Aihe: Oman CS kitaran tilauksesssa huomioon otettavat asiat.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
BugBadWolf
02.01.2017 16:56:48
tumppusormi:...Ja tässä tyttö soittaa siten että kyynärpäällä on tuki,...

Kuulehaa sie. Tässä ei ole nyt kyse mistään teknisestä ratkaisusta. Kitara on vain tytölle niin iso, että asento on pakosta tuollainen.

Olet saanut jo koko joukon hyviä neuvoja. Nyt sinun pitää vain uskoa niihin. Internet - ja erityisesti mnet - on toki ikävä paikka, mutta välillä sieltä löytyy ihan asiaakin.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
tumppusormi
02.01.2017 17:13:42
hallu:
Kritiikki on hyvä asia, mutta pitää muistaa että kritiikin pitää lähteä aina itsestä. Tahtoo sanoa ettäomat toiveet ja ajatukset ja ideat ovat ne, joita pitää kritisoida ihan ensimmäisenä ja vasta sitten muuta maailmaa. Minusta teet aivan oikein ja rohkeasti altistamalla oman ideasi foorumin kritisoitavaksi. Juuri niin me kaikki ihmiset opimme. Se, että muut löytävät ideastasi ongelmia, ei ole huono asia, vaan auttaa sinua kehittämään ideaasi eteenpäin.

Nyt itselle jäi kyllä mielikuva, että ideaa ei ymmärretty. Sen sijaan soittotekniikan ongelma, mutta ei ole nyt vielä tullut vastaan videota, jossa twang tyyliä vedellään klassisella asennolla (itsellänikään ei asento ole vielä sellainen). Mpekkanen sentään ihan vakavissaan peräti ajatteli ideaa.

Se, että muutamat heittää aika roisia läppää...

Läps läps, ja satunnaista joukkoherjausta. Osittain varmaa johtuu siitäkin että simaa on vielä verenkierrossa. Mutta tiedostin vaaran jo ennen kirjoitustani tähän aiheeseen.

Mutta tämän kertainen ideasi ei edelleenkään ole mielestäni hyvä :-D.
Oletko kokeillut tuota kappaletta tallan läheltä soittaen ja kaula pystyssä? Vasta sitten voi arvioida tuota ideaakin. Tottakai se on vähän veren kaivamista nenästään (kuten tänne kirjoittelukin silloin tällöin), ja monet eivät edes yritä, jolloin sitä ideaakaan ei ymmärretä.
En allekirjoita mitään
tumppusormi
02.01.2017 17:26:07
BugBadWolf:
Olet saanut jo koko joukon hyviä neuvoja.

Siellä on yksi neuvo että liike ranteesta, ei kyynärpäästä. Se on tiedossa ja uskottu. Sitä en usko että vakka se ranteen heilutus olisi täydellistä, niin se ei tuossa soittoasennossa helpota yhtään plektran pitämistä samalla etäisyydellä tallasta, kun siirrytään kieleltä toiselle.

Okei..toinen neuvo oli tuo plektran asennon muuttaminen. Jos saisi jotain konkreettista esimerkkiä videon muodossa, niin sit on hyvä.

...Mutta tulee videoita tai ei, niin taidan tsekata tän aiheen vasta huomenna. Kuitenkin kokeilkaa ensin ennen kuin kiinnitätte kommenteissa niin paljon huomiota siihen ranteen heilumiseen tai soittotekniikkaan.

Huomiseen...

Tohtorille...Malmsteen sen akkarin kyllä pulttas lattiaan kiinni, mutta se ei liikkunut ylös alas.
En allekirjoita mitään
hallu
02.01.2017 18:00:16
tumppusormi: ................

Oletko kokeillut tuota kappaletta tallan läheltä soittaen ja kaula pystyssä? Vasta sitten voi arvioida tuota ideaakin. Tottakai se on vähän veren kaivamista nenästään (kuten tänne kirjoittelukin silloin tällöin), ja monet eivät edes yritä, jolloin sitä ideaakaan ei ymmärretä.

