![]() 24.12.2016 01:08:53 | |
---|---|
Jucciz: Toki. Tosin, jos soitannolliset ja äänenvärilliset ilmaisuvoimat ovat sillä tasolla, tuskin tämmöinen kaveri tyytyykään yhteen kompromissikoneeseen, vaan lavalla on rekka-autollinen klassikoita ja toinen mokoma moderneja klassikoita. ;) Eikös vitosmarrki ole moderni klassikko? tai nelosmarkki? (semmoinenkin minulle kelpaisi) . Mä periaatteessa uskon olevani vahvistinkaluston kanssa aika lähellä totuutta. Tää mun juttu lähti siitä, että Session tarjosi todella käyttökelpoista säröosastoa tarpeisiini siis sitä tiukkuutta jota tämän hetken bändiprojekti vaati. Himassa taas Koch tarjosi maukkaita pehmeitä reunarosoja ja tuuheita kermaisia leadrosoja, jotka ei istahtaneet tuohon bändisoittoon koska se tuuhea kermainen särö myös menee helposti puuroisen kuuloiseksi toisen kitaristin kanssa yhteissoitossa. Session kaikessa hyvyydessään on vähä yksioikeinen kampe ja aloin etsiä sopivaa varakonetta (tai miten vaan) sille, jossa olisi tiukka säröosasto, mutta se olisi vähän moni-ilmeisempi. Tässä etsinnässä kiinnostuin Mesaboogiesta, koska keväällä kun olin ostamassa Kochia mulla oli vaihtoehtona Mesa Express, joka jäi ostamatta (olen sittemmin miettinyt, että olisiko kuitenkin pitänyt ottaa se) ja minulle suositeltiin useammallakin suulla Mesan mk3 joita ei vaan sattunut sopivalla hinnalla kohdalle. Yksi kiinnostava Mesan etunen pyöri torilla ja kun sitten kypsyin, että voisin sen ostaa, niin se olikin mennyt :-( se oli semmoinen Coitus Interuptus, että oli ihan pakko löytää toinen reikä jonne rahansa työntää :-). Löysin tuon TA15 nupin ja siitä sitten tuli ensikosketukseni Mesamaailmaan ja siihen nopeaan atakkiin (tai Mesanaamassa soundiksi tuota jotkut tuntuvat kutsuvan). Tämä on ollut mielenkiintoinen tuttavuus ja tykkäsin kovasti TA15 vahvarista, mutta kun tuli tilaisuus pikkuiden saada tyyppejä vitosmarkista, niin tajusin, että se on vielä enemmän sitä. Siksi siitä siis olen nyt intoillut. Minulla ei ole mitään tarkoin punnittua soundikonventiota mielessä jota tavoittelisin, vaan olen vasta aloittanut oman tutkimusmatkani säröjen kiehtovaan maailmaan, ja tuumasin Mesan olevan hyvä surffilauta sille matkalle. Täytyy myös huomata, että olen kiinnostunut säröpedaaleista ja minulla on kaksi sellaistakin ja olen kokeillut vielä paria muuta. Oikeastaan tuo pedaali-innostus on vähän sattumaa, kun mulla on ollut pidempään käytössä Kochin pedaltone, jota olen käyttänyt paljon standalone, mutta myös yhdessä vahvistimen kanssa (useammankin vahvistimen) ja nyt käsiini sattui tulemaan EHX EnglishMuff joka on osoittautumassa kiinnostavaksi kamppeeksi. Mutta siis satuin kuulemaan/lukemaan/ vai oliskohan se ollut joku Araluoman backstagevideo, niistä gain stageista eli signaalitiellä on useita asemia joissa gainia nostetaan vähitellen ja keksin kokeilla tuota EnglishMuffia yhdessä vahvistimen särökanavan kanssa ja tuntui että ihan uusi säröjen maailma aukesi. Aloin miettiä sitten, että on oikeastaan aika paljon sellaisia pedaaleja joilla voi sitä gainia nostaa. Itse aikaisemmin kokeilin kompressoripedaalilla ajaa BluesDeVillen etuastetta ruttuun ja sepä olikin kiinnostava koe. Olen myös kuullut, että jotkut ovat käyttäneet kaikulaitetta overdriverinä siis H&K Replexillä ajaneet liian lujaa vahvistimen inputtiin. No nämä kaikki jutut on mulle vasta aukeamassa ja huomaan ajatelleeni aikaisemmin liian suoraviivaisesti niistä. Ajattelin että MKV on paitsi hyvä surffilauta ja monipuolinen työkalu tutkia säröjen anatomiaa, niin myös monipuolinen alusta ulkopuolisille pedaaleille. Joo se on ihan liian kallis minulle, mutta jos säästän ja onnistun myymään jotakin pois, niin voisin sellaisen joskus elämässäni saada. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 24.12.2016 01:32:54 | |
hallu:..Ajattelin että MKV on paitsi hyvä surffilauta ja monipuolinen työkalu tutkia säröjen anatomiaa, niin myös monipuolinen alusta ulkopuolisille pedaaleille. Joo se on ihan liian kallis minulle, mutta jos säästän ja onnistun myymään jotakin pois, niin voisin sellaisen joskus elämässäni saada. No se Vee taas :D Se on myös loistava mahdollisuus oivaltaa, miten erilaiset yhden soundin ihmeet on toteutettu muutenkin kuin säröistä. Vahvistimen soundihan on oikeastaan yhdistelmä erilaisia asioita. Säröytymistapa on yksi niistä. Kuinka paljon, missä kohdassa ketjua ja mille taajuudelle se osuu. V:ssä sitä säätövaraa ja kytkentätapoja löytyy siihen malliin, että tuollaisiakin asioita voi oikeasti tutkiskella. Lisäksi sen eq:n kanssa seikkailemalla löytää monenkin klassikkovahvistimen perussoundin idean. Kokoelma erilaisia elektroniikan komponentteja kun on periaatteessa sama asia kuin eq. Ko komponenttien latominen kiinteäksi eri tavoin on se, joka erottaa vahvistimet toisistaan. Pedaalialustana se ei välttämättä olekaan mikään aarre. Ainakaan säröttimien alustana. Toki sama pätee kaikkiin etusessa säröytyviin laitteisiin enemmän tai vähemmän. Sisääntulevan signaalin vahvuudesta pitää huolehtia todella tarkasti, tai V pistää ranttaliksi. Tietynlaisilla säröillä/purkin asetuksilla V ei todellakaan tiukkene tubescreamerilla tms, vaan yliohjaa itsensä puuroksi. Sen sijaan mainitsemasi gainin kasvattaminen useammassa vaiheessa on toimiva tapa. Looppi on hyvä mutta (vahvistintyypinkin takia) sieppaa kehnolaatuisen pedaalin/virtalähteen kohinat hanakasti. Ja etupäästäkin voi syöttää kaikenlaista. Esim vaakuissa on eloa ihan toisella tavalla V:n kanssa. Härveli toimii myös multimuljuttimien kanssa (4-kaapeliviritys käytössä sen maalaispoikien koplan kamakasassa) ja syö kyllä kaikki erityyppiset pedaalit varsin mukavasti. Raha... Prioriteetit. Mitä haluat ja kuinka paljon? Kyllä V sinun tavoitettavissasi on, jos minäkin voin sellaisia ostella. Mutta eihän ne perkeleet toki ilmaisia ole. Jostain tuollainen raha on aina pois. Käytetyn V:n lähtöhinta taitaa olla parin tonnin kieppeillä, vähän aina tarjonnastakin riippuen. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 24.12.2016 11:20:26 (muokattu 24.12.2016 11:20:47) | |
