Aihe: Marshall AFD 100 maadoitus-ongelma
1 2
tommiot
04.01.2017 17:33:17 (muokattu 04.01.2017 17:33:40)
svilo: Tavallisesti kylpyhuoneessa ja keittiöstä löytyy varmasti maadoitettu pistorasia..

/s

Ja sieltä ehdottomasti ei saa vetää johtoa toiseen huoneeseen jossa maadoitusta ei ole. Jos maadoitettuun pistorasiaan kytkettynä ei hurise niin sit vaikka sähkömies paikalle tekemään nollaukset ja uudet rasiat.
73nd3r
04.01.2017 17:43:57 (muokattu 04.01.2017 17:48:24)
tommiot: Ja sieltä ehdottomasti ei saa vetää johtoa toiseen huoneeseen jossa maadoitusta ei ole.
Jaa maadoitettua jatkojohtoa ei sais käyttää? Miksei?

Edit: ei mitään, löysin jo. Lainauksen kirjoittaja ei ole varmaan asunut ikinä vanhassa puutalossa, jossa nollakytkymaadoitus...
"Maadoittamattomia pistorasioita löytyy mm ennen 1990-lukua rakennettujen talojen kuivista tiloista, eli olo- ja makuuhuoneista, eteisestä jne.
Jos maadoittamattomaan pistorasiaan liitetyn sähkölaitteen (vaikkapa metallirunkoisen valaisimen) eristys on viallinen, sen runko tulee jännitteiseksi, mutta sulakkeet eivät silti välttämättä pala. Näissä tiloissa mahdollisuus saada sähköisku vikaantuneesta sähkölaitteesta on silti pieni. Tämä johtuu siitä, että sähköiskun saa vasta, jos sähkövirta pääsee vikaantunutta laitetta koskettavasta henkilöstä edelleen maahan. Asuinhuoneessa, jossa lattia on eristävä ja kuiva eikä siellä ole vesijohtoa, ei maayhteyttä helposti synny.

Tilanne muuttuu, jos samaan tilaan tuodaan myös maadoitettuun pistorasiaan liitettyjä sähkölaitteita. Tämä voi tapahtua joko asentamalla tällainen pistorasia tähän huoneeseen tai vetämällä jatkojohto jostain toisesta huoneesta. Maadoitettuun pistorasiaan liitetyn laitteen metallirunko on maadoitettu. Jos ihminen nyt koskee yhtaikaa viallista maadoittamattomaan pistorasiaan liitettyä laitetta (sen metallirunkoa) ja maadoitettuun pistorasiaan liitetyn (ehjän) laitteen metallirunkoa, hän saa sähköiskun. Se halutaan säännöksillä estää."
TTV
04.01.2017 18:04:14
Nollatuissakin järjestelmissä on aina kuitenkin se maapotentiaali läsnä mm. kiertovesipattereiden rungossa. Ite vedin kitarahuoneeseeni riittävällä poikkipinnalla olevalla jatkojohdolla maadoitetusta keittiön pistorasiasta ja sain hurinat minimiin. Ongelmaa ei ole, koska en käytä huoneen omia, nollattuja rasioita lainkaan.

Angielle edelleen suosittelen sitä vahvistimen huollossa käyttämistä, tuleepa ainakin tarkistettua maadoitukset ja poweriliitin.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
AngieRainbow
04.01.2017 18:50:19
Jos ongelma olisi talon sähköissä, niin miksi muut vahvistimet toimivat samassa huoneessa moitteetta? Koska mikään muu vahvistin ei pidä ylimääräistä kohtuutonta kohinaa tms, asian täytyy johtua afd:stä itsestään.

Mä käytän sen huollossa jossain kohtaa, kun saan aikaiseksi. Mulla ei ole omaa autoa, niin siinä on oma säätönsä.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
TTV
04.01.2017 18:56:23
AngieRainbow: Jos ongelma olisi talon sähköissä, niin miksi muut vahvistimet toimivat samassa huoneessa moitteetta? Koska mikään muu vahvistin ei pidä ylimääräistä kohtuutonta kohinaa tms, asian täytyy johtua afd:stä itsestään.

Mä käytän sen huollossa jossain kohtaa, kun saan aikaiseksi. Mulla ei ole omaa autoa, niin siinä on oma säätönsä.

AFD voi olla joltakin osalta häiriöherkempi kuin toiset nupit tai sitten siellä on jotain mätää. Onko se hurina ollut samanlaista koko ajan, vai kasvanut yllättäen?
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
AngieRainbow
04.01.2017 20:35:33
TTV: AFD voi olla joltakin osalta häiriöherkempi kuin toiset nupit tai sitten siellä on jotain mätää. Onko se hurina ollut samanlaista koko ajan, vai kasvanut yllättäen?

Musta tuntuu, että se on herkempi tai siellä on joku maadoitukseen liittyvä johto löystynyt. Saundi on kuitenkin tosi hyvä.

Kyllä se on samanlainen ollut. Tossa muutama viikko takaperin ostin käytettynä.

Kyllähän jotkut vahvistimet ovat herkempiä kuin toiset. Mulla vaan hämää kun kaikki ylimääräinen mökä loppuu, jos koskee vahvistimen metallirunkoon, kytkimiin tai kitaran metalli osiin. Olisi hienoa, jos se olisi pysyvä tila.

Olihan tossa aiemmin linkittämässäni keskustelussa jollain sama homma afd:n kanssa. Hän oli vetänyt maadoitusjohdon vahvistimen metallikytkimestä talon vesiputkeen, jolloin kohina lakkasi. Ihan testi mielessä, jotta oli saanut rajattua häiriön maadoitukseen liittyvään ongelmaan.

Ehkä se täytyy käyttää huollossa, jos tohon ei mitään simppeliä aparaattia ole saatavilla.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Tympee Huttunen
04.01.2017 21:51:47 (muokattu 04.01.2017 21:55:42)
AngieRainbow: Musta tuntuu, että se on herkempi tai siellä on joku maadoitukseen liittyvä johto löystynyt. Saundi on kuitenkin tosi hyvä.

Ei ole väliä, onko löystynyt. Vahvari ei ole maissa.

Kyllä se on samanlainen ollut. Tossa muutama viikko takaperin ostin käytettynä.

Kyllähän jotkut vahvistimet ovat herkempiä kuin toiset. Mulla vaan hämää kun kaikki ylimääräinen mökä loppuu, jos koskee vahvistimen metallirunkoon, kytkimiin tai kitaran metalli osiin. Olisi hienoa, jos se olisi pysyvä tila.

Koska silloin rungon häiriöt menee maihin. Voin lyödä vetoa, että maadoitetussa rasiassa on häiriötön.

Olihan tossa aiemmin linkittämässäni keskustelussa jollain sama homma afd:n kanssa. Hän oli vetänyt maadoitusjohdon vahvistimen metallikytkimestä talon vesiputkeen, jolloin kohina lakkasi. Ihan testi mielessä, jotta oli saanut rajattua häiriön maadoitukseen liittyvään ongelmaan.

Ehkä se täytyy käyttää huollossa, jos tohon ei mitään simppeliä aparaattia ole saatavilla.

Ongelma on vain suojamaadoituksen puutteessa. Myös vesijohtoputket on samassa potentiaalissa. Vika ei ole vahvarissa.
AngieRainbow
04.01.2017 22:39:04
Ok.

Mä vedin parilla jatkojohdolla vessan pistorasiasta virrat afd 100 -nuppiin ja todellakin: Hurinat hävisivät. Nyt ei esim vahvarin stand by kytkimen koskemisella ole enää mitään vaikutusta ylimääräisiin ääniin. Nyt vahvistimesta kuuluu vain se ihan normi hurina, mikä on tyypillistä kaikille vahvistimille, mutta ei ylimääräistä häiritsevää mökää tai verkkohurinaa.

Kuitenkin se tilanne parani vähän jo aiemmin, kun järjestelin olohuoneen sähkölaitteet vähän toisin ja laitoin afd:n suoraan pistorasiaan ilman jatkojohtoa. Lisäksi suoritin autobiasoinnin paremmilla säädöillä kuten minua aiemmin neuvottiin. Joten tilanne muuttui siedettäväksi ja ylimääräinen häiriö väheni. Toki silti vahvistimen metalliin koskeminen edelleen poisti kaikki ylimääräiset mökät.

Nyt kuitenkin kun vedin sieltä vessan pistorasiasta, niin kaikki ylimääräinen hävisi kokonaan. Ei enää mitään vaikutusta metallin hiplaamisella.

Mitä tästä pitäisi päätellä???

Asun vuokralla kerrostalossa Tampereen keskustassa, joka on tehty vuonna 1937, mutta tähän on tehty joskus sähköremppaa. En tiedä milloin.
BugBadWolf
04.01.2017 22:41:07
AngieRainbow: ...Mitä tästä pitäisi päätellä???..

Että vahvistin on ehjä, mutta vaatii maadoitetun rasian.

Ei se muuten ole ainoa tuota lajia. Varsin monet putkikoneet meluavat "huonosta sähköstä".
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Jucciz
04.01.2017 23:14:38 (muokattu 04.01.2017 23:15:23)
Kappas, mää oisin tullut kans ehdottamaan, että tarkistat ekana, että vahvistin on maadoitetussa pistorasiassa. Nimittäin jos ei ole, on ihan tyypillistä, että kitaran tai vahvistimen metalliosista (kielet mukaan lukien) kiinnipitämättömyys aiheuttaa ylimääräistä hurinaa varsinkin isommilla säröillä. Arvelin vaan, että asut niin uudessa talossa, ettei tuommoista ongelmaa enää voisi olla. ;)

Eli luultavasti vahvistimen osalta kaikki kunnossa, oireet johtuvat sähkönsyötöstä.
aslak
19.01.2017 14:12:06
Moro, kas kun kukaan ei varoitellut, älä koskaan kytke maadoittamattomaan rasiaan
putkivehjettä saati käyttää sitä, tämä pitäisi olla päivän selvää sen enempää tarkentamatta.

Kun luin aloituksen mulla eka kysymys oli onko maasähkössä koska kun maadoitat
sen kädelläsi häiriö vähenee.
Marsut on kyllä herkempiä kaikelle mahdolliselle mikä voi häiriöitä aiheuttaa.

Jos oikein muistan niin palasit AFD100 käyttäjäksi?
Mun mielestä ehkä universumin paras nuppi, loistaa erityisesti livenä ja siis omistan
vehjeksen.
AngieRainbow
19.01.2017 16:41:00
aslak: Moro, kas kun kukaan ei varoitellut, älä koskaan kytke maadoittamattomaan rasiaan
putkivehjettä saati käyttää sitä, tämä pitäisi olla päivän selvää sen enempää tarkentamatta.

Kun luin aloituksen mulla eka kysymys oli onko maasähkössä koska kun maadoitat
sen kädelläsi häiriö vähenee.
Marsut on kyllä herkempiä kaikelle mahdolliselle mikä voi häiriöitä aiheuttaa.

Jos oikein muistan niin palasit AFD100 käyttäjäksi?
Mun mielestä ehkä universumin paras nuppi, loistaa erityisesti livenä ja siis omistan
vehjeksen.

Joo tämä on mun toinen AFD 100 nuppi. Edellisen omistamisesta on jo muutama vuosi vierähtänyt. Silloin oli eri asunto, niin hankala sanoa, miten sähköt vaikuttaa. Itse en noista maasähköistä ja maadoitetuista pistorasioista ymmärrä hölkäsenpöläystä, niin kuin on tullut ilmi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)