baron 26.12.2016 14:53:36 (muokattu 26.12.2016 15:00:07) | |
---|
Epämuusikko: Miten se menee harmonisessa mollissa? Miten yksikään etäisesti jazz-biisi menee jollain yhdellä asteikolla? :D Mun mielestä se Am6 kohta menee doorisessa., Sitten Dm6 - E7 on oikeesti Hm7b5 - E7b9 eli lokrinen ja mixb2b6 eli IIm - V molliin! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Bald Anus 26.12.2016 16:53:42 | |
---|
baron: Mun mielestä se Am6 kohta menee doorisessa., Sitten Dm6 - E7 on oikeesti Hm7b5 - E7b9 eli lokrinen ja mixb2b6 eli IIm - V molliin! Kapeakatseista ajatella, että mikään kohta menisi missään, kun käytännössä solisti määrittää moodin ja voi manipuloida harmoniaa lisäsävelillä. Mollikutosenkin voisi ajatella dimin käännöksenä. sääh |
baron 26.12.2016 17:46:36 (muokattu 26.12.2016 20:59:10) | |
---|
Bald Anus: Kapeakatseista ajatella, että mikään kohta menisi missään, kun käytännössä solisti määrittää moodin ja voi manipuloida harmoniaa lisäsävelillä. Mollikutosenkin voisi ajatella dimin käännöksenä. Ainahan kroimaattiset hajasävelet on mahdollisia mutta se ei muuta sitä missä periaatteessa mennään. Miten mollikutosta voi kuvitella dimin käännökseksi? Vaikka vain yksi sävel poikkeaa niin kyllähän kuulokuva on täysin erilainen! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 26.12.2016 20:01:21 | |
---|
baron: - - Miten mollikutosta voi kuvitella dimin käännökseksi?-- Vissiin puolidimiä tarkoitettiin (?) White men can't Monk |
baron 26.12.2016 20:46:37 | |
---|
Zeeboo: Vissiin puolidimiä tarkoitettiin (?) OK. Mutta tää soinnun funktion tulkinta riippuu siitä missä tilanteessa sointu on. Jos mollikutonen on Im tai IIm niin ihan eri tulkinta: Im on yleensä doorinen, IIm on se "huonosti ilmaistu" puolidimi eli yleensä lokrinen. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
johnsmith1 26.12.2016 21:30:32 | |
---|
Epämuusikko: Miten se menee harmonisessa mollissa? Miten yksikään etäisesti jazz-biisi menee jollain yhdellä asteikolla? :D Tää oli polemiikkia Baronin väitteeseen, että mollikutossointu viittaa dooriseen tai melodiseen molliin. Solistit käyttää tossa biisissä lähtökohtana harmonisen mollin asteikkoa, se lienee kiistatonta. Yleisellä tasolla sun huomautus on totta, mutta vähän saivartelun makua siinä on. |
baron 26.12.2016 22:19:22 (muokattu 26.12.2016 22:25:35) | |
---|
johnsmith1: Tää oli polemiikkia Baronin väitteeseen, että mollikutossointu viittaa dooriseen tai melodiseen molliin. Solistit käyttää tossa biisissä lähtökohtana harmonisen mollin asteikkoa, se lienee kiistatonta. Yleisellä tasolla sun huomautus on totta, mutta vähän saivartelun makua siinä on. Mikä järki siinä olisi että soinnussa ja asteikossa olisi ristiriita, soinnussa fis ja asteikossa f? (Mun teoriamaikat on opettaneet soinnulle läheistä/läheisintä asteikkoa).Jos eka asteelta tavoitellaan harmonista mollia niin Ammaj7. Viittaan taas allekirjoitukseeni, mitä tahansa voi soittaa jos kuulostaa hyvältä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
johnsmith1 26.12.2016 22:46:33 | |
---|
baron: Mikä järki siinä olisi että soinnussa ja asteikossa olisi ristiriita, soinnussa fis ja asteikossa f? (Mun teoriamaikat on opettaneet soinnulle läheistä/läheisintä asteikkoa).Jos eka asteelta tavoitellaan harmonista mollia niin Ammaj7. Viittaan taas allekirjoitukseeni, mitä tahansa voi soittaa jos kuulostaa hyvältä. Muakin kiinnostaisi kuulla sanallista selitystä tuolle ilmiölle. Itselläni on lähinnä arvailuja. |
baron 26.12.2016 23:11:05 | |
---|
johnsmith1: Muakin kiinnostaisi kuulla sanallista selitystä tuolle ilmiölle. Itselläni on lähinnä arvailuja. Varmaan pelleilet mutta vastaan kuitenkin: 1. Asteikko muodostetaan niin että otetaan soinnun sävelet ja täytetään puuttuvat sen hetkisen sävellajin sävelillä. Jazz-piiseissähän esiintyy modulaatioita ja tonikisaatioita (hetkellisiä sävellajin muutoksia) Näin meillä on käyttökelpoinen asteikko ilman että tietäisimme sille edes nimeä tai teoriaa. 2. Pelkän oikean asteikon soittaminen kuulostaa tylsältä ja sitä "maustetaan" asteikon ulkopuolisilla sävelillä, kromaattiset hajasävelet ja näitä Mark Levine tarkoittaa mun allekirjoitussiteerauksessa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron: Varmaan pelleilet mutta vastaan kuitenkin: 1. Asteikko muodostetaan niin että otetaan soinnun sävelet ja täytetään puuttuvat sen hetkisen sävellajin sävelillä. Jazz-piiseissähän esiintyy modulaatioita ja tonikisaatioita (hetkellisiä sävellajin muutoksia) Näin meillä on käyttökelpoinen asteikko ilman että tietäisimme sille edes nimeä tai teoriaa. 2. Pelkän oikean asteikon soittaminen kuulostaa tylsältä ja sitä "maustetaan" asteikon ulkopuolisilla sävelillä, kromaattiset hajasävelet ja näitä Mark Levine tarkoittaa mun allekirjoitussiteerauksessa. Kyllä se oli aito kysymys. Tuo on kaikki tuttua mistä kirjoitat, mutta se ei vastaa kysymykseen tuon mainitsemani biisin ja muitten vastaavien kohdalla. |
EP 27.12.2016 08:36:02 | |
---|
baron: .. Viittaan taas allekirjoitukseeni, mitä tahansa voi soittaa jos kuulostaa hyvältä. Mun mielestä m6 viittaa aika usein jazziin ja juuri noin ku kirjotit. |
Bald Anus 28.12.2016 13:10:56 | |
---|
baron: Miten mollikutosta voi kuvitella dimin käännökseksi? Vaikka vain yksi sävel poikkeaa niin kyllähän kuulokuva on täysin erilainen! Sointuhajotuksilla, joita kitaristin roolissa tulee harrastettua. Itse soitan usein laajemmatkin soinnut vain kolmella äänellä. Esim. Gm6 soitettaisiin äänillä G E ja Bb. Soittaisin Gdimin samalla tavalla, mikäli alakielillä komppaisin. sääh |
Nelisormimangusti 28.12.2016 14:33:37 | |
---|
Bald Anus: Sointuhajotuksilla, joita kitaristin roolissa tulee harrastettua. Itse soitan usein laajemmatkin soinnut vain kolmella äänellä. Esim. Gm6 soitettaisiin äänillä G E ja Bb. Soittaisin Gdimin samalla tavalla, mikäli alakielillä komppaisin. Mielenkiintoinen katsantotapa, mutta mitä tahansa voi ajatella minä tahansa, kun tarpeeksi jättää ääniä pois. Jos useampi muusikko soittaa kimpassa, voivat yhtäaikaiset m6 ja dim7 johtaa ei-toivottuihin kohtaamisiin, kun vaikkapa esimerkin Gm6 ja Gdim7 sisältävät erilaisen kvintin. Lisäsin tuon seiskan tuohon dimisointuun, koska sitä ilmeisesti tarkoitettiin, koska E ei kolmisointuun kuulu. Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen. |
baron 28.12.2016 15:07:56 | |
---|
Bald Anus: Sointuhajotuksilla, joita kitaristin roolissa tulee harrastettua. Itse soitan usein laajemmatkin soinnut vain kolmella äänellä. Esim. Gm6 soitettaisiin äänillä G E ja Bb. Soittaisin Gdimin samalla tavalla, mikäli alakielillä komppaisin. Mulle on opetettu että jos soinnusta vähennetään ääniä niin pakolliset on terssi ja septimi ja mahdolliset muunnetut kvintit ja ysit. Eli mun kolmen äänen Gdim7 olisi Bb, Db ja E. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 28.12.2016 16:32:03 (muokattu 28.12.2016 16:33:15) | |
---|
Nelisormimangusti: Mielenkiintoinen katsantotapa, mutta mitä tahansa voi ajatella minä tahansa, kun tarpeeksi jättää ääniä pois. Jos useampi muusikko soittaa kimpassa, voivat yhtäaikaiset m6 ja dim7 johtaa ei-toivottuihin kohtaamisiin, kun vaikkapa esimerkin Gm6 ja Gdim7 sisältävät erilaisen kvintin.. Jep, sillon ne pitää ollakin sovittu aika tarkkaan mitä soitetaan, yleensä sovituksissa on merkkattu soinnut ja silloin esim. kitaristi tai joku muu voi jättää sointuääni pois koska muut kuitenkin soittaa ne puuttuvat. Muussa tapauksessa tosiaan ei ole hyvä idea. |
Nelisormimangusti 28.12.2016 17:33:14 | |
---|
johnsmith1: Solistit käyttää tossa biisissä lähtökohtana harmonisen mollin asteikkoa, se lienee kiistatonta. Tämä jäi askarruttamaan. Kenen mukaan? Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen. |
baron 28.12.2016 19:03:22 (muokattu 28.12.2016 19:11:16) | |
---|
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Nelisormimangusti 28.12.2016 19:11:51 | |
---|
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen. |
johnsmith1 28.12.2016 23:22:50 | |
---|
Nelisormimangusti: Ne onhan se sitten kiistatonta. On kaksi eri asiaa analysoida Djangon soittoa ja toisaalta tietyn teorian pohjalta esittää netissä ajo-ohjeita kuten noissa linkeissä. Kysyit kenen mukaan siinä on harmonista mollia. Yhden ainakin Suomessa jonkinlaisena auktoriteettina pidetyn muusikon suusta kuultua, mutta en halua vedota auktoriteetteihin. |
johnsmith1 29.12.2016 00:26:02 | |
---|
Menemättä syvemmälle tuohon tyylisuuntaan, niin yleinen tulkinta on, että harmonista mollia käytetään ensimmäisellä asteella. http://www.gypsyjazz.org.uk/gypsy/h … harmonic_minor__dominant_7thb9.html "A common theme throughout his work is the use of the harmonic minor scale and the 7th chord with a b9. Harmonic Minor: A significant example of harmonic minor and dom7thb9 can be heard in his improvisation on the gypsy folk tune Dark Eyes (Les Yeux Noirs)" |