blues guitar 19.12.2016 16:22:59 | |
---|
LaMotta: Kelluvassa tallassa bassopää on löysä ja vaimea jos vertaa jousilla runkoon kiinni vedettyyn tallaan. Teoriassa ajateltuna tönköksi kiillattu tremolo ei resonoi yhtä paljon kun jousilla kiinni vedetty. No ehkä se näin on. Näin itsekin uskoisin. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
BugBadWolf 19.12.2016 16:23:40 | |
---|
blues guitar: Jotkut kitaristit esim. Clapton eivät hyväksy hardtail tallaa stratossa, vaikka eivät kampea käytäkkään. Varmaankin ne jotain eroa soundissa kuulee. Vaikuttaisikohan tuo kuitenkin enemmän soittotuntumaan, kuin varsin soundiin? En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
blues guitar 19.12.2016 16:24:35 (muokattu 19.12.2016 16:27:25) | |
---|
BugBadWolf: Vaikuttaisikohan tuo kuitenkin enemmän soittotuntumaan, kuin varsin soundiin? Ehkä näin. Kun itselläni oli Robert Cray strato ja normaali tallainen strato yhtäaikaa, niin en kyllä huomannut paljoakaan eroa soundissa. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
LaMotta 19.12.2016 16:27:28 (muokattu 19.12.2016 16:27:43) | |
---|
Kuka äänittää ensimmäisen sähköisen ääninäytteen asiasta? (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
antnis 19.12.2016 17:45:59 | |
---|
Akustisen resosoinnin merkitystä sähkökitarassa liioitellaan muutenkin ihan poskettomasti. |
LaMotta 19.12.2016 17:48:46 | |
---|
antnis: Akustisen resosoinnin merkitystä sähkökitarassa liioitellaan muutenkin ihan poskettomasti. Kelluva talla vs runkoon kiinni kiristetty talla ainakin kuuluu sähkölläkin. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
hollstro 19.12.2016 20:06:38 | |
---|
LaMotta: Kelluvassa tallassa bassopää on löysä ja vaimea jos vertaa jousilla runkoon kiinni vedettyyn tallaan. Teoriassa ajateltuna tönköksi kiillattu tremolo ei resonoi yhtä paljon kun jousilla kiinni vedetty. No ehkä se näin on. Kunnon Stratossa bassopää ei ole vaimea eikä löysä vaikka olisi kelluva talla. Niitä vaan on harvassa, mutta kun sellaisen saa käsiinsä niin kyllä sen huomaa. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
LaMotta 19.12.2016 20:16:44 (muokattu 19.12.2016 21:34:09) | |
---|
hollstro: Kunnon Stratossa bassopää ei ole vaimea eikä löysä vaikka olisi kelluva talla. Niitä vaan on harvassa, mutta kun sellaisen saa käsiinsä niin kyllä sen huomaa. Öööö. Sen nyt kuulee kitarasta riippumatta. Ei se pelkästään koske stratoa. E: Vaimeutta tietenkin voi kompensoida mikin korkeutta säätämällä. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
basisti1971 20.12.2016 11:23:38 | |
---|
Moi. LaMotta: Eihän se sitten ole sama asia jos se kerran vaikuttaa soundiin. Joo, totta puhut, ehkä hivenen huonosti ilmaisin itseni. Parempi sanamuoto olisi ehkä ollut: "Jos eroa ei itse huomaa tai siitä ei välitä, silloin ajaa asiansa myös pelkin jousin "blokkaaminen"". Makuasioitahan nuo pitkälti ovat, samaan tapaan kuin täys- ja osashimmin vaikutus sointiin pulttikaulaisissa instrumenteissa. Itse olen vankkumaton liima- tai läpirungonkaulakannattaja, mutta toisaalta moninaisilla pulttiliitosvaihtoehdoilla saa melkoisen määrän lisäsäätövaraa nyanssien kohdalleenviilaamiseen. T:Samuli |
antnis 20.12.2016 11:59:35 | |
---|
