Aihe: Seymour Duncan
1 2 3 4 58 9 10 11 12
antikristus
25.11.2016 13:30:15

TTV: Mulla on nyt seiskassa Nazgul tallassa ja vertailuun on tulossa Black Winter ja Pegasus. Saas nähä mikä jää käyttöön ja mitkä päätyy torille...

Ois kiva koittaa kyl joskus seiska Black Winterii. Kutos malli on ainakii mun mielest SD:n paras mikki.
Jackson-mies
TTV
01.01.2017 11:58:52
TTV: Just vaihdoin tähän seiskaan Nazqulin paikalle ton Black Winterin. BW on erotteleva ja samalla räkäinen räyhähenki, luonnollisemman ja agressiivisemman kuuloinen kuin Nazqul. Omaan korvaani todella toimiva ratkaisu :-)

Olipas hotti toi Black Winter, huh huh. Vaihdoin tilalle Pegasuksen ja se toimii itelle paremmin. Kerran kokeiltu Black Winter seiskan tallaan nyt torilla pilkkahintaan.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
mopar
03.01.2017 10:16:25

Onko joku testaillu samassa kitarassa täyskokoisen JB: n ja JB juniorin eroa? Mulla on yhdessä stratossa juniori tallapaikassa ja olen pitänyt sitä ihan ok mikkinä, mut nyt tuli laitettua toiseen stratoon täyskokoinen ja tämä kyllä räjäytti pankin. Mielestäni todella paljon parempi. Onko tämä ero nyt kitaroista johtuvaa, vai onko mikit oikeesti näin erilaiset?
kojones
03.01.2017 10:18:18
mopar: Onko tämä ero nyt kitaroista johtuvaa, vai onko mikit oikeesti näin erilaiset?

Pakkohan niiden on olla jo mikin erilaisesta rakenteesta johtuen. Molempiin voi saada identtiset määrät identtistä käämilankaa ja laittaa vielä ihan samanlaiset magneetitkin, mutta kelojen muoto on erilainen, jolloin soundi on erilainen.
mopar
03.01.2017 10:21:15 (muokattu 03.01.2017 10:23:50)

kojones: Pakkohan niiden on olla jo mikin erilaisesta rakenteesta johtuen. Molempiin voi saada identtiset määrät identtistä käämilankaa ja laittaa vielä ihan samanlaiset magneetitkin, mutta kelojen muoto on erilainen, jolloin soundi on erilainen.

Ymmärrän kyllä tämän, mut en ymmärrä sitä että miks mikkejä myydään tavallaan samalla nimellä jos ero on oikeesti näin suuri....

Täytyyköhän routtauttaa toisenkin straton tallapaikkaan täyshumpparille tilaa...
Metalkallo
05.01.2017 14:50:03 (muokattu 05.01.2017 14:51:00)
mopar: Ymmärrän kyllä tämän, mut en ymmärrä sitä että miks mikkejä myydään tavallaan samalla nimellä jos ero on oikeesti näin suuri....

Straton JB mikissä eli JB juniorissa on keraaminen magneetti sisällä sekä myös selvästi duncanin sivujen mukaan basso, keskialue ja kirkkaus eroaa kaksikelaisesta isoveljestä hiukan joten onhan tuo junior suht eri mikki juu. Tehoakin on hiukan vähemmän juniorissa kuin kaksikelaisessa JB:ssä.

Junior http://www.seymourduncan.com/pickup/jb-jr-strat-bridge

JB http://www.seymourduncan.com/pickup/jb
Vähemmän on nykyään enemmän
Laulava Kylätohtori
05.01.2017 15:32:39
mopar: Onko joku testaillu samassa kitarassa täyskokoisen JB: n ja JB juniorin eroa? Mulla on yhdessä stratossa juniori tallapaikassa ja olen pitänyt sitä ihan ok mikkinä, mut nyt tuli laitettua toiseen stratoon täyskokoinen ja tämä kyllä räjäytti pankin. Mielestäni todella paljon parempi. Onko tämä ero nyt kitaroista johtuvaa, vai onko mikit oikeesti näin erilaiset?

Mielenkiintoista, koska itsellä on tuo JB Jr ja olen vakavissani miettinyt, jos routtaisi stratoon tilaa normi JB:lle.....
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
iec
05.01.2017 15:48:29

Laulava Kylätohtori: Mielenkiintoista, koska itsellä on tuo JB Jr ja olen vakavissani miettinyt, jos routtaisi stratoon tilaa normi JB:lle.....

Sellainen muistikuva löytyy, että kun kahdessa eri kitarassa (PRS SE eg ja Ibanez Roadstar II) oli toisessa JB jr ja toisessa JB, ei se ero ollut ainakaan kotisoitossa aivan dramaattisen suuri. Mutta jos niistä pitäisi valita vain toinen, niin se olisi kuitenkin täysikokoinen JB. Tämä on vain hatara muistikuva... Se taisi olla aavistuksen mehevämpi tai ruudikkaampi tai jotain.

Voi olla että sopivalla vahvarilla ja pedaaleilla ero on isompi kuin meikäläisen laitteistolla ja toisille pienetkin vivahde-erot ovat merkittävämpiä kuin toisille.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
TTV
05.01.2017 17:47:15
Saundiin vaikuttaa paljon se, että JBjr on yleensä strato/tele tyyppisen kitaran tallapositiossa, joka on vinossa alkuperäisen singlecoil mikin takia. Kielet värähtelee bassopuolella erilailla mikin napoihin nähden, kuin normi-JB:ssä humbucker asennettuna. Ite tykkään molempien saundista, vaikkei ne samalta kuulostakaan.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
73nd3r
05.01.2017 18:39:38
Laulava Kylätohtori: olen vakavissani miettinyt, jos routtaisi stratoon tilaa normi JB:lle.....
Se routtaus sitten muuttaa kitaran soundia. Avoimempi, laajempi jne.
;)
BugBadWolf
05.01.2017 19:16:49 (muokattu 05.01.2017 19:17:49)
73nd3r: Se routtaus sitten muuttaa kitaran soundia. Avoimempi, laajempi jne.
;)

Varsinkin routtauksen kulmien pyöristyksen radius on tärkeää. Ääniaalto on kaari itsekin ja ja pyöristyksen täytyy olla aaltoon sellaisessa suhteessa, että ko suhdetta laskiessa jakolasku päättyy tasalukuun. Jakojäännöksistä tulee niitä säröääniä, joita tietämättömät luulevat virheiksi omassa soitossaan.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
B-tone-flat
05.01.2017 19:40:32
BugBadWolf: Jakojäännöksistä tulee niitä säröääniä, joita tietämättömät luulevat virheiksi omassa soitossaan.

Tietämättömät tuottavat soraääniä jotka särähtävät soittajan korvaan.
Marshall Amps have a thundering sound of a good ol' Alabama Train.
BugBadWolf
05.01.2017 19:50:45
B-tone-flat: Tietämättömät tuottavat soraääniä jotka särähtävät soittajan korvaan.

Toden totta.

Tokihan tiesit, että aikanaan lähes kaikki tiesivät että koneet eivät lennä ja sen sellaisia asioita. Tätä ajatellessa huomaamme helposti, että tietämättömät harvemmin tietävät olevansa tietämättömiä. Pitää olla varovainen lausuessaan tietämättömistä. Aina ei voi olla ihan varma siitä, kuka se tietämätön lopulta on.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
mopar
06.01.2017 10:14:24

iec: Sellainen muistikuva löytyy, että kun kahdessa eri kitarassa (PRS SE eg ja Ibanez Roadstar II) oli toisessa JB jr ja toisessa JB, ei se ero ollut ainakaan kotisoitossa aivan dramaattisen suuri. Mutta jos niistä pitäisi valita vain toinen, niin se olisi kuitenkin täysikokoinen JB. Tämä on vain hatara muistikuva... Se taisi olla aavistuksen mehevämpi tai ruudikkaampi tai jotain.

Voi olla että sopivalla vahvarilla ja pedaaleilla ero on isompi kuin meikäläisen laitteistolla ja toisille pienetkin vivahde-erot ovat merkittävämpiä kuin toisille.

Minustakin se täyskokoinen on tosiaan mehevämpi ja ruudikkaampi ja jotenki iskevämpi, selkeämpi. Siinä juniorissa mielestäni nasaalimpi saundi ja lisäksi menee tukkoon helpommin. Nämä kokemukset siis säröosastolla. Kliinit tulee soiteltua kaulamikillä.
kojones
06.01.2017 15:26:06
Metalkallo: Tehoakin on hiukan vähemmän juniorissa kuin kaksikelaisessa JB:ssä.

Mistäs noiden teholukemat löytyi? Resistanssi ei kerro outputista juurikaan.
Metalkallo
07.01.2017 10:34:57 (muokattu 07.01.2017 10:36:18)
kojones: Mistäs noiden teholukemat löytyi? Resistanssi ei kerro outputista juurikaan.

Eikös tuo DCR merkkaa tehoa kun on vielä OUTPUT osiossa duncanin sivulla? JB JR:ssä lukee et 15.2 ja normi humbucker versiossa 16.6, muusta en tiedä.
fox
07.01.2017 13:57:06

Metalkallo: Eikös tuo DCR merkkaa tehoa kun on vielä OUTPUT osiossa duncanin sivulla? JB JR:ssä lukee et 15.2 ja normi humbucker versiossa 16.6, muusta en tiedä.

Ei, kun se on juurikin se DC Resistance. Output poweria ei kaikki valmistajat julkista. se ilmoitetaan sitte millivolteissa se.
Dc-vastus voi olla hyvinkin suuri ja silti ei mikistä lähde sitä "tehoa", mutta kyllä noin yleensä tuota voi pitää jossain määrin suuntaa antavana. Mikeissä on monta seikkaa jotka vaikuttaa, eiks me asiasta noitten magneettienkin yhteydessä olla pohdiskeltu? ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laulava Kylätohtori
07.01.2017 17:06:18
fox: Ei, kun se on juurikin se DC Resistance. Output poweria ei kaikki valmistajat julkista. se ilmoitetaan sitte millivolteissa se.
Dc-vastus voi olla hyvinkin suuri ja silti ei mikistä lähde sitä "tehoa", mutta kyllä noin yleensä tuota voi pitää jossain määrin suuntaa antavana. Mikeissä on monta seikkaa jotka vaikuttaa, eiks me asiasta noitten magneettienkin yhteydessä olla pohdiskeltu? ;)

Esim. BKPn Abraxas tallamikki oli aika "vintage" henkinen verrattuna dc resistanssiin.
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Metalkallo
23.02.2017 15:36:08 (muokattu 23.02.2017 15:56:53)
Vihdoinkin nuo Duncanin Jimi Hendrix strato mikit arvioitiin/testattiin muidenkin toimesta kuin vain Duncanin firman itsensä: https://www.youtube.com/watch?v=frSQYzkc5_E

Soundi testi alkaa kohdasta 16:57
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)