Aihe: Sekvensseri vs. "taustanauha" -laitevinkkejä kaivataan
1 2
sepisti
08.12.2016 12:49:04
hallu: Mitä tulee rumpaleihin, niin tuntemilleni rumpaleille rytmi ja pulssi on sydämen asia ja keskeinen osa heidän taiteellista ilmaisuaan. Tuntemani rumpaleilla on hyvä rytmitaju ja he soittavat vaivatta klikkiin, mutta he eivät tee sitä mielellään. Tämä voi liittyä myös musagenreen, mutta näissä rokkipiireissä tuntuu musiikin elävyys olevan arvossaan. Tää klikkijuttu on mun mielestä tullut selkeästi tietokoneen mukana. Tosin kyllä varmaan kaikki muusikot käyttää harjoittelussaan metronomia (itse heräsin siihen myöhään, mutta viime vuodet myös itse sitä käyttänyt olen

Mitä vit??? :D Nyt on ilmeisesti käynyt niin, että ainoastaan meikäläinen tuntee taiminsa kanssa painiskelevia rumpsuttelijoita :)
Tässä hallunkin tekstissä huomio kiinnittyy kohtaan "eivät tee sitä mielellään". Tätä minäkin olen kokoajan tarkoittanut. Ja miksi eivät tee? No, aina joku kitaristi yrittää kiilata, joten on helpompaa mukautua, kun klikki ei tarkkaan määritä tempoa.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Skebaristi
08.12.2016 13:06:17 (muokattu 08.12.2016 13:15:44)

Ketjun aloittajalle vinkkinä tällainen keskustelu tuolta livepuolelta, jos tuntuu että tämä kitaraosaston "en tiedä asiasta mitään, mutta kirjoitan silti" -henkinen mutuilu ja taimin syvimmän olemuksen ympärillä pyörivä filosofointi ei tuota haluttua vastausta laiteaiheiseen kysymykseen:

https://muusikoiden.net/keskustelu/ … sts.php?c=50&t=211029&co=30
sepisti
08.12.2016 13:32:48
Anssi Nykänen demosi joskus telkkarissa klikin kanssa soittamista ja kertoi treenanneensa vuosia, että sai homman svengaamaan. Ja svengi on mielestäni juuri tuota hallunkin mainitsemaa dynaamista liikettä suuntaan ja toiseen, vaikka klikki nakuttaisikin taustalla. Välillä voi soittaa vähän eteen ja välillä taakse.

Moni varmasti treenaa klikin kanssa, mutta sitäkin voi treenata niin monella tavalla. Neljäs- tai kahdeksasosien päälle on helppo soittaa, mutta yritä päästä sille tasolle, että siihen klikkiin ei tarvitse keskittyä ollenkaan. Vaatii kovaa duunia, enkä itse ainakaan ole sillä tasolla. Hyvä harjoitus on laittaa klikki nakuttamaan vain tahdin viimeisen iskun "takapotkulle" ja siitä vaan soittelemaan. Jos tämä onnistuu tuosta noin vaan, voit taputtaa itseäsi olalle, soitit sitten mitä instrumenttia tahansa.

Eli voidaan ehkä sanoa, että osa taustaraitojen kanssa soittamiseen liittyvästä vastustuksesta liittyy kuitenkin siihen, että taidot soittajilla eivät ihan riitä.

Miksiköhän mä vaahtoan tästä asiasta :D
Sori OT...
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Laulava Kylätohtori
08.12.2016 15:49:21
sepisti: Anssi Nykänen demosi joskus telkkarissa klikin kanssa soittamista ja kertoi treenanneensa vuosia, että sai homman svengaamaan. Ja svengi on mielestäni juuri tuota hallunkin mainitsemaa dynaamista liikettä suuntaan ja toiseen, vaikka klikki nakuttaisikin taustalla. Välillä voi soittaa vähän eteen ja välillä taakse.

