Aihe: Basso läjän ääni muuttui
1 2
sepisti
09.12.2016 13:44:50
Antti1: Tämähän riippuu aivan omasta mausta, osaamisesta, tyylitajusta ja ymmärryksen tasosta. Mä ainakin tykkään soitella juuri niillä "bändisoundeilla", kaikki muu kuulostaa huonommalta.

Taas pitää kompata. Soitin sitten bassoa tai kitaraa, yksinäänkin tykkään soittaa sillä soundilla joka toimii bändin kanssa. Myönnän kyllä, että joskus aikanaan kitaran soundit ei tuolla tavalla yksinään miellyttäneet. Korvat kyllä oppivat tykkäämään siitä bändisoundista ajan kanssa.

Mitä tulee treenikämpän soundeihin, jo muutaman vuoden ajan mun molemmissa pääbändeissä on käytetty korvamonitorointia kaikissa olosuhteissa. Sen laadukas toteuttaminen on nykyisin niin halpaa, että ei ehkä kannatta rimpuilla paskojen soundien takia. Eihän se tietenkään paskan tilan soundista konvehtia tee, mutta tekee elämästä helpompaa.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
metlica
09.12.2016 14:21:50

sepisti: Taas pitää kompata. Soitin sitten bassoa tai kitaraa, yksinäänkin tykkään soittaa sillä soundilla joka toimii bändin kanssa. Myönnän kyllä, että joskus aikanaan kitaran soundit ei tuolla tavalla yksinään miellyttäneet. Korvat kyllä oppivat tykkäämään siitä bändisoundista ajan kanssa.

Mitä tulee treenikämpän soundeihin, jo muutaman vuoden ajan mun molemmissa pääbändeissä on käytetty korvamonitorointia kaikissa olosuhteissa. Sen laadukas toteuttaminen on nykyisin niin halpaa, että ei ehkä kannatta rimpuilla paskojen soundien takia. Eihän se tietenkään paskan tilan soundista konvehtia tee, mutta tekee elämästä helpompaa.

Toki riippuu jo suoraan musatyylistä. Kyl semmonen tosi tuhti kitarasaundi on mun mieleen (ja meidän kitaristin) mutta sit taas menee taajuudet yksiin basson kanssa. Bassolla taas oon vähentäny säröä siitä millä ehkä vetäisin muuten.
What's yours?!
Maisteri
09.12.2016 14:47:08
Vaikuttaahan se tila joo, kauheen paljonki. Itellä joissain olosuhteissa häiritsi humina ja liiallinen alapään pehmeys. Laitoin Aguilar DB212 -kaapin venttiilit suht tiiviisti tukkoon vaahtomuovilla. Parani huomattavasti, vaikeissakin tiloissa. Eli refleksiaukkojen tukkimista ehdottaisin ekana. Sitten muita sijoituskikkoja mitä kandee kokeilla:

- Jonkin verran irti lattiasta
- Mahd. kauas huoneen nurkasta
- jonkin verran irti seinästä

Tuo DB212 on kyllä todellakin ollut mainio komero etenkin saundi/koko-suhteeltaan. Mutta huomasipa sen sitten tosiaan että kovasti vielä parani kun tukki noita refleksiaukkoja. Suljetun 412-laatikon (esim. Marshall VBC412) saundin kun saisi tuollaiseen järkevään 212-boksin kokoon. Tahtoo oletusarvoisesti kaikki 212-laatikot olla venttiilikaappeja.
www.thedgu.com
Dropped C
09.12.2016 16:44:33
Aiempi reenis oli pienempi, mutta seinät täynnä levyjä ja iso osa kattoakin. Oli kyllä omasta mielestä tiukka saundi siinä mestassa. Nyt on isompi pömpeli ja tuntuu varsinkin basso humisevan ja hukkuvan. Joutuu pitää aikas kovalla... Säädöt on aikaslailla samat.
irwing
13.12.2016 15:28:36
Mielenkiintoni heräsi basson taajuuksia kohtaan. Yleensähän bassokaapit toistavat jotain 40hz asti alas. Stereo kaiuttimet samaa luokkaa, hyvät allekkin.

Millä taajuudella esim presarin ala E-soi? Normi musiikissa, jos sitä soitellaan, niin meneekö mitkä soittimet, jos nyt mikään, esim 40hz tienoille?!?
Ja toisaalta, mihin normaali ihmisen kuulokäyrä yltää?
Nelisormimangusti
13.12.2016 15:32:39

irwing: Mielenkiintoni heräsi basson taajuuksia kohtaan. Yleensähän bassokaapit toistavat jotain 40hz asti alas. Stereo kaiuttimet samaa luokkaa, hyvät allekkin.

Millä taajuudella esim presarin ala E-soi? Normi musiikissa, jos sitä soitellaan, niin meneekö mitkä soittimet, jos nyt mikään, esim 40hz tienoille?!?
Ja toisaalta, mihin normaali ihmisen kuulokäyrä yltää?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bass_guitar_tuning
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
hollstro
13.12.2016 15:34:08

Basson E on 41 Hz. Ihmisen kuulo alkaa 20 hertsistä, tai siis tämä on alin ääni joka tunnistetaan ääneksi. Sen alle on yksittäisiä pulsseja.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Dropped C
16.12.2016 18:08:30 (muokattu 16.12.2016 18:09:42)
insight
23.12.2016 13:36:41
Soittotilan akustiikka vaikuttaa tosiaan paljon, kuten moni jo todennut. Paras akustiikka, missä itse oon soittanut, oli puutalon toinen kerros. Lattiasta kattoon kaikki oli puuta. Oli kiva soittaa siinä tilassa. Kaikesta sai selvää ja dynamiikka oli loistava.
irwing
25.12.2016 21:38:49
Puutalon toisesta kerroksesta minäkin siirryin alaspäin.... pitäisiköhän sitä alkaa rouvalle ehdottelee uutta makuuhuoneen paikkaa, että pääsisi yläkertaan takaisin kamojen kanssa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)