Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Naikkarin kielet uusiksi
1
Vakkilainen
20.11.2016 15:11:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin vanhaan Yamaha-G235 kitaraan pari kuukautta sitten kokeeksi Curt Manganin normal tension setin. Kitara on saanut olla melko rauhassa viimeisen puolitoista kuukautta. Nyt soittelin pitkästä aikaa ja huomasin, että etenkin G-kielen intonaatio ontuu. Lisäksi EAD-kielt soivat melko kireän tuntuisesti ja voimakkaasti. Droppasin D-vireeseen kokeeksi ja kas kummaa, sointiin ilmestyi mukavan lämmin sävy ja intonaatio-ongelma katosi. En kuitenkaan haluaisi soittaa dropped D-vireessä, joten uusia kieliä varmaan taas hakemaan. Pitäisikö kokeilla löysempää kielisatsia? No, ehdotuksia saa antaa :-)
 
Jarmo_S
20.11.2016 16:26:31 (muokattu 20.11.2016 16:30:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidän itse G-kielen hieman alemmassa vireessä kuin B (H) ja E. Muuten se on liian ylävireinen otelaudan yläpäässä. Pidän sen enintään 5 senttiä virittimen antamasta alempana.
 
Varmaan sinulla voi olla myös kitarassasi intonaatioprobleema tallan kanssa. Mutta siis minulla G-kieli on myös sellainen.
 
Yllättävästi minulla myös D-kieli on yläpäässä liian korkea, joten sen viritän myös hieman alemmaksi.
 
A-kieli boostaa kitaran perustaajuudella ylöspäin joten sen viritän ehkä muuutaman sentin plussalle, jotta muuten kunnossa otelaudassa.
 
Kitarassa, hyvässäkin viritys on aina kompromissi. :)
 
Olen käyttänyt vain normaaleja settejä, ei mitään tiukkoja. Et sanonut miten päin sinulla se intonaatioprobleema on.
 
73nd3r
21.11.2016 08:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarmo_S: Kitarassa, hyvässäkin viritys on aina kompromissi.
Samaa mieltä, tuo on aina hyvä muistaa näiden digivirittimien aikana.
 
Jos intonaatio parani vireen pudotuksella, se viittaa siihen että normivireellä eli isommalla jännityksellä skaalamitta lyhenee liikaa:
Kaula voi taipua - tossahan ei ole kaularautaa..?
Tai kaulaliitos tai talla tai vaikka kansi voi antaa periksi.
Nuo tsekkaukseen niin tietää mitä tarttee/voi tehdä jatkossa.
 
Satulan ja tallaluun vaihdosta voi myös olla apua.
 
Tai sit kokeilee löysemmillä kielillä. Helpoin fiksi, jos toimii pysyvästi.
 
mhs
21.11.2016 10:32:15 (muokattu 21.11.2016 10:32:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nylon-kielisen kitaran kaula ei mun kokemukseni mukaan juurikaan reagoi kielten paksuuteen; ei oo tullut tarvetta fiksata intonaatiota kieltenpaksuuden mukaan. Mutta verrattuna teräskieliseen toi nylonkielten intonaatio ja puhtaus on aina vähän sinnepäin, etenkin g-kielellä. Mä kokeilin setin verran normal tensioneja, mutta ei ne mun näpeillä/kitarassa/musalla pelanneet lainkaan; teräskieliseen tottuneet käpälän antoivat liikaa monoa noille. High tensionilla homma pienen totuttelun jälkeen toimi. Käytän nylon-kielistä lähinnä Leonard Cohen -henkiseen komppaukseen, eli en mitään kovin hienoa yritä.
 
Ennen ihmeempää säätelyä suosittelisin kokeilemaan ihan perus high tensioneja, ison firman tiukan toleranssin malleja --- Pro Arte EJ-46 olisi suositukseni.
 
Vakkilainen
22.11.2016 19:59:15 (muokattu 22.11.2016 22:00:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritän vastata tällä viestillä muutamaan yllä olevaan viestiin.
 
Erityisesti G kielen vire oli n. 7-10 senttiä yli oikeastaan kaikilla nauhoilla 1-12. Muiden kielien intonaatio oli aika kohdallaan, alle 5 senttiä pielessä 12 nauhalta. Kaula ei anna periksi, eikä satula tai talla. Sointi vaikutti perusvireessä kireältä, etenkin kaikilla punotuilla.
 
Kitara oli ollut n. 1,5 kk n. puolen sävelaskeleen alivireessä (uudet kielet venyivät). Laitoin vireen pari päivää sitten yhden sävelaskeleen yli ja kitaran pussiin. Juuri viritin uudelleen ja nyt intonaatio on myös G-kielellä 4-7 sentin sisällä myös G-kielessä nauhoilla 1-12. Punottujen kielten sointi kuulostaa myös nyt täyteläisemmältä, sellainen kireyden tuntu on melkein kokonaan hävinnyt. Eli olisiko ollut siinä suurin ongelma, että kielet eivät olleet tarpeeksi venyneet (eivätkä ehkä vieläkään ole)? Joka tapauksessa sointi on nyt tyydyttävällä tasolla.
 
Kiitos kommenteista ja pohdinnoista. Saatan seuraavaksi kyllä kokeilla D'Addarion EJ45 satsia.
 
petteri m
22.12.2016 00:10:35 (muokattu 22.12.2016 00:26:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun itselle mieluinen nailonkielinen kitara on löytynyt alkaa erilaisten kielten kokeilu siihen kitaraan. Kielten tyyppi (nylon, titanium, carbon) vaikuttaa soundiin ja soitettavuutenkin valtavasti ja tension samoin. Lisäksi eri firmojen kielet soivat eri tavoin vaikka olisivat sinänsä samaa tyyppiä noin teknisesti. Se ei olekaan hetkessä kokeiltu ja tulee sitä paitsi kalliiksikin. Kukaan maailmassa ei voi etukäteen tietää mikä se 'oikea' setti on juuri siihen kitaraan ja juuri sinulle. Muuttujia on asiassa tavattomasti.
 
Jossain vaiheessa, ehkä vuosien kuluttua, mieleinen setti löytyy ja siinä pysytään. Jos kitara ei tällä setillä intonoi tai on muuten ikävä soitettava mennään osaavalle pajalle ja seppä rakentaa intonaation ja soitettavuuden kohdalleen. Se saattaa edellyttää sekä yläsatulan että tallaluun kompensointia kielikohtaisesti, seppä kyllä tietää jos on seppä. Tässä yhteydessä yläsatula laitetaan luusta ja talla myös. Kaikki tämä maksaa jotain ja maksat hymyillen. Sen jälkeen hymyiletkin jatkuvasti ja harmittelet ettet tehnyt tätä jo aiemmin.
 
Itse olen havainnut että yksi hyvä tapa lähestyä asiaa on äänittää sitä kitaraa jos sillä on tarkoitus äänittää. Kitara soi ulospäin eri tavalla kuin mitä se soi soittajan omaan korvaan johtuen projektiosta. Mikrofonikin kuulee asiat eri tavalla kuin korvat. Lisäksi tässäkin suhteessa eri soittimet käyttäytyvät eri tavoin. Kielisetin hinta ei ratkaise asiaa, edullinen kieli saattaa olla joissain tapauksissa se toimivin ratkaisu, sitä paitsi niitä raaskii ostaa useammin ja täten vaihtaa useammin tuoreisiin, ei väheksyttävä seikka sekään. Hauskaa hämmennystä aiheuttaa sekin vielä että eri firmat tarkoitttavat ilmaisuilla low, medium ja high tension aivan eri asioita. Hyvä esimerkki on D'Addario vs. Galli. Jotkut firmat julkaisevat jännitykset kiloissa ja toiset panttaavat tietoja. Taas D'Addario vs. Galli käyvät esimerkistä. Senkin takia saattaa tulla hutiostoksia.
 
D'Addario EJ45 toimii omassa Estevessä hienosti mutta paljon fiksummassa Sakurai (model 5, 1975) -kitarassani ei lainkaan, ei siis millään tasolla. Mutta kun laitoinkin EJ45TT -version niin kas kummaa, ihmeitä tapahtui. Se on pienestä kii.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «