Aihe: Mesa Boogie Triple Crown
1 2 3 4 5 6 7 8 9
BugBadWolf
26.12.2016 01:42:28
Jucciz:..mistä tuo Mesan (ainakin ajoittainen) hengettömyys johtuu, noin teoriatasolla...

Paitsi että ei kokonaan selvinnyt. Kuulemani perusteella tuossa puhuttiin Mk I - III ajan teknisistä ratkaisuista.

Mesa ei muutenkaan ole vain yksi vahvistintyyppi, vaan siellä on ainakin 3, ellei 4:kin erilaista linjaa. 4, jos brittihenkiset lasketaan omaksi ohjelmakseen. Muuten sieltä löytyy rectoa, Lonestaria ja Markkia. Vanhat F:t ja nykyiset Expressit ovat vähän sellaisia pala sieltä, toinen täältä -rakennelmia eikä niitä voi oikein omana tyyppinään pitää.

Mark on se, joka viritettiin vanhasta Fenderistä. Sarjaa vedettiin hi-gain suuntaan, jolloin clean-osastolta alkoi katoamaan ... Paksuutta? alapäästä ja alakeskialueella.

Monikanavaisuus pyrki korjaamaan vikaa markeissa, mutta vasta uusin modulirakenne (kaipa sitä voi sellaiseksikin sanoa?) poisti sen perusteellisemmin. Nykyvärkeissä etuasteen kytkentä muuttuu huomattavasti enemmän kuin vanhemmissa. Kolmosessahan se on vielä pikemminkin pieni äänenvärikorjaus kanavien välillä, kuin kokonaan eri etunen.

Vanhoista Markeista perintönä jäi säätövaran laajuus. Nyt ne "oikeammin" toimivat clean-kanavat ovat lihaisampia, mutta saadaan tarpeen tullen rähisemään esikuviaan paremmin.

Tämän päivän Mesa tarjoaa tuon moduulirakenteen, useamman täysin erityyppisen malliston ja reilujen säätövarojen kautta melkoisen soundivalikoiman. En oikein jaksa ymmärtää tätä aiheen ympärille leivottua jutustelua.

Että niinku ny vittu jätkät. Mitä ne "kaikki Mesat" sitä ja tätä jutut oikein on? Väkisinkin tulee mieleen vastaus. Ja se kuuluu: Sellaiset miehet äänessä, jotka eivät tunne laitetta josta puhuvat.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Laulava Kylätohtori
26.12.2016 10:00:29
Sähän olet, BiBuWo, oikea mnetin Don Quijote. Missä vain on ei-yltiöpositiivinen kommentti Mesasta, niin sä karautat ratsulla kukistamaan tuon inhan tuulimyllyn. :D
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Shredator
26.12.2016 10:38:19

Laulava Kylätohtori: Sähän olet, BiBuWo, oikea mnetin Don Quijote. Missä vain on ei-yltiöpositiivinen kommentti Mesasta, niin sä karautat ratsulla kukistamaan tuon inhan tuulimyllyn. :D

Ota plussa :P

Tähän uuteen etuasterakenteeseen otan sen verran kantaa, että se voi olla hyvä juttu tai huono, riippuen mitä soittaja hakee. Mun mielestä nimittäin näissä uudemmissa malleissa on se vika, että se on tehnyt soundista steriilimpiä. Joidenkin mielestä modernimpia. Samalla on hävitetty sitä maagista punchia mikä näissä vanhemmissa vehkeissä on ja näin on ollut poikkeuksetta omistamissani/testaamissani vahvistimissa. Jotkut siitä tykkää, jotkut ei. Itse pidän siitä, että siinä soundissa on enemmän mukana alamiddletaajuksien luonnollista ja orgaanista väriä. Sen puute esim. Mark V:ssäkin jäi päällimmäisenä risomaan ja samaan tulokseen tuntuu moni tulleen esim. Boogie boardilla. Sama tuntuu klippien perusteella vaivaavan Triple Crowniakin.

Pitää kuitenkin käydä testaamassa kun Suomeen näitä saadaan. Onneksi voi aina laittaa ts-808:n eteen ja maailma (sekä soundi) pelastuu.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
steelduck
26.12.2016 11:06:58

Minulla on Mark V ja vaikka onkin huikea peli ja siitä saa ruuvattua toimivat soundit käytännössä mihin genreen tahansa, niin mielestäni siltä kyseessä on ns. Sveitsin-linkkari - eli todella monipuolinen, mutta ei kuitenkaan paras missään. Kokoajan on soittaessa semmoinen olo, että onpas hyvät soundit mutta jotenkin niissä on semmoinen "studiomeininki" joka jättää vähän kylmäksi. Soundit on kuitenkin niin hyvät, että pitopeli tuo on, koska jos haluaisin päästä parempiin soundeihin, niin pitäisi ostaa 4-5 butiikki-vahvistinta hoitamaan sama kattaus.
Laulava Kylätohtori
26.12.2016 13:35:05
hallu: Mulle on vain jäänyt semmoinen outo fiilis tämän vähäisen kokemukseni pohjalta, että se soundi täytyy niinkö soittaa siitä Mesasta ulos ? siis semmoinen "soundi tulee sormista" tyyppinen fiilis myös särösoundeilla?

Jep. Muissahan se tulee itsestään ulos, eikä vaadi soittajalta mitään. Jos ei Mesa ole suosikkivahvari, niin sehän tarkoittaa sitä, että ei osaa soittaa, eikä säätää vahvareita.

Alkaa mesaveljien jutut olemaan jo kohtalaisen jouluisia. :D
BugBadWolf
26.12.2016 14:31:44 (muokattu 26.12.2016 14:34:46)
Laulava Kylätohtori: Sähän olet, BiBuWo, oikea mnetin Don Quijote. Missä vain on ei-yltiöpositiivinen kommentti Mesasta, niin sä karautat ratsulla kukistamaan tuon inhan tuulimyllyn. :D

Jep. Mutta ajattele positiivisesti. Jos se en olisi minä, jonkun muun olisi sekin paskahomma hoidettava.

Kyse on yksinkertaisesti siitä, että oikaisen ilmiselvimpiä valeita. Se vaikuttaisi kuitenkin olevan väärin joidenkin mielestä. Minulle on ihan sama, josko joku tykkää Mesasta tai ei, kunhan haukkuu sen oikeista syistä. Valitettavasti ne jutut joihin tapaan puuttua ovat pikemminkin tyyppiä "Mesat on paskoi ku niissei oo jakkii joho kitarajoho laittas".

Perätömät lorut pilaavat maailman. Se tuntuu kuitenkin olevan vaikeaa ymmärtää sellaisten, joiden on vaikea ymmärtää.

Soisin ymmärryksen olevan ihmiskunnalle helpompaa ja mieluummin luonnollista, kuin ahdistavan vaikeaa. Sitä odotellessa...

Rauman Reetu: Jos ei Mesa ole suosikkivahvari, niin sehän tarkoittaa sitä, että ei osaa soittaa, eikä säätää vahvareita.

Ei. Jos ei osaa soittaa tai käyttää soittokamoja, se tarkoittaa sitä että ei osaa soittaa tai käyttää soittokamoja. Ei siinä mitään salaliittoa ja piilotettuja merkityksiä ole.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
26.12.2016 14:49:13
hallu:...Kertokaapa muuten pystyykö markkiV tekemään Koch Twintonen särömaailmaa?...

Juu ja ei. Maailmaa kyllä, mutta täydellinen kopio ei. Lähtisin itse haeskelemaan tuollaista Variac-virralla ja fat, tweed-, tai crunch-kanavilta. Niitä "ei-mesamaisia" ääniä rikkaamman alakerran kanssa pitäisi löytyä kyllä sujuvasti.

Kunhan herään kunnolla, kuuntelen vähän tuubia ja laitan tarvittaessa postilla sen version, jonka saan aikaan. Jos saan.
Guitarfreak
26.12.2016 14:54:07
hallu: ... Kertokaapa muuten pystyykö markkiV tekemään Koch Twintonen särömaailmaa? jos sekin sieltä löytyisi, niin se olisi jokseenkin täydellinen laite.

Omasta säätö kokemuksesta ja Mark III - twintone I kokemuksesta voin mainita että ei ne ihan päällekkäisiä ollut soittotuntuman puolelta. Tt oli aina kumisempi tuntumaltaan vaikka muuten sirkkelit sai samalle aaltopituudelle. Kleani on kyllä TTssa parempi johtuen dedikoitujen namiskuukkeleiden määrästä.

Itseasiassa jos MK IIIssa ois käyttöliittymä ollut vaikkapa joka kanavalle omat GTMBPV nii ei ois soundiin puolesta tarttenu vaihtaa. :)
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
BugBadWolf
26.12.2016 15:04:01
steelduck:...mutta jotenkin niissä on semmoinen "studiomeininki" joka jättää vähän kylmäksi...

Jos kyse on combosta, toki kaiutinvalintakin vaikuttaa tuohon. C90 on vähän sellainen tasaisen väritön. Kokeilen (eilisestä asti vasta, eli paremmat raportit tulevaisuudessa) nyt Cannabis Rexiä omassani ja ensivaikutelma on että "vanheni" useamman vuosikymmenen. Hyvältä vaikuttaa. Tosin nyt siellä on sellainen soundin osa, joka seuraa kanavalta toiselle.

Studiomaisuus... Luulen että tiedän mitä tarkoitat. On aika monta mahdollisuutta tuunata niitä soundeja vähemmän steriiliin suuntaan. Mesan omat videoesimerkit ja manuaalinkin perussetit ovat vähän... Miten tuon nyt sanoisi..?

...vähän niinkuin värkätty välttelemään amerikkalaista käräjähelvettiä. Jos tekee vähän sellaista extremeä, putket alkavat vanhenemaan vauhdikkaammin ja ehkäpä tuo vaikuttaa esimerkkeihinkin. Tehtaan omat mallit ovat kuitenkin vain lähtökohtia ja suurimman osan voi suosiolla unohtaa.

Mutta mutta... Se studiomaisuus. Ensiksi kannattaa perehtyä kanavamasterin ja vahvistimen masterin suhteeseen. Sieltä löytyy yllättävän suuria muutoksia. Myös jokaista TBM-potikoista voi ajaa särölle ja kuivata sitten eq:lla liiat taajuudet soundista pois. Nimenomaan noilla olen itse saanut V:n toimimaan.

Autan mielelläni enemmäkin, jos vain kykenen (ja jos passaa, kun sekin tarjous joitain on ahdistanut). Parempaan hiomiseen olisi hyvä saada joku esimerkkisoundi lähtökohdaksi. Muutamat temput ovat kanava- ja kytkentäkohtaisia.
BugBadWolf
26.12.2016 15:07:48
Guitarfreak:...Itseasiassa jos MK IIIssa ois käyttöliittymä ollut vaikkapa joka kanavalle omat GTMBPV nii ei ois soundiin puolesta tarttenu vaihtaa. :)

Juu. Jos siitä yrittää saada setin jossa kaikki 3 ovat täydellisiä, harmaantuu ennenaikaisesti (selittää siis hiusteni värin hyvinkin pitkälle ;D). Jos laittaa clean-osaston lihavaan Fender-kuosiin, säröt menevät tööttäykseksi ja toisinpäin. Olen tyytynyt ajamaan kolmosta 1- tai 2-kanavaisena ja joissain asetuksissa sekin kutistuu yhteen.
Laulava Kylätohtori
26.12.2016 15:14:42
BugBadWolf: Jep. Mutta ajattele positiivisesti. Jos se en olisi minä, jonkun muun olisi sekin paskahomma hoidettava.

Kyse on yksinkertaisesti siitä, että oikaisen ilmiselvimpiä valeita. Se vaikuttaisi kuitenkin olevan väärin joidenkin mielestä. Minulle on ihan sama, josko joku tykkää Mesasta tai ei, kunhan haukkuu sen oikeista syistä. Valitettavasti ne jutut joihin tapaan puuttua ovat pikemminkin tyyppiä "Mesat on paskoi ku niissei oo jakkii joho kitarajoho laittas".

Perätömät lorut pilaavat maailman. Se tuntuu kuitenkin olevan vaikeaa ymmärtää sellaisten, joiden on vaikea ymmärtää.

Soisin ymmärryksen olevan ihmiskunnalle helpompaa ja mieluummin luonnollista, kuin ahdistavan vaikeaa. Sitä odotellessa...

Ei. Jos ei osaa soittaa tai käyttää soittokamoja, se tarkoittaa sitä että ei osaa soittaa tai käyttää soittokamoja. Ei siinä mitään salaliittoa ja piilotettuja merkityksiä ole.

Käsitit ihan väärin. Hauskaahan tuollainen on, joten anna mennä vaan. Huumoria ei ole koskaan liikaa... :D
BugBadWolf
26.12.2016 15:19:19
Laulava Kylätohtori: Käsitit ihan väärin...

Minä käsitän kaiken aina oikein. Sinun pitää nyt opetella lainaamaan oikeista viesteistä.

Jos haluat lainata sellaisen ihmisen viestejä, joka käsittää kaiken väärin, kirjoita haku-ruutuun sanat Laulava Kylätohtori. Miesparka ei ole käsitänyt edes sitä, että ei laula, asuu kaupungissa eikä ole tohtorikaan. Kun jo lähtökohdat ovat tuollaiset, saat hänestä paljon paremman esimerkin käsittämättömyydelle.

Hymiön toimitan tarvittaessa jälkitoimitusena, jos sen puute aiheuttaa ahdistusta joissain piireissä. Tilauksesta myös erikoisemmat hymiöt.
hallu
26.12.2016 17:28:33
Laulava Kylätohtori: Jep. Muissahan se tulee itsestään ulos, eikä vaadi soittajalta mitään. Jos ei Mesa ole suosikkivahvari, niin sehän tarkoittaa sitä, että ei osaa soittaa, eikä säätää vahvareita.

Alkaa mesaveljien jutut olemaan jo kohtalaisen jouluisia. :D

Mistä moinen piikikkyys? en minä ole mikään mesaveli. Hemmetti vasta pikkuisen päässyt testaamaan semmoista, mutta ikäni olen ihan muill avehkeillä soittanut. Fendereillä enimmäkseen ja jos minua jonain veljenä haluaa pitää, niin Fendervelinä, koska Fenkuista olen aina tykännyt niin kitaroista kuin vahvareistakin. Mesa on aivan uusi tuttavuus minulle ja olen vain innostunut kun se tuntuu olevan ihan omanlaisensa laitos (siis itse en ole tämmöisiin aikaisemmin törmännyt).

Minä olen koko ajan alleviivannut asiantuntemattomuuttani varsinkin Mesojen osalta ja olen kaikkiviestini pyrkinyt pukemaan kysymyksen muotoon koska toivon asiantuntevampien tahojen kommentoivan niitä.

Jos ei tykkää Mesasta, niin minusta se on ihan fine. En tällä kokemuksella tiedä vielä itsekään tykkäänkö niistä (ensimmäinen vaikutelma on positiivinen).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
26.12.2016 17:51:42
BugBadWolf: Minä käsitän kaiken aina oikein. Sinun pitää nyt opetella lainaamaan oikeista viesteistä.

Jos haluat lainata sellaisen ihmisen viestejä, joka käsittää kaiken väärin, kirjoita haku-ruutuun sanat Laulava Kylätohtori. Miesparka ei ole käsitänyt edes sitä, että ei laula, asuu kaupungissa eikä ole tohtorikaan. Kun jo lähtökohdat ovat tuollaiset, saat hänestä paljon paremman esimerkin käsittämättömyydelle.

Hymiön toimitan tarvittaessa jälkitoimitusena, jos sen puute aiheuttaa ahdistusta joissain piireissä. Tilauksesta myös erikoisemmat hymiöt.

:D

Onks tää se sama, joka jakelee soundineuvoja pyytämättä, vaikkei tajua soundeista(kaan) mitään?
Laulava Kylätohtori
26.12.2016 18:03:39
hallu: Mistä moinen piikikkyys? en minä ole mikään mesaveli. Hemmetti vasta pikkuisen päässyt testaamaan semmoista, mutta ikäni olen ihan muill avehkeillä soittanut. Fendereillä enimmäkseen ja jos minua jonain veljenä haluaa pitää, niin Fendervelinä, koska Fenkuista olen aina tykännyt niin kitaroista kuin vahvareistakin. Mesa on aivan uusi tuttavuus minulle ja olen vain innostunut kun se tuntuu olevan ihan omanlaisensa laitos (siis itse en ole tämmöisiin aikaisemmin törmännyt).

Minä olen koko ajan alleviivannut asiantuntemattomuuttani varsinkin Mesojen osalta ja olen kaikkiviestini pyrkinyt pukemaan kysymyksen muotoon koska toivon asiantuntevampien tahojen kommentoivan niitä.

Jos ei tykkää Mesasta, niin minusta se on ihan fine. En tällä kokemuksella tiedä vielä itsekään tykkäänkö niistä (ensimmäinen vaikutelma on positiivinen).

Mielestäni on älytöntä, että jos joku ei Mesasta diggaa, niin vika onkin siinä soittajassa, eikä vahvarissa. Ei osaa säätää tai ei osaa soittaa tasolla, jonka Mesa vaatii. Jos nyt rehellisiä ollaan, niin onhan tuollaiset väitteet täyttä paskaa.

Ei Mesa sen ihmeellisempi ole kuin muutkaan vahvarit - toiset tykkää, toiset ei, jne. Mesalla kuten muillakin vahvareilla on omat luonteensa, jos joku ei siitä diggaa, niin onhan se tyhmää alkaa haukkumaan soittajan taitoja. Vähän hassua vaan tuollainen, ei mulla muuta. Jatkakaa ihmeessä...
hallu
26.12.2016 18:29:10
Laulava Kylätohtori: Mielestäni on älytöntä, että jos joku ei Mesasta diggaa, niin vika onkin siinä soittajassa, eikä vahvarissa. Ei osaa säätää tai ei osaa soittaa tasolla, jonka Mesa vaatii. Jos nyt rehellisiä ollaan, niin onhan tuollaiset väitteet täyttä paskaa.

Ei Mesa sen ihmeellisempi ole kuin muutkaan vahvarit - toiset tykkää, toiset ei, jne. Mesalla kuten muillakin vahvareilla on omat luonteensa, jos joku ei siitä diggaa, niin onhan se tyhmää alkaa haukkumaan soittajan taitoja. Vähän hassua vaan tuollainen, ei mulla muuta. Jatkakaa ihmeessä...

No minä en ainakaan ole vaatinut ketään tykkäämään Mesasta enkä ole haukkunut ketään soittotaidottomaksi enkä ole sanonut, että vika olisi soittajassa jos ei tykkää Mesasta. Enkä myöskään ymmärrä miksi sinä otat koko Mesasta näin paljon kierroksia kun ethän itse edes semmoisella soittele jos olen käsittänyt oikein diggailet tyystin toisenlaisista systeemeistä.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
BugBadWolf
26.12.2016 19:00:15
Laulava Kylätohtori: Mielestäni on älytöntä
...

Mielestäni on älytöntä että mies joka ei osaa soittaa, eikä käyttää vahvistimia, vänkää niistä niin kovasti.

Kun Mesa merkkinä - yhdessä soittotaitoisten ja vahvistimistaan ymmärtävien ihmisten kanssa - ahdistaa sinua niin kovasti, pysy ihmeessä pois Mesa-aiheisista keskusteluista. Eihän sinun ole pakko täällä kärsiä.
Laulava Kylätohtori
26.12.2016 19:12:08 (muokattu 26.12.2016 19:21:33)
BugBadWolf: Mielestäni on älytöntä että mies joka ei osaa soittaa, eikä käyttää vahvistimia, vänkää niistä niin kovasti.

Kun Mesa merkkinä - yhdessä soittotaitoisten ja vahvistimistaan ymmärtävien ihmisten kanssa - ahdistaa sinua niin kovasti, pysy ihmeessä pois Mesa-aiheisista keskusteluista. Eihän sinun ole pakko täällä kärsiä.

Kuten sanoin, niin suoranainen valehtelu vaan ihmetytti. Mesa on ihan jees, toisin kuin täydellisen paskan jauhaminen. Itsehän kannatit valheiden oikaisua. Ja kaikki olisikin ok, jos se pysyisi vain Mesa ketjussa, mutta jatka ihmeessä hassuttelua.

E. Tämä kritiikki olis kyllä pitänyt laittaa niihin toisiin ketjuihin. Myönnetään. Mutta pidä varasi, kun mulle selviää, missä Janakkala on, niin tulen koputtelemaan oven taakse, niin katsotaan, mihin se Mark V taipuu. ;)
BugBadWolf
26.12.2016 19:28:14 (muokattu 26.12.2016 19:35:05)
Laulava Kylätohtori: Kuten sanoin, niin suoranainen valehtelu vaan ihmetytti. Mesa on ihan jees, toisin kuin täydellisen paskan jauhaminen. Itsehän kannatit valheiden oikaisua. Ja kaikki olisikin ok, jos se pysyisi vain Mesa ketjussa, mutta jatka ihmeessä hassuttelua.

Jos sinä ymmärtäisit koko aiheesta yhtään mitään, toki todistaisit väittämäsi puhumalla asiaa. Kertoisit, että mikä kirjoittamani on valetta ja perustelisit sen kiistattomasti.

En neuvoisi ketään kuitenkaan pidättämään hengitystään tohtorin vastausta odotellessa. Järjettömän ulvahtelun konvertoiminen asiapitoiseksi ja perustelluksi vastaukseksi kun vaatinee tässä tapauksessa sellaisen ajan, että ko pidätteleminen sisältää terveysriskin.

Puhtaan tieteen kannalta olet kyllä mielenkiintoinen tapaus. Jatkan seuraamistasi mielenkiinnolla.

Ja E: Tervetuloa. Neuvoisin kuitenkin opettelemaan käyttäytymään sitä ennen. Tapaan olla vähän vanhanaikainen sellaisissa asioissa, jos portailleni ilmestyy joku räkyttämään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)