Aihe: Fender Custom Shop VS Ruokangas
1 2 3 4 57 8 9 10 11
mpekkanen
03.01.2017 15:20:40
erty: Se ei oo muuta kun yks pintakäsittelyn muoto ja täten täysin mielipidekysymys. Jotkut tykkää, jotkut ei.

Kyllä, mutta jos 4000 euron kitaraan tulee tuosta käsittelystä lisää hintaa vaikka noin 2000 euroa esimerkiksi, niin kyllä tässä aika arvokkaasta pintakäsittelystä on kysymys. Se kun tehdään jo muutenkin kalliseen soittimeen...
Minusta on vain kummallista kun porukka on mielissään ostamassa soitinta todella paljon suurempaan hintaan joka ulkoisen kuntonsa puolesta normaalisoittimissa laskisisi sen kitaran arvoa ihan radikaalisti.

Jos sitä rahaa kuitenkin on ja tuollaisen haluaa, niin siitä vaan. Toki tuollaisen relic kitaran hinnalla saattaisi löytyä jo muutamia valmiiksi jostain hihnasta lattialle tippuneita. Ehkä niissä saattaa vielä nuo pleksit ja muut olla liian uudenlaisia...
Ne ei tietysti käy, kun eivät ole tasaisesti kuluneen näköisiä. On vain yksi tai pari jurmua josta saattaa puukin hieman näkyä. Tällainen kitara on kuitenkin lähes originaalikuntoiseen käytettyyn verrattuna huomattavasti edullisempi. Eli tuollaisen saisi ainakin puoleen hintaan, mutta Relic kitaroista ollaan valmiita maksamaan lähes puolet enemmän. Uutena siis.

Mitenköhän näiden relic kitaroiden kunto määritellään sitten joskus käytettynä???
Bluesmies
03.01.2017 15:27:29
mpekkanen: Kyllä, mutta jos 4000 euron kitaraan tulee tuosta käsittelystä lisää hintaa vaikka noin 2000 euroa esimerkiksi, niin kyllä tässä aika arvokkaasta pintakäsittelystä on kysymys. Se kun tehdään jo muutenkin kalliseen soittimeen...
Minusta on vain kummallista kun porukka on mielissään ostamassa soitinta todella paljon suurempaan hintaan joka ulkoisen kuntonsa puolesta normaalisoittimissa laskisisi sen kitaran arvoa ihan radikaalisti.

Tuskinpa kukaan siitä 2000€ maksaisi. Ehkä 200€ lähempänä totuutta.
BugBadWolf
03.01.2017 15:36:37
Bluesmies: Tuskinpa kukaan siitä 2000€ maksaisi. Ehkä 200€ lähempänä totuutta.

Relikkien hintaerot näkee hinnastoista. Pikainen googlettelu antoi aiheen laskeskella keskihinnaksi jotain 500:n ja tonnin välille. Sekin on tietenkin tehdaskohtainen juttu. Vintage-logolla (kitaramerkki siis) koko romun saa puolet halvemmalla kuin pelkkä Fenderin paskonta maksaa.

Noin karkeasti yleistettynä...
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
mpekkanen
03.01.2017 15:43:05 (muokattu 03.01.2017 16:02:02)
Bluesmies: Tuskinpa kukaan siitä 2000€ maksaisi. Ehkä 200€ lähempänä totuutta.

Näitä Fenderinkin malleja on aika reilusti ja jos puhutaan CS kitaroista MB vehkeistä, niin kyllä niissä aika kovia hintoja on. Mikä sen Relic käsittelyn hinta on, voi olla vaikea määritellä kun ihan täysin samanlaista ei aina saa MB kitaroista ilman kyseistä käsittelyä. Ehkä tuo 2000 euroa on hiukan yläkantiin kyllä, mutta Fenderin erilaiset Relic kitara ovat Thomannilla noin reilusta 3000 eurosta jonnekkin 6500 euroon.

Ruokankaan kitaroihin jos tuollaisen käsittelyn haluaa, niin ihme on jos sen parilla satasella saa...

E: Minusta näitä Ruokankaan kitaroita pitäisi ehkä verrata enemmän Fenderin CS MB kitaroihin. Ruokankaalla kun ei kuitenkaan ole sitä porukkaa töissä aivan kauheasti. Sinänsä en ota laatuun kantaa tai siihen mikä kenenkäkin kannattaisi hommata...
erty
03.01.2017 15:49:44
mpekkanen: Kyllä, mutta jos 4000 euron kitaraan tulee tuosta käsittelystä lisää hintaa vaikka noin 2000 euroa esimerkiksi, niin kyllä tässä aika arvokkaasta pintakäsittelystä on kysymys. Se kun tehdään jo muutenkin kalliseen soittimeen...

Nyt oot aivan oikeilla jäljillä! Hyvin tehty relikointi on aikaa vievää ja taitoa vaativaa puuhaa. Kuka vain osaa raaputtaa taltalla lakkapinnan rikki, mutta harvat osaa tehdä uudesta lakkapinnasta vanhan näköisen. Onneksi tossa aiemmin linkatussa Crimson Custom Guitarsin videossa tekijäkin oli todennut, että kyseinen relikointi oli hänen ensimmäinen ja viimeinen. Se kun ei mennyt ihan putkeen.. Tuskin se relikointi ihan kahta tonnia maksaa, mut ei se ilmaista ole.

mpekkanen: Minusta on vain kummallista kun porukka on mielissään ostamassa soitinta todella paljon suurempaan hintaan joka ulkoisen kuntonsa puolesta normaalisoittimissa laskisisi sen kitaran arvoa ihan radikaalisti.

Jos sitä rahaa kuitenkin on ja tuollaisen haluaa, niin siitä vaan. Toki tuollaisen relic kitaran hinnalla saattaisi löytyä jo muutamia valmiiksi jostain hihnasta lattialle tippuneita. Ehkä niissä saattaa vielä nuo pleksit ja muut olla liian uudenlaisia...
Ne ei tietysti käy, kun eivät ole tasaisesti kuluneen näköisiä. On vain yksi tai pari jurmua josta saattaa puukin hieman näkyä. Tällainen kitara on kuitenkin lähes originaalikuntoiseen käytettyyn verrattuna huomattavasti edullisempi. Eli tuollaisen saisi ainakin puoleen hintaan, mutta Relic kitaroista ollaan valmiita maksamaan lähes puolet enemmän. Uutena siis.

Mitenköhän näiden relic kitaroiden kunto määritellään sitten joskus käytettynä???

Hyvin tehty relikointi maksaa, ei pitäis olla uusi juttu. Eikä pitäis olla vaikeeta ymmärtää, että relikoitu kitara usein tuppaa maksamaan enemmän, sillä siinä on yksi aikaa vievä työvaihe lisänä. Ruokankaan tapauksessa tulee myös käyttää normaalista poikkeavaa nitrolakkaa, joka ei varmaankaan ole halvempaa kuin mitä muihin kitaroihin laittavat.

Usein relikoitua kitaraa ostava ymmärtää, että kolhut kuuluvat asiaan eivätkä täten vaikuta jälleenmyyntiarvoon samalla tavalla kuin relikoimattomissa kitaroissa. Soittimen toimintaan vaikuttavat kolhut sitten erikseen.
hollstro
03.01.2017 16:36:08 (muokattu 03.01.2017 16:36:35)

Miksi relikoitu kun tarjolla on oikeasti vanhoja, vintagea? Niitähän ne yrittää olla. saa samalla vielä paremmin soivan kitaran, jonka arvo pysyy tai nousee. Jos ostaa pikkuisen modatun tai refinin niin hintakaan ei enää paljoa eroa Ruokankaasta tai CS MB-tavarasta. Mintit on kalliita, mutta se on eri asia. Kyllähän nekin vanhoilta näyttää kun detaljeja katsoo. Hapettuneet nikkeliosat, lakan halkeilu ja kellastuminen. Noi on sellaisia jota en ole yhdenkään relicin nähnyt uskottavasti kopioivan. Ei mun tartte CS Fenderin lavan taakse katsoa tietääkseni onko aito vai relic.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Rämppy
03.01.2017 16:39:05
Bluesmies: Koska tykkään sen ulkonäöstä. Sen vuoksi.

Tämä! Valmiiksi kulutetun näköiset farkut, rustiikkihuonekalut, valmiiksi ruostutetut rakennusten pinnat, relikkipintaiset kitarat. Joitakin miellyttää hieman rouheampi ulkoasu, joitakin siloinen ja kiiltävä. Ei tällaisesta kannata mitään ongelmaa tehdä tai herätysliikettä perustaa. Monien mielestä joku relic-strato paitsi miellyttää silmää, on myös hyvän tuntuinen kouraan. Jos keppi on muutenkin hyvä, niin mikä sellaisen ostamisessa on niin suurta huijatuksi tulemista että oikein herätä pitäisi? Ei tällaista kitaraharrastusta pelkällä järjellä tehdä. Tylsäähän se olisi.
In Finland we have this thing called "diu diu".
antnis
03.01.2017 16:40:17 (muokattu 03.01.2017 16:40:54)
BugBadWolf: Jos nyt ajatellaan sitä, mistä me kaksi täällä kirjoittelemme, niin kyllähän sinä ajattelet muiden ihmisten asioita enemmän. Aivan liian monen viestisi sisältö kun keskittyy onelineriin jostain toisesta kirjoittajasta. Varsin asiaanhan et sanonut nytkään mitään.

Mutta juu. Joskus yritän miettiä muiden ihmisten asioita. Varsinkin tilanteissa, joissa he itse eivät näytä merkkejä tapahtuneesta ajattelusta. Tällä tavalla - antti hyvä - maailmasta tehdään parempi paikka kaikille.

Harvemmin minä täällä ketään tuomitsen, jos verrataan vaikka sinun ulosantiisi tai kylätohtoriin tai moneen muuhun. (Tietty jos soittaa metallia tai tykkää Dream Theaterista niin saa syyttää itseään...:D) Nomut kuitenkin, "ootte paskoja ja tymiä" ei ole kauhean kehittävää kommunikointia ja siinä sinä kunnostaudut tässä ketjussa.
BugBadWolf
03.01.2017 16:42:08
antnis:...Nomut kuitenkin, "ootte paskoja ja tymiä" ei ole kauhean kehittävää kommunointia ja siinä sinä kunnostaudut tässä ketjussa.

Jos minä osoitan virheen maailmassa ja sinä tunnet itsesi sen jälkeen paskaksi ja tyhmäksi, vika ei ole minussa. Lakkaa tekemästä hölmöyksiä, niin hölmöilyn kritisointi ei aiheuta sinussa pahaa mieltä.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
03.01.2017 16:43:34
hollstro: Miksi relikoitu kun tarjolla on oikeasti vanhoja, vintagea?...

?!?!?

Jumalauta sentään! Olen holstron kanssa samaa mieltä jostakin!!
hollstro
03.01.2017 16:45:11

BugBadWolf: ?!?!?

Äijähali! Noin.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
BugBadWolf
03.01.2017 16:47:25
hollstro: Äijähali! Noin.

Seis!!!

Ei me nyt vielä tämän takia naimisiin mennä ;D
Numb
03.01.2017 16:59:42

BugBadWolf: Jos minä osoitan virheen maailmassa ja sinä tunnet itsesi sen jälkeen paskaksi ja tyhmäksi, vika ei ole minussa. Lakkaa tekemästä hölmöyksiä, niin hölmöilyn kritisointi ei aiheuta sinussa pahaa mieltä.

Kai tämä oli ironiaa? Olihan...?
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
MadMatt
03.01.2017 17:03:35

BugBadWolf: ?!?!?

Mielenkiintoista... Mainitsit hiljattain Tele-ketjussa että osien vaihtaminen ja refin tekee kitarasta arvottoman romun ja yllä on puhe juurikin vastaavasta modatusta ja edullisemmasta vintagesta.

https://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=13011186
Progorava
03.01.2017 17:08:28
Välimallin jätkä, välimallin laulu, välimallin naamataulu.
Joees
03.01.2017 17:09:37
Numb: Kai tämä oli ironiaa? Olihan...?

Surullista kyllä, ei. Mut riittävän monta kertaa kun sama henkilö vastaavanlaisen viestin muusinettiin kirjoittaa niin kai siihen vähintäänkin itse kirjoittaja rupeaa jossain vaiheessa uskomaan.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Kefiiri
03.01.2017 17:58:18
BugBadWolf: Jos minä osoitan virheen maailmassa ja sinä tunnet itsesi sen jälkeen paskaksi ja tyhmäksi, vika ei ole minussa. Lakkaa tekemästä hölmöyksiä, niin hölmöilyn kritisointi ei aiheuta sinussa pahaa mieltä.

Minua tämä kyllä nauratti :D
Vetoan BBW:n allekirjoitukseen.
En ole musiikin asiantuntija.
antnis
03.01.2017 18:26:00

Juu mutkun sun tarttis varmaan osoittaa semmoinen virhe ekana
BugBadWolf
03.01.2017 18:27:46
MadMatt: Mielenkiintoista... Mainitsit hiljattain Tele-ketjussa ett..

Aivan. Mielestäni virhe on kuitenkin siinä, kuinka vintagen hinnoittelu käytännössä toimii. Jos korjaat vintage-kitaran uudenveroiseksi, sen hinta laskee. Kyse ei siis ole siitä että esittäisin mielipiteen laitteen toiminnasta tai paremmuudesta soittimena.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)