Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 5313 314 315 316 317399 400 401 402 403
Duro
24.12.2016 14:39:15 (muokattu 24.12.2016 14:40:24)
Trauma Fieldin joulutervehdys. Astetta ankeampi versio Lennonin jouluklassikosta: https://www.youtube.com/watch?v=OCeOejkoHmQ&t=0s

Phonicit ja Impressionit.
Hi! Ask me about Impression cymbals!
Ihmis surun haaskansyöjä
25.12.2016 22:10:27

Duro: Trauma Fieldin joulutervehdys. Astetta ankeampi versio Lennonin jouluklassikosta: https://www.youtube.com/watch?v=OCeOejkoHmQ&t=0s

Phonicit ja Impressionit.

Hieno laulaja!
Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta!
Duro
25.12.2016 23:09:23
Ihmis surun haaskansyöjä: Hieno laulaja!

Jaakko on.
Alex_K
27.12.2016 04:05:41
https://youtu.be/H5tWMsVWMSY

Slipknot - Duality

Kertokaa onko miksaaminen onnistunutta? Itse olen aika tyytyväinen aikaansaannokseen, mutta onko jotain kehittämistä (varmasti on, mutta mitä?) tietyissä kohdissa niin teknisesti kuin editoinnin osalta.

Raitoihin ei ole kuin hieman EQ:ja säädetty.
hollmi-5
27.12.2016 10:00:45
Alex_K: https://youtu.be/H5tWMsVWMSY

Slipknot - Duality

Kertokaa onko miksaaminen onnistunutta? Itse olen aika tyytyväinen aikaansaannokseen, mutta onko jotain kehittämistä (varmasti on, mutta mitä?) tietyissä kohdissa niin teknisesti kuin editoinnin osalta.

Raitoihin ei ole kuin hieman EQ:ja säädetty.

+Soitat mukavan rennosti ja virppafillit irtoaa hienosti.

- Vasen jalka on kokoajan pedaalilla ja nuija makaa kalvolla. Näin bassorummun soundi jää todella pieneksi. Haitsussa on erittäin repivä soundi, koska se on liian auki. Vasenta jalkaa rumpalit käyttävät enimmäkseen haitsun polkemiseen ja kontrollointiin ja se sinulta uupuu nyt kokonaan. Pellit ovat miksauksessa liikaa pinnassa.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Alex_K
27.12.2016 10:10:53
Kiitokset! En ole katsonutkaan asioita tuolta kantilta! Otetaampas huomioon jatkossa! Näin sitä oppii jotain uutta.

Soittaja en siis ole minä, toimin vain "isoveljen" roolissa ja kuvaan ja miksaan rumpuja. Edellisessä videossa oli pellit liian hiljaisella, nyt liian lujalla, joten laitetaan ensi kerralla näiden kahden välille! :)
Duro
27.12.2016 10:24:37 (muokattu 27.12.2016 10:58:52)
Tuossa biisissä sitä haikkaa nyt varsinaisesti tarvi polkea tai muutenkaan erityisemmin kontrolloida. Ko. kappaleen kun ottaa huomioon niin ei se ketään kiinnosta jos tohon biisiin haikkaa polkee taustalle kun ei se kuitenkaan kuulu. Kontrolloinninkin puolesta voi mennä vähän vaikeeks muuten ku kertsin kohdalla sitä jalkaa haikkapedaalille viedä, kun tuossa kuitenkin noita tuplapyrähdyksiä on vähän joka paikas. Ei se kuitenkaan pahaa ihan vaikka reenin vuoksi ole sitä jalkaa sinne haikkapedaalille viedä silloin kun ei tuplapedaalilla tarvi mitään tehdä. Hyvä pointti sinällään tuo hautaamisesta huomauttaminen, joskin sitä tekee ns. oikeetkin rumpalit. Jos hakee isompaa soundia basarista niin nuijan hautaamisesta on hyvä oppia pois. Slipknotin biisien kohdalla en kuitenkaan asiaa kovin olennaisena pidä. Biisiin sopivalla tavalla tuossa soitto kyllä menee ja napakasti, hyvähyvä.

Oikeanpuoleinen crashi kuulostaa mun korvaan rikkinäiseltä. Onkohan siellä joku pieni halkeama jossain vai onks miksaus vaan jännä? Enivei, munstakin käntyt vähän turhan pinnassa, joskin esillä ne on kyllä Slipknotillakin. Potato/potato.
Alex_K
27.12.2016 12:19:55
Oikean puolen crashissa on viiden sentin halkeama, hyvin poimittu! :)

Välitän viestit junnulle ja varmasti arvostaa teidän mielipiteitä. Tässä on kuitenkin itseoppinut soittaja, joten aika napakasti osaa ottaa oppinsa YouTubesta Hahdon soittotyylin.

Tässä kun mennään vuosi pari eteenpäin, niin veikkaan että kova rumpali tulee olemaan. Vielä kun saisi jonkun taitavan sakin ympärilleen, mutta tuolla päin niitä soittajia ei niin hirveästi ole.

Otan kritiikin ja kehityskohteet ilolla vastaan!
markkuliini
27.12.2016 12:33:32 (muokattu 27.12.2016 12:52:49)

Duro: Tuossa biisissä sitä haikkaa nyt varsinaisesti tarvi polkea tai muutenkaan erityisemmin kontrolloida. Ko. kappaleen kun ottaa huomioon niin ei se ketään kiinnosta jos tohon biisiin haikkaa polkee taustalle kun ei se kuitenkaan kuulu. Kontrolloinninkin puolesta voi mennä vähän vaikeeks muuten ku kertsin kohdalla sitä jalkaa haikkapedaalille viedä, kun tuossa kuitenkin noita tuplapyrähdyksiä on vähän joka paikas. Ei se kuitenkaan pahaa ihan vaikka reenin vuoksi ole sitä jalkaa sinne haikkapedaalille viedä silloin kun ei tuplapedaalilla tarvi mitään tehdä. Hyvä pointti sinällään tuo hautaamisesta huomauttaminen, joskin sitä tekee ns. oikeetkin rumpalit. Jos hakee isompaa soundia basarista niin nuijan hautaamisesta on hyvä oppia pois. Slipknotin biisien kohdalla en kuitenkaan asiaa kovin olennaisena pidä. Biisiin sopivalla tavalla tuossa soitto kyllä menee ja napakasti, hyvähyvä.

Oikeanpuoleinen crashi kuulostaa mun korvaan rikkinäiseltä. Onkohan siellä joku pieni halkeama jossain vai onks miksaus vaan jännä? Enivei, munstakin käntyt vähän turhan pinnassa, joskin esillä ne on kyllä Slipknotillakin. Potato/potato.

Olen kyllä vahvasti sitä mieltä että jos haluaa että setti kuulostaa rockilta/heavyltä/rankalta, niin peltien liika vola (tai haitsun hallitsemattomuus) vie sitä just päinvastaiseen suuntaan jolloin setti kuulostaa pieneltä ja voimattomalta.

Hollmi puhui pääasiassa haitsun kontrolloimisesta, eli tässä tapauksessa siitä kuinka paljon sitä pidetään auki, ja siihen vasemman jalan hallinta on must.
On ihan eri soundi jos haitsun pellit ovat vaikka sentin toisistaan irti (pellit kolisevat toisiinsa ja volumea tulee ihan liikaa ja se vuotaa snaremikkiin ja muihinkin.), verrattuna siihen että pellit löysästi koskettavat toisiinsa koko ajan (soundi on paljon smoothimpi, ei kolise ja volumea ei lähde läheskään niin paljon.) Molemmat siis antavat rock-tyylisen "avonaisen" soundin, jälkimmäinen vaan ei tule niin naamalle ja antaa rumpujenkin kuulua alta. Ensimmäistä versiota taas on tosi työläs miksata kun settibalanssi on yläpäävoittoinen, haitsusoundi on koliseva ja soundi vuotaa muihin mikkeihin paljon enemmän.
Jos biisi ei anna mahdollisuutta hallita haitsusoundia jalalla tuplabassaroinnin vuoksi, niin miksi haitsun avoinaisuutta ei sitten säädetä haitsun yläpeltiä manuaalisesti laskemalla? Jos haitsua ei poljeta, niin kannattaa säätää sen soundi hyväksi haitsutelineellä. Tuollaisenaan se kuulostaa pieneltä ja liian paksulta crashilta joka kolisee johonkin esteeseen joka lyönnillä.

Hollmi myöskin puhui vasemman jalan nuijan hautaamisesta kalvoon, silloinkin kun oikea lyö siihen (ei siis tarkoittanut lyövän nuijan hautaamista mikä sekin vaikuttaa soundiin pienetävästi).
Tää toisen jalan nuijan kalvolla lepuuttaminen on varma tapa ottaa bassarista botne pois. Tomithan toki soivat pitempään, mutta kokeilkaa mitä tomi kuulostaa jos toista kapulaa painaa kalvoa vasten ja toisella lyö. Ihan hauska efekti, mutta aika pieneltä ja munattomalta se kuulostaa. Bassarissa tapahtuu samanlainen ilmiö, toki lievempänä, mutta silti. Eikä vasemmalla nuijalla kalvoon nojaaminen ole kuin huono tapa josta voi opetella nopeasti pois. Ei siitä tavasta mitään hyötyä ole, joten se on parempi kitkeä pois.

Edit: Itse videon soundeista. Bassari ei kuulostanut hassumalta tässä yhteydessä, ja tomitkin toimivat.
Etenkin haitsut ja crashinkin tuli liian kovaa ja tekee kokonaissoundista vähän ohutta ja pientä.
Snare-soundissa olisi eniten tekemistä, se kuulosti vähän pieneltä ja heikolta, saattoi olla että lähtösoundi oli ohut. Rummussa näytti olevan aika paljon demppiä ja kuulosti että matto oli tosi tiukalla. Jos näin on ollut, niin silloin lähtösoundikin on lyhyt ja botneton, ja silloin pitäisi miksauksessa kyetä ihmeisiin että snare saataisiin ison kuuloiseksi. Toinen vaihtoehto on se että snare tulee huonossa vaiheessa tilamikkeihin tai alamikkiin ja botnea leikkautuu pois sen takia. Snareen saa syvyyttä tilamikkien käytölllä, mutta toki huoneen soundi korostuu silloin, ja jos huone on huonon kuuloinen niin ei sitäkään liikaa halua mukaan.
Anyway, peltejä ja etenkin haitsua joko rumpalin omassa soittobalanssissa hiljemmalle suhteessa rumpuihin (ei kylläkään näyttänyt lyövän peltejä ylilujaa, mutta rumpujen soittovolaa on vaikeampi nähdä). Tai sitten miksatessa peltejä alemmas. Ja snarea pitäis saada isomman kuuloiseksi.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Duro
27.12.2016 12:43:22 (muokattu 27.12.2016 12:55:12)
markkuliini: Olen kyllä vahvasti sitä mieltä että jos haluaa että setti kuulostaa rockilta/heavyltä/rankalta, niin peltien liika vola (tai haitsun hallitsemattomuus) vie sitä just päinvastaiseen suuntaan jolloin setti kuulostaa pieneltä ja voimattomalta.

Njuu, on tuossakin pointtia. Sitä ei vaan jonku Slipknotin ja vastaavien kohdalla hirveesti kuule, kun kaikki on levyllä ja livenä niin muokattua. Jossain vanhoissa livepätkissä drumcameja kun kuuntelee jonku Zoomin lävite kohkattuna niin kyllähän ne rummut vähän köpöiltä kuulostaa sellaisenaan, kun taas yleisön puolella varmaan kukaan ei huomaa mitään. Munsta se hallitsemattomuuskin kuulostaa kokonaisuudesta riippuen joskus tosi hyvältä. Ja haikkaa on tosi hankala kontrolloida tosiaan, kun esmes tuossakin biisissä niitä basaripyrähdyksiä tulee vähän joka väliin. Ei välttis ihan kerkee joka välissä tanssimaan pedaalilta toiselle. Tietysti jos haikka on ihan juuttaan avoimena niin ei sekään munsta hyvältä kuulosta, parempi jos ovat vähän lähempänä toisiaan noin ylipäätäänkin. Eli paree säätää se jo valmiiks sillai ettei se ihan liikoja pääse elämään, jos kakkoshaikkaa ei ole käytettävissä.

Mut joo, noin muuten, hyviä tarkennuksia ja asian avaamisia. Painoin varoitusta. Eiku plussaa.
markkuliini
27.12.2016 12:56:40

Duro: Njuu, on tuossakin pointtia. Sitä ei vaan jonku Slipknotin ja vastaavien kohdalla hirveesti kuule, kun kaikki on levyllä ja livenä niin muokattua.

Niinpä. Jos haluaa että vähän epäbalanssissa oleva soitto kuulostaa tuhdilta niin silloin nimenomaan pitää muokata paljon miksausvaiheessa ja pitää huoli että yleisö ei kuule sitä raakaversiota (tarpeeksi isot areenat).
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Weetoz
27.12.2016 13:03:16
markkuliini: Jos biisi ei anna mahdollisuutta hallita haitsusoundia jalalla tuplabassaroinnin vuoksi, niin miksi haitsun avoinaisuutta ei sitten säädetä haitsun yläpeltiä manuaalisesti laskemalla? Jos haitsua ei poljeta, niin kannattaa säätää sen soundi hyväksi haitsutelineellä.

Itse käytin tätä menetelmää silloin kun piti tuplabasareita polkea, ja havaitsin ainakin itselläni erittäin toimivaksi. Vähän oli aluksi hankalaa kun tuntuma oli outo sitten taas niissä kohdissa missä haitsua pystyi kontrolloimaan jalalla, mutta siihen tottui kyllä. Suosittelen kokeilemaan jos tuplia pitää polkea, tekee hyvää settibalanssille ja kokonaissoundille, kuten markkuliini tossa kuvailikin.
Sind Sie A-P Nikkola?
JGroover
27.12.2016 13:45:17 (muokattu 27.12.2016 14:25:51)
Jucciz: Consta-haitsut oli juu. :)

No niin vähän pelkäsinkin... muistaakseni nää on ne samat, joita itekin kuolasin, mut joku ehti ensin. :)
Jucciz
27.12.2016 21:17:45 (muokattu 27.12.2016 21:17:56)
JGroover: No niin vähän pelkäsinkin... muistaakseni nää on ne samat, joita itekin kuolasin, mut joku ehti ensin. :)

Torilta ne ainakin löytyivät vähän reilu puoli vuotta sitten, lienenkö sitten tuo "joku". Testaamaan saa tulla, mutta omiani en myy. ;)
Lahtari
27.12.2016 23:17:14

markkuliini: Olen kyllä vahvasti sitä mieltä että jos haluaa että setti kuulostaa rockilta/heavyltä/rankalta, niin peltien liika vola (tai haitsun hallitsemattomuus) vie sitä just päinvastaiseen suuntaan jolloin setti kuulostaa pieneltä ja voimattomalta.

On ihan eri soundi jos haitsun pellit ovat vaikka sentin toisistaan irti (pellit kolisevat toisiinsa ja volumea tulee ihan liikaa ja se vuotaa snaremikkiin ja muihinkin.), verrattuna siihen että pellit löysästi koskettavat toisiinsa koko ajan (soundi on paljon smoothimpi, ei kolise ja volumea ei lähde läheskään niin paljon.) Molemmat siis antavat rock-tyylisen "avonaisen" soundin, jälkimmäinen vaan ei tule niin naamalle ja antaa rumpujenkin kuulua alta. Ensimmäistä versiota taas on tosi työläs miksata kun settibalanssi on yläpäävoittoinen, haitsusoundi on koliseva ja soundi vuotaa muihin mikkeihin paljon enemmän.

Edit: Itse videon soundeista. Bassari ei kuulostanut hassumalta tässä yhteydessä, ja tomitkin toimivat.
Etenkin haitsut ja crashinkin tuli liian kovaa ja tekee kokonaissoundista vähän ohutta ja pientä.
Snare-soundissa olisi eniten tekemistä, se kuulosti vähän pieneltä ja heikolta, saattoi olla että lähtösoundi oli ohut. Rummussa näytti olevan aika paljon demppiä ja kuulosti että matto oli tosi tiukalla. Jos näin on ollut, niin silloin lähtösoundikin on lyhyt ja botneton, ja silloin pitäisi miksauksessa kyetä ihmeisiin että snare saataisiin ison kuuloiseksi. Toinen vaihtoehto on se että snare tulee huonossa vaiheessa tilamikkeihin tai alamikkiin ja botnea leikkautuu pois sen takia. Snareen saa syvyyttä tilamikkien käytölllä, mutta toki huoneen soundi korostuu silloin, ja jos huone on huonon kuuloinen niin ei sitäkään liikaa halua mukaan.
Anyway, peltejä ja etenkin haitsua joko rumpalin omassa soittobalanssissa hiljemmalle suhteessa rumpuihin (ei kylläkään näyttänyt lyövän peltejä ylilujaa, mutta rumpujen soittovolaa on vaikeampi nähdä). Tai sitten miksatessa peltejä alemmas. Ja snarea pitäis saada isomman kuuloiseksi.

Allekirjoitan tämän täysin miksauksen näkökulmasta. Vaiheen kanssa perseillessä saa kyllä munat pois rummuista helposti. Ja tätä ei mikään määrä Equa pelasta.

Peltilöissä kuulosti olevan joku pirullinen resonanssi (pellit/huone/mikit) ja basarissa pahvilaatikkosoundia. Näitä voisi equlla ehkä kaivella pois?
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
Alex_K
28.12.2016 04:20:47
https://www.dropbox.com/s/6ca349o9kvu7grd/virveli.wav?dl=0
Siinä olisi alkuperäinen virveliraita.

Vuotoa sinne tulee aika reippaasti, enkä saa ihan täysin pois. En osaa varmaan käyttää kompuraa ja expandia oikein..
Pitääpä katsoa tuota EQ:a. Jos vaikka löytäisin paremman soundin. Eli nyt liian ohutta, lisätään siis hieman pohjaa.

Toki, jos jollain on aikaa, niin voisitte varmaan itse tuosta raidasta tehdä sellaisen, kuin sen pitäisi olla ja laittaa takaisin. Todennäköisesti en saa samanlaista itse tehtyä, mutta yritän kuitenkin. Miksaaminen on minulle aivan uutta ja rumpujen miksaaminen on todella vaikeaa juurikin näiden vuotojen takia. Mutta, tässä opitaan koko ajan! :)

Saatana, kun täältä saa oikeasti hyviä vinkkejä! Tuhannet kiitokset!
VeeKoo
28.12.2016 21:49:56 (muokattu 28.12.2016 21:54:51)

Alex_K: https://www.dropbox.com/s/6ca349o9kvu7grd/virveli.wav?dl=0

Vuotoa sinne tulee aika reippaasti, enkä saa ihan täysin pois.

Todella reippahat vuodot on nyt kyllä virvelimikkiin saatu. Eri tavalla suuntaamalla ja sisääntulogainia säätelemällä olis varmaan saatu suurimmat pois. Yritin huvikseni muutaman minuutin Equttamisella ja kompuroinnilla saada soundia parempaan suuntaan, mutta paha se on mennä sanomaan miten tässä onnistui kun ei ole muita raitoja. Hyvänkin kuulonen virveliraita voi tuntua huonolta kun muut kanavat avaa.

E: ja tuohon alkuperäsen videon soundeihin sen verran että haikkahan sieltä aika aggressiivisesti puskee läpi ja oikeestaan muutkin symbaalit. Basarisoundi mun mielestä aivan onnistunut. Selkee erottuva napsu mut kuiteski botneakin. Virveli ohuehko, alapäätä voisi jostain kaivella.
Laakstr
28.12.2016 22:09:09
Alex_K: https://www.dropbox.com/s/6ca349o9kvu7grd/virveli.wav?dl=0

Vuotoa sinne tulee aika reippaasti, enkä saa ihan täysin pois. En osaa varmaan käyttää kompuraa ja expandia oikein..
Pitääpä katsoa tuota EQ:a. Jos vaikka löytäisin paremman soundin. Eli nyt liian ohutta, lisätään siis hieman pohjaa.

Toki, jos jollain on aikaa, niin voisitte varmaan itse tuosta raidasta tehdä sellaisen, kuin sen pitäisi olla ja laittaa takaisin. Todennäköisesti en saa samanlaista itse tehtyä, mutta yritän kuitenkin. Miksaaminen on minulle aivan uutta ja rumpujen miksaaminen on todella vaikeaa juurikin näiden vuotojen takia. Mutta, tässä opitaan koko ajan! :)

Saatana, kun täältä saa oikeasti hyviä vinkkejä! Tuhannet kiitokset!

Hiukan eq:lla pahimpia vuotoja pois ja alakertaan botnea koetin kaivella. Kompuraa ja hiukan kaikua perään ja pikatuotos tässä:

https://www.dropbox.com/s/8cctolpxil8ih3r/Virveli%20Mod.wav?dl=0

Raita oli melkoisen kuuma ja laskin yleisvolumea sen ollen nyt n. -5dB Alkuperäinen oli jossain +3 joka alkaa olemaan jo hiukan hiinä-ja-hiinä... :)
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
Alex_K
29.12.2016 04:17:45
VeeKoo: Todella reippahat vuodot on nyt kyllä virvelimikkiin saatu. Eri tavalla suuntaamalla ja sisääntulogainia säätelemällä olis varmaan saatu suurimmat pois. Yritin huvikseni muutaman minuutin Equttamisella ja kompuroinnilla saada soundia parempaan suuntaan, mutta paha se on mennä sanomaan miten tässä onnistui kun ei ole muita raitoja. Hyvänkin kuulonen virveliraita voi tuntua huonolta kun muut kanavat avaa.

E: ja tuohon alkuperäsen videon soundeihin sen verran että haikkahan sieltä aika aggressiivisesti puskee läpi ja oikeestaan muutkin symbaalit. Basarisoundi mun mielestä aivan onnistunut. Selkee erottuva napsu mut kuiteski botneakin. Virveli ohuehko, alapäätä voisi jostain kaivella.

Videosta huomaa että ei mikään paras kohta rummuille kämpässä. Autotallikämpän peränurkkaus, josta varmasti kaikuu kaikki pellit jokaiseen mikkiin. Yritin saada leikattua niitä runsaalla kädellä pois, mutta eipä sitä vuotoa ihan täysin saanut pois. Gainia mikseristä vois ensi kerralla laittaa pienemmälle. Olen säätänyt sen niin että kun virveliä lyö, niin juuri ja juuri se punainen valo vilkahtaa mikserissä. Hieman yli puolen välin. Lukemia en muista nyt tähän hätään.

Ja ylläolevalle kommenttia, olihan tuossa hieman eroa mun editointiin. Pitääpä koittaa saada vähän edes tuon kuuloista! :) Kaikua hieman ja matalampia taajuuksia esiin. Kiitän mallista!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)