Aihe: Suuri säröpedaalikeskustelu
1 2 3 4 551 52 53 54 5579 80 81 82 83
BugBadWolf
11.12.2016 13:17:51
Kompura on... ;D

Toki ymmärrän efektipedaalin käytön efektinä ja kunnolla runtattu soundi toimii varsin monella eri tavalla ihan hyvinkin.

Itse luovuin kompuroista kokonaan vuosikausiksi juurikin niiden liiallisen oman soundin takia. Efekti-efektiä haeskellessa niistä tuntui tulleen sellaisia kapineita, että ei voinut kompressoida vain vähän. Ainoastaan se BOSSin sininen matolaatikko on toiminut edes jotenkin. Lisäksi ne pedaalivärkit sotkivat soittotuntumaa ja se kiroamani DOD tuntui kaventavan oikean käden dynaamisen alueen olemattomiin.

Sitten tuli toheloitua jotakin Mark III:een liittyvää (äärirajoja clean-päähän haeskelin) ja nurkista löytyi vanha Behringerin MDX 2100. Sen kanssa olikin yllättävän helppo saada kompurakin toimimaan omassa sähellyksessä. Temppu oli oikeastaan pitää attack-aika alhaalla ja lisätä tavaraa vain loppupäähän.

Ja kylläpä vain kompura liittyy. Aivan kuten screameria/(lisää tähän oma purkkisi) käytetään clean-boostina, kompurallakin saadaan särötettyä vahvistin tunkemalla sisääntulevaan signaaliin lisää tavaraa. Kompurasta ja soittajasta itsestään on sitten kiinni, josko tulos miellyttää. Itse näen kompuran paikallaan juurikin tilanteessa, jossa vahvistin olisi vähän liikaa säröpäähän kallellaan ja gainia vähentämällä se lätsähtää. Sopivasti kompuroimalla vahvistin palaa henkiin.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Juzpe
11.12.2016 13:49:52 (muokattu 11.12.2016 13:51:09)

BugBadWolf: Kompura on... ;D
Itse näen kompuran paikallaan juurikin tilanteessa, jossa vahvistin olisi vähän liikaa säröpäähän kallellaan ja gainia vähentämällä se lätsähtää. Sopivasti kompuroimalla vahvistin palaa henkiin.

Mä käytän kompuraa siten että mulla on vahvarin "clean"-etuaste ihan snadilla murolla. Sillain että ku oikeen lantioliikkeellä pikkaa täysiä niin se rusahtaa särölle. Sitten kopuralla tiputan signaalia juuri sen verran, että volataso ei laske, mutta se pieni särö häviää. Tossa käyttämässäni Xoticin SP-compissa on lisäksi se sellainen blend-hana josta voi säätää paljonko kompura päästää signaalia suoraan läpi. Stratolla tai telellä vedän 100% kompuran läpi ja lespalla noin 60%. Tolla menettelyllä se alapääkin pysyy aisoissa. Sisäiset dippikytkimet on vielä lisäksi asennossa bassoleikkuri, niin kohtuullisen asialliseen lopputulokseen olen päässyt. Kompressointi on aina asennossa "low" eli kevyin mahdollinen. Tolla pystyy sitten soittotatsilla ja kitaran volalla soittelemaan funkit, sustainikkaat puhtaat linjat ja isot pitkät soinnut kivasti. Lavalla kun ei oo yleensä aikaa pyllistellä säätämässä pedaaleja, eikä toisaalta hotsita kovin montaa kompuraa laudassa pitää eri tilanteita varten, niin kompromisseja on tehtävä. Lisäksi ottamalla sen kompuran pois päältä saa kuivakan snadisti säröytyvän ja "perkussiivisen" soundin.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
tuskiz
11.12.2016 13:54:44
Heitetääs tämmönen "en jaksa tänään käyttää hakua" kyssäri.

Mikä on paras ja huokein TubeScreamer klooni mitä tänäpäivänä saa? Vissiin paras = löytyy JRC-4558 piiri? Iba kyllä myy noita reissueitakin aika kovaan hintaan, miten noi vertautuu vanhoihin kunnon 70-80 -lukulasiiin?
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
Juzpe
11.12.2016 13:56:04 (muokattu 11.12.2016 13:59:30)

tuskiz: Heitetääs tämmönen "en jaksa tänään käyttää hakua" kyssäri.

Mikä on paras ja huokein TubeScreamer klooni mitä tänäpäivänä saa? Vissiin paras = löytyy JRC-4558 piiri? Iba kyllä myy noita reissueitakin aika kovaan hintaan, miten noi vertautuu vanhoihin kunnon 70-80 -lukulasiiin?

