Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uutta synaa hommaamassa
1
asd77
20.12.2016 16:58:57 (muokattu 20.12.2016 17:05:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistan Korg M50:n, jonka ostin uutena aikoinaan vuonna 2008. Olen siihen tyytyväinen, mutta ensi vuonna voisi hommata toisen erimerkkisen synan/modulin kaveriksi, hintaluokkana 1000-1500€.
 

 
Soundeja, joista olen kiinnostunu:
 
Hammondit. Testaessani Roland FA06:n urut oli ok. Yamaha MX61:n hammondeista en tykänny. Kurzweileissä on ilmeisesti parhaat urut romplereista. Yksi vaihtoehto olisi Studiologic Numa Organ 2, mutta siinä olis pelkät laadukkaat hammondit sitten.
 
Cembalo. M50:sta olen saanut hyviä muokkaamalla, joten loppupeleissä cembalot ei ole niin tärkeitä. Roland Integrassa oli testaessani loistavat cembalot, Kurzweil PC3le:ssa on youtuben perusteella ihan ok cembalot.
 
Analogiset progelead-soundit. Koneelta löytyy Minimogue ja Synth1 VST-pluginit, joista pidän erityisesti Synth1:stä. M50:sta ei saa yhtä lämpimiä soolosoundeja.
 
Pianot, tosin kaikissa testaamissani romplereissa on ollu hyvät, joskin erilaiset pianot.
 

 
Yksi vaihtoehto olis ostaa erikseen VA ja klooniurku/rompleri.
 
Testailin kaupassa noita halpoja virtuaalianalogeja; Microkorgia, Novation Micronovaa ja Roland JD-Xi:tä. Mistään noista en tykännyt, kaikissa oli kääpiökoskettimet. Rolandin soundista en tykänny. Microkorginkin soundi oli karkeampi kuin oletin ja sitä oli vaikea käyttää. Micronovakaan eri erityisemmin säväyttänyt. Oletan, että Waldorf Blofeld, Nord Lead 4 ja KingKorg ovat laadukkaampia, Blofeld on noista halvimpana mieluisin.
 
Testasin myös Korg Kromea. Siinä oli M50:n verrattuna jämäkämmät koskettimet ja paremmat pianot, mutta muuten se oli ihan samanlainen vehje.
 
tl;dr
Kurzweileissa on ilmeisesti parhaat urut romplereista?
Onko mitään VA-synaa, joka on samanlainen kuin Synth1-vstplugari?
Saako Waldorf Blofeldista ja Kurzweil PC3le:sta hyviä lead soundeja?
 
aimoo
22.12.2016 14:56:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän on vastauksia tullut, joten koitan jotain vääntää...
Kurzweil PC3 täällä, ja on siihen viharakkaus suhde.
 
Hammondit, sanoisin medium well, nord claviat tekee mielestäni tän paremmin, sekä säätö lennossa on helpompaa.
Pianot, joo pidän kurtzin pianoista, nordit on laadukkaat myös.
Cempalot, en hirveästi käytä mutta medium well.
Leadit, entiä millasta leadia haet, mutta monenmoista liidiä on tarjolla, joten uskon että löydät haluamasi kyllä. Nordit jää tässä.
 
Microkorgit...omistan. Ne on ihan goofyn around käytössä, alakerrassa piilossa, kun pitää olla takan ääressä ni laatikosta esiin ja kuulokkeet päähän...hauskat, en ehkä live settiin ottais, ja tarkoitan nyt kiipparit settiä.
Bassosettiin ottaisin / otan, jotain kasarisynabassoihin käyttökelpoinen, esim madonna like a virgin / michael jackson thriller jnejne, mutta teen nämä saundit itse, se on nopeaa ja helppoa. Muutamat synasoolot tällä vedän. muutamat kiipparijutut vedän vaikka bändissä on kiipparisti (olen siis basisti tossa)
nää on halvat muoviset rimpulat, ihan jees tollasessa käytössä.
 
Kurzweil PC3,
saundipankki on älytön, puhutaan ehkä 600-700 esivalinnasta, niissäpä on kahlaamista, ja itse otin lempisaundeja ylös kynällä ja paperilla.
koskettimien splittaus onnistuu, esim 4/5 pianoa ja 1/5 sello. tosin nämä kannattaa kyllä sitten tallentaa, koska näitä et tee keikalla lennossa. valikon takana.
koskettimet on puolipainoitetut, joista itse pidän suuresti, sopivan tunnokkaat muttei liian raskaat.
Nuo saundien luonti ja muokkaus, se oli aluksi iso kynnys, mutta äkkiä tosta pääsee perille, ja esivalintasaundit on laadukkaita ja hyviä. Bändisoitossa leikkaa hyvin läpi.
 
PC3le, jätä väliin....se on karsittu, ja väittävät sitä hieman vikaherkäksi, jumittaa.
 
Tsekkaa tossa hintaluokassa nordit sekä kurtzweilit, laadukkaita molemmat vaikka erilaisia.
 
18is9
22.12.2016 15:35:44 (muokattu 22.12.2016 15:39:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinulla on tavallaan melko hyvä setti siinä Korgissa jo valmiiksi ja voi olla että tuossa hintahaarukassa et kyllä saa merkittävää parannusta kuin johonkin osa-alueeseen. Oma tuntuma on että jos ostat tuohon toisen romplerin niin samat ongelmat ainakin urkuosastolla ja synaleadeissa jäävät vaivaamaan. Pianot tai cembalot tosiaan voivat olla erilaiset ja omaan makuusi sopivammat.
 
Itse hankin joku vuosi sitten Kurzweilin PC361:n ajatuksella että ajan siitä rokkibändissä urkuja ja soolosoundeja ja joskus satunnaisia jousia. Olen kuitenkin kaikenlaisia muljuttimia omistanut vuosien varrella ja semmoisen puolen vuoden soittelun jälkeen totesin että ei ole romplerihommat meikän juttu jos sillä yritetään emuloida jotain toisia soittimia. Laitoin urkuosastolle käytetyn hammondin digivehkeen ja lepaa simuloimaan ventilaattorin, ja sooloihin DSI:n mophon ja kitarapedaalista delayn. Totesin bändikavereille että niitä jousia ei taida sitten tästä eteenpäin irrota :). Enää ei ole tarvinnut itkeä soundien eikä soitettavuuden perään, toki hieman kalliimpi setti tuli kuin mitä PC361 maksoi yksinään. Jos ei olisi tila- ja roudausongelmia niin varmaan vaihtaisin tuon urkuosaston vielä johonkin generaattorispinettiin.
 
Eli oma suositukseni olisi, että mietit mikä osa-alue vaatii eniten parannusta ja panosta siihen. Jos kaipaat analogileadejä, osta vaikka DSI:n Mopho tai joku muu samantyylinen halpa analogipurkki, niiden analogileadit kuulostaa analogisemmilta kuin minkään vehkeen mallinnukset :).
 
Tuota Blofeldiä on vähän hankala suositella kun et tosiaan oikein speksannut että mitä olet esim leadsoundelta hakemassa. Se kyllä varmasti täydentää M50:stä ja siitä saa hienoja soolosoundeja, mutta onko se sitten sitä mihin suuntaan haluat settiäsi laajentaa, sitä on vaikea sanoa. Itse miellän Blofeldin hieman kylmäsävyiseksi pädikoneeksi.
 
EDIT: En tarkoittanut haukkua Blofeldia, mutta jos perus-monoleadeihin pitäisi valita se tai Mopho, niin ottaisin Mophon. Jos taas pitäisi valita yksi syna tekemään kohtuuhinnalla digitaalisia pädejä niin Blofeld olisi kovasti vahvoilla.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Antti1
22.12.2016 15:42:32 (muokattu 22.12.2016 15:50:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Itse miellän Blofeldin hieman kylmäsävyiseksi pädikoneeksi.
 
Sellaisessa käytössä se kiippariversio mullakin on. Vaikka moneen taittuukin, niin sellainen paksu ja lämmin se soundi ei ihan sellaisenaan kuitenkaan ole. Romplerin asemassa sitten toi em. Krome ja leadipäristimenä Mopho Keyboard.
 
Oivallinen trio kyllä melkein mihin tahansa, eikä soundeissa ole mun mielestä juurikaan päällekkäisyyttä Kromen joka sortin miljoonaa soundia lukuunottamatta. Sehän nyt tuottaa mitä tahansa, mutta itse tykkään näprätä vaihtamatta yhden laitteen soundeja miljoonaa kertaa biisin aikana. Siksi tarvitaan tuollainen nelitasoinen Jaspers täynnä kaikkea.
 
Äänittäessä olen käyttänyt kyllä Kromen soundeja leadeihinkin monesti Mophon sijaan ja varsinkin Dan Stescon kama on aivan loistavaa. Ei tietty auta M50 omistajaa mitenkään.
 
E: Mun mielestä oikein mikään noista aloituksessa ehdotetuista laitteista ei täytä noita soundimieltymyksille määriteltyjä asioita. Blofeld nyt pystyy tekemään monenlaista ja samplemuistin avulla saa vaikka noita perinteisempiäkin soundeja auttavasti, muttei se mikään rompleri ole. En tiedä miten on M50 laita, mutta tosiaan Kromesta saa pienellä säädöllä noi kaikki soundit kyllä melkoisen hyvinä ulos urkuja myöten. Parempaa varten tarvii alkaa hommaamaan erikoistuneita vehkeitä ja tornin koko kasvaa aika rajusti, tai sitten joku Kronos.
musamies
22.12.2016 16:58:39 (muokattu 22.12.2016 16:59:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esimerkiksi Lahdessa Keskusmusiikissa oli viimeksi käydessäni kokeiltavana Nord Electro 5D 73, se on kanssa aika varteenotettava vaihtoehto jos kiinnostaa kovasti vaikka urut ja laitteen kustomointi Nordin sivuilta ladattavilta saundeilla. Nordilla on mielestäni ehkä markkinoiden paras pianosaundivalikoima.
 
Oikeastaan ainut mikä itselle nousee isoksi kysymysmerkiksi, että milloin tulee uusi Nord Stage, joka voisi kuitenki olla ehkä oikea tie jos haluaa mennä yhdellä kiipparilla, joka taipuu vähän joka hommaan?
 
Roland RD 800 on kanssa moneen hommaan taipuva peli vaikka se ensisijaisesti on stage piano. Ominaisuuksia aika paljon hintaan nähden, joskin hiukan painava.
 
Exhausted
23.12.2016 09:23:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

asd77:
Onko mitään VA-synaa, joka on samanlainen kuin Synth1-vstplugari?

 
Jos nyt muistan oikein niin tämä oli tehty Nord Leadin perusteella.
Prophet
23.12.2016 12:20:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Oikeastaan ainut mikä itselle nousee isoksi kysymysmerkiksi, että milloin tulee uusi Nord Stage, joka voisi kuitenki olla ehkä oikea tie jos haluaa mennä yhdellä kiipparilla, joka taipuu vähän joka hommaan?
 
Miksi uusi ja mitä vikaa on vanhemmassa?
 
musamies
23.12.2016 15:15:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Miksi uusi ja mitä vikaa on vanhemmassa?
 
Kallis vehje kuitenkin jos ei ole ihan säännöllisessä ammattikäytössä. Electrossa tapahtui ainakin tervetullutta päivittymistä monikäyttöisempään suuntaan kun vanhemmat oli aika lailla yhden asian vehkeitä.
 
Jos ei ole jos ennestään, kannattaa ottaa huomiota millon uusin versio on tulossa.
 
Itsellä samanlainen miettiminen oli stage pianon kohdalla ja päädyim Yamaha CP4:seen kun se oli aivan uusi. Mulle tuli ehkä ensimmäisiä Suomessa. Se on esim. aika kevyt 88 stagepianoksi.
 
Digivehkeissä uusi on yleensä vanhaa mallia parempi. Nordi on siitä kuitenkin mukava, että se tuo uusia ääniä vanhempiinkin malleihin. Mukavia kerraan erilaiset pianot ja taas tuli Royal Grand 3D, aika jouluisa saundi, vaan ei itsellä ole vielä omaa Nordia.
 
asd77
23.12.2016 21:28:08 (muokattu 23.12.2016 21:38:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista.
 
Kurzweil PC3 täällä, ja on siihen viharakkaus suhde.

Hammondit, sanoisin medium well, nord claviat tekee mielestäni tän paremmin, sekä säätö lennossa on helpompaa.

