Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 5234 235 236 237 238497 498 499 500 501
hollstro
28.11.2016 17:44:29

timotalja: On nää kyllä, voe voe sentään. Suoraan sanottuna liian oikean näköisiä. Tuommoisen kun joku onnistuu muiluttamaan eteenpäin niin ennemmin tai myöhemmin jollekin tulee jossain vaiheessa paha mieli !
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1207837

Pitää tuntea nuo kitarat aika hyvin ettei mene retkuun. Tele yrittää olla 52 RI, ja siihen ei lavan päässä oleva kaularaudan säätö sovi. Muuten pirun uskottava. Gibsonin lapa ei ole vakuuttava ja muutenkin muodot vähän sinnepäin.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
blues guitar
28.11.2016 18:17:14 (muokattu 28.11.2016 18:21:42)

trih: Tuohon mpekkasen tekstiin liittyen. Miksi se tosiaan on niin, että Gibson-väärennökseen reagoidaan vahvemmin kuin Fender-väärennökseen?

Mitä osia voi vaihtaa, että identiteetti vielä säilyy? Kulkeeko kitaran identiteetti puuosien mukana? Jos Fender kitaraan vaihtaa tarvikekaulan vs. tai jos siihen vaihtaa kaikki muut osat paitsi puuosat, niin onko kummassakaan tapauksessa enää Fender?

Nuo kiinalaiset ovat kyllä selkeästi tuoteväärennöksiä, mutta jos Fender kitaraan vaihtaa esim Warmothin tarvikekaulan ja siihen liimaa Fender logon (joka tosin mun mielestä on turhaa) niin onko silloin kyse tuoteväärennöksestä?
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Savu
28.11.2016 18:29:37
blues guitar: Mitä osia voi vaihtaa, että identiteetti vielä säilyy? Kulkeeko kitaran identiteetti puuosien mukana? Jos Fender kitaraan vaihtaa tarvikekaulan vs. tai jos siihen vaihtaa kaikki muut osat paitsi puuosat, niin onko kummassakaan tapauksessa enää Fender?

Nuo kiinalaiset ovat kyllä selkeästi tuoteväärennöksiä, mutta jos Fender kitaraan vaihtaa esim Warmothin tarvikekaulan ja siihen liimaa Fender logon (joka tosin mun mielestä on turhaa) niin onko silloin kyse tuoteväärennöksestä?

Kyse on silloin Palacasterista ja jos kauppaat sitä täysverisenä fenderinä, niin se on silloin kusetusta.

Jos taas hankit Fenderin tarvikekaulan, niin asia erikseen. Identiteetti säilyy kun sen kitaran on valmistanut Fender. Laskisin tähän Kaulan ja Bodyn.
Torilla tavataan!
trih
28.11.2016 18:33:02 (muokattu 28.11.2016 18:33:25)
blues guitar: Mitä osia voi vaihtaa, että identiteetti vielä säilyy? Kulkeeko kitaran identiteetti puuosien mukana? Jos Fender kitaraan vaihtaa tarvikekaulan vs. tai jos siihen vaihtaa kaikki muut osat paitsi puuosat, niin onko kummassakaan tapauksessa enää Fender?

Lähinnä noita väärennöksiä ilmeisesti tarkoitettiin eli esim joku ostaa kiinalaisen rakennussarjan ja laittaa siihen Fenderin logon ja myy torilla Fender-kopiona. Niitä on tuolla näkynyt vuosien varrella aika paljon, mutta niistä ei nouse meteli samalla lailla kuin Gibsonista.
blues guitar
28.11.2016 18:38:54

Savu: Kyse on silloin Palacasterista ja jos kauppaat sitä täysverisenä fenderinä, niin se on silloin kusetusta.

Jos taas hankit Fenderin tarvikekaulan, niin asia erikseen. Identiteetti säilyy kun sen kitaran on valmistanut Fender. Laskisin tähän Kaulan ja Bodyn.

Palacaster hyvinkin, mutta ei välttämättä tuoteväärennös. Mielumminkin modattu Fender, samoin kuten jos esim mikit on vaihdettu.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
blues guitar
28.11.2016 18:43:57 (muokattu 28.11.2016 20:04:14)

Gabe: Kyllä se ainakin minun kirjoissani menee väärennöksen puolelle. Eihän se mikään Fender ole, eikä siihen olisi mitään asiaa sitä logoa laittaa. Yhtä lailla se voi muutamat kädet vaihdettuaan muuttua aidoksi asiaksi.

Olen samaa mieltä, että logon liimaaminen on turhaa ko tapauksessa. Mutta entä jos vaihtaa kitaraan kaikki muut osat paitsi puuosat? Tai jos mennään äärimmäisyyksiin niin vaihdetaan ruusupuu otelautaiseen kitaraan ei alkuperäinen otelauta, sehän on jo puuosa.

Myöskin tuollainen "tuoteväärennös" saattaa syntyä ihan tahattomasti, tilanteessa jossa Fender kaula laitetaan toisen valmistajan bodyyn.

Itse laittaisin tuoteväärennöksen ja modaamisen eroksi sen haluaako myyjä saada tällä toimenpiteellä taloudellista voittoa itselleen. Toisin sanoen tuoteväärennöksessä kitara valmistetaan mahdollisimman halvalla ja tunnetun brändin logolla haetaan lisäarvoa.
Kun taas modauksella halutaan muuttaa kitaran ominaisuuksia, esim kaulan profiili, mikit, virittimet, talla ym vaihdetaan parempiin ja tästä toimenpiteestä ei ole myyjälle/omistajalle taloudellista hyötyä, vaan usein päinvastoin.
Tietenkin kaikki muutokset on mainittava myydessä, mutta eivät ne välttämättä tee kitarasta tuoteväärennöstä.
Gabe
28.11.2016 20:14:34
blues guitar: Olen samaa mieltä, että logon liimaaminen on turhaa ko tapauksessa. Mutta entä jos vaihtaa kitaraan kaikki muut osat paitsi puuosat? Tai jos mennään äärimmäisyyksiin niin vaihdetaan ruusupuu otelautaiseen kitaraan ei alkuperäinen otelauta, sehän on jo puuosa.

Myöskin tuollainen "tuoteväärennös" saattaa syntyä ihan tahattomasti, tilanteessa jossa Fender kaula laitetaan toisen valmistajan bodyyn.

Itse laittaisin tuoteväärennöksen ja modaamisen eroksi sen haluaako myyjä saada tällä toimenpiteellä taloudellista voittoa itselleen. Toisin sanoen tuoteväärennöksessä kitara valmistetaan mahdollisimman halvalla ja tunnetun brändin logolla haetaan lisäarvoa.
Kun taas modauksella halutaan muuttaa kitaran ominaisuuksia, esim kaulan profiili, mikit, virittimet, talla ym vaihdetaan parempiin ja tästä toimenpiteestä ei ole myyjälle/omistajalle taloudellista hyötyä, vaan usein päinvastoin.
Tietenkin kaikki muutokset on mainittava myydessä, mutta eivät ne välttämättä tee kitarasta tuoteväärennöstä.

Niin, hyvä kysymys. Itse näkisin että kitara muuttuu palacasteriksi jos kaula tai runko vaihdetaan. Mikit ja hardware menee sitten modailun piikkiin, toki siinäkin mennään jo tuoteväärennöksen puolelle jos parin euron kiinalaiseen Ebay mikkiin laitetaan vaikkapa Seymour Duncan logo.
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
mpekkanen
28.11.2016 20:16:57

Onhan tämäkin tietysti mielenkiintoinen asia. Siis miettiä, että mitä kaikkea voi modata ja vaihtaa, että kitaran merkki pysyy samana.
Minusta tuo logon vaihtaminen on sellainen toimenpide joka tekee ihan jokaisen kitaran minun silmissä sellaiseksi, ettei kiinnosta. Aina se ei automaattisesti tee kitarasta piraattia.

Tässä on muuten yksi aika surullisen huvittavakin piirre. Kun monet Made In USA kitarat mainostetaan käsityökitarana-->Niin oikeasti metallitavara voi tulla kuitenkin muualta, samoin mikit, myös puu voi tulla ulkomailta ja ainoastaan kitaran kasaus ja pintakäsittely voi olla se mikä on siellä maassa tehty, miksi se luokitellaan.
Taas jossain kiinan halpatuotantosoittimissa(en nyt tarkoita piraatteja, koska niihinhän laitetaan se sarjanumero ja Made In USA teksti), saattavat olla lähes 100% kiinalaisia. Mikit, metalliosat ja jopa puutkin ja kaikki työt on tehty kiinassa.
Minusta olisikin mielenkiintoinen se seikka, että paljonko pitää olla kotimaisuus asteen, että voidaan puhua jostain Made In jotain...Tämä on jo hieman eri asia, mutta liittyy kyllä hieman tuohon modaukseen ja siihen mitä kaikkea voi vaihtaa että soittimen merkki pysyy samana. Usealla soitinfirmalla kun on tehtaita ympäri maapalloa...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Koska kun itse olen tässä usean vuoden aikana yrittänyt myydä parempia kitaroitani pois. Pärjään kotona halvemmilla ja akustisilla-->On tullut M.netin toria ja Tori.Fi sivustoja seurattua aika reilusti. Molemmissa on huomannut ihan tahtomattaankin muutamia sällejä, jotka ostavat kaikki halvat kitaran raadot, kaulat ja muut osat. Sitten niistä kasataan näitä palacastereita ja aina on niihin kitaroihin eksynyt sopivasti joku sellainen osa jota ei voi kunnolla todistaa mikä se on ja sillä tavallaan myydään kitaraa. Tässä on meksikon fenderin body, mutta huono kaula jne.

Ikinä en ole nähnyt CS Fenderiä tai Ruokankaan kitaroita joita myytäisiin Harley Bentonin, Behringerin tai vaikka Vesterin logolla.
Noita dekaaleja ja logoja kun hankitaan, niin aina ne ovat kuitenkin parempia kuin se alkuperäinen. Vai haluaisiko joku tosiaan laittaa vaikka oikeaan Gibsoniinsa jonkun Harley Benton logon?
En oikein usko.

Tästä tulee väkisin kyllä aikamoinen epäilys, jos samainen henkilö vielä jatkuvasti myy erilaisia palacastereita. Ikävä kyllä näitä tyyppejä on aika reilusti.

Ja kun tuossa aikaisemmin oli piraateista puhetta, niin ne ovat edelleen laittomia. En myöskään usko, että ne voisivat olla mitenkään aidon oloisia/yhtä hyviä tai jopa parempia. Vaikka siitä ei ole edes kysymys, kun ovat laittomia.

Ihan yhtä laitonta on tehdä noita logoja toisten tavaramerkkien rekisteröidyistä logoista. En tiedä maksetaanko tällaisesta yritystoiminnasta veroa?
Jos maksetaan, niin eihän sellainen liiketoiminta voi olla laillista. Koska lisenssiä ei taatusti ole maailman jokaiselle kitaramerkille. Miksi kukaan yritys antaisi jonkun edes tehdä sellaisia, koska ei saa siitä itse rahaa eikä voi tietää mihin niitä logoja laitetaan.
Eikä noita logoja tai kitaroitakaan voi piraattina tehdä ja selittää sitä harrastustoimintana. Mikäli siitä kuitenkin saa rahallista hyötyä!!!
blues guitar
28.11.2016 20:37:21 (muokattu 28.11.2016 20:43:28)

Gabe: Niin, hyvä kysymys. Itse näkisin että kitara muuttuu palacasteriksi jos kaula tai runko vaihdetaan. Mikit ja hardware menee sitten modailun piikkiin, toki siinäkin mennään jo tuoteväärennöksen puolelle jos parin euron kiinalaiseen Ebay mikkiin laitetaan vaikkapa Seymour Duncan logo.

Kuitenkin haluan painottaa sitä, että esim vaihtamalla Fenderin kitaraan Warmothin kaula, niin ei mennä välttämättä yhtään huonompaan (made in mexico vaihtuu made in USA osaan), vaan mielestäni kyseessä on ihan samanlainen modaus kuin esim mikkien vaihto.
Mutta joo...ei sitä F-logoa tarvi siihen lapaan laittaa.
Rämppy
28.11.2016 21:30:52
blues guitar: Kuitenkin haluan painottaa sitä, että esim vaihtamalla Fenderin kitaraan Warmothin kaula, niin ei mennä välttämättä yhtään huonompaan (made in mexico vaihtuu made in USA osaan), ...
Tästä muistui mieleen, että myös itse Fender on käyttänyt Warmothia alihankkijanaan ja vielä kalliimman pään USA-malleissaan. Näin on ainakin ollut, nykytilanteesta ei mulla ole tietoa.
In Finland we have this thing called "diu diu".
blues guitar
29.11.2016 09:17:19

Rämppy: Tästä muistui mieleen, että myös itse Fender on käyttänyt Warmothia alihankkijanaan ja vielä kalliimman pään USA-malleissaan. Näin on ainakin ollut, nykytilanteesta ei mulla ole tietoa.

Näinhän se on. Jos laitat itse Fenderiin Warmothin kaulan tulee palacaster, sen sijaan jos Fenderin tehtaalla laittaavat niin on Fender.
hollstro
29.11.2016 10:30:32

blues guitar: Myöskin tuollainen "tuoteväärennös" saattaa syntyä ihan tahattomasti, tilanteessa jossa Fender kaula laitetaan toisen valmistajan bodyyn.

Asian voi tosiaan tehdä niin että kertoo mikä on todellinen tilanne tai sitten pyrkii peittelemään. Tässä esim. on Fenderin kaula, mikki ja JAK runko: https://goo.gl/photos/jQbzZaRVM1nvysrf6
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
blues guitar
29.11.2016 11:04:00

hollstro: Asian voi tosiaan tehdä niin että kertoo mikä on todellinen tilanne tai sitten pyrkii peittelemään. Tässä esim. on Fenderin kaula, mikki ja JAK runko: https://goo.gl/photos/jQbzZaRVM1nvysrf6

Kyllä kyllä. Mutta jossain vaiheessa saattaa päätyä myyjälle joka ei "muista" kertoa.
Haeroe
29.11.2016 11:20:09

blues guitar: Kyllä kyllä. Mutta jossain vaiheessa saattaa päätyä myyjälle joka ei "muista" kertoa.

En ymmärrä tätä logiikkaa tai siis ymmärrän, mutta en todellakaan ole samaa mieltä. Jos myyjä kertoo rehellisesti tilanteen ostajalle, ei ole enää alkuperäisen myyjän vastuulla, jos seuraava valehtelee tai "unohtaa" tosiasiat.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Ikihonka
29.11.2016 11:22:24
Haeroe: En ymmärrä tätä logiikkaa tai siis ymmärrän, mutta en todellakaan ole samaa mieltä. Jos myyjä kertoo rehellisesti tilanteen ostajalle, ei ole enää alkuperäisen myyjän vastuulla, jos seuraava valehtelee tai "unohtaa" tosiasiat.

Kyllä se vaan on. Laittoman kopion kiertoon laittaminen on laitonta.
-Absoluuttinen puukorva-
blues guitar
29.11.2016 11:26:00 (muokattu 29.11.2016 11:29:13)

Haeroe: En ymmärrä tätä logiikkaa tai siis ymmärrän, mutta en todellakaan ole samaa mieltä. Jos myyjä kertoo rehellisesti tilanteen ostajalle, ei ole enää alkuperäisen myyjän vastuulla, jos seuraava valehtelee tai "unohtaa" tosiasiat.

Olen samaa mieltä kanssasi, eikä tällaisen soittimen tekemisessä ole mitään laitonta.
Kyse ei ole tuoteväärennöksestä vaan modaamisesta.
Nyt pitää tehdä ero modatuista "palacastereista" ja kiinalaisista piraateista.
Muerte9
29.11.2016 11:26:19 (muokattu 29.11.2016 11:27:13)
mpekkanen: Laitoin tuosta ilmoituksesta kyllä ylläpidolle viestiä. On vain tässä muutamien vuosien aikana huomannut, ettei se tunnu paljoakaan auttavan.
En tiedä miksi nämä tuoteväärennökset ei niin tunnu ylläpitoa kiinnostavan...

Niin, onhan tuo kumma juttu koska muusinetin ylläpitäjät eivät varmasti hyödy siitä, että sallivat torillansa laittoman tavaran myynnin. Tulee vähän mieleen nämä vertaisverkkojen ylläpitäjät jotka sitten loppujen lopuksi joutuvat vastuuseen laittoman tavaran levittämisestä vaikkeivät itse olekaan "aktiivisesti" mitään tehneet.
"Kotoo töihi!"
Haeroe
29.11.2016 11:28:45

J2280: Kyllä se vaan on. Laittoman kopion kiertoon laittaminen on laitonta.

Juuri näin, silloin kun kyse on laittomasta väärennöksestä, se on laitonta. Kun Warmothin bodyyn laitetaan kiinni Fenderin kaula, ja ko. palacasteri tai muu casteri myydään palacasterina, ei ole ensimmäisen myyjän vastuulla, jos seuraavat myyvät sitä aitona Fenderinä.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
pappasfin
29.11.2016 11:34:27 (muokattu 29.11.2016 11:35:51)
ÄÄHH:. korjaus eli joo nyt tais olla kyse Fender ja Warmoth jutusta :D...
PappaSFin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)