Aihe: Neuvoa Pro Toolsin ja äänikortin kanssa
1
silhouette
04.01.2017 21:42:40

Olen ajatellut tehdä kotiini pienen studion ja nyt pitäisi saada neuvoja, että mikä Pro Toolsin versio olisi hyvä ostos minulle? Samoin olisi ihan mukavaa saada neuvoja, että mikä äänikortti olisi harkinnan ja hankinnan arvoinen?

Olen katsellut Soitin Lainen sivuilta molempia, mutta en oikein osaa päättää mitkä voisivat olla hyviä ja sopivia, kiitoksia vastauksista!
Aina voi yrittää.
anapena
04.01.2017 23:14:03
Itse en ole noin kymmeneen vuoteen juurikaan käyttänyt ProToolsia, olin sentään melkoinen fanboy vuosituhannen vaihteessa. Nyt kun vilkaisee, niin onpa meininki muuttunut. Sähän voisit koklata sitä ilmaista versiota ensin, todennäköisesti sen kalleimman HDn voi käytännössä unohtaa kotistudiosta. Lisenssiä on näköjään kuukausimaksulla, kertamaksulla ja jotain siltä väliltä, huh! Sillä perusversiolla pääsee varmaan kuuhun asti, tai ainakin tarpeeksi pitkälle. Sä voisit konsultoida jotain myyjää paikan päällä noista kuvioista. Mikä vaan asiallinen äänikortti näyttäisi toimivan. Pro Toolsin yksi heikkous on ainakin ennen ollut hitaasti tulevat päivitykset ja tuki muulle maailmalle. Kun systeemin saa kerran toimivaksi, niin kannattaa katkaista yhteydet muualle ja sementoida kaikki:)
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
von spets
05.01.2017 14:04:38
Pro Tools ei ole mikään autuaaksi tekevä softa. Se on parhaimmillaan lineaarisessa äänityksessä mutta musantekijälle on kivempiakin työkaluja esim Sonar ja mäkkilässä Logic. Reaper on halpa ja sillä pääsee maaliin myös - uskomaton hinta-laatusuhde.

Mun neuvo on
- Kokeile Reaperia ensin.
- Lataa siihen ilmaisia VST-plugareita jotka ovat helkutin hyviä. Myöhemmin ehkä Waves-kamaa tai muuta maksullisia.
- Laita rahat hyviin kaiuttimiiin, eli tasoa Genelec, Amphion tai Neumann.
- Fiksaa huoneen akustiikka kuntoon.
- Osta kunnon audio interface esim RME Fireface 800 tai UAD Apollo tai pienempi.
- Myöhemmin voit ostaa lisää parempia etuasteita, mikkejä ja muuta roinaa.

Mun parhaimmat ostokset ovat olleet Genelec 1032 kajarit ja RME FF802. Näillä kuulee luotettavasti mitä tekee!!
www.facebook.com/thebadcaseband
silhouette
05.01.2017 14:38:34 (muokattu 05.01.2017 14:40:43)

von spets: Mun parhaimmat ostokset ovat olleet Genelec 1032 kajarit ja RME FF802. Näillä kuulee luotettavasti mitä tekee!!

Saako kysyä tarkemmin, että millaisia Genelecejä tai muita kaiuttimia suosittelisit jos hinta ei saa olla kovinkaan paljoa, siinä 200-300 euron paikkeilla? Kiitos paljon vastauksista molemmille! =)
Aina voi yrittää.
anapena
05.01.2017 15:28:20
silhouette: Saako kysyä tarkemmin, että millaisia Genelecejä tai muita kaiuttimia suosittelisit jos hinta ei saa olla kovinkaan paljoa, siinä 200-300 euron paikkeilla? Kiitos paljon vastauksista molemmille! =)

Tolla rahalla ei yleensä saa pitopelikaiuttimia, parihinta sellaisille 4sadasta ylöspäin käytettynä. Joskus tietty voi käydä hyvä munkki.
Itsellä on Genelec 1029pari+1092subi, ei noistakaan kaikki tykkää.
Käytettyjä Behringereitä liikkuu jonkin verran, jos sellaisilla aloittelis.
Heguli
05.01.2017 15:36:32
Juu, ei Pro Tools ole välttämättä paras kotinikkarille. Minusta ei kannata upottaa käsiään ilmaisplugarikakkaan. Varmaan joukossa on hyviäkin, mutta niiden etsiminen ja latailu on loputon suo. Yhtäkkiä kone on täynnä kaiken maailman krääsää, jolla ei tee mitään. Hyvät plugaripaketit maksaa, mutta niillä pärjää sitten maailman tappiin.
tommijk
06.01.2017 11:05:59 (muokattu 06.01.2017 11:06:21)
Heguli: Minusta ei kannata upottaa käsiään ilmaisplugarikakkaan. Varmaan joukossa on hyviäkin, mutta niiden etsiminen ja latailu on loputon suo. Yhtäkkiä kone on täynnä kaiken maailman krääsää, jolla ei tee mitään. Hyvät plugaripaketit maksaa, mutta niillä pärjää sitten maailman tappiin.

Joo, tarkkana kannattaa olla. Mutta esim. kaikki tältä listalta varmasti hintansa väärtejä :-)
http://bedroomproducersblog.com/2016/12/29/free-vst-plugins-2016/
Heguli
06.01.2017 15:08:59 (muokattu 06.01.2017 15:09:09)
RedRain
06.01.2017 18:30:15
Äänikortin osalta valinta riippuu aika paljon siitä minkä verran liitäntöjä ja muita ominaisuuksia siitä pitää löytyä. Jos kyseessä on ihan perinteinen makuuhuonestudio niin Focusriten Scarlett 2i2 ja 2i4 ovat ihan päteviä. Samoin Steinberg UR22 ja UR44 sekä Roland Duo- ja QuadCapture.

Kaiuttimiksi JBL LSR305.
.: http://www.2ndsuicide.com/ :.
Vessajono
06.01.2017 18:48:44
Studio Onea ei oltu vielä vissiin mainittu? Jos pitäis jostain syystä vaihtaa Logicista pois niin en miettisi kahta kertaa. Siinä on nimittäin todella hyvä ja smoothi workflow.
Nobelanereita juotu vuonna 2017: 7
Kapane
06.01.2017 23:00:49

Pro Tools on hyvä hankkia heti, jos meinaa Pro Toolsin kanssa töitä tehdä lopun elämäänsä (jos elämä kestää vain seuraavat viisi vuotta). Kaikissa hommissa, mitä oon tehnyt, niin Pro Tools on enemmän ja vähemmän kuolemassa.

Musahommissa Logic tuntuu nostaneen päätään ammattikentässä jo pitkään. Pienillä studioilla sitä näkee eniten. Äänihommissa Tools on vielä vallassa, mutta monet ovat alkaneet haikailla sekä Reaperin, että Nuendon perään ja pelihommissa Reaper taitaa olla se go to softa nykyään. Itse toki olen vannoutunut Tools mies, vielä. Musaan ja varsinkin midihommiin valitsisin kyllä Logicin.

No anyway kysymykseen. Toolseja on siis 3 mallia - ilmainen, perus eli mopotoolsi ja HD. HD on näistä ammattilaistyökalu, joka vaatii jo hieman enemmän. Jo perus Native HD:n kanssa puhutaan helposti useamman kymppitonnin investoinneista, jotta vehkeestä olisi jotain hyötyä. HD:lla ei tee mitään, jos kone, kuuntelu ja plugarit eivät ole kunnossa ja tarve niin iso, että HD:lle olisi käyttöä.

That said mopotoolsissa on hieman ärsyttäviä puutteita, jonka vuoksi en ehkä sitäkään suosisi. Muun muassa kyky tehdä vain stereota rajoittaa ainakin kuvaäänihommat pitkälti pois. Lisäksi videoraitojen editointi ja tuplavideoraidat puuttuvat monen muun lisäksi. Jos taas teet pelkkää musaa, niin midiominaisuudet ja raitaraja tulevat mopotoolsissa ensimmäisenä vastaan.

Ja jos sijoitat Toolsiin niin varaudu, että Avid on sun lompakolla viikosta ja vuodesta toiseen, jotta voit käyttää tuotetta, jonka jo omistat.

Avidin plugarit eivät myöskään ole mitenkään parhaimmat - valitettavasti. Channel strip ja EQ ovat hyviä perustyökaluja, mutta hyvä delay ja reverb puuttuvat. Logicissa plugarit taas ovat kohdallaan ja voisin jopa maksaa, että saisin Alchemyn taas Toolsiin.

Interface kannattaa miettiä softan kanssa kimpassa. Focusriten tai Avidin interfacen ottaisin Toolsin kanssa, mutta Logicin kanssa miettisin RME:tä tai Uadia.
Konttori sinikylkee ja pronssia koteloon
tommijk
07.01.2017 01:56:55 (muokattu 07.01.2017 01:57:19)
Vessajono: Studio Onea ei oltu vielä vissiin mainittu? Jos pitäis jostain syystä vaihtaa Logicista pois niin en miettisi kahta kertaa. Siinä on nimittäin todella hyvä ja smoothi workflow.

Komppia tälle. Reaperista vaihdoin puoli vuotta sitten, eikä ole ikävä tullut.
Studio One on vähän niinkuin logicin ja pro toolsin kombinaatio, joka taitaa olla vielä kaiken lisäksi vanhojen cubase äijien koodaama. Todella helppokäyttöinen, mutta kaikki tarvittavat työkalut löytyy. Pro Tools ja Reaper on tähän verrattuna todella sekavia laitoksia.
Danko
07.01.2017 02:02:28

Jos mä nyt saisin valita, niin varmaan pysyisin Logicissa, mutta kun kymmenisen vuotta sitten vaihdon Toolsiin tein, niin en osaa enää opetella näppäimistö-shortcuteja uusiks.

Kapane: That said mopotoolsissa on hieman ärsyttäviä puutteita, jonka vuoksi en ehkä sitäkään suosisi. Muun muassa kyky tehdä vain stereota rajoittaa ainakin kuvaäänihommat pitkälti pois.

No mä oon miksannut 5.1-ääntä jo LE6.4:lla, mutta työtapakysymyksiähän nämä pitkälti.

Jos taas teet pelkkää musaa, niin midiominaisuudet ja raitaraja tulevat mopotoolsissa ensimmäisenä vastaan.

Midin suhteen en ole niin tehokäyttäjä että olis ärsyttänyt, ja raitarajoitus on viimeks tullut vastaan 8-version kohdalla.

hyvä delay ja reverb puuttuvat.

6...7-Toolsin aikaan Dverb oli vielä käyttis, mut sit ne meni lisäämään jonkin modulaatio-algoritmin, joka teki siitä lähestulkoon käyttökelvottoman. Toolsin dilsa on kyllä hyvä, kun sitä vaan hieman säröttää, filtteröi, sidechain-kompressoi tai mitä ikinä workaround vaatiikaan.

Mut niin, jos ei entuudestaan osaa mitään softaa, niin Studio Onen suuntaan saattaisin antaa myös suosituksen.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Kapane
07.01.2017 11:32:15

Danko: No mä oon miksannut 5.1-ääntä jo LE6.4:lla, mutta työtapakysymyksiähän nämä pitkälti.

Ei onnituis multa, kun 5.0 äänityksiä ja upmixia tulee käytettyä niin paljon. Lisäksi tahdon vapaan panoraation LCR:n välillä ja käsittääkseni, kun et saa kuin stereoraitoja, stereo outputteihin. Tosin en oo tutkinut tarpeeks mopon käyttöä 5.1:ssä.

Midin suhteen en ole niin tehokäyttäjä että olis ärsyttänyt, ja raitarajoitus on viimeks tullut vastaan 8-version kohdalla. Työtapa ja kohde asia. Itsellä on se 192 raitaa aina vähän tiukilla...

6...7-Toolsin aikaan Dverb oli vielä käyttis, mut sit ne meni lisäämään jonkin modulaatio-algoritmin, joka teki siitä lähestulkoon käyttökelvottoman. Toolsin dilsa on kyllä hyvä, kun sitä vaan hieman säröttää, filtteröi, sidechain-kompressoi tai mitä ikinä workaround vaatiikaan.

Kyllä musta Dverb vieläkin menee, jos haluaa, että kyseessä on efekti. Space taas toimii omista huomattavasti paremmin, mutta käsittääkseni se on vain HD:lle? Silti kummallakaan ei pärjää. Delay ja Space Designerista on taas parempia kokemuksia, mutta toki Logic ysin jälkeen en oo kumpaakaan juuri koskenut. Alchemy taas oikeuttaa Logicin ihan yksistään.
Konttori sinikylkee ja pronssia koteloon
Vessajono
07.01.2017 13:57:29
-Q-: Jos pitäisi arvailla kumpi mainituista, PT vai Logic katoaa seuraavan muutaman vuoden aikana niin mun arvaus olis kyllä Logic. Kumpikaan tuskin katoaa siitä syystä että käyttäjät loppuisivat vaan koska tekijänsä hylkäävät joko tahallisesti tai tahattomasti tuotteensa. Logic on Applelle softa muiden joukossa ja viimeaikoina on omppufirman intressit olleet jossain ihan muualla. Vastaavista sovelluksista Aperture hylättiin vallan ja joidenkin mukaan Final Cut videopuolelta on myös jäämässä vähän jo jalkoihin.

Tässä on perää: viimeisimmästä isosta päivityksestä tulee kesällä neljä vuotta ja kun ottaa huomioon Applen viimeaikaiset toilailut ja myös ton Aperture- ja FCP-kuvion niin en pitäisi mitenkään mahdottomana skenaariona ja oon tavallaan jo vähän henkisesti valmistautunutkin. Mutta kattellaan nyt ihan kaikessa rauhassa. Jos joku muu (tässä tapauksessa Presonus tai Steinberg) ei keksi omiin softiinsa mitään ehdottoman must-have -ominaisuuksia niin kyllä mä varmaan pysyn mukana mahdolliseen katkeraan loppuun asti.

Danko: Jos mä nyt saisin valita, niin varmaan pysyisin Logicissa, mutta kun kymmenisen vuotta sitten vaihdon Toolsiin tein, niin en osaa enää opetella näppäimistö-shortcuteja uusiks.

Studio Oneen saa suorilta Toolsin, Logicin ja varmaan itse asiassa kaikkien muidenkin vähääkään merkittävien softien shortcutit. Ylipäätään Presonuksella tuntuu olevan sellanen meininki että ne oikein houkuttelemalla houkuttelee ihmisiä vaihtamaan ja strategia tuntuu toimivan: viimeistään kolmosversiosta on tullut ihan varteenotettava vaihtoehto tai ainakin puheenaihe myös ammattilaisten keskuudessa ja veikkaisin että nousukiito jatkuu. Tilanetta kun ei ainakaan pahenna se, että Presonuksen kehittäjät oikeasti vaikuttavat kuuntelevan käyttäjiänsä. Asia, joka vaikkapa Avidin, saatika nyt Applen kohdalla toteutuu vähintäänkin kyseenalaisesti.

Kapane: Kyllä musta Dverb vieläkin menee, jos haluaa, että kyseessä on efekti. Space taas toimii omista huomattavasti paremmin, mutta käsittääkseni se on vain HD:lle? Silti kummallakaan ei pärjää. Delay ja Space Designerista on taas parempia kokemuksia, mutta toki Logic ysin jälkeen en oo kumpaakaan juuri koskenut. Alchemy taas oikeuttaa Logicin ihan yksistään.

Jos miettii pelkästään sitä softan hintaa niin kyllähän Logicin hintalaatusuhde on ihan lyömätön: melkein jo pelkällä flex pitchillä on se 200 euroa aika lailla haukuttu, puhumattakaan nyt sitten siitä että varsinkin synapuolella on heti tarjolla kaikki perusasiat mitä tarvitaan ja aika paljon ylimääräistä karkkiakin kaupanpäällisinä.

Eikä ne muutkaan plugarit toisaalta sellasia oo että tekeminen jäis niistä kiinni. Jos ei oo mitään sellasia spesifisiä ammattireiskan "olen tottunut käyttämään nimenomaan Wavesia" -tarpeita niin valmiin paketin kaikilla tarpeellisilla työkaluilla saa kyllä ihan naurettavaan hintaan.
Nobelanereita juotu vuonna 2017: 7
anapena
08.01.2017 15:07:37
Itse päädyin aikoinaan Pro Toolsin jälkeen Digital Performeriin, se oli silloin edullisin OMFin avaava daw, rahat oli kortilla, piti itse kustantaa kone ja softa. Kerran tuli eteen OMF, joka ei auennutkaan ihan niin kuin piti, palikat vähän sekaisin. Fiksailin homman kuntoon käsipelillä, ja rupesin miettimään ratkaisua. Päädyin kokeilujen jälkeen Cubase/Nuendoon, kyseinen OMF aukes niillä oikein ja boonuksena samaan rahaan sekä Windows että OSX-sopivuus!
Vaikka elätän itteni kuvaäänitöillä, niin en ole ikuna tehnyt surroundia, stereolestissä olen pysynyt. Tää on mun juttu:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)