Bossin SD-1 hoitaa homman. Tietty TS9:ä saa kans alle satasella. Maxonin 808:a varmaan kans. Sillä JRC4558-oparilla tuskin on vitunkaan merkitystä soundin kannalta, mutta virtuaalipippeliä se kasvattaa ainakin 3-4 tuumaa.

Kohtaan "en jaksa käyttää hakua": Tää on ihan oikee ketju tälle kyssärille.

Jos ny välttis semmosen haluat, niin käytän ton fat/normal + led/ normal-modatun TS9:n huollossa niin saat satasella pois sen.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Shredator
11.12.2016 14:09:15 (muokattu 11.12.2016 14:10:06)

tuskiz: Heitetääs tämmönen "en jaksa tänään käyttää hakua" kyssäri.

Osta Iban mini-TS, eläkä esim Kiina-scheissea (Mooer yms) Se maksaa ihtensä takasin kuitenkin.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
fox
11.12.2016 14:12:48

Juzpe: Sillä JRC4558-oparilla tuskin on vitunkaan merkitystä soundin kannalta, mutta virtuaalipippeliä se kasvattaa ainakin 3-4 tuumaa.

Ja niinku aikaisemminkin oon kirjoitellu tännekin, noissa "orkkis" TS-9Tubescreamereissa on ollu 5 erilaista oparia, ja Cumminleyn mukaan 95 prossaa noista tutkimistaan 95 prosentissa olikin JRC 7558-chippi. (sama kuin 4558 noin muuten).
Kannattaa tsekata myös Iban Metal Screamer, melko lailla sama purkki ja samoin suurin piirtein käyttäytyvä ku SRV:n käyttämä TS-10..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Juzpe
11.12.2016 14:20:09

fox:
Kannattaa tsekata myös Iban Metal Screamer, melko lailla sama purkki ja samoin suurin piirtein käyttäytyvä ku SRV:n käyttämä TS-10..

Tommonen oli soolobuusterina mulla pitkään, siis pinkki metal-screamer. Se oli kyllä tosi ihku. Muutenkin... ihan karvalakkimallin SD-1, TS808, TS9, TS10 ja niin edelleen on ihan vaan pikkusen eri lailla rouhittuja versioita samasta pippurista.
fox
11.12.2016 14:36:12

Juzpe: Tommonen oli soolobuusterina mulla pitkään, siis pinkki metal-screamer. Se oli kyllä tosi ihku. Muutenkin... ihan karvalakkimallin SD-1, TS808, TS9, TS10 ja niin edelleen on ihan vaan pikkusen eri lailla rouhittuja versioita samasta pippurista.

Hyvinkin pitkälti juur noin. Tavallaan vähän "vahingossa" tuo Hoshino/Ibanezin sähköpuolen valmistaja Nisshin Onpa (Maxon) onnistui kyhäämään tuon kytkennän. ;)
Loppupelissä noita "tubescreamer-johdannaisia" on aika suunnaton määrä, erilaisilla pikku virityksillä ja/tai modauksilla..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
tuskiz
11.12.2016 15:45:38
Jees, SD-1:stä oon pyöritellyt kyllä kanssa, kuhan joku vinttihenkinen ei häränkakkaa säröpedaali olis. Aasinsillalla; mites niiden laita nykyjään, tarviiko modailla tjsp? Waza-versiotakin sais kalliimmalla, kannattaako vai kasvaako vain jo huomattavan massiivinen e-kullini?
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
Juzpe
11.12.2016 15:51:21 (muokattu 11.12.2016 15:51:59)

tuskiz: Jees, SD-1:stä oon pyöritellyt kyllä kanssa, kuhan joku vinttihenkinen ei häränkakkaa säröpedaali olis. Aasinsillalla; mites niiden laita nykyjään, tarviiko modailla tjsp? Waza-versiotakin sais kalliimmalla, kannattaako vai kasvaako vain jo huomattavan massiivinen e-kullini?

