Aihe: Suuri säröpedaalikeskustelu
1 2 3 4 549 50 51 52 5379 80 81 82 83
s8na
26.11.2016 00:14:38 (muokattu 26.11.2016 00:15:34)

Oranget kannattaa kans jättää väliin jos spedukonetta kaipailee. Ainakin nää särökkäämmät nykymallit.
mpekkanen
26.11.2016 09:27:11
Jotenkin tuntuu kummaliselta tämä keskustelu, kun halutaan sellaista vahvaria johon eteen voi laittaa mahdollisimman paljon erilaisia säröttimia...

Itse soitan kyllä nykyään aika paljon akustisilla ja muutenkin tuo särön määrä, mahdollisesti erilaisienkin sellaisten, ei ole niin olennainen asia.

Jotenkin tulisi mienee, että ennemmin kannattaisi hommata sellainen vahvistin josta saa hyvät soundit ilman useita erilaisia säröpedaaleita. Jos ne mallintavat haluaa jättää pois ja pysytään putkivehkeissä, niin...
Varmaan tähän soundijuttuun vaikuttaa taas se soittotyyli, soundi-ihanteet, kitara. Tietenkin sillä vahvistimella ja ehkä kaapilla on suuri merkitys ja myös sitten pedaalillakin tai pedaaleilla. Jotenkin omasta mielestä kuitenkin yksi oikeasti hyvä soundi on parempi kuin usea ihan hyvä, mutta ei kuitenkaan ihan täysi kymppi. Eikä siinä auta vaikka ne soundit olisivat hyvinkin erilaisia, jos halutaan paras mahdollinen soundi. Määrä ei korvaa laatua.

Oikeastaan jokaiselle erityyliselle soundille pitäisi olla eri vahvistin ja jopa eri kaappi ja ehkä kitarakin. Myös se pedaali voi myös olla eri, jos sellaista halutaan. Makuja on monenlaisia ja eipä noita erilaisia kitara/pedaali/vahvistin/kaappi-yhdistelmiä voi oikein kukaan toiselle neuvoa. Tai voi, mutta itse ne on kuitenkin jokaisen kokeiltava ja todettava...

Toki erilaisia säröttimiä on monenlaisia, mutta niin on myös vahvistimia, kaappeja, kitaroita, soittotyylejäkin ja tapoja soittaa. Soiton volume ja myös kielisetin paksuus voivat vaikuttaa siihen soundiin. Fuzzien kanssa on myös niillä mikeilläkin aika paljon merkitystä, mutta on toki muutenkin...
Vaikea on toiselle mitään suositella, varsinkin jos ei tiedä mitä toinen tosiaan etsii ja tarvitsee, kun se laitteen hintakaan ei aina kerro ihan kaikkea.
hallu
26.11.2016 10:05:41
Eikö säröpedaalitkin ole sillä tavalla erilaisia, että osa on suunniteltu toimimaan puhtaan kanavan päälle (tyyliin stand alone) ja osa on suunniteltu toimimaan yhdessä vahvistimen särökanavan kanssa? esimerkiksi kun itse etsiskelin pedaalia, niin minulle sanottiin että Bogner Extasy overdrive red/blue ovat nimestään huolimatta tarkoitettu toimimaan juurikin puhtaan kanavan kanssa.

Vahvistinten puhtaissa kanavissahan on todellakin eroja riippumatta siitä onko kyse putki- vai transistorivahvistimesta. Joissakin puhdaskanava on lämmin ja pehmeä joissakin middlekuoppainen. Joissakin se on kolkko ja kova tai kylmä. Varmasti särötin kuulostaa ihan erilaiselta tällaisten kanavien päälle.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
juuso a
26.11.2016 14:40:13

hallu: Eikö säröpedaalitkin ole sillä tavalla erilaisia, että osa on suunniteltu toimimaan puhtaan kanavan päälle (tyyliin stand alone) ja osa on suunniteltu toimimaan yhdessä vahvistimen särökanavan kanssa? esimerkiksi kun itse etsiskelin pedaalia, niin minulle sanottiin että Bogner Extasy overdrive red/blue ovat nimestään huolimatta tarkoitettu toimimaan juurikin puhtaan kanavan kanssa.

Vahvistinten puhtaissa kanavissahan on todellakin eroja riippumatta siitä onko kyse putki- vai transistorivahvistimesta. Joissakin puhdaskanava on lämmin ja pehmeä joissakin middlekuoppainen. Joissakin se on kolkko ja kova tai kylmä. Varmasti särötin kuulostaa ihan erilaiselta tällaisten kanavien päälle.

Juurikin tätä ajoin takaa, että olisi oikein kermainen puhdas kanava, jonka päälle tuutata täysiä säröä. Yhä enemmän oon alkanut uskomaan siihen, että järkevintä olisi vaan sijoittaa sellaiseen vahvariin, jossa on kunnon särökanava itsessään. Mutta varmaan sellaisesta saakin maksaa sitten kunnolla, jossa on myös puhdas oikein hunajainen. Tai ehkä pitääkin ostaa joku edullinen käytetty puhtaan kanavan vahvari ja tuutata enkkelin kautta silkkaa säröä.:D
hallu
26.11.2016 15:33:56
juuso a: Juurikin tätä ajoin takaa, että olisi oikein kermainen puhdas kanava, jonka päälle tuutata täysiä säröä. Yhä enemmän oon alkanut uskomaan siihen, että järkevintä olisi vaan sijoittaa sellaiseen vahvariin, jossa on kunnon särökanava itsessään. Mutta varmaan sellaisesta saakin maksaa sitten kunnolla, jossa on myös puhdas oikein hunajainen. Tai ehkä pitääkin ostaa joku edullinen käytetty puhtaan kanavan vahvari ja tuutata enkkelin kautta silkkaa säröä.:D

No ei maksa tällä hetkellä ihan tajuttomasti. Nimittäin tää mun Koch Twintone on juuri sellainen. Rikas ja monipuolinen joskin vähän kuivahko särökanava (jossa on kaksi moodia) ja todella hunajainen kliinikanava, joka on tämän vahvarin parasta antia. Näitä saa nyt kuudensadan pintaan torilta joten ei enää paljoa heitä parhaista pedaaleista. Itseasiassa kliinejäkin läytyy kaksi erilaista koska Od+ kanava on puhdas kun laittaa gainit nollaan, mutta ihan erisoundinen kuin varsinainen kliinikanava. Tuo mesaboogien TA on varsin hyvä myös, mutta käytettynä ei ole niin paljoa ollut tarjolla ja hintapyynnit olleet vähän kovempia, mutta jos halvalla sattuu löytämään niin on varsin kelvollinen peli sekä kliiniin että säröön ja Mesasta löytyy sekä kliinejä että säröjä usempaa sorttia (siis britti että ameriikkatyylisiä). Mesa ei kalliimmasta hinnastaan huolimatta ole yhtä monipuolisesti liitettävissä kuin Koch jossa tulee sisään rakennettu keinokuorma eli sitä voi soittaa vaikka mykkänä.

Muista minulla ei ole kokemusta, mutta varmasti niitä löytyy. Jos tällä hetkellä haluaisi hyvää kaksikanavaista vahvaria halvalla, niin markkinoilla selkeästi aliarvostettuina näyttäytyy sekä Koch että Hughes & Kettner, jotka ovat hyviä monipuolisia ja tällä hetkellä halpoja kuin leipä. Engelitkään ei ole ihan hinnankiroissa, mutta ne voi olla vähän halutumpia kuin edellä mainitut.

Tähän voisi tietenkin joku jatkaa listaa hyvän särö jakliinikanavan omaavista edullisista vahvareista, minä en niin hyvin näitä tunne.
juuso a
26.11.2016 15:49:05

hallu: No ei maksa tällä hetkellä ihan tajuttomasti. Nimittäin tää mun Koch Twintone on juuri sellainen. Rikas ja monipuolinen joskin vähän kuivahko särökanava (jossa on kaksi moodia) ja todella hunajainen kliinikanava, joka on tämän vahvarin parasta antia. Näitä saa nyt kuudensadan pintaan torilta joten ei enää paljoa heitä parhaista pedaaleista. Itseasiassa kliinejäkin läytyy kaksi erilaista koska Od+ kanava on puhdas kun laittaa gainit nollaan, mutta ihan erisoundinen kuin varsinainen kliinikanava. Tuo mesaboogien TA on varsin hyvä myös, mutta käytettynä ei ole niin paljoa ollut tarjolla ja hintapyynnit olleet vähän kovempia, mutta jos halvalla sattuu löytämään niin on varsin kelvollinen peli sekä kliiniin että säröön ja Mesasta löytyy sekä kliinejä että säröjä usempaa sorttia (siis britti että ameriikkatyylisiä). Mesa ei kalliimmasta hinnastaan huolimatta ole yhtä monipuolisesti liitettävissä kuin Koch jossa tulee sisään rakennettu keinokuorma eli sitä voi soittaa vaikka mykkänä.

Muista minulla ei ole kokemusta, mutta varmasti niitä löytyy. Jos tällä hetkellä haluaisi hyvää kaksikanavaista vahvaria halvalla, niin markkinoilla selkeästi aliarvostettuina näyttäytyy sekä Koch että Hughes & Kettner, jotka ovat hyviä monipuolisia ja tällä hetkellä halpoja kuin leipä. Engelitkään ei ole ihan hinnankiroissa, mutta ne voi olla vähän halutumpia kuin edellä mainitut.

Tähän voisi tietenkin joku jatkaa listaa hyvän särö jakliinikanavan omaavista edullisista vahvareista, minä en niin hyvin näitä tunne.

Tota Kochia joskus mulle suositeltiin juurikin täällä mnetissä, mutta tuli ostettua Enkkeli kun oli hieman edullisempi. Näkyy noita juu liikkuvan täällä. Pitää varmaan harkita josko pistäisi Enkkelin Torille. Sen parisataa väliä nyt saa jostain pierastua vielä.
hallu
26.11.2016 18:26:53
juuso a: Tota Kochia joskus mulle suositeltiin juurikin täällä mnetissä, mutta tuli ostettua Enkkeli kun oli hieman edullisempi. Näkyy noita juu liikkuvan täällä. Pitää varmaan harkita josko pistäisi Enkkelin Torille. Sen parisataa väliä nyt saa jostain pierastua vielä.

Hetkinen?!!? eikös Enkkelin pitäisi olla ihan hyvä? kerro vähän mikä siinä mättää, ennen kuin säntäät Kochia ostamaan ettei vaan menisi ojasta allikkoon.
juuso a
26.11.2016 18:39:37

hallu: Hetkinen?!!? eikös Enkkelin pitäisi olla ihan hyvä? kerro vähän mikä siinä mättää, ennen kuin säntäät Kochia ostamaan ettei vaan menisi ojasta allikkoon.

Se mikä tossa eniten mättää on se, että gain-väännin on samalla puhtaan kanavan volkka ja myös särökanavan särön säädin. Pitäisi nyt edes olla molemmille erikseen se volyymin säätö, kun tuppaa menemään liian helposti kliinit ruvelle. Ei siis passaa paljon gainiä pistää yli puolen välin. Oon sitä toki korjaillut niin, että pidän kaulamikissä vähemmän volkkaa, jollain ei mene niin helposti murolle kun puhtaita soittelen. Silti tarttee olla joku säröspedu ainakin jos jotain liidejä soittelee. Ja jonkin verran mulla tarttee niitäkin soitella. Helpointahan vissiin olisi jos oisi kolme kanavaa. En mie sillä, etteikö Enkkelissä olisi molemmat kanavat ihan kelvolliset. Se on vaan sitä helvetin säätämistä sitten.
hallu
26.11.2016 20:27:47
juuso a: Se mikä tossa eniten mättää on se, että gain-väännin on samalla puhtaan kanavan volkka ja myös särökanavan särön säädin. Pitäisi nyt edes olla molemmille erikseen se volyymin säätö, kun tuppaa menemään liian helposti kliinit ruvelle. Ei siis passaa paljon gainiä pistää yli puolen välin. Oon sitä toki korjaillut niin, että pidän kaulamikissä vähemmän volkkaa, jollain ei mene niin helposti murolle kun puhtaita soittelen. Silti tarttee olla joku säröspedu ainakin jos jotain liidejä soittelee. Ja jonkin verran mulla tarttee niitäkin soitella. Helpointahan vissiin olisi jos oisi kolme kanavaa. En mie sillä, etteikö Enkkelissä olisi molemmat kanavat ihan kelvolliset. Se on vaan sitä helvetin säätämistä sitten.

Oolrait. Tohon pulmaan varmaan aika monikin tarjoaa vaihtoehtoa. Kochin kanssa samoissa hinnoissa käytettynä pyörii Carvin V3 kombo jossa ainakin on erikseen ohjattavia kanavia ja vissiin soundeiltaan pitäisi olla hyvä (kelpaahan se muutamalle nimimiehellekin). Itse en vaan ole soittanut kuin Carvinin nomadilla ja sen kliineistä en kylläkään tykännyt. Öööö... yksi kaveri kehui kovasti Carvinin X100 vahvaria on kuulemma erittäin hieno laitos joka on ihan tolkuttoman halvoissa hinnoissa (300 € olen niitä nähnyt myytävän). Itse en ole soittanut sellaisella enkä tiedä onko kanavat kuinka erikseen ohjattavia siinä, mutta itseäni semmoinen kiinnostaisi kyllä.
juuso a
26.11.2016 20:32:23

hallu: Oolrait. Tohon pulmaan varmaan aika monikin tarjoaa vaihtoehtoa. Kochin kanssa samoissa hinnoissa käytettynä pyörii Carvin V3 kombo jossa ainakin on erikseen ohjattavia kanavia ja vissiin soundeiltaan pitäisi olla hyvä (kelpaahan se muutamalle nimimiehellekin). Itse en vaan ole soittanut kuin Carvinin nomadilla ja sen kliineistä en kylläkään tykännyt. Öööö... yksi kaveri kehui kovasti Carvinin X100 vahvaria on kuulemma erittäin hieno laitos joka on ihan tolkuttoman halvoissa hinnoissa (300 € olen niitä nähnyt myytävän). Itse en ole soittanut sellaisella enkä tiedä onko kanavat kuinka erikseen ohjattavia siinä, mutta itseäni semmoinen kiinnostaisi kyllä.

Ookkei. Pitää tsekkailla noitakin sitten.
Juzpe
26.11.2016 23:27:09

mpekkanen:
Jotenkin tulisi mienee, että ennemmin kannattaisi hommata sellainen vahvistin josta saa hyvät soundit ilman useita erilaisia säröpedaaleita. Jos ne mallintavat haluaa jättää pois ja pysytään putkivehkeissä, niin...

Mä diggaan itse siitä, että mulla on eri lailla käyttäytyvä särösoundeja 5+ käytössä spedualudan kautta. SItten vielä vola+tonepotikat ja pari erilaista kitaraa. Uuteen lautaan on tulossa soundipalettia särö-osastolta:
Cleanin päälle:
- Cleankanavaa pidän hiukan karvaisena jo valmiiksi...
- Fuzzface tyylinen fuzz - kevyt sointujen soittoon tarkoitettu
- Tonebender tyylinen fuzz - överifuzz
- Mad Proffa Golded Cello - ihkupehmoiluliidisoundi
- EHX Soul Food - Räkäinen kireä low-gain särö
- Rat - low-gain rokkilead-särö
- Joku High-gain standalone (Bogner Red, Plexidrive tms..) hevikomppijyystösoundi
Vahvarin särön päälle
- Vahvarin särö ihan sellaisenaan - perusrock-komppisärö
- Boostattu SD-1:llä - kireämpi versio edellisestä
- Boostattu TC Sparkilla - tiluliidisärö

Jaa että miksi? No... on kiva kun on vaihtelua ja voi fiiliksen mukaan laittaa vähän eriväristä soundia eri paikkoihin.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
juuso a
26.11.2016 23:32:58

Juzpe: Mä diggaan itse siitä, että mulla on eri lailla käyttäytyvä särösoundeja 5+ käytössä spedualudan kautta. SItten vielä vola+tonepotikat ja pari erilaista kitaraa. Uuteen lautaan on tulossa soundipalettia särö-osastolta:
Cleanin päälle:
- Joku High-gain standalone (Bogner Red, Plexidrive tms..) hevikomppijyystösoundi
Vahvarin särön päälle

Jaa että miksi? No... on kiva kun on vaihtelua ja voi fiiliksen mukaan laittaa vähän eriväristä soundia eri paikkoihin.

Mitäs suosittelisit mulle? Jos siis en lähtisi edes tota nykyistä vahvistinta vaihtaa. Mutta ennen kaikkea siinä tapauksessa jos lähtisin vaihtaa.
Juzpe
26.11.2016 23:38:17 (muokattu 26.11.2016 23:41:24)

juuso a: Mitäs suosittelisit mulle? Jos siis en lähtisi edes tota nykyistä vahvistinta vaihtaa. Mutta ennen kaikkea siinä tapauksessa jos lähtisin vaihtaa.

Palio sää meinaist rahaa laittaa komoottiin kii? Vahvariks joku.. öö sopiva :D joka pysyy cleanina sellasella volalla millä sun ei ikinä tarvii kuvitella soittavas. Musarin RD On Hundredia saa aika halvalla... Tech 21 TM 60 on kans kova ja se o mainittu fenkku. Sit jos sattuu löytyy halvalla Selmerin Treble & Bass I, II tai III niin ne on kans ihan vitun kovia.

Speduista perussäröksi suosittelen Kojones Sexytonea tai jos ei se suostu kolvaamaan, niin Carl Martinin kolmenappista plexitonea. Mulla on SexyTone pikkukalustossa (jossa on siis vaan cleani vahvari) hoitamassa särön, sooloboostin ja volaboostin virkaa. Siihen sit vähä kattausta ympärille. Niingy esmes joku perus treblebooster tai perusbooster eteen.... ja siitä se mopo sitä lähtee käsistä. Tänään soitin yhen pienemmän keikan Strato + viritin + Sexytone + dilsa + Marsu 2203 + 4x12 marsukaappi yhditselmällä. Meni noin 20 sekuntia aikaa spedulaudan kytkemisen ja asiallisen soundin löytymisen välillä... :D
Ihan vitun paljon on kiinni siitä millasen soundipaletin sä tarviit. Kerro siitä vähä enempi.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
kihtaristi
29.11.2016 08:52:23
Juzpe: Mä diggaan itse siitä, että mulla on eri lailla käyttäytyvä särösoundeja 5+ käytössä spedualudan kautta. SItten vielä vola+tonepotikat ja pari erilaista kitaraa. Uuteen lautaan on tulossa soundipalettia särö-osastolta:
Cleanin päälle:
Vahvarin särön päälle

Tuossa on jo aika miehekäs määrä särön määrään vaikuttavia polkusimia:) Onko nuo kaikki pedaalilaudassa kiinni?
juuso a
29.11.2016 13:35:52

Juzpe: Palio sää meinaist rahaa laittaa komoottiin kii?

Niin, unohdin tähän vastata. Sellainen 500-700€ voisi olla se sopiva haarukka, ehkä jopa 800. Pitäisi vaan eka saada vähän säästöjä ja toi vanha vahvari kaupaksi.
Juzpe
30.11.2016 09:35:09 (muokattu 30.11.2016 11:00:39)

juuso a: Niin, unohdin tähän vastata. Sellainen 500-700€ voisi olla se sopiva haarukka, ehkä jopa 800. Pitäisi vaan eka saada vähän säästöjä ja toi vanha vahvari kaupaksi.

Esim Selmerin Treble & Bassia liikkuu tohon hintaan jos joku suostuu omastaan luopumaan. Noin niingy wanhan liiton PtP-koneista se on hyvä vaihtoehto. Mulla on yks kappale, ei tosin myynnissä, mutta koeajolle saa tulla kyllä. Sitten nuo jo mainitut fenkun Hot Rodi ja Musarin RD 112 tai 210 on myös ihan tohon rahaan liikkuvia. Tech 21 Trademark-sarjaa saanee huomattavasti edukkaamminkin.

Tuossa on jo aika miehekäs määrä särön määrään vaikuttavia polkusimia:) Onko nuo kaikki pedaalilaudassa kiinni?

Ei vielä. Uudessa laudass ois tarkotus olla sitten koko paletti. Kunhan päivähommista joululoma alkaa niin alkaa myös uuden laudan kasaus. Bognerin Ecstasy Red muuten jää käyttöön. On aika vitun monipuolinen ja hyväsoundinen loota.

E: http://www.kitarapaja.com/music-man-112-rd-one-hundred

Tosta vähä juusolle vahvaria.
Janekki
30.11.2016 22:11:59
Moro, ltd ec-1000 kitara ja blacktarin ht5r setillä tullu soiteltua, mutta tuntuu että särö kaipais lisää iskua ja semmosta terävyyttä, vaikea selittää. Niin pohtinut oisko tarvetta jollekkin säröpedaalille. Näistä olen koittanut lukea kaikenlaista, mutta ihmisillä on niin erilaisia mielipiteitä hommaan. En siis tiedä millä pedaaleilla saisi parhaan metallisoundin. Overdrive, distortion kenties boosteri? Monet suosittelee myös että pitäis olla compressor pedaali.
Juzpe
01.12.2016 06:47:39

Janekki: Moro, ltd ec-1000 kitara ja blacktarin ht5r setillä tullu soiteltua, mutta tuntuu että särö kaipais lisää iskua ja semmosta terävyyttä, vaikea selittää. Niin pohtinut oisko tarvetta jollekkin säröpedaalille. Näistä olen koittanut lukea kaikenlaista, mutta ihmisillä on niin erilaisia mielipiteitä hommaan. En siis tiedä millä pedaaleilla saisi parhaan metallisoundin. Overdrive, distortion kenties boosteri? Monet suosittelee myös että pitäis olla compressor pedaali.

Kuulostaa boosterihommilta varsinkin jos se vahvarin oma särö on lähellä, mutta kaipaa pikku tuuninkia. Halvemmasta päästä siihen homman sopiva lienee Bossin SD-1/ vast sitten keskihintasia Iba/Maxon 808, TS-9 tai TC Spark ja kalliimmasta päästä vaikkapa Catalinbread Naga Viper ja Jaska's Texas Ranger II. Kaikista on kokemusta ja tällä hetkellä hommaa hoitaa SD-1 ja TC Spark. Myös Xoticilla on tuonne kalliimman pään boosterisektorille aika monta asiallisena pidettyä laitetta.
Haeroe
01.12.2016 14:27:27

Juzpe: Bognerin Ecstasy Red muuten jää käyttöön. On aika vitun monipuolinen ja hyväsoundinen loota.

Tarttis päästä kokeileen punaista ekstaasia uuden kattauksen kanssa. Silloin kun sen omistin, monipuolinen oli sana, joka mun mielestä vähiten kuvasi laitetta. Samaa yläpääkihinää tuli täysin riippumatta säädöistä. Ainoastaan gainin määrään pystyi vähän vaikuttamaan. Täytyisi siis saada tommonen taas kotiin, josko se vaikka maistuisi paremmalle tällä kertaa.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)