 
Kurzweilin medium well -urut vois olla tarpeeksi hyviä omaan käyttöön.
Kurzweilin soolosoundit vaikuttavat youtuben perustella vähän teräviltä.
Nord Electrosta (4) en pitänyt kun sitä testasin. Uutena kalliita, en maksais muutamasta soundista 1500 euroa.
 
PC3le, jätä väliin....se on karsittu, ja väittävät sitä hieman vikaherkäksi, jumittaa.
 
Selvä
 
Eli oma suositukseni olisi, että mietit mikä osa-alue vaatii eniten parannusta ja panosta siihen.
 
Olen miettinyt tarkemmin ja lead-soundit mua kyl kuitenkin eniten kiinnostaa. Hammondit kiinnostaa jonkin verran, mutta Korgin ok-tasoiset kelpaa. Cembalot on hyviä Korgissa.
 
Pitäs testata onko Blofeldin soolosoundit hyviä omaan käyttöön, joka siis olis pehmeät moog-progeilut ja hevitiluliidi.
DSI Mophon monoversion vois löytää käytettynä tai Alesis Micronin, ne olis halpoja. Uutena Mophosta valmistetaan vissiin vaan tuota x4-versiota, joka on kalliimpi. Mielellään maksaisin VA-synasta muutaman satasen kuin tonnin.
 
Jos nyt muistan oikein niin tämä oli tehty Nord Leadin perusteella.
 
Nord Lead 4 rack vois mahtua budjettiin, kakkosessa ei ole efektejä.
 
Antti1
23.12.2016 22:28:06 (muokattu 23.12.2016 22:29:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

asd77: Mielellään maksaisin VA-synasta muutaman satasen kuin tonnin.
 
En tiedä viittasitko tuolla Mophoon, mutta sehän ei ole missään mielessä virtuaalianalogi. Moduuleja näkee halvalla melko useinkin, samaten Blofeldiäkin. Ne ovat myös sellaisia, joita on helppo pistää kiertoon. Kannattaa harkita ehkä myös Evolveria, niitäkin on halvalla liikkeellä. Koskettimelliset maksavat sit kaikista tietty enempi, mutta mä sain Mophon kiipparimallin kyllä varsin edullisesti.
 
Kannattaa pistää myös Korg KingKORG harkintaan, vaikka se nojaakin vähän enemmän efektisekamelskalla muljutettuihin modernimpiin soundeihin. Mä arvoin itse pitkään sen, Blofeldin ja Sledgen välillä. Sledgessä vetosi loistava käyttöliittymä, mutta sen mustan hinta (paremmat koskettimet) ei tuntunut lopulta oikealta, kun se on vain soundeiltaan rajoitettu Blofeld periaatteessa. Korg on sellainen, jolle mielelläni antaisin vielä mahdollisuuden joku kerta, vaikka koskettimet ovatkin vähän vetkulat noihin muihin verrattuna.
musamies
23.12.2016 23:52:57 (muokattu 23.12.2016 23:59:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

asd77:
Kurzweilin medium well -urut vois olla tarpeeksi hyviä omaan käyttöön.
Kurzweilin soolosoundit vaikuttavat youtuben perustella vähän teräviltä.
Nord Electrosta (4) en pitänyt kun sitä testasin. Uutena kalliita, en maksais muutamasta soundista 1500 euroa.

 
Jukka Gustavson kommentoi 13 minuutin kohdalta alkavia Hammond saundeja "Tässä on jotain ihan ok, mutta jotain puuttuu."
https://youtu.be/14OFJI0uJUc
 
Hammond XK-5 ilmeisesti niitä parhaita vehkeitä tällä hetkellä pelkässä Hammond touhussa, mutta hintakin sen mukainen.
https://youtu.be/QbC8Bo9-hqg
 
Mä laittasin Nord Electro 5D 73:sen jatkoon, mutta ehkä päällimmäiset syyt vähän yllättäviä kun pianokirjasto on hiton hyvä ja urkupuoli fyysisillä drawbarsseilla vaikka vain Nordin versiona ei hassumpi. Joitain voi Nordien saundeissa askarruttaa, että pitäskö olla fatimpaa saundia uruissa, mutta siihen kysymykseen kannattaa perehtyä rauhassa ja säädellä saundia.
 
asd77
24.12.2016 11:40:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: En tiedä viittasitko tuolla Mophoon, mutta sehän ei ole missään mielessä virtuaalianalogi. Moduuleja näkee halvalla melko useinkin, samaten Blofeldiäkin. Ne ovat myös sellaisia, joita on helppo pistää kiertoon. Kannattaa harkita ehkä myös Evolveria, niitäkin on halvalla liikkeellä.
 
Joo sitä tarkoitin ja aivan tosiaan sehän on oikea analogi.
 
Kannattaa pistää myös Korg KingKORG harkintaan
 
Siinä on varmaan samanlaiset koskettimet kuin M50:ssa.
 

Hammond XK-5 ilmeisesti niitä parhaita vehkeitä tällä hetkellä pelkässä Hammond touhussa, mutta hintakin sen mukainen.

 
Joo kallis, mutta varmaan hyvä.
 
Kuitenkin analogi tai virtuaalianalogi kiinnostais nyt enemmän kuin urku.
Täytyy panna harkintaan DSI Mopho, Blofeld, DSI Evolver, jota saisi moduleina halvalla.
Kalliimmalla, lähemmäs tonnia, sais KingKorgin tai Nord Leadin.
Tai sitten säästää lisää ja hommaa Korg Kronoksen, jossa on analogi-engine.
 
18is9
24.12.2016 14:15:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa mophoa miettiessä muistaa ettei siinä ole efektejä, evolverissa on delay muttei muuta.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
piiska2
27.12.2016 18:43:05 (muokattu 27.12.2016 18:43:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ostaisin Korg Kronoksen , jos budjetti antaisi myöten. Siinä on kaikkea mahdollista uruista, analogimallinnuksiin ....+ mahdollisuus samplata omia soundeja. Ei tartte monia erillisiä moduleja keikoille.
Hintaahan sillä on toki, mutta ei se turhaan ole huippunimien suosiossa.
 
musamies
27.12.2016 22:01:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

piiska2: Itse ostaisin Korg Kronoksen , jos budjetti antaisi myöten. Siinä on kaikkea mahdollista uruista, analogimallinnuksiin ....+ mahdollisuus samplata omia soundeja. Ei tartte monia erillisiä moduleja keikoille.
Hintaahan sillä on toki, mutta ei se turhaan ole huippunimien suosiossa.

 
Onkos joku perehtynyt ajatuksella mitkä on Korg Kronoksen ja Roland Jupiter 80:sen suurimmat erot?
 
Korgissa oli ainakin mahdollisuus ostaa erilaisella koskettimistolla olevia versioita.
 
asd77
03.01.2017 20:04:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Kannattaa mophoa miettiessä muistaa ettei siinä ole efektejä, evolverissa on delay muttei muuta.
 
Aijaa, ainakin delay olis kiva olla sisäisenä, mutta pidän Mophon soundista Youtuben demon perusteella.
 
Itse ostaisin Korg Kronoksen , jos budjetti antaisi myöten. Siinä on kaikkea mahdollista uruista, analogimallinnuksiin ....+ mahdollisuus samplata omia soundeja. Ei tartte monia erillisiä moduleja keikoille.
 
Kronos olis itse asiassa näppärä vaihtoehto. Tosiaan yksi kiippari, jossa on monipuolisesti soundeja.
 
Pitäs päästä kokeileen Waldorf Blofeldia, jotta saisi käsityksen miltä se kuulostaa, olis halpakin.
Sitten on Nord Lead 4, jossa on sisäisiä efektejä.
Studiologic Numa Organ 2 vois olla uruille jepa.
 
Tosin jos säästäis rahaa niin vois hommata Kronoksen.
 
asd77
17.10.2018 21:20:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päädyin lopulta hommaamaan Korg Kronoksen ja tyytyväinen olen ollut. Nyt saa yhdellä vehkeellä ne analogileadit, urut ja pianot mitä aloitusviestissä halusinkin ja myös vanhat Korg-patchit M50:stä siirrettynä Kronokseen. Plussaa jämäkkä Fatar-koskettimisto ja se ettei Kronos pätkäise soundia vaihdettaessa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «