Aihe: vintage-kamat
1 2 3 4 518 19 20 21 2228 29 30 31 32
mpekkanen
30.12.2016 10:57:27
Jukka Häikiö: Sen verran tohon tonewoodiin, että en kyllä ymmärtänyt sitä paloa, mikä joillain oli kiistää asia, vaan eipä siinä mitään, ne on niitä "keskusteluita", joita on ihan turha jatkaa. Yleensä ottaen, jos jollain on laittaa omakohtainen kokemus pöytään, olen ihan korvana, mut jos se perustuu johonkin muuhun, ei paljon painoarvoa löydy, em. tapauksessa ois kiinnostanut tietää, montako keppiä tietäjillä on ollut ja minkälaisia/miten pitkältä ajalta. Ei enempää tonewoodista, mulla ainakaan.

Niin, en tiedä kannattaako tätä jatkaa ja miten se liittyy tähän vintageen.
En ota nyt kantaa soundiin tai muuhunkaan sellaiseen. Olen jo kantani, niin useasti noista puista kertonut.
Surullista tässä puukeskustelussa oli se, että jos otetaan esimerkiksi vaikka leppä. Niin todella monen mielestä kaikki leppä käy soitinrakennukseen ihan yhtä hyvin. Siis kaikenlainen leppärisukko ja muukin leppäpuu.
Jos osa on tällaista mieltä, niin miten sieltä voisi löytyä sitten niistä lankuista jotenkin parempia tai huonompia soitinrakennukseen sopivia. Kun ne siis joidenkin mielestä käy kaikki soundillisesti sähköitaraan ihan samallalailla...
Samoin osan mielestä ei ole mitään ominaissoundia joillain puulla, vaan se kaikki soundi tulee mikistä, tallasta, satulasta ja ehkä nauhoista(?).

Eikä ne omakohtaiset kokemukset juurikaan vaikuttaneet, vaikka niitä laittoi esimerkiksi enemmän kuin tarpeeksi. Aina siihen joku löyti jonkun "tutkimuksen", joka todisti ettei se omakohtainen kokemuskaan ollut oikea. Eihän tuolla niin väliä, kun itse tietää miten asiat oikeasti ovat. Ihmetyttää kyllä miten joku jaksaa nähdä vaivaa ja tehdä netin täyteen sellaista huttua/tutkimusta, ettei sillä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Laulava Kylätohtori
30.12.2016 11:02:10
Kefiiri: No määritteles nyt vielä että mikä on hyvä.

No tietenkin se, mist mää tykkään. ;)
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
stratomaster
30.12.2016 11:14:57

J.Hollström: Jos on niin uuno että pitää vintagena kaikkea vanhaa niin omapahan on häppee.

Niin, oliko täällä jollakin jotain jota uskaltaa vintageksi mainostaa? Anyone? Tekstiä tulee niin helvetisti ja asiantuntijaa tuntuu riittävän, mut onko niitä kellään?

Miten toi sun omissa kuvissa oleva strato? Pistin siitä sulle kommentinkin.

Itselläni on -73 SG Custom (Voi olla vuoden pari uudempikin, tuon ajan Gibsonien tarkka valmistusvuosi on yllättävän hankala selvitettävä. Olen kysellyt asiaa niiltä, jotka tietää). Tuo kai juuri ja juuri mahtuu vintage-määritelmän alle. Omalla tavallaan makee peli mutta ei suinkaan paras kitara mitä omistan. Nuo ei liene myöskään erityisen himoittuja.

Minulle tuon arvoa lisää kuitenkin se, että olen sen ensimmäinen omistaja. Tuon kanssa on siis kuljettu melko pitkä taival. Löytyy omista kuvista.
J.Hollström
30.12.2016 11:23:21
stratomaster: Miten toi sun omissa kuvissa oleva strato? Pistin siitä sulle kommentinkin.

Ei ole vintaakia. Custom shopin pilaama peli.
stratomaster
30.12.2016 11:26:08 (muokattu 30.12.2016 11:39:25)

J.Hollström: Ei ole vintaakia. Custom shopin pilaama peli.

Oho, luulin ettet pidä relikeistä!
fox
30.12.2016 11:39:22 (muokattu 30.12.2016 12:00:34)

J.Hollström: Jos on niin uuno että pitää vintagena kaikkea vanhaa niin omapahan on häppee.

Vielä suuremmalla syyllä, kun melkein ketjun alusta asti on rautalangasta väännetty, että kaikki vanha soittokama ei oo automaattisesti tuota "vintagea", onhan vaan vanhaa soittokamaa. Ei haluttua, ei merkittävää markkina-arvoa omaavaa. ;)

Niin, oliko täällä jollakin jotain jota uskaltaa vintageksi mainostaa? Anyone? Tekstiä tulee niin helvetisti ja asiantuntijaa tuntuu riittävän, mut onko niitä kellään?

Kyllähän niitä näkyy olevan. Jopa tuota täällä monesti ja eri henkilöiden toimesta dumattua "japsivintagea" varmasti löytyy.
Enkä tässä todellakaan tarkoita noita aikakautensa "harleybentoneita" vaikka niilläkin aikoinaan oli paikkansa, halvalla tehtyjä "aloittelijamalleja" jotka sitten 70-luvun alkupuolella olivat joitain tunnettuja ja suosittuja kitara- ja bassomalleja etäisesti muistuttavia..

Enkä tosiaan tarkoita tällasta..
https://muusikoiden.net/dyn/users/150331.jpg
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Tympee Huttunen
30.12.2016 11:40:07 (muokattu 30.12.2016 11:40:37)
Itse uskalsin juuri ja juuri käyttää tässä obscure-pedaalissa vintage-termiä.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1216530

Vintage tai ei, tuo voi olla jollekin juuri se oikea juttu ja useimmille ei, mutta jos tuon haluaa - se on pakko saada.

Eilen myin yhden 1976-pedaalin, se oli vintagea mutta en sillä termillä myynyt, koska se oli muutenkin klassikon maineessa.

En tiedä meneekö kullinmittailuksi, mutta äkkiseltään omaa vintagelistausta, olen enemmän vintage-elektronikkan perään mitä soittimien:

Laney Supergroup 60W 60/70-luku
Laney Klipp 60W 70-luku
2x Laney Klipp 4x12"
Fender Blackface Bassman 1967

Lawsuit-Ibanezia '73 yms on kulkenut käsien läpi, mutta äkkiseltään soittimen osalta ei olla 70-luvun alle menty, eikä tällä hetkellä taida yhtään 70-lukulaistakaan löytyä - lukuunottamatta vuoden 1973 Ovationia, mutta onko se vintagea?

Vintagen alle voinee silti laittaa vaikka Ibanez Artistin 80-luvun alusta, ehkä myös Aria Pro2 PE1000 joka taisi olla 70-luvun loppua tai kasarialkua. Makuasioitahan nuo, mutta ymmärrän hyvin kaipuun vanhojen vehkeiden pariin. Jos ne on jo kestäneet sen 40-50 vuotta, kestää ne jatkossakin.

Kalliitahan noi vintagepedaalit ja soittimet EI ole, kun suhteuttaa ostohetkeen ja inflaatioon. Nykyään vain on kaikki niin halpaa. Telkutkin maksoi joskus parin kuukauden palkan jne.
fox
30.12.2016 11:47:24

Tympee Huttunen: 70-lukulaistakaan löytyä - lukuunottamatta vuoden 1973 Ovationia, mutta onko se vintagea?

Eihän siinä todellakaan oo mitään "kiveen hakattua" päivämäärää määritelty, kun se "vintage" terminä meinaa "vuosikertakamaa". Ei oo mitään 15.4.1971 -päiväystä, oon kai muutaman kerran tuon julkituonut kun joillakin on ehdottoman tarkkaa, että "pitäis olla" joku tarkka takaraja..

Vintagen alle voinee silti laittaa vaikka Ibanez Artistin 80-luvun alusta, ehkä myös Aria Pro2 PE1000 joka taisi olla 70-luvun loppua tai kasarialkua. Makuasioitahan nuo, mutta ymmärrän hyvin kaipuun vanhojen vehkeiden pariin. Jos ne on jo kestäneet sen 40-50 vuotta, kestää ne jatkossakin.

Siinähän sitä oli, sitä japsi-vintagea. ;)

Kalliitahan noi vintagepedaalit ja soittimet EI ole, kun suhteuttaa ostohetkeen ja inflaatioon. Nykyään vain on kaikki niin halpaa. Telkutkin maksoi joskus parin kuukauden palkan jne.

Ostohetken hinnoista kun puhutaan, esimerkiks juurikin tuollanen Ibanez 2622 Artist oli aikanaan pikkusen kalliimpi ostaa kuin Gibsonin LP Deluxe. Vähän tuostakin syystä noita ei Levytukku kovin monia Suomeen tuonut, kuka nyt maksais jostain Ibanezista enemmän kuin Gibsonista.. ;)
Tympee Huttunen
30.12.2016 12:05:26
fox: Eihän siinä todellakaan oo mitään "kiveen hakattua" päivämäärää määritelty, kun se "vintage" terminä meinaa "vuosikertakamaa". Ei oo mitään 15.4.1971 -päiväystä, oon kai muutaman kerran tuon julkituonut kun joillakin on ehdottoman tarkkaa, että "pitäis olla" joku tarkka takaraja..

Joo, siis tarkoitin, että onko Ovation sinällään kitara, jota pidetään siinä asemassa, että se on vintage.

Siinähän sitä oli, sitä japsi-vintagea. ;)

Joo, noita kyllä arvostan laadun yms. puolesta.

Ostohetken hinnoista kun puhutaan, esimerkiks juurikin tuollanen Ibanez 2622 Artist oli aikanaan pikkusen kalliimpi ostaa kuin Gibsonin LP Deluxe. Vähän tuostakin syystä noita ei Levytukku kovin monia Suomeen tuonut, kuka nyt maksais jostain Ibanezista enemmän kuin Gibsonista.. ;)

Muistelen samaa jonkun kuvalinkkisi kautta tms. inflaatiolaskurit on muutenkin hauskoja. Jos joku on vaikka maksanut 300 dollaria vuonna 1973, on pelkkä inflaatiokorjattu hinta 1600 dollaria.
Osteri
30.12.2016 12:19:13
Laulava Kylätohtori: Vintagen määritelmään kuuluu, että se on hyvä.
Kefiiri: No määritteles nyt vielä, että mikä on hyvä.

Kundit on ihan ytimessä.
Toki vintage-kama on hyvää, koska se on niin yleisesti käytännössä koettu ja sen perusteella yleisesti hyväksytty ajatus. Mutta se, että vintage-kama olisi parempaa kuin joku muu kama ei taasen tunnu olevan niin laajasti hyväksytty väittämä. Paremmuus-asiassa alkaakin sitten jo vaikuttamaan "ne mun omat kamat".
Luulen, että musa-asiassa subjektiivisuudellakin on vielä sijaa, vaikka paljon törmää ylivertaisen tuomiovallan käyttöön.

Mut hei, tämä aihe koskee vintage-kamoja joten pysytään siinä aloittajan haluamall tavalla.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
mpekkanen
30.12.2016 12:19:13
erty: Ihan turhaan laitat sanoja muiden suuhun, ei noita Mayoja yms. ole tässä ylistetty kenenkään toimesta. Esimerkkinä ollut 150€ Maya on kitarana niin halpa ettei siltä hintansa puolesta voikaan olettaa juuri mitään. Kannattaa myös ite miettiä mitä kirjottaa marttyyrimaisesti totuuksina. Saattaa olla että se kesähessu hämääntyy enemmän sun teksteistä, kuin muista.

Omia kokemuksia olen kertonut. Myöskin kertonut noista torilla myydyista soittimista. Jos tämä minun kirjoittama tieto on jotenkin väärää, niin kirjoita sitten itse omakohtaisia kokemuksia noista merkeistä ja soittimista, jos sellaisia sattuu olemaan. Minun kirjoituksiahan täällä muutamat tuntuvat ymmärtävän ihan ajan kuluksi väärin.

Japanissa on tehty kyllä hyviäkin soittimia. Nuo vanhemmat paremmat aasian soittimet vaan maksavat käytettynä enemmän kuin monesti amerikan Fenderit ja Gibsonit. Kannatttaako sellaisien soittimien ostaminen, niin se on jokaisen omakohtainen asia. Näin se on toki muidenkin soittimien kohdalla.
Myös tässä toin senkin asian selville, että noita halvempia "japanin hyviä vintage" soittimia myydään kalliimmalla kuin edullisemmat uudemmat Gibson kitarat. Nyt sitten oli kyse juurikin näistä 150 euron Maya tyylisistä soittimista. Noita samanlaisia on näkynyt vielä paljon kalliimmallakin...Sellaisilla hinnoilla, että sen halvimman Gibsoninkin saisi sillä.
Jos ei tosiaan parempia soittimia löydä uutena, siis 150 euroa, niin luulisi ainakin käytettynä löytyvän. Tuolla rahalla ei varmaan vielä Gibsonia osteta, mutta kyllä silläkin jo ihan soitettavan kitaran saa. Jopa sellaisen jossa voi tallankin edes jotenkin säätää...
Tästäkin voisin ITSE laittaa useita esimerkkejä, kitaroista jotka ei ole maksanut minulle 150 euroa, mutta ovat taatusti tuota kyseistä soitinta parempia. Toki vain minun muita "hämäävä" mielipide.
En kuitenkaan listaa tähän sellaista tavaraa, joka ei tähän VINTAGE aiheeseen ketjuun kuulu.
MadMatt
30.12.2016 12:23:21

J.Hollström:

Gibson ES-175 D 1966 ja kuten tuolla toisella palstalla mainitsin niin virittimet ja plekusuoja on vaihdettu. Käytön jälkiäkin löytyy joten ei mikään keräilykappale vaan enemmän soittajan kitara. Nuo ns. puutteet näkyivät toki hinnassa. Kitara oli uusia sataseiskafemmoja halvempi ja näin ollen mielestäni erittäin hyvä hankinta. Olin pidemmän aikaa halunnut Gibsonin jazz-kitaraa ja kun sellaiseksi löytyi vielä ehta 1960-lukulainen niin en voi olla muuta kun tyytyväinen.

Pari vanhempaa Fenkun vahvaria löytyy myös, Deluxe Reverb 1969-70 ja Vibrolux Reverb 1976. Ainakin Fenderin laadukkaissa putkivahvistimissa ulottaisin vintagen määrittelyn hieman nuorempiinkin, ehkäpä vuosiin 1979-80 asti.
fox
30.12.2016 12:47:27

Tympee Huttunen: Joo, siis tarkoitin, että onko Ovation sinällään kitara, jota pidetään siinä asemassa, että se on vintage.

Ei vallan hirveästi liiku noita vanhempia Ovationeja, vaan kyllähän ne tuohon kategoriaan sopii, "helikopteritehtaan" (Kaman Industries) panostuksena soitinteknologian saralla. Vaikka en juurikaan noita akustisia ole ropannu, joku hiilikuitukantinen Lyrachord bowlilla oleva Ovation Adamas jääny mieleen. Mutta kovin harvassa tosiaan omakohtaiset kokemukset Ovationeista on, Tampereella oli yhellä tyypillä Ovationin sähkis, se kummallisen muotoinen. Oliko Breadwinner vissiin. Mikkiswitchin vaihdoin siihen..

Joo, noita kyllä arvostan laadun yms. puolesta.

Tarkoitusta varten tehtyjä.. Piti näyttää jenkeille että "kyllä se mukspam meiltäkin sujuu!" ;)

Muistelen samaa jonkun kuvalinkkisi kautta tms. inflaatiolaskurit on muutenkin hauskoja. Jos joku on vaikka maksanut 300 dollaria vuonna 1973, on pelkkä inflaatiokorjattu hinta 1600 dollaria.

Jos vaikka joitain Giban vanhoja hinnastoja käsittelee, niin aika lailla samoissa on menty sanotaan vaikka noitten Stankkujen hinnan osalta, onhan siellä kyl vaihtelua, mutta "maailma ja kustannukset" on tietenkin muuttuneet. Ja vähittäishinnoista puhutaan, tehdashinnoista ei tietenkään oo oikein tietoa.
BigPapa
30.12.2016 13:05:13 (muokattu 30.12.2016 13:33:36)

Ehkä toi Gibson SG Special -68 on sinnepäin ja vähän vivahdetta tuossa 70-luvun Gibson ES355 TDSV:ssa. Kalamazoosta kumpainenkin. Ja ehkä jotain petaaleita yms.
Electro-Harmonix LPB-1 70-luvun alusta, MXR Dynacomp scripti logolla 70-luvulta, Jen Dynamic Sustainer 70-luvun alkupuolelta, Colorsound Overdriver wide box 70 -luvulta, Sola Sound Tone-Bender Fuzz 70-luvulta, Maxon Distortion Booster 70-luvulta. Echolette B30 vahvistin ja kaappi 1965.
BugBadWolf
30.12.2016 13:27:32
erty: Tossa myynti-ilmotuksessahan kerrotaan tasan millanen kitara... Jonkun jalanosan kautta oppii kuulemma parhaiten?

Juu. Lukutaitoiselle olisi lisäksi selvinnyt, että tuollaisia kitaroita on myyty/yritetty myydä vintagena isommalla rahalla ja kyseinen soitin on otettu esimerkiksi nimenomaan siitä, millainen laite on. Samaiselle lukutaitoiselle olisi selvinnyt myös se, miksi nimi Hondo otettiin käyttöön taannoin.

Nämä paskan myymiset vintagena ovat tuttuja vuosikymmenten ajalta. Jos tämänkin foorumin toria on seuraillut edes puolta vuotta, ei ole voinut välttyä näkemästä juurikin kuvaamani kaltaista toimintaa. Kun alkaa kiistämään ilmiön olemassaoloa, on aika mahdotonta olla tietämättä puhuvansa asioita jotka eivät ole totta.

Huijausten olemassaolon kiistäminen tässä yhteydessä ei taida palvella kenenkään asiaa pitkässä juoksussa. Jos minä menisin lausumaan että pitää antaa tietämättömien oppia kantapään kautta, ei tarvitsisi katsella peiliin kauaakaan kun jo ymmärtäisin olevani moraalisesti kaltevalla pohjalla. Kun vintageharrastajaksi ilmoittautuva puolustelee tällaista toimintaa, mielestäni se kyllä tarjoaa hyvinkin houkuttelevan tilaisuuden todeta että ei taida olla vintagemiehillä puhtaat jauhot pussissa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
deltablues
30.12.2016 13:28:03

Ite tykkään mielikuvasta jossa "kitaralla on kilsoja takana ja tarina kerrottavana".

Tää on varmaan ennenkin linkattu:

https://www.youtube.com/watch?v=fYS-NJZYVGs

Tosta uunoilusta oon samoilla linjoilla.
National Resonator kicks ass!
BugBadWolf
30.12.2016 13:35:20
erty: Ihan turhaan laitat sanoja muiden suuhun....

Saman voisi sanoa sinulle. Se, että sieppaa jonkun lauseen irti asiayhteydestään, keksii sille uuden merkityksen ja väittää sitten itse keksimiään loruja vastaan ei toki ole uusia asia internetissä. Mutta senkään ei pitäisi olla uutta, että ko menetelmää käyttävät eivät kulje tosissaanotettavien kirjailijoiden sarjassa.

Vintagehommien ympärillä on ollut mätää jo vuosikymmenien ajan. Asiahan on hiukan laajempi kuin tämä ketju. SenKIN tietävät kaikki, jotka mistään mitään tietävät.

Ja 150 euroa 15:n euron kitarasta on ihan yhtä suurta paskaa kuin 15000 1500:n kitarasta. Vai haluatko kenties tässäkin yhteydessä sanoa, että tuolla tavalla tuotteensa hinnoittelevat myyjät ovat asiallisia kavereita ja on ostajan ongelma, jos maksaa?
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Tympee Huttunen
30.12.2016 13:36:04 (muokattu 30.12.2016 13:37:56)
deltablues: Ite tykkään mielikuvasta jossa "kitaralla on kilsoja takana ja tarina kerrottavana".

Tää on varmaan ennenkin linkattu:

https://www.youtube.com/watch?v=fYS-NJZYVGs

Tosta uunoilusta oon samoilla linjoilla.

Isossakin maailmassa tyypit vuokraa soittimia levyilleen. Muistaakseni Ghostin haastattelussa tyypit sanoi vuokranneensa kaikki soittimet levylleen. Levy äänitettiin juuri jollain megahinnan LP:lla jne.

Megadeth vuokrasi Bonhamin rummut levylleen - taisivat kyllä trigata :D

Moni kamarunkkari (itseni mukaanlukien) voisi hyvin tehdä pientä tiliä laitevuokrilla. Ulkkisbändit voi tulla maahan jopa ilman soittimia, eikä varsinkaan nuppeja kannata kärrätä. Jos ylimääräisenä on backline ja muutama laatusoitin, voisi hyvin yritysmuodossa vuokrata soittimia ja vahvareita yksittäisille keikoille jne.
erty
30.12.2016 14:12:01
BugBadWolf: Juu. Lukutaitoiselle olisi lisäksi selvinnyt, että tuollaisia kitaroita on myyty/yritetty myydä vintagena isommalla rahalla ja kyseinen soitin on otettu esimerkiksi nimenomaan siitä, millainen laite on. Samaiselle lukutaitoiselle olisi selvinnyt myös se, miksi nimi Hondo otettiin käyttöön taannoin.

Jälleen kerran, vastuu on täysin ostajalla luki ilmoituksessa mitä tahansa. Jos käsittää sanan "vintage" aina parhainta laatua takaavaksi, kannattaa ehkä perehtyä asiaan syvemmin. Hondoon puutuin siksi, koska yleistit esimerkkisi koskemaan kaikkia Hondoja.

BugBadWolf: Nämä paskan myymiset vintagena ovat tuttuja vuosikymmenten ajalta. Jos tämänkin foorumin toria on seuraillut edes puolta vuotta, ei ole voinut välttyä näkemästä juurikin kuvaamani kaltaista toimintaa. Kun alkaa kiistämään ilmiön olemassaoloa, on aika mahdotonta olla tietämättä puhuvansa asioita jotka eivät ole totta.

Huijausten olemassaolon kiistäminen tässä yhteydessä ei taida palvella kenenkään asiaa pitkässä juoksussa. Jos minä menisin lausumaan että pitää antaa tietämättömien oppia kantapään kautta, ei tarvitsisi katsella peiliin kauaakaan kun jo ymmärtäisin olevani moraalisesti kaltevalla pohjalla. Kun vintageharrastajaksi ilmoittautuva puolustelee tällaista toimintaa, mielestäni se kyllä tarjoaa hyvinkin houkuttelevan tilaisuuden todeta että ei taida olla vintagemiehillä puhtaat jauhot pussissa.

Vintage-termi merkitsee eri asioita eri ihmisille. Jos käsittää sen vintagen siten, että sen on pakko olla hyvää ellei parhainta laatua niin siinä tapauksessa todennäköisesti tulee pettymään. Mut kiitos tästä mustamaalauksesta!

BugBadWolf: Saman voisi sanoa sinulle. Se, että sieppaa jonkun lauseen irti asiayhteydestään, keksii sille uuden merkityksen ja väittää sitten itse keksimiään loruja vastaan ei toki ole uusia asia internetissä. Mutta senkään ei pitäisi olla uutta, että ko menetelmää käyttävät eivät kulje tosissaanotettavien kirjailijoiden sarjassa.

Kovat on syytökset, joita en tosin itse allekirjoita. Paitsi siinä tapauksessa jos off topicien siivoaminen lainauksista lasketaan tähän.

BugBadWolf: Vintagehommien ympärillä on ollut mätää jo vuosikymmenien ajan. Asiahan on hiukan laajempi kuin tämä ketju. SenKIN tietävät kaikki, jotka mistään mitään tietävät.

Kerro ihmeessä lisää, kaikki eivät välttämättä tiedä!

BugBadWolf: Ja 150 euroa 15:n euron kitarasta on ihan yhtä suurta paskaa kuin 15000 1500:n kitarasta. Vai haluatko kenties tässäkin yhteydessä sanoa, että tuolla tavalla tuotteensa hinnoittelevat myyjät ovat asiallisia kavereita ja on ostajan ongelma, jos maksaa?

Kuka on määritellyt tuon kitaran 15€ arvoiseksi? Paljonkohan se on ees uutena maksanut? Myyjä saa hinnoitella tuotteensa ihan kuten parhaaksi näkee. Jos kaikki speksit on ilmoitettu rehellisesti niin ei siinä ole mitään mätää, hyvänä esimerkkinä se 150€ Mayan ilmoitus. Jos itse et yhdy hintapyyntöön niin tee tarjous tai jätä ostamatta. Korkea hintapyyntö ei ole huijausta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)