BugBadWolf: Kekkuliheikin rakennelma on kyllä myös ihan pätevä vaihtoehto. Tosin päätteessä tuskin löytyy sellaista master-ratkaisua, joka V:ssä on. Käyttöliittymä (näin nörttiä minäkin nykyisin puhun) toki poikkeaa perinteisestä, mutta liekö sillä paskankaan väliä. Jokainen uusi peli kannattaa aina opetella alusta, ihan niinkuin ei olisi koskaan aikaisemmin vastaavaa konetta eds nähnyt. Onkos sen triaxisin kanssa sama riesa verkkovirrasta, kuin muutamien muiden vanhempien räkkivermeiden? Eli se tahtoo 220V tai kuolema tulee? Tarvii muuntajan. Ja paatteella ei ole masteria. Tukka lahtee makuuhuoneessa. Siksi torpedo. Mutta on komeet soundit ja rajattomat mahdollisuudet. Mark 5:25 oli mutta pidan silti enemman Triaxisita. Joissain moodeissa (punaisissa) on liikaa gainia ja tulee japanilainen surinatappayssaro. Mutta ei ole Mesan voittanutta. :) En allekirjoita. | |
![]() 24.12.2016 11:23:39 | |
BugBadWolf: Pedaalialustana se ei välttämättä olekaan mikään aarre. Ainakaan säröttimien alustana. Toki sama pätee kaikkiin etusessa säröytyviin laitteisiin enemmän tai vähemmän. Sisääntulevan signaalin vahvuudesta pitää huolehtia todella tarkasti, tai V pistää ranttaliksi. Tietynlaisilla säröillä/purkin asetuksilla V ei todellakaan tiukkene tubescreamerilla tms, vaan yliohjaa itsensä puuroksi. Sen sijaan mainitsemasi gainin kasvattaminen useammassa vaiheessa on toimiva tapa. +1 tahan. Sitapaitsi tube screamerien tunkeminen Mark5 eteen on pyhainhavaistys. En allekirjoita. | |
![]() 24.12.2016 14:21:25 | |
kekkuliheikki: +1 tahan. Sitapaitsi tube screamerien tunkeminen Mark5 eteen on pyhainhavaistys. Juu. ei sen kanssa ihan ensimmäiseksi särövariaatiot lopu. Mutta kyllähän se mahdollisuuksien määrä houkuttelee kokeilemaan kaikenlaista. Veen pahimpia riesoja on nimenomaan se, että varsinainen soitto tahtoo jäädä kaikenmaailman soundillisten eläinkokeiden jalkoihin. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 24.12.2016 15:06:45 | |
kekkuliheikki: Sitapaitsi tube screamerien tunkeminen Mark5 eteen on pyhainhavaistys. No en itse olisi ehkä noin jyrkkä, mutta onhan se nyt ainakin ihan turhaa touhua. Edellisvuosina tullut hankittua Tubescreamer sekä muita boostereita ja säristimiä. Ne ovat nykyään kaapissa käyttämättöminä. Paitsi fuzz, jota "tarvitsen" varmaan kerran vuodessa. | |
![]() 28.12.2016 23:22:46 | |
Nyt on akuutti gas. Laskeskelen mahtuisko opiskelijabudjettiin Kemper 3 vuoden osarilla... Sanokaa nyt joku että se laite vanhentuu alta kolmen vuoden. Päähän kohdistuva isku on opintojen äiti. | |
![]() 28.12.2016 23:33:42 | |
Attew: Nyt on akuutti gas. Laskeskelen mahtuisko opiskelijabudjettiin Kemper 3 vuoden osarilla... Sanokaa nyt joku että se laite vanhentuu alta kolmen vuoden. Kemper on pelkkä ylihintainen tietokone. Se on kolmen vuoden päästä pelkkä arvoton romukasa, kun sinä makselet vielä viimeisiä osarieriä. Älä osta. Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. | |
![]() 28.12.2016 23:58:27 (muokattu 28.12.2016 23:58:52) | |
Attew: Nyt on akuutti gas. Laskeskelen mahtuisko opiskelijabudjettiin Kemper 3 vuoden osarilla... Sanokaa nyt joku että se laite vanhentuu alta kolmen vuoden. Älä osta....reilulla tonnilla alkaa saada torilta toimivaa Mesaa putkilla, ja sillä lähtee. Vielä kolmenkin vuoden päästä. Kemper on itellä ainoa mallintava/profiloiva jota EN ole testannu, ja AXE FX-II:n jälkeen ei ole ollut kovin kova kuume edes kokeilla. Noi on niin nähty. Jos lähden mallintavan linjalle niin sitten meen softapuolelle kokonaan. Dual Rectostain en luovu ikunain. -So many assholes, so few bullets- | |
![]() 29.12.2016 00:01:37 | |
Attew: Nyt on akuutti gas. Laskeskelen mahtuisko opiskelijabudjettiin Kemper 3 vuoden osarilla... Sanokaa nyt joku että se laite vanhentuu alta kolmen vuoden. Osta mitä ostat, kunhan ostat semmoisen, johon sulla on rahat kasassa. Mää en lähtis osarilla ostamaan muuta kuin taloa. Pistä massia jemmaan ja lähdet sit kaupoille kun johonkin on oikeasti varaa. Paljon turvallisempi reitti. | |
![]() 29.12.2016 00:08:39 | |
Attew: Nyt on akuutti gas. Laskeskelen mahtuisko opiskelijabudjettiin Kemper 3 vuoden osarilla... Sanokaa nyt joku että se laite vanhentuu alta kolmen vuoden. Jos sulla on ok läppäri ja ulkoinen äänikortti, niin ostat satasella S-Gear softan. Toimii myös ilman DAW -ohjelmistoa. Viisi vahvistimallinnosta, tilaefektit ja viritin sekä kaappi- ja mikitysmallinnoksia. "Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours." | |
![]() 29.12.2016 08:45:37 (muokattu 29.12.2016 08:51:40) | |
Suosittelen opiskelijana tuota Raskasmielisen vinkkiä. Minulla oli Kemper ja koska soittelin sillä vaan kotona ja AB testeissä totesin BIAS desktopin olevan riittävän lähellä, niin Kemper meni myyntiin. Tuo S-Gear vaikuttaa vielä laadukkaammalta kuin BIAS. Kemper on kätevä jos sitä pitää roudata ympäriinsä. Kokeilin treenikämpällä oikealla kaapilla ja oli ihan OK, mutta Mesa ja Bluetone vei sitä "6-0" soittotuntumassa ja mojossa. :) Kemper on minusta hyvä kotiäänittäjän työkalu, mutta noilla S-Geareilla ja Biaksilla pääsee niin lähelle samaa tasoa, että en maksaisi enää Kemperin hintaa - ainakaan minun käyttööni, joka oli siis lähinnä kotisoittelua, treeniä ja jotain äänittelyä. Tässä muutama hyvä video missä voit sokkotestata AB tyyliin: BIAS vs. OIkea https://www.youtube.com/watch?v=lrlupjcA8Sw Kemper vs. Oikea https://www.youtube.com/watch?v=EatKvAqn8EA | |
![]() 29.12.2016 09:30:49 | |
steelduck: Kemper on minusta hyvä kotiäänittäjän työkalu, mutta noilla S-Geareilla ja Biaksilla pääsee niin lähelle samaa tasoa, että en maksaisi enää Kemperin hintaa - ainakaan minun käyttööni, joka oli siis lähinnä kotisoittelua, treeniä ja jotain äänittelyä. Munsta Pod Hd vehkeissäkin on parempi soittotuntuma kuin Biasissa... se juuri mitä noista vertailuvideoista ei saa selville muuten kuin itse testaamalla. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 29.12.2016 10:58:30 (muokattu 29.12.2016 11:04:25) | |
Mulla siis on putkivehkeet treeniksellä ja siellä ne pysyy. Kotona soittelen tällä hetkellä Eleven Rackilla joka on ihan ok, mutta äänittämiseen ei saundi enää riitä. Edit: Eli siis kyse ei ole digitaali vs analoogi -taistosta, vaan pitäisi saada yksinkertaisesti parempaa digitaalia. Päähän kohdistuva isku on opintojen äiti. | |
![]() 29.12.2016 11:09:29 | |
Attew: Mulla siis on putkivehkeet treeniksellä ja siellä ne pysyy. Kotona soittelen tällä hetkellä Eleven Rackilla joka on ihan ok, mutta äänittämiseen ei saundi enää riitä. Miten olisi tuollainen plugari kuin TSE X50? Tuo koko versio maksaa vähän päälle 80 euroa. Löytyy Engl E530 etuastemallinnusta, ja Peavey 5150:aa sekä kaiken näköistä säätöä. Käyttöliittymä on myös erittäin miellyttävä käyttää. Ainakin metallin soittamiseen erittäin hyvä, siihen päälle kun ostaa vielä omat kaappi-impulssit. Vaikka softan mukana tulevissa ei ole myöskään mitään moittimista, niin niistäkin saa ruuvailtua ihan siedettävät soundit. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 29.12.2016 11:24:56 | |
Kovasti jonkinlainen stratocaster tuhisuttelisi nykyisen floikkarauskun tilalle. "50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin." | |
![]() 29.12.2016 11:25:32 | |
ÄrGee: Miten olisi tuollainen plugari kuin TSE X50? Tuo koko versio maksaa vähän päälle 80 euroa. Löytyy Engl E530 etuastemallinnusta, ja Peavey 5150:aa sekä kaiken näköistä säätöä. Käyttöliittymä on myös erittäin miellyttävä käyttää. Ainakin metallin soittamiseen erittäin hyvä, siihen päälle kun ostaa vielä omat kaappi-impulssit. Vaikka softan mukana tulevissa ei ole myöskään mitään moittimista, niin niistäkin saa ruuvailtua ihan siedettävät soundit. Pitääpä kai testailla. Eleven Rack kuitenkin tuottaa erinomaiset marsu ja vox mallinnokset, hi-gain on se alue jossa jäädään tarpeista. Päähän kohdistuva isku on opintojen äiti. | |
![]() 29.12.2016 11:37:18 (muokattu 29.12.2016 11:38:10) | |
Kovasti kehuvat TSE X50 sitä uudempaa versiota. Itsellä oli joskus se vanhempi mutta en tiedä johtuiko se 5150-hengestä vai mistä mutta ei istunu omaan korvaan ollenkaan. Voin suositella Ignite Ampsin emissarya, TS999 ja MikkoL:n väsäämiä Mesa-IR:iä. Noilla oon vedelly nyt vuoden verran on erittäin hyvä hinta/laatusuhde, etenki ku on ilmasia hoho! "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." | |
![]() 29.12.2016 16:42:53 | |
En noita maksullisia jaksanut testailla mutta Ignite Amps Emissary vakuuttaa kyllä vahvasti! Ei ole nyt sähkökitaraa tässä niin kokeilin vaan vanhojen demojen DI-raidoille mutta kylläpä nyt on hyvä plugarisaundi! Laitoin ketjuun siis TSE 808 tubescreamerin, Emissaryn ja Torpedo Wall of Soundin. Jos tällä pystyy soittamaan järkevällä latenssilla niin ongelma ainakin toistaiseksi selätetty! Kuten aiemmin mainitsin, niin ongelma oli nimenomaan hi-gain mättösäröt, koska Eleven Rackista en mieleisiä saanut. Siinähän ei ole mitään 5150 tms. mallinnusta, Bogner taitaa olla lähimpänä, mutta en ole silläkään maaliin päässyt. Kiitokset suosittelijalle! Kemper kaasut saa nyt jäädä taas myöhemmälle ajankohdalle! Päähän kohdistuva isku on opintojen äiti. | |
![]() 29.12.2016 16:46:01 | |
Olethan kokeillut 11R erillisen kaappimallinnuksen kanssa? Ei mulla ainakaan siten ollut mitään vaikeutta saada uskottavaa Rectosoundia ulos ko. värkistä. Ne laitteen omat kaappimallinnokset ovat todella huonoja. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)