Aihe: Mesa Boogie Triple Crown
1 2 3 4 5 6 7 8 9
BugBadWolf
05.12.2016 14:52:07
Laulava Kylätohtori:...Ei sillä, että niistä mutkikkaammistakaan saisi, mutta kuitenkin... ;)

Ei sitä kuule koskaan tiedä, vaikka joku saisi niistä mutkikkaimmistakin laitteista jotain ulos. Kysehän voi olla siitäkin, että jossain vaiheessa sellaisen yksinkertaisemman rakennelman rajat tulevat vastaan.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Laulava Kylätohtori
05.12.2016 15:05:48
BugBadWolf: Ei sitä kuule koskaan tiedä, vaikka joku saisi niistä mutkikkaimmistakin laitteista jotain ulos. Kysehän voi olla siitäkin, että jossain vaiheessa sellaisen yksinkertaisemman rakennelman rajat tulevat vastaan.

Hyviä pelejä, joo. Kunhan leikilläni vähän kiusasin... ;)
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
BugBadWolf
05.12.2016 15:07:03
Laulava Kylätohtori: Hyviä pelejä, joo. Kunhan leikilläni vähän kiusasin... ;)

Ei ne silti kampaa ja paperinpalaa peittoa. Mutta onhan edes logo jolla elvistellä ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Apricot
05.12.2016 23:52:28
Joskus 15 - 20 vuotta sitten en muihin vahvistimiin mulkaissutkaan kuin Mesoihin, liekö sitten olin uskovainen :) Enkä tiedä miksi. Ehkä se oli mun portti laatuvahvistimien maailmaan. Teininä sain käsiini Mesan katalogin, ja opiskelin sitä iltalukemisina. Jenkkityylinen markkinointiteksti loi kuvan niin houkuttelevista laitteista, että ajattelin että tämän täytyy olla parasta ja hienointa ikinä. Toisaalta, Mesa oli niitä harvoja amerikkalaisia huippuvahvistimia, kenties ainoa, mitä Suomesta silloin 90-luvun alussa sai maahantuotuna.

Mulla on ollut DC-3, Blue Angel, Mark I ja Mark V. Viimemainitulta odotin paljon. Se oli mulla puolisentoista vuotta, ja lopulta alkoi ärsyttämään että kaikki haluamani saundit sijaitsivat ykköskanavassa, eikä niitä voinut siten vaihdella jalkakytkimellä keskenään. Se Tweed-moodi gain täysillä oli hemmetin hyvä! Myös jos kanavien mastereita avasi kunnolla, sai täyteläiset saundit, mutta sitten vola nousi liian kovaksi omiin tarpeisiin. Minussa on hieman insinööriluonnetta, eikä haittaa että nappuloita on paljon, mutta Mark V:n kohdalla harmitti että en todellakaan tarvinnut niitä kymmentä erilaista säröä mihinkään, vaan ainoastaan ykköskanavan antimia. Lisäksi vaihdoin kaapista V30:t tummempiin, koska säröjen yläpäät oli mulle liikaa. Ei auttanut, piti myydä pois. Ehkä Mark IV olis enempi meikän juttu.

Mutta silti on sydän aina avoinna uudelle Mesa-kokemukselle. Triple Crownia pitääkin kokeilla, siinä vois olla passeli kone coverbändi / bilekeikkaosastoon.
Laulava Kylätohtori
06.12.2016 09:26:09
BugBadWolf: Ei ne silti kampaa ja paperinpalaa peittoa. Mutta onhan edes logo jolla elvistellä ;D

Menet ensi vuonna Talenttiin soittamaan kampaa ja paperia mikitettynä Plexin läpi - tai vaikka Mark V täysillä. Olisi hyvät mahdollisuudet voittaa koko homma. :)
BugBadWolf
06.12.2016 13:15:59 (muokattu 06.12.2016 13:24:04)
Apricot:... ja lopulta alkoi ärsyttämään että kaikki haluamani saundit sijaitsivat ykköskanavassa, eikä niitä voinut siten vaihdella jalkakytkimellä keskenään...

Sepä taitaa olla vähän yleisempikin vaiva V:n omistajilla. Asiasta on ollut ääntä foorumeilla ja tämänkin rappiotilan soitoromuhuoneesta on kuulunut jupinaa siitä, miksi ei voi ottaa Fat:ia ja Tweed:iä eri kanavilta käyttöön. Arvelen kuitenkin että insinöörit voisivat perustella ihan teknisesti sen, miksi kanavat on jaettu juuri noin.

Vaan onpa tullut pohdiskeltua sitäkin, että V kompastuu tähän ongelmaan nimenomaan tarjollaolevien vaihtoehtojen määrän takia. Ne ovat siellä, mutta kaikki ei ole saatavilla samanaikaisesti. Vanhan liiton 2-kanavaisen kanssa ko asia ei poikkeaisi mielessä.

Itse olen ratkonut ko ongelmaa haeskelemalla cleanit tarpeen vaatiessa muilta kanavilta. Joka moodista kun saa aina jonkinlaisen. Varsinkin Mk I ja IIC+:sta löytyy linkki siihen vanhaan, viritettyyn Fenderiin josta kaikki lähti.

Editiksi vielä, että Lone Starkin voisi olla kova sana, jos painoarvo on pikemminkin clean-osastolla. Toki vaikkapa Triamp III naapurimerkiltä tarjoaisi mahdollisuuksia jopa V:tä enemmän.

Mihin niidenkin kanssa joutuisi? ;D
BugBadWolf
06.12.2016 13:21:27
Laulava Kylätohtori: Menet ensi vuonna Talenttiin soittamaan kampaa ja paperia mikitettynä Plexin läpi - tai vaikka Mark V täysillä. Olisi hyvät mahdollisuudet voittaa koko homma. :)

En taida mennä. Ei sillä ettenkö voittaisikin. Mutta mielipiteeni tuollaisista ohjelmista nyt sattuu olemaan sitä lajia että kauniistikin (omasta mielestä) aiheesta lausumalla saisin 63-vuotisen bannin, 13 rikossyytettä (joista yksi kehoituksesta sodomian ja perämoottoreiden huoltokemikaalien väärinkäytön yhdistelmään) ja loputon määrä loukkaantuneita somelaisia jonottaisi terapeuteille ja lainaamaan korttelin yhteistä mattoveistä tehdäkseen näyttäviä itsemurhayrityksiä.
hallu
07.12.2016 12:17:40
Minä olen nyt kahta Mesaa päässyt soittamaan (hyvin erilaisia keskenään nimittäin oma TA-15 ja erään mnettiläisen markV:tä (kiitos bugbadwolf)). Huomioni on kiinnittynyt sellaiseen ominaisuuteen, että nämä kaksi Mesaa syttyy tosi nopeasti, mikä tekee soittotuntumasta todella intensiivisen ja kiihkeän (vähän kuin kilpautolla ajaisi). Tämä sama ominaisuus on siis myös tuossa omassa pikkumesassa. Tätä ominaisuutta en ole muissa soittamissani vahvistimissa tavannut.

Netistä käy ilmi se tosiseikka jonka hyvin nopeasti huomaa itsekin, että yksikertaisemmatkin Mesat ovat todella monipuolisia vehkeitä ja MarkV on aivan häkellyttävä laitos. Mutta tämä tapa millä nuotti syttyy ei oikeastaan ole kiinni soundista tai vahvistimen monipuolisuudesta, vaan sen .... hmmm.... luonteesta. Mesagurut osannevat kertoa onko tämä kaikkien Mesojen yleinen ominaisuus, eli jos päätyisin ostamaan itselleni toisenlaisen Mesan, niin löytäisin tämän ominaisuuden sieltä.

Vai onko tässä eroa kahdessa suuressa Mesaleirissä recto- ja markleireissä.

Tämä on minusta kiinnostava kysymys, koska itselleni Mesan monipuolisuus on ihan jees, mutta sen kiihkeys on ominaisuus jota voisin kuvitella rakastavani :-). Mesa on kuin röyhkeästi jalkoväliä kouriva lutka, menee suoraan asiaan :-) en itse tarvitse miljoonaa ominaisuutta ne pari hyvää soundia riittää...... mutta pidän seksistä :-D.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Guitarfreak
07.12.2016 16:31:45
hallu: Minä olen nyt kahta Mesaa päässyt soittamaan (hyvin erilaisia keskenään nimittäin oma TA-15 ja erään mnettiläisen markV:tä (kiitos bugbadwolf)). Huomioni on kiinnittynyt sellaiseen ominaisuuteen, että nämä kaksi Mesaa syttyy tosi nopeasti, mikä tekee soittotuntumasta todella intensiivisen ja kiihkeän (vähän kuin kilpautolla ajaisi). Tämä sama ominaisuus on siis myös tuossa omassa pikkumesassa. Tätä ominaisuutta en ole muissa soittamissani vahvistimissa tavannut.

Netistä käy ilmi se tosiseikka jonka hyvin nopeasti huomaa itsekin, että yksikertaisemmatkin Mesat ovat todella monipuolisia vehkeitä ja MarkV on aivan häkellyttävä laitos. Mutta tämä tapa millä nuotti syttyy ei oikeastaan ole kiinni soundista tai vahvistimen monipuolisuudesta, vaan sen .... hmmm.... luonteesta. Mesagurut osannevat kertoa onko tämä kaikkien Mesojen yleinen ominaisuus, eli jos päätyisin ostamaan itselleni toisenlaisen Mesan, niin löytäisin tämän ominaisuuden sieltä.

Vai onko tässä eroa kahdessa suuressa Mesaleirissä recto- ja markleireissä.

Tämä on minusta kiinnostava kysymys, koska itselleni Mesan monipuolisuus on ihan jees, mutta sen kiihkeys on ominaisuus jota voisin kuvitella rakastavani :-). Mesa on kuin röyhkeästi jalkoväliä kouriva lutka, menee suoraan asiaan :-) en itse tarvitse miljoonaa ominaisuutta ne pari hyvää soundia riittää...... mutta pidän seksistä :-D.

Milläs kaapilla/kaiuttimilla testasit? Sekin tuppaa vaikuttamaan tohon atakin nopeuden tunteeseen...
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
hallu
07.12.2016 18:15:50
Guitarfreak: Milläs kaapilla/kaiuttimilla testasit? Sekin tuppaa vaikuttamaan tohon atakin nopeuden tunteeseen...

No markki tuli kombon omasta hägäristä. Tuo TA-15 olen kokeillut Koch twintonen kajarista sekä Mesan minirectosta ja Monsteri 2 x 15 umpikaapilla niin ja se minirectokin on umpinainen. TA toimii parhaiten kun sitä voi kääntää vähän kovemmalle. Markkia ei kokeiltukaan hiljaa niin en tiedä miten se käyttäytyy matalilla äänenpaineilla.
Guitarfreak
07.12.2016 18:24:41
hallu: No markki tuli kombon omasta hägäristä. Tuo TA-15 olen kokeillut Koch twintonen kajarista sekä Mesan minirectosta ja Monsteri 2 x 15 umpikaapilla niin ja se minirectokin on umpinainen. TA toimii parhaiten kun sitä voi kääntää vähän kovemmalle. Markkia ei kokeiltukaan hiljaa niin en tiedä miten se käyttäytyy matalilla äänenpaineilla.

Toi (jos oli stock) c90 tuntuu atakissa napakammalta (open back) kuin esim. V30 suljetussa tilassa. Ihan omaan tassuun/korvaan ainakin. Yllätyin kunnolla tuosta erosta kun kokeilin samalla nupilla..

(Napakammalta -> kenellä on semmone kampa?)
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
hallu
08.12.2016 12:26:26 (muokattu 08.12.2016 12:26:53)
Guitarfreak: Toi (jos oli stock) c90 tuntuu atakissa napakammalta (open back) kuin esim. V30 suljetussa tilassa. Ihan omaan tassuun/korvaan ainakin. Yllätyin kunnolla tuosta erosta kun kokeilin samalla nupilla..

(Napakammalta -> kenellä on semmone kampa?)

Tuossa omassa AT-15 vahvarissa kyllä vaikuttaa äänenpaine ja valittu kytkentä siihen hyökkäävyyteen. 25w A/B moodissa treenikämppävoimakkuudella se soittotatsi muistutti hyvin paljon marV:n iskevää ätäkkiä, mutta himassa hiljaisella soitettaessa 5w A moodissa se tuntuu vähän kesymmältä eikä kliinien osalta tunnu eroavan juurikaan Fender wibro champista tai Koch twintonesta. En tiedä onko kyse psykologisesta jutusta tai johtuuko fiilisero esimerkiksi suljetun ja avoimen kaapin erosta, mutta toisaalta markV:tä kokoiltiin kombon omalla kajarill ajoka käsittääkseni on avoin ja soimin olen soittanut tuota omaa TA:ta sekä avoimella että suljetulla kaapilla.

Teen lisää tutkimuksia esimerkiksi 15W A luokan kytkentää en ole kokeillut treenikämppävolalla. Ajattelin vaan, että mesatietäjät tieteisivät tämän jutun, mutta jos ei tiedä, niin minä en ainakaan mikään mesatietäjä ole. Voisin pistää tämän oman mielikuvitukseni piikkiin, mutta ainakin BugBadWolf tuntui tietävän mistä puhun joten kai noiden mosojen atakissa joku juttu on.
Laulava Kylätohtori
08.12.2016 12:51:24
hallu: Tuossa omassa AT-15 vahvarissa kyllä vaikuttaa äänenpaine ja valittu kytkentä siihen hyökkäävyyteen. 25w A/B moodissa treenikämppävoimakkuudella se soittotatsi muistutti hyvin paljon marV:n iskevää ätäkkiä, mutta himassa hiljaisella soitettaessa 5w A moodissa se tuntuu vähän kesymmältä eikä kliinien osalta tunnu eroavan juurikaan Fender wibro champista tai Koch twintonesta. En tiedä onko kyse psykologisesta jutusta tai johtuuko fiilisero esimerkiksi suljetun ja avoimen kaapin erosta, mutta toisaalta markV:tä kokoiltiin kombon omalla kajarill ajoka käsittääkseni on avoin ja soimin olen soittanut tuota omaa TA:ta sekä avoimella että suljetulla kaapilla.

Teen lisää tutkimuksia esimerkiksi 15W A luokan kytkentää en ole kokeillut treenikämppävolalla. Ajattelin vaan, että mesatietäjät tieteisivät tämän jutun, mutta jos ei tiedä, niin minä en ainakaan mikään mesatietäjä ole. Voisin pistää tämän oman mielikuvitukseni piikkiin, mutta ainakin BugBadWolf tuntui tietävän mistä puhun joten kai noiden mosojen atakissa joku juttu on.

Ehkä kyse onkin myös vahvistimen tehosta? Voisiko se vaikuttaa asiaan? Kaappi ja elementti ainakin vaikuttaa ja paljon - sekä tietysti volumetaso. Ja kytkentä myös, joten kyllähän se ainakin osittain on juuri Mesasta se mainitsemasi attack.

Viisaammat varmaan osaavat sanoa, korreloiko elementin tehonkesto millään tasolla attackin nopeuden/ärhäkkyyden kanssa?
BugBadWolf
08.12.2016 13:02:12
hallu:...joten kai noiden mesojen atakissa joku juttu on.

Kyllähän niissä on. Jos siitä Triampin pikatestistä jäi jonkinlainen muistijälki, niin kyllähän V on hätäinen laitos verrattuna siihen. Varsinkin se Triampin F-osasto syttyy niin hitaasti, että tuntuu kuin ehtisi nasauttaa kieltä, käydä paskalla ja tulla sitten kuuntelemaan kun se alkaa hiljalleen päästellä ääntä.

Vaikka kaiutinrakennelma vaikuttaa paljonkin, ei se tuohon perusluonteeseen tee muutosta. V:ssä on ollut kiinni 4 x 12 umpiperää ja kaikenkarvaista muuta komoottia. Äänenväri muuttuu paljonkin, vaan se jonkinlainen ärhäkkyys on aina paikalla.

Enemmän sitä atakkia muuttaa bassopään radikaali lisääminen etusesta. Mutta vaikka soittelee hentriksiä niin että alakerta menee fuzz-pörinäksi, soitto on silti napakampaa kuin muutamissa muissa kapineissa.

Siitä en valitettavasti osaa lausua mitään, mikä tekninen ratkaisu siellä vahvistimen sisuksissa tämän tekee. Jos se olisi mopo, väittäisin heti että V:ssä on suoraluistikaasarit ja Triampissa alipainelipsut ;D
Kontiak
25.12.2016 21:18:43
BugBadWolf: Surkea totuus Mesa Mark-sarjalaisten kanssa on se, että niillä tehdään soundit eri tavalla kuin suurimmassa osassa muita kapineita. Ihmiset eivät vain kertakaikkiaan halua ymmärtää sitä. Ei siinä sen kummemmasta ole kyse.

No se. Tässäkin yhteydessä kauhistuttavin ajatus on se, että joku toinen olisi keksinyt ko laitteesta jotain sellaista mitä muut eivät.

"Ei vaan lähde, toiset tykkää, toiset taas ei"

https://youtu.be/yaouAHHja2I?t=4m37s
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
BugBadWolf
25.12.2016 21:26:58
Kontiak: "Ei vaan lähde, toiset tykkää, toiset taas ei"

Se nyt vaan ei pariin lauseesen mahdu se Mesa. Lassi Ukkonen(kin) on tervetullut tutkimaan sitä, mitä modernilla Mesalla voi tänään tehdä. :D
Laulava Kylätohtori
25.12.2016 23:14:30 (muokattu 25.12.2016 23:30:52)
BugBadWolf: Se nyt vaan ei pariin lauseesen mahdu se Mesa. Lassi Ukkonen(kin) on tervetullut tutkimaan sitä, mitä modernilla Mesalla voi tänään tehdä. :D

Tuo alkaa jo pikkusen puuduttamaan toi sun mesamessu. Se on kuitenkin vaan yksi vahvistin muiden joukossa, eikä yhtään sen enempää. Tiedetään jo, että sun alttarilta löytyy Mesan kuva, pikkusen voi alkaa rauhoittua tuon sielunmessun kanssa, jota olet täällä vaahdonnut jo pidemmän tovin.

Varmaan on ihan jees vahvari, mutta ei se sen ihmeellisempi ole kuin muutkaan hyvät vahvarit...

:)

E. hymiö lisätty, vaikket sä niitä tarvitse.
BugBadWolf
26.12.2016 00:17:33
Laulava Kylätohtori: Tuo alkaa jo pikkusen puuduttamaan toi sun mesamessu...

Mesalangassa saattaa joskus joutua lukemaan tekstiä myös Mesasta. Siitä ei pidä hämmästyä, vaan iloita. Että kerrankin ei lanka rönsyile..

..paljoa. Ehkä olemme sen Triple Crownin unohtaneet lopulta jossain välissä. Siihen aiheeseen palaamme varmaan perusteellisemmin, jahka sellainen jonkun studioon, olohuoneeseen tai treenikselle ilmaantuu.
Jucciz
26.12.2016 01:19:04
Kontiak: "Ei vaan lähde, toiset tykkää, toiset taas ei"

Kiitti vaan, tämän takia katsoin kaikki 13 pätkää. Vaan selvisipä se, mistä tuo Mesan (ainakin ajoittainen) hengettömyys johtuu, noin teoriatasolla. Kiinnostavaa juttua kaiken kaikkiaan vahvistimista, ja riittävän kansantajuisesti esitettynä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)