Emmää ainaka o jaskanu modailla. Hyvin toimii ilman modejakin. Nappaat torilta hintaan 35€ ja jos ei o kiva paat samaan hintaan myyntiin.
hallu
11.12.2016 16:31:31
Säröpurkeistä tuli mieleeni, että ilmeisesti nämä putkilla varustetut säröt toimivat jotenkin eri periaatteella. Tubeskriimereissä ja äänensärkijöissä ja fuzzeissa puhutaan operaatiovahvistimista ja klippausdiodeista, mutta onko nämä putkisäröt sitten enemmänkin niinkuin etuvahvistimia? lähinnä itselläni on kokemusta nyt kahdesta putkisäröstä Koch Pedaltone (joka on enemmänkin etuvahvistin, vaikka sitä voi käyttää myös etuvahvistimen edessä), jolla voi boostata yliohjata ja särkeä ääntä. Nyt käsiini sattui sattumalta EHX English muff joka nimestään huolimatta ei ole ollenkaan fuzzi vaan käyttäytyy samaan tapaan kuin Pedaltone eli muistuttaa etuvahvistinta joskin yksinkertaisempi liitännöiltään. Äänen särkijästä minulla kokemusta Boss SD-1 joka on mielestäni mainio peli (edullinenkin vielä), mutta käyttäytyy eri tavalla kuin nuo putkisäröttimet ja Bossista mulla jäi semmoinen fiilis, että se oli tarkempi siitä mihin se oli kytketty eli se vaan särötti, mutta vahvistimen luontainen sointi oli enemmän läsnä, kun taas esimerkiksi English muff muuttaa koko tonea ja myös botnea, eli se kävelee tarvittaessa vahvistimen etuasteen ylitse.

Näitä vehkeitä käytetään samaan tarkoitukseen eli äänen säröttämiseen, mutta ne toimivat hyvin eri tavalla. Joskus kasarilla mulla oli Ibanez SD9 josta mulle jäi aika sirittävä fiilis, mutta se johtui varmasti siitä, että käytin sitä huonon vahvistimen edessä enkä oikein nöösipoikana tiennyt mitä olin tekemässä.

Mutta siis tämmöinen yksinekrtainen säröpurkki kuten vaikkapa Boss SD-1 on tarkoitettu toimimaan yhdessä vahvistimen kanssa. Tuollainen putki(etuaste?)särö on järeämpi ja muuttaa koko vahvistimen luonnetta eli se vie ja vahvistin vikisee :-)..... vähän liioitellen, mutta olen viikon verran leikkinyt tommosella English Muffilla ja se tekee kyllä ihan ihmejuttuja kun jaksaa ropata :-).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
juuso a
11.12.2016 21:41:27 (muokattu 11.12.2016 21:41:45)

Tuli vihdoinkin testattua tota vähän aikaa sitten ostettua Bognerin Ecstasy Redia ja yllätyksekseni se toimikin yllättävän hyvin tolla mun Enkkelillä. Pikkasen erilainen särö mitä itse vahvistimessa, joten sitä voinee jopa käyttääkin. Ehkä tästä tulee vielä sittenkin jotain.
Haeroe
15.12.2016 21:37:45

Varoitus: itsestäänselvyyksiä seuraa.

###
AB-testasimme Bognerin LaGrangea ja Wamplerin PlexiDrive Deluxea jäsen Vladin kanssa. Mukana oli myös JHS Angry Charlie V3.

LaGrange: gainiä piisaa jonkinsortin metallimiehillekin. Myös pienen muron marsusaundi on oiva. Kirkas/normaali -kanavien blend:llä löytää sweet-spotin humpparin ja yksikelaisen kansa vaivatta, kun jaksaa samalla veivata vähän tone-namiskuukkelia. Boost boostaa yksinkertaisesti volaa, mikä voi olla hyvä tai huono juttu riippuen täysin, mitä haluaa. Jos pystyy komppaamaan ja sooloilemaan samalla saundilla, homma toimii kuin Tamagochi Mazdan takapenkillä. Tämä on todella hieno spedu.

Plexi Deluxe: gain loppuu huomattavasti aikaisemmin kuin LaGrangessa, mutta classic-rock sujuu vaivatta. Boost boostaa Tube Screamerin tapaan. Tästäkin voi tykätä tai olla tykkäämättä. Kolmialueinen EQ on hieno kuin mikä. Spedun perussaundi on hieman "nätimpi" kuin LaGrangessa, mutta ei tämäkään olemassa oloaan anteeksi pyytele.

Charlie: näistä kolmesta tämä on tietysti eniten yhden tempun humma, mutta sen oman temppunsa tämä tekee paremmin kuin yläpuolella olevat spedut. Marsu-maailmassa liikutaan, mutta nyt ollaan high-gain -osastolla. AC tuuppaa keskialuetta huomattavasti testikavereitaan enemmän.

###
Jos siis omistat joko PlexiDeluxen tai LaGrangen, ei kannata toisesta haaveilla. jos haluat tyystin erilaista saundia. Niin samalla hehtaarilla nämä veijarit operoivat. Sen sijaan jos Plexin gain tuntuu loppuvan kesken, LaGrange on valintasi. Toisinpäin ei vaihdon tarvetta taida olla missään tapauksessa.

###
Bognerin Red Ecstacyn aikoinaan omistaneena täytyy sanoa, että LaGrange on aika lailla terveemmän kuuloinen allekirjoittaneen korvaan. Toisaalta nämä kai ovat niitä makuasioita.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
FastEddie
16.12.2016 11:28:24

Haeroe: Varoitus: itsestäänselvyyksiä seuraa.

###
AB-testasimme Bognerin LaGrangea ja Wamplerin PlexiDrive Deluxea jäsen Vladin kanssa. Mukana oli myös JHS Angry Charlie V3...

(y)
Mulla on ostoslistalla PlexiDrive Deluxe. Laudassa kiinni oleva SLdrive ei ihan tyydytä classic rock soundillaan. Jos Wampler sen tekisi, hyviä arvioita se ainakin saa. Ja Waplerin Hot Wired on on loistava.

Kokonsa puolesta La Grange ei käy. Mulla on ollut Bogner Blue ja se oli liian korkea mun makuun.
If you think you are too old to rock n roll, then you are
steelduck
16.12.2016 11:44:21

Sam Vilon videossa Lovepedal Purple Drive kuullostaa kyllä hiton hyvältä:

https://www.youtube.com/watch?v=I2wuhU_Dv0Q
Tympee Huttunen
16.12.2016 12:50:00
steelduck: Sam Vilon videossa Lovepedal Purple Drive kuullostaa kyllä hiton hyvältä:

https://www.youtube.com/watch?v=I2wuhU_Dv0Q

Missä Sam Vilon videossa jokin pedaali ei kuulosta hiton hyvältä? :)
Haeroe
16.12.2016 13:37:44

iec: Tässäpä oli hyvä tietopläjäys. Plussalla palkitsin ;) Mihin suuntaan tuo Red Ecstasy menee soundeiltaan LaGrangeen (ja vaikka Angry Charlieen) verrattuna?

Red Ecstasy on modernimman koulukunnan särö. Mää en saanut sitä tarvittavaa keskialueen räkää eli siinä huomattavasti enemmän yläpäätä perusasetuksillaan. Jostain syystä EQ vaikutti sellaisiin taajuuksiin, että en saanut saundia ulos. LaGrange on keskialueeltaan räyhäkkäämpi. Angry Charlie on sitä vielä enemmän. Tässä videossa tuo ero selkiää hienosti, vaikka AC:ta verrataankin BE-OD:hen, josta en myöskään tämän videon perusteella pidä.

https://www.youtube.com/watch?v=KB5YDysQt_0

Sanoisin siis, että BE-OD on lähempänä Punaista ekstaasia, ja AC on lähempänä Plexiä ja LaGrangea. Tämä on mun puukorvien tulkinta.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
iec
16.12.2016 13:55:02

Haeroe: Red Ecstasy on modernimman koulukunnan särö. Mää en saanut sitä tarvittavaa keskialueen räkää eli siinä huomattavasti enemmän yläpäätä perusasetuksillaan. Jostain syystä EQ vaikutti sellaisiin taajuuksiin, että en saanut saundia ulos. LaGrange on keskialueeltaan räyhäkkäämpi. Angry Charlie on sitä vielä enemmän. Tässä videossa tuo ero selkiää hienosti, vaikka AC:ta verrataankin BE-OD:hen, josta en myöskään tämän videon perusteella pidä.

https://www.youtube.com/watch?v=KB5YDysQt_0

Sanoisin siis, että BE-OD on lähempänä Punaista ekstaasia, ja AC on lähempänä Plexiä ja LaGrangea. Tämä on mun puukorvien tulkinta.

Itsekin olen vanhan koulukunnan kannattajia, eli kitarassa pittää olla keskialuetta säröllä. Tästä syystä mulla ei toiminut Mesa Throttle box Fenderin skuupatun puhtaan kanavan päälle. Rotta oli paljon parempi samoin kuin Angry Charlien ja Guv'norin tapainen FYA Custom Alfred josta löytyy tarvittaessa middleä enemmän kuin riittävästi.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
metlica
16.12.2016 13:55:18

En millään jaksa nyt lukea koko ketjua (fuck me, right), mutta onko jokin särö kitaralle yhtä kova juttu kun Darkglass bassolle? Toinen kymysys, hyviä speduja jossa blend nuppi?
What's yours?!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)