Kyllä tuo klikki silti rajoittaa hirveästi verrattuna ilman soittamiseen. Ainakin itse tulee välillä improjameissa suvantokohtia, joissa esim. särön määrä ja tempo laskee selvästi. Tai sitten voi ihan vaan siirtyä ihan toiseen tempoon ym.. Aika vaikeaa lienee, jos käyttää klikkiä. Varmaksi en osaa sanoa, kun en omista, enkä ole koskaan klikin kanssa treenannut... :)

Mutta Hallulta todella hyvä kirjoitus aiheesta. +++++
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Silver Mica
08.12.2016 15:50:01
Carol Kaye suositteli haastattelussa metronomin kanssa treenaamista ja sanoi, että jos soiton saa silloin svengaamaan, svengaa se kenen tahansa soittajan kanssa.
hallu
08.12.2016 15:50:28
sepisti: Anssi Nykänen demosi joskus telkkarissa klikin kanssa soittamista ja kertoi treenanneensa vuosia, että sai homman svengaamaan. Ja svengi on mielestäni juuri tuota hallunkin mainitsemaa dynaamista liikettä suuntaan ja toiseen, vaikka klikki nakuttaisikin taustalla. Välillä voi soittaa vähän eteen ja välillä taakse.

Moni varmasti treenaa klikin kanssa, mutta sitäkin voi treenata niin monella tavalla. Neljäs- tai kahdeksasosien päälle on helppo soittaa, mutta yritä päästä sille tasolle, että siihen klikkiin ei tarvitse keskittyä ollenkaan. Vaatii kovaa duunia, enkä itse ainakaan ole sillä tasolla. Hyvä harjoitus on laittaa klikki nakuttamaan vain tahdin viimeisen iskun "takapotkulle" ja siitä vaan soittelemaan. Jos tämä onnistuu tuosta noin vaan, voit taputtaa itseäsi olalle, soitit sitten mitä instrumenttia tahansa.

Eli voidaan ehkä sanoa, että osa taustaraitojen kanssa soittamiseen liittyvästä vastustuksesta liittyy kuitenkin siihen, että taidot soittajilla eivät ihan riitä.

Miksiköhän mä vaahtoan tästä asiasta :D
Sori OT...

Tämä asia on varmasti lähellä sydäntäsi :-). En minä tarkoittanut esittää mitään tiukkoja väittämiä enkä ihan taatusti ala nokittelemaan Anssin kaltaisen gurun kanssa tästäkään asiasta. Halusin vain tuoda omana mielipiteenäni erään näkökohdan esille. en halunnut väittää, että se olisi koko totuus tai edes puolitotuus.... se oli vain jotakin mitä olen tullut joskus miettineeksi.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
08.12.2016 15:51:50
milahtee: Carol Kaye suositteli haastattelussa metronomin kanssa treenaamista ja sanoi, että jos soiton saa silloin svengaamaan, svengaa se kenen tahansa soittajan kanssa.

En mä tarvitse metronomia tietääkseni, ettei svengaa edes yksin soittaessa. :)
trih
08.12.2016 16:47:19
Laulava Kylätohtori: Kyllä tuo klikki silti rajoittaa hirveästi verrattuna ilman soittamiseen. Ainakin itse tulee välillä improjameissa suvantokohtia, joissa esim. särön määrä ja tempo laskee selvästi. Tai sitten voi ihan vaan siirtyä ihan toiseen tempoon ym.. Aika vaikeaa lienee, jos käyttää klikkiä. Varmaksi en osaa sanoa, kun en omista, enkä ole koskaan klikin kanssa treenannut... :)

Mutta Hallulta todella hyvä kirjoitus aiheesta. +++++

Olen ymmärtänyt, että klikin tarkoitus on pitää taustanauhan kanssa homma kasassa livenä. Ne on suunniteltuja esiintymiskokonaisuuksia biisilistoineen päivineen. Jammailu ja impro sitten ihan toinen juttu :)
Laulava Kylätohtori
08.12.2016 16:53:41
trih: Olen ymmärtänyt, että klikin tarkoitus on pitää taustanauhan kanssa homma kasassa livenä. Ne on suunniteltuja esiintymiskokonaisuuksia biisilistoineen päivineen. Jammailu ja impro sitten ihan toinen juttu :)

Juu ilman muuta näin. Ja itse en edes osaisi soittaa klikillä(kään), että se on vähän pakkokin vetää ilman... :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)