Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pelimusiikin säveltäjät
1
Olroxrox
10.01.2017 13:41:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko täällä porukkaa jotka säveltävät pelimusiikkia ansaitsemistarkoituksessa? Mulla on tällainen haave kytenyt jo pitempään mielessä. Olinkin pelimusaa lisensoivat yrityksen listoilla muutaman vuoden, mutta firma meni valitettavasti nurin. Tilanne ois se että mulla on taitoa, resursseja ja motivaatiota tuottaa alan standardit täyttävää musiikkia kotonani, mutta selkeä visio puuttuu miten tästä lähteä verkostoitumaan ja lopullisena tavoitteena työllistymään täysipäiväisesti. Vinkit ois enemmän kuin tervetulleita!
 
JAV
17.01.2017 20:35:59 (muokattu 17.01.2017 20:42:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olroxrox: Onko täällä porukkaa jotka säveltävät pelimusiikkia ansaitsemistarkoituksessa? Mulla on tällainen haave kytenyt jo pitempään mielessä. Olinkin pelimusaa lisensoivat yrityksen listoilla muutaman vuoden, mutta firma meni valitettavasti nurin. Tilanne ois se että mulla on taitoa, resursseja ja motivaatiota tuottaa alan standardit täyttävää musiikkia kotonani, mutta selkeä visio puuttuu miten tästä lähteä verkostoitumaan ja lopullisena tavoitteena työllistymään täysipäiväisesti. Vinkit ois enemmän kuin tervetulleita!
 
Säveltäjille on aika vähän freelancer keikkaa kotimaassa. Pakko perustaa yritys ja suunnata myös ulkomaille. Budjetit kasuaaleissa peleissä on 300-600e/min valmista musaa. Äänisuunnittelijoille on jopa vakipaikkojakin, mutta nekin todella kiven alla. Sinuna erikoistuisin vielä kunnolla äänisuunnitteluun ja ehkä jopa ohjelmointiin. Fmod kannattaa ladata ja ottaa haltuun.
 
Vielä varoitus, että ala on äärimmäisen kilpailtu ja joka talolla tuntuu olevan luottotyypit, jotka musat tekee.
 
Olroxrox
18.01.2017 16:07:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JAV: Säveltäjille on aika vähän freelancer keikkaa kotimaassa. Pakko perustaa yritys ja suunnata myös ulkomaille. Budjetit kasuaaleissa peleissä on 300-600e/min valmista musaa. Äänisuunnittelijoille on jopa vakipaikkojakin, mutta nekin todella kiven alla. Sinuna erikoistuisin vielä kunnolla äänisuunnitteluun ja ehkä jopa ohjelmointiin. Fmod kannattaa ladata ja ottaa haltuun.
 
Vielä varoitus, että ala on äärimmäisen kilpailtu ja joka talolla tuntuu olevan luottotyypit, jotka musat tekee.

 
Ei ole aikomusta rajoittua pelkästään kotimaan rajojen sisälle, vaikka yhteistyö varmasti helpointa niin olisikin.
FMODilla oon dynaamista musaluuppia vääntänytkin, syvällisempi ohjelmointi ja äänisuunnittelu ois kyllä hyvä ottaa haltuun, mutta asia kerrallaan. Äänien miksaustyö varmasti onnistuisikin oikein hyvin.
 
Michikawa
09.05.2017 11:33:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ammattilaiseksi suunnannut, mutta olen julkaissut musiikkiani sen verran aktiivisesti vuosien mittaan netissä päägenrenä ollen instrumentaali soundtrack musa, että olen saanut orgaanisesti muutamia pelimusakeikkoja tekijöiden otettua yhteyttä minuun.
 
Ala on tosiaan kilpailtu ja paras valtti minusta on persoonallinen tyyli, jonka avulla saattaa löytää erityisesti indie tekijöitä, jotka haluavat juuri sinun musaasi käyttöön.
 
Minulle on toiminut parhaiten taktiikka, jossa yrittää vaan saada omaa musaansa mahdollisimman laajalti kuunteluun, eikä välitä musiikin kopiointioikeuksista tai vastaavista. Julkaisen musiikkini non-commercial creative commonsina ja suurin osa biiseistäni on myös myynnissä royalty free stock musakauppapaikoissa. Lisäksi biisit ovat content id tagattyjä, jolloin niiden päätyminen youtubeen tuo minulle mainostuloja ellei lisenssiä ole hankittu. Pelimusat sitten teen erikseen ja jätän laittamatta ettei tule ongelmia pelaajien pistämien videoiden kanssa.
 
Parhaiten jalan saa oven väliin kun kasaa järkevän portfolion ja ottaa aktiivisesti yhteyttä tekijöihin. Onnea ja sinnikkyyttä vaaditaan niinkuin kaikessa musiikkiin liittyvässä.
 
http://www.mattipaalanen.com
AnteroJokinen
23.05.2017 11:02:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin juuri GameSound tapahtumassa, jossa EStudion ja Rovion musiikki/äänityypit puhuivat mm. verkostoitumisesta. Sanoivat, että ehdottomasti eri tapahtumat kuten jamitapahtumat Euroopassa auttavat töiden saamisessa erittäin hyvin. Olikohan se Nordic Game Jam vai mikä, johon aikasin lennot varaamalla ja paikanpäällä nukkumalla pääsee alta 200€ budjetin.
 
http://www.twitter.com/antero_jokinen
Guitar83
03.09.2017 20:43:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi kannattaa aktiivisesti myös pitää itsestä meteliä kansainvälisillä foorumeilla. Kun itse laitoin muutamalle saitille "need a composer?"-tyyppistä kyselyä, niin kolmen viikon aikana tarjottiin yhteensä kuutta projektia. Kolme on tavoitteena viedä maaliin, mutta aikataulullisesti niistä on mahdollista hoitaa ehkä neljäskin kun näitä tässä päivätyön ohella tekee (ajatuksissa deadline on 2018 vuoden lopussa, vaikka oikeasti aikaa on todennäköisesti enemmänkin).
Aika isojakin urakoita sattui parit kohdalle, joihin materiaalia tullaan tarvitsemaan paljon (äkkiä pari-kolmekin tuntia). Joten vaikka nytkin on työstetty kuusi biisiä (näemmä yhteensä noin 29 minuuttia) alle kolmeen viikkoon, niin jonkinlainen paine tuolla ohimoiden välissä on tuntuvinaan. :) Mutta sehän on pääasia, että on puuhaa.
 
SnowCrow
05.09.2017 16:57:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar83: Lisäksi kannattaa aktiivisesti myös pitää itsestä meteliä kansainvälisillä foorumeilla. Kun itse laitoin muutamalle saitille "need a composer?"-tyyppistä kyselyä, niin kolmen viikon aikana tarjottiin yhteensä kuutta projektia. Kolme on tavoitteena viedä maaliin, mutta aikataulullisesti niistä on mahdollista hoitaa ehkä neljäskin kun näitä tässä päivätyön ohella tekee (ajatuksissa deadline on 2018 vuoden lopussa, vaikka oikeasti aikaa on todennäköisesti enemmänkin).
Aika isojakin urakoita sattui parit kohdalle, joihin materiaalia tullaan tarvitsemaan paljon (äkkiä pari-kolmekin tuntia). Joten vaikka nytkin on työstetty kuusi biisiä (näemmä yhteensä noin 29 minuuttia) alle kolmeen viikkoon, niin jonkinlainen paine tuolla ohimoiden välissä on tuntuvinaan. :) Mutta sehän on pääasia, että on puuhaa.

 
Minkäslaisia foorumeita kannattais kokeilla?
 
Olroxrox
05.09.2017 17:33:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar83: Lisäksi kannattaa aktiivisesti myös pitää itsestä meteliä kansainvälisillä foorumeilla. Kun itse laitoin muutamalle saitille "need a composer?"-tyyppistä kyselyä, niin kolmen viikon aikana tarjottiin yhteensä kuutta projektia. Kolme on tavoitteena viedä maaliin, mutta aikataulullisesti niistä on mahdollista hoitaa ehkä neljäskin kun näitä tässä päivätyön ohella tekee (ajatuksissa deadline on 2018 vuoden lopussa, vaikka oikeasti aikaa on todennäköisesti enemmänkin).
Aika isojakin urakoita sattui parit kohdalle, joihin materiaalia tullaan tarvitsemaan paljon (äkkiä pari-kolmekin tuntia). Joten vaikka nytkin on työstetty kuusi biisiä (näemmä yhteensä noin 29 minuuttia) alle kolmeen viikkoon, niin jonkinlainen paine tuolla ohimoiden välissä on tuntuvinaan. :) Mutta sehän on pääasia, että on puuhaa.

 
Mites tuo rahapuoli, teetkö kunnon palkkioilla vai talkoohengessä?
 
Guitar83
05.09.2017 21:50:49 (muokattu 05.09.2017 22:04:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erilaisia foorumeita löytyy paljon kun ihan vaan etsii game development forum yms. hakusanoilla, mutta esimerkkejä voisi heittää esim. GameDev.net, Indie Game Forums, GameCreators Forum, Unity Community, Game Jolt, HTML5 Game Devs jne.
 
Rahapuoli onkin sitten omansa, ja sen osalta mullakin on paljon vielä kotiläksyjä edessä. Koska nyt teen portfolio edellä tätä, niin teen toistaiseksi omalla riskillä musiikit, ja sitten kun (toivottavasti) peli valmistuu ja julkistetaan, niin otan omani rojaltaina, osinkoina, miten sovitaan. Tässä kohtaa kannattaa karsia ne projektit pois joissa tavoitellaan kuuta taivaalta (koska ne ei valmistu). Niitäkin on tullut jokunen vastaan. Tässä auttaa jos ymmärtää pelien tekemisestä ja peliteollisuudesta hieman.
 
Uusin työn alla oleva projekti vaikuttaa ihan lupaavalta, ja tämmöistä tekniikka-/musiikkidemoa siitä kasailtiin: https://www.youtube.com/watch?v=W_AMJsE_p2A
 
Tämän perustaja kyseli mielenkiintoa osallistua myös esimerkiksi development blogin kirjoitteluun, ja mikäpä ettei! Mielelläni laajennan osallistumistani myös musiikin ulkopuolelle, ja siinä jeesaa paljon kun hanskaa vähän grafiikan tekoa, 3D-mallinnusta ja jos vähän jotain ideoitakin on nakella välillä ilmaan, niin on mukavammassa asemassa siinä vaiheessa, kun aletaan puhumaan siitä minkälaista siivua voisi tuotoista aikanaan saada.
https://fidelumgames.wordpress.com/ … /09/05/greetings-from-the-composer/
 
Olroxrox
03.09.2018 18:17:50 (muokattu 03.09.2018 18:19:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vuosi on kulunut ja tuli tosiaan laitettua demoa noille guitar83:n mainitsemille foorumeille. Kiitos hänelle!
Ilmeisesti matskuni oli hyvää koska tulosta se tuotti useammankin projektin verran. Näistä on jo yhtä lukuunottamatta kaikki hiipuneet tai kaatuneet raha-asioihin :D
No näistä jäljelle jääneen projektin vetäjä sitten tahtoisi minulle maksaa könttäsummana kohtuullisen korvauksen menetetystä vapaa-ajasta, miten tää hoidetaan laillisesti?
Kokopäivätyössä käyn joten tukien menetystä ei tarvii pelätä, rahat tulis EU:n alueelta ja yritystä en välttämättä tässä vaiheessa vielä ajatellut perustaa. Rahat tilille, summat veroilmoitukseen? Vai onko fiksumpia tapoja?
 
Eddie
29.09.2018 17:57:37 (muokattu 29.09.2018 17:59:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olroxrox: Vuosi on kulunut ja tuli tosiaan laitettua demoa noille guitar83:n mainitsemille foorumeille. Kiitos hänelle!
Ilmeisesti matskuni oli hyvää koska tulosta se tuotti useammankin projektin verran. Näistä on jo yhtä lukuunottamatta kaikki hiipuneet tai kaatuneet raha-asioihin :D
No näistä jäljelle jääneen projektin vetäjä sitten tahtoisi minulle maksaa könttäsummana kohtuullisen korvauksen menetetystä vapaa-ajasta, miten tää hoidetaan laillisesti?
Kokopäivätyössä käyn joten tukien menetystä ei tarvii pelätä, rahat tulis EU:n alueelta ja yritystä en välttämättä tässä vaiheessa vielä ajatellut perustaa. Rahat tilille, summat veroilmoitukseen? Vai onko fiksumpia tapoja?

 
Alkuun onnea keikasta!
 
Mä en ole kyllä varma, että voitko laillisesti vaan "saada rahaa tilille" työkeikoista. Väittäisin, että jos tämän kaltaista yrittäjäkeikkaa tekee, tää pitäisi tehdä laskulla.
 
Eli varmaan pitäisi laskuttaa jonkun Ukko.fi tai vastaavan laskutuspalvelun kautta toi keikka, jos haluat hoitaa laillisesti tämän kuvion...
 
Ostetaan soittotaito.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «