hyvästä. Tarkoituksesta riippuen tietysti. Delay & Reverb voisi myös olla toimiva simppeli ratkaisu.
Noilla efekteillä yleensä olen pärjännyt pitkälti. Tuo Pöydällä Pikkusen analogi säröttämien on myös ihan kivan kuulosta joskus, itse pyrin kuitenkin vähemmän käyttämään, erikoisempana efektinä vain. Toiset tykkää käyttää sitten paljonkin. Eipä niistä kukaan yleensä ole valittanut jos ei liika räikeitä ole.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)