No kokeilin sitä nyt. Minulla on yksi iso kitara joka tulee syliinivähän tuohon kuvailemaasi tapaan kainaloon eli kyynärpääni osu ja ja ottaa vähän tukeakin kitaran tyviosan yläkaarelta (se on se osa joka on menossa vähän kainaloonsoittoasennosta riippuen. alempana pidettynä kyynärpää ei siihen osuisi. Mutta minulle kitara korkealla on ihan hyvä soittoasento. Pidin kitaraa niin että lapa on jokseenkin vasemman (siis otelautakäden) puoleisen hartian korkeudella jolloin kaula nousee varmaan jossakin 45 asteen kulmassa. Eiollut mitään ongelmaa soittaa tuota biisiä ja lisäksi kokeilin paria skaalaa joissa soitetaan kaikkia kieliä ja ei pulmaa. Pystyin soittamaan haluamastani kohtaa mikrofonien välistä sekä aivan tallanvierestä niin, että kävin kaikki kieletä läpi samasta kohdasta (noin suurinpiiretein). Tarkastelin soittoani, niin huomasin että en juurikaan liikuta kyynärpäätäni vaan ranne teki kaiken työn. Ja tietenkin ranteen täytyykin liikkua jotta tuolla tavalla voi soittaa. Kyynärpäätäkin voi liikuttaa jos haluaa, mutta en nyt kokeillut sellaista. Minulla on myös pienempiä kitaroita joilla voin kokeilla tuota illemmalla. Voin myös istuen tietokoneeni ääressä koneen kameralla kuvata videon, niin näet miten soitan, mutta pitää vain keksiä mihin videon voi ladata katsottavaksi. Teen sen illemmalla, koska nyt on lähdettävä treeneihin.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
02.01.2017 18:36:35 (muokattu 02.01.2017 18:37:54)
Katsoin nuo videot ja olen entistä enemmän pihalla. Tuohan oli ihan normiasento. Harvoin kai se kitara nyt vaakasuorassa on? Vai? Ei kai se mitään vaikuta, onko kitara vaakassa vai vinossa?

Ja nyt mä ymmärrän vielä vähemmän, mitä järkeä tallan muutoksessa olisi. Eihän se liike kyynärpäästä lähde missään tapauksessa? Vai pitäisikö sen lähteä? Paha sanoa, kun olen itseoppinut, niin tekniikkani saattaa olla aivan päin helvettiä. :D Ei uskalla alkaa muita neuvomaan...

No, mä olen jo tyhmyyteni näyttänyt, niin voin kysellä julkisesti ne kysymykset, joita muut miettii hiljaa mielessään. :) Tai sitten mä olen vaan ainut, joka nyt ei vaan tajua.

Ps. Mitäs se Malmsteen on touhunnut? Kuulostaa mielenkiintoiselta...

Pps. Ainakin meikäläisen vitsi oli ihan vitsi vain, ei ollut tarkoitus vittuilla kenellekään..
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Laulava Kylätohtori
02.01.2017 19:14:44
Eiku juu, testasin ja luulen ymmärtäväni pointtisi. Mutta tiiä sitten? Tuntuu ehkä vähän turhalta ongelmalta, mutta ole sinä se, joka mullistaa kitarateollisuuden ja pistä custom tilaukseen. :)

Kyllähän siinä täytyy kättä vähän sivusuunnassa liikuttaa, jos kitara on pystyssä, mutta liekö tuo nyt mikään ongelma olla?
BugBadWolf
02.01.2017 20:27:31
tumppusormi:... kokeilkaa ensin ennen kuin kiinnitätte kommenteissa niin paljon huomiota siihen ranteen heilumiseen tai soittotekniikkaan...

Kokeiltu on. Siitä kirjoittaminen meni sitten vähemmän totikseksi.

https://www.youtube.com/watch?v=ctx86V-GI8A

Siinä sinulle twangia kaukana tallasta (videon alussa vähän telensoittoa). Usko nyt vaan, että kyse ei ole etäisyydestä tallaan, vaan plektratekniikasta.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
02.01.2017 20:31:30
Laulava Kylätohtori:...Ps. Mitäs se Malmsteen on touhunnut? Kuulostaa mielenkiintoiselta...

En tiiä. Sen tiedän että joskus ajat sitten näin Santanan televisiossa, kun olin taapertamassa sen ohi. Taapersi tiehensä ja akkari jäi paikalleen ilmaan. Piti oikein tosissaan pysähtyä ja vilkaista ennenkuin hoksasin sen keikkuvan aina telineessä. ;D
Laulava Kylätohtori
02.01.2017 21:31:09
BugBadWolf: Kokeiltu on. Siitä kirjoittaminen meni sitten vähemmän totikseksi.

https://www.youtube.com/watch?v=ctx86V-GI8A

Siinä sinulle twangia kaukana tallasta (videon alussa vähän telensoittoa). Usko nyt vaan, että kyse ei ole etäisyydestä tallaan, vaan plektratekniikasta.

Tuo vaikuttaakin hauskalta hepulta toi Bona. Joko sopivasti miedoissa aineissa tai muuten vaan pikkusen sekaisin. :)

Katsoin pikaisesti muutaman pienen pätkän, mm. Mary Kay Straton ostosta: I know it's fifty eight. iIf you blaa blaa, don't buy it... :D Mutta täytyykin katsoa kokonaan ajan kanssa. Kiitti linkistä...
tumppusormi
03.01.2017 10:13:31
Laulava Kylätohtori: Katsoin nuo videot ja olen entistä enemmän pihalla. Tuohan oli ihan normiasento. Harvoin kai se kitara nyt vaakasuorassa on? Vai? Ei kai se mitään vaikuta, onko kitara vaakassa vai vinossa?

Ja nyt mä ymmärrän vielä vähemmän, mitä järkeä tallan muutoksessa olisi. Eihän se liike kyynärpäästä lähde missään tapauksessa? Vai pitäisikö sen lähteä? Paha sanoa, kun olen itseoppinut, niin tekniikkani saattaa olla aivan päin helvettiä. :D Ei uskalla alkaa muita neuvomaan...

No, mä olen jo tyhmyyteni näyttänyt, niin voin kysellä julkisesti ne kysymykset, joita muut miettii hiljaa mielessään. :) Tai sitten mä olen vaan ainut, joka nyt ei vaan tajua.

Ps. Mitäs se Malmsteen on touhunnut? Kuulostaa mielenkiintoiselta...

Pps. Ainakin meikäläisen vitsi oli ihan vitsi vain, ei ollut tarkoitus vittuilla kenellekään..

Antakaa tulla vaan vitsit ja veetuilut, kuhan jotenkin osoittaa että olisi ymmärtänyt kommentin mihin vastailee...ja se johtikin sitten siihen että olisin voinut esittää ideani paremmin.

Vastailen kaikki vastaukseni nyt tähän...siis muillekin, ei vain tohtorille.

Idean esittäminen vähän yksinkertaisemmassa muodossa, ja voidaan unohtaa twangit ja toiset voivat ottaa kyynärpään pois suusta...

Eli tossa bonamassa selittää vähän 8 minuutin jälkeen https://youtu.be/QlYu7nIA6Hw?t=486
Videossa kaula on sivulle. Nyt jos se kääntäisi tuon kaulan keulimisasentoon, niin mun miälest toi plekun paikka on hankalampi pitää samalla etäisyydellä tallasta kun siirrytään kieleltä toiselle.

Tolla vinolla tallalla homma ois taas yhtä helppoa/hankalaa kuin jos soittaisi kaula sivulle asennossa. Joko nyt aukeis?

Mutta määkin vain ideoin ja en osaa soittaa, niin kokeneemmat voi sitten tietää olisiko ideasta mihinkään.
En allekirjoita mitään
Laulava Kylätohtori
03.01.2017 10:26:33
tumppusormi: Antakaa tulla vaan vitsit ja veetuilut, kuhan jotenkin osoittaa että olisi ymmärtänyt kommentin mihin vastailee...ja se johtikin sitten siihen että olisin voinut esittää ideani paremmin.

Idean esittäminen vähän yksinkertaisemmassa muodossa, ja voidaan unohtaa twangit ja toiset voivat ottaa kyynärpään pois suusta...

Eli tossa bonamassa selittää vähän 8 minuutin jälkeen https://youtu.be/QlYu7nIA6Hw?t=486
Videossa kaula on sivulle. Nyt jos se kääntäisi tuon kaulan keulimisasentoon, niin mun miälest toi plekun paikka on hankalampi pitää samalla etäisyydellä tallasta kun siirrytään kieleltä toiselle.

Tolla vinolla tallalla homma ois taas yhtä helppoa/hankalaa kuin jos soittaisi kaula sivulle asennossa. Joko nyt aukeis?

Mutta määkin vain ideoin ja en osaa soittaa, niin kokeneemmat voi sitten tietää olisiko ideasta mihinkään.

Joo, eli ideana on, että kyynärpää pysyy paikallaan ja kun se liikkuu kuin "kellon viisari" niin tallan pitäisi olla tangentti kyynärpään ja käden aiheuttaman kuvitteellisen ympyrän suhteen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tangentti_(geometria)

Nyt talla ei ole tangentti, vaan vinossa, jolloin ympyrän kehän matka tallan bassopuolelle on pidempi kuin treblepuolelle. Eli tallaa pitäisi kääntää tangentiksi, jolloin etäisyydet ovat yhtä pitkät ja käsi voi pyöriä kyynärpään varassa kyynärpään pysyessä paikallaan.

Mutta se suurin kysymys on, että miksi ihmeessä sen kyynärpään pitää olla paikallaan?
tumppusormi
03.01.2017 10:30:21
Laulava Kylätohtori:

Mutta se suurin kysymys on, että miksi ihmeessä sen kyynärpään pitää olla paikallaan?

Enks mä kommentoinut just unohtamaan tuon kyynärpään? Käsi liikkuisi samoin jos kaula osoittaisi sivulle. Liikkuu siinä kyynärpää tai ei.
En allekirjoita mitään
Laulava Kylätohtori
03.01.2017 10:32:14
tumppusormi: Enks mä kommentoinut just unohtamaan tuon kyynärpään? Käsi liikkuisi samoin jos kaula osoittaisi sivulle. Liikkuu siinä kyynärpää tai ei.

Joo, mutta koko tämä ongelma ratkeaisi sillä, että liikuttaa kyynärpäätä pari senttiä siinä rämpytyksen ohessa. Miksei asiaa voi kompensoida kyynärpään liikkeellä?
Genitalripper
03.01.2017 10:42:16
tumppusormi: Antakaa tulla vaan vitsit ja veetuilut, kuhan jotenkin osoittaa että olisi ymmärtänyt kommentin mihin vastailee...ja se johtikin sitten siihen että olisin voinut esittää ideani paremmin.

En nyt ole kaikkeen aineistoon kovin hyvin tutustunut, mutta mä tykkään kanssa pitää kitaraa istuessa kaula kulmassa yläviistoon, niin ehkä ymmärrän mitä tarkoitat, en tosin mene tosin vannomaan, mutta kokeillaan. Mulla hyvä asento löytyy kun heittää kitaran tuosta videostakin poiketen oikealta reideltä vasemmalle, ja antaa kitaran levätä tuossa munien edessä. Tuossa saa hyvin aseteltua kitaran pystympään asentoon, ja kun oikea käsi siirtyy kitaran mukana, on se edelleen samassa kulmassa tallan kanssa, milloin tuo etäisyys kielen suhteen pysyy samana kuin vaakatasossa soitettaessa. Menikö sinnepäinkään?
tumppusormi
03.01.2017 10:45:57
Laulava Kylätohtori: Joo, mutta koko tämä ongelma ratkeaisi sillä, että liikuttaa kyynärpäätä pari senttiä siinä rämpytyksen ohessa. Miksei asiaa voi kompensoida kyynärpään liikkeellä?

Tottakai voi. Mutta eikö se samalla ole kuitenkin hankalampaa verrattuna siihen, kun kaula osoittaa sivulle? Mutta kaipa tästä joko maestro näyttää mulle esittelyvideon.
En allekirjoita mitään
Laulava Kylätohtori
03.01.2017 11:04:43
tumppusormi: Tottakai voi. Mutta eikö se samalla ole kuitenkin hankalampaa verrattuna siihen, kun kaula osoittaa sivulle? Mutta kaipa tästä joko maestro näyttää mulle esittelyvideon.

Ei kai siinä mitään esittelyvideoita tarvita. Mutta kai se vähän hankalamapaa on. Onko sillä sitten merkitystä? Jos on, niin oletko yrittänyt customoida asentoa sellaiseksi, että käden saa parempaan asentoon.

Jos se ei onnistu, niin juuri tällaiset tilanteita varten custom kitarat ovat. Eli jos kaupasta ei löydy mieleistä, niin sitten sellainen teetetään. Mielestäni tässä ollaan nyt koko customkitara-ajattelun ytimessä. Mikä voisi olla parempi syy tilata itselle räätälöity custom peli...
Numb
03.01.2017 11:06:46

tumppusormi: Tolla vinolla tallalla homma ois taas yhtä helppoa/hankalaa kuin jos soittaisi kaula sivulle asennossa. Joko nyt aukeis?

Minulle ainakin tämä on auennut niin, että hakusessa on ratkaisu, jolla plektra pysyisi vakioetäisyydellä tallasta soittotekniikkaa muuttamatta (en nyt ota mitään kantaa tähän peruslähtökohtaan).

Ratkaisu olisi tiltata talla toisin päin kuin se tapaa olla. Mikä taas taitaisi edellyttää multiskaalasoitinta, jossa paksut kielet olisivat lyhyemmällä ja ohuet pidemmällä skaalalla.

Rakenteellinen ongelma tässä tulee siinä, että paksut kielet soivat paremmin pidempinä, koska värähtelytaajuus on matala, ja päinvastoin ohuilla kielillä. Kuvatunlainen multiskaala olisi siis jossain määrin kitaran fysikaalisten toimintaperiaatteiden vastainen.

Ei ole moisella tavalla rakennettua instrumenttia koskaan tullut vastaan, joten eipä ole mitään käsitystä siitä, että miten hyvin sellainen toimisi. Vaikka ehkäpä se, että ei ole tullut vastaan, kertoo toimivuudesta. :)

Vaan koska ei tuollaista tai kokemuksia sellaisesta koskaan tullut vastaan, on se vallan kiinnostava. Customin teettäminen on kalliin sortin kokeilu, mutta jos tekee itse...

Sitten on toki Synthaxe: https://i.ytimg.com/vi/JqdVQ9VdoAg/hqdefault.jpg :)
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Gary the pine
03.01.2017 11:07:47
Tohon kyynärpään ja plektran väliin mahtuu vielä jonkin verran kaikenlaista, kuten esimerkiksi ranne, anyone? Rannekulmahan elää kokoajan soittaessa ja on mukana vaikuttamassa siihen että se pleku on siellä missä pitääkin.

Tietty jos on sattunut syntymään ilman rannetta niin onhan se hankalaa, myönnetään.
Tulin, näin, paskoin housuun.
Laulava Kylätohtori
03.01.2017 11:13:08
Numb: Rakenteellinen ongelma tässä tulee siinä, että paksut kielet soivat paremmin pidempinä, koska värähtelytaajuus on matala, ja päinvastoin ohuilla kielillä. Kuvatunlainen multiskaala olisi siis jossain määrin kitaran fysikaalisten toimintaperiaatteiden vastainen.

Toisaalta, onhan niitä toimivia baritoni ym. pitkäskaalaisia soittimia, joissa on pidemmät ohuet kielet. Eli luulisi, ettei siinä mielessä pitäisi tulla ongelmia. Ja toisaalta lyhyt skaalaisia kitaroita, joissa bassopuolen kielet toimivat ongelmitta, joten mistään mitään ymmärtämättä voisi kuvitella, että tuollainen onnistuu, vaikkei ideaali rakenne olekaan...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)