Nyanssien hakeminen on semmoista puuhastelua jonka tarkoitus on kääntää mielenkiinto pois soittamisesta, straton äänimaailma nyt muutenkin on semmoinen suo jossa jokaisella on tarve kertoa muille että mikä ei ole oikea soundi. |
iec 20.12.2016 13:22:00 | |
---|
antnis: Nyanssien hakeminen on semmoista puuhastelua jonka tarkoitus on kääntää mielenkiinto pois soittamisesta, straton äänimaailma nyt muutenkin on semmoinen suo jossa jokaisella on tarve kertoa muille että mikä ei ole oikea soundi. Ja kun on ikää tai asennetta riittävästi, ei ole tarvetta kertoa muille mikä on se oikea soundi, eikä myöskään ole tarvetta kysyä muilta mikä on se oikea soundi. Oma mielipide riittää. Itse koen palstan tarkoituksen olevan se, että täältä saa vinkkejä ja voi jakaa vinkkejä liittyen kitarakamoihin ja niiden soundien ja soitettavuuden viilaamiseen mieluisekseen. Se on ehkä se tärkein tieto, että millä keinoilla näitä asioita voi viedä eri suuntiin. Sieltä jostain suunnasta sitten löytyy se oma "juttu" (tai kuten engelsmannit sanovat: "My cup of tea.") Ja joillekin nyanssit ovat tärkeämpiä kuin toisille. Annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan :D Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
mpekkanen 20.12.2016 14:31:20 | |
---|
Varmaan hieman kiinni siitä stratostakin, että miten sen saa helpoiten/parhaiten ns. kiinteäksi. Itsellä oli joskus Warmothin osista koottu strato ja siinä oli todella hieno loimuinen seetribody ja se oli vielä todella kevyt vaikka ihan kokopuinen olikin. Kaula samaisen firman SRV mallinen ja mikit Ultrasonicit. Kuitenkin kyseisessä kitarassa oli kampi 5 jousella ja sen sai ihan vibralla toimivaksi tai jousihässäkkää kiristämällä kiinteäksi. Minusta tuo 5 jousen käyttäminen ja sen ankkurin kiristäminen kiinteäksi tekee sen, että niistä jousista tulee siihen sähköiseenkin soundiin sellainen jousikaiku(varmasti saman efektin saa vähemmälläkin määrällä jousia...). Voihan se olla ehkä jossain soittotyylissä hyväkin, mutta tuossa seetri runkoisessa Warmoth stratossa se ei ainakaan minulla toiminut parhaalla mahdollisella tavalla. Itse siis kiristäisin sitä ankkuria ja ihan 3 jousella, mutta tämä on tosiaan kitarastakin kiinni. Jos kunnolla haluaa ns. kiinteän, niin sitten jotain palikkaa sinne tallan ja rungon väliin. Myös tuota kaikuefektiä voi jollain superloonilla tms. sinne jousien ja rungon väliin dempata, mikäli siitä on haittaa. Nyt on itsellä sellainen custom teetetty strato jossa tuo kampi on sellainen, että se on aika kiinteän tallan tuntuinen. Ihan kolmella jousella se on ja ilman minkäänlaista muuta palikkaa mihinkään väliin. Se kyllä toimii vibrankin kanssa, mutta se on sitten fiiliksestä kiinni jaksaako/tarvitseeko kampea. Se on siis jo valmiiksi hyvinkin kiinteän tallan tuntuinen ja ei toimi muutenkaan kuin vibrana alaspäin. Saisi varmasti hieman kelluvaksi, mutta ei ole tarvetta... Fenderin tuotoksia kyseistä kitaramallista ei nyt ole. Niitäkin on kyllä ollut ja minusta tuo straton käyttäminen ilman vibraa hieman muuttaa sitä soitinta. Tai itse olen ainakin sellainen, että jos kitarassa on vibrakampi tai paljon erilaisia potikoita ja kytkimiä...niin niiden tarjoamat mahdollisuudet saattavat joskus tarttua siihen soittoonkin(ehkä liikaakin???), vaikka ilmankin pärjäisi. Kaikenlaisilla vibrakitaroilla olen huomannut soittavani hieman erilailla