Aihe: Suuri säröpedaalikeskustelu
1 2 3 4 552 53 54 55 5679 80 81 82 83
iec
16.12.2016 14:00:36

metlica: En millään jaksa nyt lukea koko ketjua (fuck me, right), mutta onko jokin särö kitaralle yhtä kova juttu kun Darkglass bassolle? Toinen kymysys, hyviä speduja jossa blend nuppi?

Riippuu pitkälti siitä mitä soundia haet. Jos annat esimerkkejä biiseistä joissa on sun mielestä särösoundit kohdallaan, niin eiköhän joku osaa antaa suosituksia. Muuten suositellaan mitä sattuu.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
mpekkanen
16.12.2016 14:29:59
Laitetaan myös omalta kohdalta yksi ihan turha postaus lisää.

Kun noita erilaisien pedaalien toimintoja katsoo ja kuuntelee tuolta netin ihmeellisestä maailmasta. Niin aika useasti ne soittajat ovat todella hyviä...
Mikä ei ole tietenkään ihme, jos joku yritys haluaa myydä ja mainostaa jotain tuotteitaan. Kyllä sieltä toki löytyy hyviä ja huonojakin soittajia, jotka sitten soittavat noilla samaisilla purkeilla. Noita vähemmän hyviä kotisoittajiakin on joskus harmillisen paljon, kun yrittää etsiä ihan oikeaa tietoa jostain...
Kuitenkin kun_yleensä_ on soittotaito jo valmiiksi todella hyvä ja sen lisäksi on hyvä kitara ja siinä hyvä vahvistin, niin tällainen soittaja kuulostaa hyvältä vaikka se pedaali olisi ihan mikä tahansa. Kitarasta vielä vaihdellaan mikkejä ja ruuvataan volumea...Niin osaavissa käsissä tuo koko soitto kuulostaa paljon paremmalta mitä se voi sitten itsellä toimia. Luultavasti kitara ja vahvistinkin voivat olla erilaiset.

Sitten on vieläkin sekin, että miten koko pätkä on nauhoitettu. Millä se vielä kuunnellaan.

Kun useasti nimekkäät kitaristit paljastat soundiensa salaisuuksia ja siellä voi olla joitakin kitarapedaaleja. Niin taas on täysin sama homma. Vaikka olisi kitaroita ja kieliä myöten ihan samanlaiset vehkeet ja jopa samanlaiset asetukset ja jopa soittotapakin-->Voi se soundi ja pedaali kuulostaa erilaiselta kuin jossain levyllä.
Tähän levyn soundiin kun vaikuttaa se miten koko juttu on äänitetty, miksattu ja masteroitu.
Yksikään metallibändi ei varmaan ole kuulostanut 80-luvulla tai nykyäänkään, esimerkiksi, täysin samalta niin livenä kuin jollainen levyllä. Olipa se levy sitten studio tai livelevy.
Keikoilla tulee soittajallekin oma soitto ja muidenkin soitto hieman erilaisen kuuloisesti, riippuen missä kohtaa itse on lavaa. Näin myös vaikka olisi kaikki mikitetty ja korvamonitorit jne.
Yleisönkin kanssa on aivan sama juttu. Ei ole soundin kannalta aivan sama, missä kohtaa katsoo/seisoo lavaan nähden.
Vaikka jonkun mielestä tämä voi olla pieni asia, niin ihan samanlainen juttu se on kuin vääntäisi sitä pedaalin jotain nappulaa toiseen suuntaan tai käyttäisi ihan toisenlaista pedaalia. Osaavissakaan käsissä se (mahdollisesti samanlainen)soundi ei siis lähde ihan täysin siitä yhdestä purkista, vaan siihen vaikuttaa todella moni muukin tekijä.

Kun siis jotain pedaalia mainostetaan, että tällä saa tämän soundin tai joku kitaristi käyttää sellaista. Niin ei siitä pedaalista välttämättä kuitenkaan itse saa sellaisia soundeja ulos.
Ja tosiaan vaikka Metallica(esim.) ei kuulostanut MOP levyltä yhdelläkään keikalla aikoinaan, eikä senkään jälkeen. Vaikka niitä samoja sen levyn biisejä livenä soittikin ja soittaa edelleen. Toki jokainen bändi kuulostaa aina omanlaiselta, mutta tuolla jonkun levyn äänityksellä, miksauksella ja masteroinilla on todella suuri merkitys.
Jopa niinkin suuri, että mikäli haluaa jonkun tietyn levyn soundin saada-->Se voi olla täysin mahdotonta, kun ei edes se samainen bändi tai artisti kuulosta samalta livenä. Ei vaikka olisi täysin samat laitteet kuin mitkä oli jotain levyä tehdessäkin.
Yleensä kyllä studiossa käytetään enemmän erilaisia kitaroita, vahvareita jne. kuin sitten livenä...

Aika usein kuitenkin kysytään mikä olisi paras kitara, efekti tai vahvistin johonkin hommaan? Sitten kun joku kysyy tältä kysyjältä tarkentaen, että millaista soundia etsitään... niin sitten saatetaan sanoa joku tietty levy tai siinä jonkun soittajan soundi :)

Itse ne laitteet on jokaisen etsittävä ja toki netistä saa jonkinlaista suunta noille säröille. En kuitenkaan suosittele ostamaan pelkästään niiden perusteella mitään pedaaleita. Aina kannattaa kokeilla jokaista laitetta mitä on hommaamassa ja mieluiten vielä siinä ympäristössä mihin käyttöön se oikeasti tuleekin.
Jos ei sitten halua kartuttaa omaa tietämystään enemmän laitteista, jotka eivät kuitenkaan itselle niin sopineet.
fox
16.12.2016 20:07:07

mpekkanen: Laitetaan myös omalta kohdalta yksi ihan turha postaus lisää...

Ainakin oli todella pitkä. Mitenkäs kun en löytäny mainintaa yhdestäkään säröpedaalista? Ehkä pitänee lukea uudelleen.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
iec
16.12.2016 20:37:25

Itse lähinnä ajattelin biisiesimerkillä sitä, että käy muille selväksi haetaanko kevyttä blues-rosoa, pörinää, sirinää. On kuitenkin niin monenlaista musatyyliä ja soundia ja ihan kaikilla purkeilla ei hanskata särösoundeja laidasta laitaan.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hallu
16.12.2016 20:59:12
iec: Itse lähinnä ajattelin biisiesimerkillä sitä, että käy muille selväksi haetaanko kevyttä blues-rosoa, pörinää, sirinää. On kuitenkin niin monenlaista musatyyliä ja soundia ja ihan kaikilla purkeilla ei hanskata särösoundeja laidasta laitaan.

No ei todellakaan eikä kaikilla vahvistimilla. Olen itse joutunut havaitsemaan minkälainen helvetin hetteikkö särösoundit on. Toisin kuin kliinit soundit, niin särösoundit voi olla ihan kamalia, niin se on paljon herkempi juttu löytää sitä juuri oikeaa säröä. Kliinit soundit voi olla hunajaisia tai vähemmän hunajaisia, mutta mikään niistä ei aiheuta aivoihin sitä negatiivista takaisinkytkentää joka pahimmoillaan tuntuu repivän paikat hampaista ja vie soittohalut pitkäksi aikaa kuin kieliin viritetty sähköpaimen, mitä säröt pahimmillaan...... tai johonkin musaan parhaimmillaan :-D.

Niin olen siis kanssasi samaa mieltä että biisireferenssit on oikeastaan ainoa tapa käydä keskustelua näin abstrakteista asioista kuin soundi-ihanteista ja sen metsästyksestä.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
mpekkanen
16.12.2016 21:12:18 (muokattu 16.12.2016 21:37:54)
iec: Itse lähinnä ajattelin biisiesimerkillä sitä, että käy muille selväksi haetaanko kevyttä blues-rosoa, pörinää, sirinää. On kuitenkin niin monenlaista musatyyliä ja soundia ja ihan kaikilla purkeilla ei hanskata särösoundeja laidasta laitaan.

Tämä oma heittoni ei koskenut kyllä mitenkään sinun kirjoitustasi. Aloitin omani jo ennen sinun postausta, mutta kun hitaasti sitä väsäilin :)

Totta on tuo, että on monenlaisia pöristimiä ja niille jonkinlaiset suuntaviivat-->Missä siis toimivat ja minkälaisia noin yleensä.
Kuitenkin kun aletaan puhumaan vaikka tubescreamer tyylisistä pedaaleista(esim.), niin sieltäkin löytyy edullisempaa ja todella kalliita boutique purkkeja. Erikseen vielä keräilypedaalit ja jotkut nimekkäiden soittajan vanhat.

Se ero mikä on jossain edullisessa tai sitten käsintehdyssä boutique purkissa on oikeasti...Niin se on jokaisen itse otettava selvää. Aina ei ole kallein paras, eikä halvin taas huonoin.
Toki useasti nuo hiemankin arvokkaammat on tehty jämäkämpiin laatikoihin kuin ihan halvimmat muoviset.
Soittajalle ei kuitenkaan vilpittömimpienkään suosituksien jälkeen, useiden sellaisien, ole välttämättä minkäänlainen TS pedaali paras mahdollinen. Ei, vaikka hänen suosikkisoittajansa soittaisi kyseisellä purkilla tai jollainen sen tyylisellä "kopiolla".
Se voi olla joku aivan toisenlainen pöristin ja se on otettava vain itse selville. Mikä siis toimii itselle ja mikä ei.

Kyllä jos noita särkijöitä etsii, niin toki siellä on muutamia sellaisia perusmallaja. Niistä kannattaa ainakin, minusta, alkaa se kokeilu.
Bossilta löytyy jo aika hyvä valikoima, joista voi esimerkiksi alkaa kokeilemaan. Eivät ole edes kalliimmasta päästä ja toimivat vielä ihan hyvin. Eli ovat varsin hyvin toimivia ja kestäviä käytössä. Jos niistä ei löydy jossain kaupassa mitään itseä miellyttävää, niin kyllä niistäkin luultavasti saa kuitenkin jonkinlaista suuntaviivaa...Mitä ja minkälaista etsiä.

Boutique purkkeja en kokeilematta tilaisi/ostaisi, mutta toki tämä on vain oma mielipiteeni. Ja siis ihan itse kokeilemalla, ei katsomalla jotain videoklippejä...

E: Laitetaan vielä tänne tarkennukseksi, ettei tuo TS pedaali ole Bossin vaan Ibanezin. Tämä nyt onkin varmaan ihan kaikkien tiedossa, mutta tuntuu aina olevan niitä jotka tarttuvat ihan kaikkeen mistä vaan voi huomattaa. Eikä koske ketään erityisesti tai ole vastaus kenellekkään. Tämä oli vain täsmennys.
Bald Anus
16.12.2016 22:13:53

metlica: En millään jaksa nyt lukea koko ketjua (fuck me, right), mutta onko jokin särö kitaralle yhtä kova juttu kun Darkglass bassolle? Toinen kymysys, hyviä speduja jossa blend nuppi?

Onko hakusessa siis toimintaperiaatteiltaan vastaava? Yhdellä basistikaverilla oli sellainen multisärö bassolle, josta sai irti kaikenlaista. Se ei vain ollut Darkglass.

Luulen, että kitaramaailmasta nämä osuisivat lähimmäs tuota Darkglassin ideaa:

http://www.customsounds.fi/source-audio-l-a-lady-overdrive.html
http://www.customsounds.fi/strymon-riverside.html
sääh
Ziggy Bubba
16.12.2016 23:12:14

Voodoo Lab Sparkle Drivessä on blend-potikka, joka on tosin nimellä "Clean". Tubescreamer-ruttua saa siististi sekasin puhtaan kanssa. Hyvä OD noin muutenkin.
mopar
17.12.2016 22:00:59

Onkos joku testaillu cm single plexitonea ja wamplerin plexi driveä vierekkäin? Mulla oli joskus toi plexitone ja tykkäsin sen saundista todella paljon, mut se oli aika häiriöpesäke. Liikaa taustasirinää. Vai oliko mulla joku maanantaipainos. Tekis mieli kokeilla tota wampleria...
Swan
17.12.2016 23:59:50
mopar: Onkos joku testaillu cm single plexitonea ja wamplerin plexi driveä vierekkäin? Mulla oli joskus toi plexitone ja tykkäsin sen saundista todella paljon, mut se oli aika häiriöpesäke. Liikaa taustasirinää. Vai oliko mulla joku maanantaipainos. Tekis mieli kokeilla tota wampleria...

Noi pedaalit on saundillisesti aivan eri maailmoista. Plexitone on aika tyly hot rod -brittisärö siinä missä Plexi-Drive ei mene gainit täysilläkään juuri 70-luvun glam rockia pidemmälle. Wamplerin pedaaleista Plextortion tai Pinnacle on enemmän samaa osastoa Plexitonen kanssa, mutta niiden mahdollisesta häiriöalttiudesta en pysty sanomaan mitään.
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
mopar
18.12.2016 00:29:53

Swan: Noi pedaalit on saundillisesti aivan eri maailmoista. Plexitone on aika tyly hot rod -brittisärö siinä missä Plexi-Drive ei mene gainit täysilläkään juuri 70-luvun glam rockia pidemmälle. Wamplerin pedaaleista Plextortion tai Pinnacle on enemmän samaa osastoa Plexitonen kanssa, mutta niiden mahdollisesta häiriöalttiudesta en pysty sanomaan mitään.

Plextortion löytyy laudasta. Samoin pinnacle kävi testissä mut oli aivan liian löysä, ei jynkkyä. En mitään hai gaineja hae. Niitä saan riittävästi tosta plextortionista.
Haeroe
18.12.2016 09:51:26

mopar: Plextortion löytyy laudasta. Samoin pinnacle kävi testissä mut oli aivan liian löysä, ei jynkkyä. En mitään hai gaineja hae. Niitä saan riittävästi tosta plextortionista.

Mitä tarkoitat tuolla, että Pinnacle oli löysä ja jynkytön? Ei aukea.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
mopar
18.12.2016 11:08:16 (muokattu 18.12.2016 11:56:19)

Haeroe: Mitä tarkoitat tuolla, että Pinnacle oli löysä ja jynkytön? Ei aukea.

Enpä oikein osaa sitä selitellä. Olisko keskiäänet liikaa kuopalla tai sit alapää vaan ei oo tarpeeks tiukka. Plextortion on tiukempi. Mut siis sitä Plexi drive:ä ajattelin semmoseen perusrock meininkeihin joihin nyt käytän ocd:tä. Oikein hyvin toimii sekin, mutta kun tekee vaan mieli kokeilla jotain uutta.... :P

Soittelen näitä siis "fender" -kliinin päälle...
mopar
18.12.2016 12:36:45

Haeroe: Ok, siinä tapauksessa suosittelen PlexiDrive Deluxea, koska siinä on basso-boost, treble-boost ja kolmialueinen EQ. Tuolla kattauksella luulisi löytyvän oikean jynkyn taso eli riittävästi alapäätä ja rouheampi keskialue. Mulla on ollut myös perus PlexiDrive, mutta siinä loppuivat säädöt kesken. Fender-kliinit on sen verran kuopalla keskialueelta, että sitä olisi kiva päästä säätään erikseen.

Pinnaclesta on ilmestynyt Deluxe V2, jossa on myös kolmialueinen EQ eli siitä varmaan löytyisi enemmän jynkkyä, mutta tämä oli vain tällainen sivuhuomautus.

Täytynee ruveta kiikaroimaan tota plexi drive deluxea. Jos joku haluaa luopua omastaan niin pikaviestillä tavoittaa...
Åboensis
18.12.2016 13:02:50

mopar: Mut siis sitä Plexi drive:ä ajattelin semmoseen perusrock meininkeihin joihin nyt käytän ocd:tä. Oikein hyvin toimii sekin, mutta kun tekee vaan mieli kokeilla jotain uutta.... :P

Soittelen näitä siis "fender" -kliinin päälle...

Elä elä turhaan lähde kokeilemaan mitään muuta OCD:n tilalle. Ei ole kuitenkaan parempi. OCD on paras ;D. Harmittaa vaan jälkeenpäin, kun myit pois ja pitää ostaa uusi tilalle...
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
mopar
18.12.2016 13:12:15

Åboensis: Elä elä turhaan lähde kokeilemaan mitään muuta OCD:n tilalle. Ei ole kuitenkaan parempi. OCD on paras ;D. Harmittaa vaan jälkeenpäin, kun myit pois ja pitää ostaa uusi tilalle...

Juu en mä sitä hävitä. Kerran sen virheen tein että myin pois ja oli pakko ostaa reilun vuoden päästä takas. Siinä sattui vielä semmonen hauska juttu että mulla oli ocd versio kolme jonka möin, ja kun rupesin haikailemaan sen perään niin aattelin että samanlainen pitää löytää tilalle. Pienen odottelun ja torikyttäyksen jälkeen se löytyikin ja kun spedu tuli perille huomasin sarjanumeron olevan sama ku mun vanhan. Oli vaan kiertäny muutaman välikäden kautta ja palasi takaisin.. :D
konehes
18.12.2016 14:00:40
Åboensis: Elä elä turhaan lähde kokeilemaan mitään muuta OCD:n tilalle. Ei ole kuitenkaan parempi. OCD on paras ;D. Harmittaa vaan jälkeenpäin, kun myit pois ja pitää ostaa uusi tilalle...

Kiinnostaisi kokeilla OCD:n tilalle jotain muuta vastaavanlaista pedaalia. Onkohan esimerkiksi Timmy jotenkin ratkaisevasti erilainen laite? En oikeastaan osaa tarkemmin määritellä, että mitä uudesta pedaalista haen, sillä pidän OCD:n soundista. Kiinnostaa vaan testata!
cherub with heavy metal machine
Haeroe
18.12.2016 15:30:42

Sanopas, oliko mulla huono onni tai auringonpilkut väärässä asennossa, kun omistin OCD -kloonin. Sen saundi oli todella kirkas, mikä ei sinänsä haittaa, kun on tone, mutta tuossa tone sääti vähän väärää taajuusaluetta. En siis saanut yläpäätä taltutettua siten, että en menettänyt samalla myös haluttuja taajuuksia. Yksinkertaisuudessaan kysymys kuuluu: onko OCD oikeasti todella kirkassaundinen OD?
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
mopar
18.12.2016 15:45:47

Haeroe: Sanopas, oliko mulla huono onni tai auringonpilkut väärässä asennossa, kun omistin OCD -kloonin. Sen saundi oli todella kirkas, mikä ei sinänsä haittaa, kun on tone, mutta tuossa tone sääti vähän väärää taajuusaluetta. En siis saanut yläpäätä taltutettua siten, että en menettänyt samalla myös haluttuja taajuuksia. Yksinkertaisuudessaan kysymys kuuluu: onko OCD oikeasti todella kirkassaundinen OD?

Minä en ainakaan kirkassaundiseksi väittäis millään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)