kuin kiinteätallaisilla ja en käytä vibraa kuitenkaan aivan hillittömästi tai mitään divebombeja. Joskus on vibran ja liialisten nappuloiden takia mennyt muutoin todella hyviä kitaroita vaihtoon. Yksinkertaisemmat soittimet toimivat minulle paremmin ja tämä siis ihan omakohtaista kokemusta useista erilaisista soittimista. Siltikin ainakin yksi jonkinlaisella vibralla olevan kitara on ihan hyvä olla olemassa. Stratossa on kyllä se hyvä puoli, ettei sitä kampea ole pakko pitää kiinni jos ei halua :) |
LaMotta 20.12.2016 16:04:07 | |
---|
mpekkanen: Minusta tuo 5 jousen käyttäminen ja sen ankkurin kiristäminen kiinteäksi tekee sen, että niistä jousista tulee siihen sähköiseenkin soundiin sellainen jousikaiku(varmasti saman efektin saa vähemmälläkin määrällä jousia...). Siksi olen itse dempannut jouset ja itseasiassa koko poteron superlonilla. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
basisti1971 21.12.2016 09:32:17 (muokattu 21.12.2016 09:32:54) | |
---|
Moi. antnis: Nyanssien hakeminen on semmoista puuhastelua jonka tarkoitus on kääntää mielenkiinto pois soittamisesta, straton äänimaailma nyt muutenkin on semmoinen suo jossa jokaisella on tarve kertoa muille että mikä ei ole oikea soundi. Varmasti tuotakin ajatusmallia ja käyttäytymistä esiintyy tietyissä piireissä taajaan, mutta: iec: Ja kun on ikää tai asennetta riittävästi, ei ole tarvetta kertoa muille mikä on se oikea soundi, eikä myöskään ole tarvetta kysyä muilta mikä on se oikea soundi. Oma mielipide riittää. Kait ainakin pidemmän päälle päästään tuohon ylläolevaan tilanteeseen. Ainakin toivottavasti. Onneksi (?) oma lempikitara- ja bassosoundi ovat senverran klassisia, että niihin pääsee likipitäen vehkeillä kuin vehkeillä (kunhan ohutkielisessä on humpparit ja putkivahvarit, paksukielisessä menee sinkutkin ;)), ja tuttuna sekä turvallisena ei aiheuta inhoreaktiota kuin aniharvoissa. Tai sitten mua pidetään sellaisena jääränä että koetaan turhaksi yrittää muuttaa tilannetta suuntaan tahi toiseen :).
LaMotta: ... olen itse dempannut jouset ja itseasiassa koko poteron superlonilla. Toimii hienosti tiettyjen pinnoitteiden -ja superlonien- kanssa, mutta syystäkin suositellaan useimmin silikonipudkenpädkää jousten sisään. Vaikka kyseessä onkin "vain" perspotero, korpeaahan se roimasti jos pinnoite ja superloni äityvät oikein urakalla reagoimaan keskenään. T:Samuli |
Pelimonni 24.12.2016 02:57:45 | |
---|
LaMotta: Tietämättömänä kysäisen sellaista jutskaa, että miksi tuo tremolo ylipäätään pitää blokata tönköksi jollain puukiilalla? Eikö se aja saman asian jos sen vetää jousilla kiinni kanteen? Mulla antaa jotain satumaista Mojoa. Osaan heti soittaakkin paremmin. Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa.
5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin.
Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta.
Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova.
Ditto Looper |
Pelimonni: Mulla antaa jotain satumaista Mojoa. Osaan heti soittaakkin paremmin. Nyt pitää vielä selvittää se johtuuko tämä puupalikasta, vai siitä että sinä olet sen asentanut. Jälkimmäisessä tapauksessa saat asentaa pölkyn minunkin kitaroihini. Tässä iässä kun joutaisi jo vähän oppia soittamaankin. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |