Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 5196 197 198 199 200244 245 246 247 248
hollmi-5
29.10.2016 11:34:44
Krice: Rumpujen tapauksessa kätisyys kuulostaa hassulta, koska jokaista raajaa käytetään hieman samalla tavalla eli jonkun rummun hakkaamiseen.

Rumpuja ei hakata. Niillä tehdään musiikkia. Ja musiikin isona osa-alueena on dynamiikka ja sen hallinta.

Laitahan soitostasi näytettä. Kommentoidaan sitten tuota omaa ajatusmalliasi ja sen toimivuutta. On toki mahdollista, että molemmat raajaparit toimivat yhtä hyvin, mutta se on erittäin harvinaista. Jos vasemmalla ja oikealla kädellä kaikki käy yhtä hyvin, niin mikäpä siinä sitten on asetellessa.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Krice
29.10.2016 13:25:38

hollmi-5: On toki mahdollista, että molemmat raajaparit toimivat yhtä hyvin, mutta se on erittäin harvinaista.

Kirjoitin jo aikaisemmin, että vasen jalka tuntuu kömpelöltä, kuten se onkin. Mutta käsien tapauksessa mitä niillä pitäisi soittaa, jos oikea käsi toimii paremmin? Oikealla kädellä virveliä vai peltejä? Miten päin tuon valitseekaan niin aina joku rumpu saa tarkemman käden tai jalan.
Seba
29.10.2016 15:30:54

Mä olen sattuneesta syystä jonkun verran joutunut vasurisetillä soittamaan, avoimena on pakko soittaa, muuten ei tule mitään.
Basariin tottui aika äkkiä, eikä se kauheasti ongelmia tuota, mutta perkeles kun pitää joku filli soittaa, peltiä lyödä tai ihan vaan ridekomppia soittaa niin alkaa aivot pätkimään kun vasurilla pitäisi liidata. Todella vaikeaa.
Tarpeeksi kauan kesti normisetillä sisäistää että black dogin virvelisarja lähtee aina vasurilla.

Jatkossa heiluttelen vaan vasurin sormia niin pääsee vähemmällä.
Tänään taitaa lähteä rummut uuteen kotiin.
hollmi-5
29.10.2016 15:38:51
Tuollaisilla setinasetteluilla jää kahden käden 16-osakompit ja niiden variaatiot helposti soittamatta. Paljon muutakin hankaluutta aiheutuu. Jos haitsukäsi normaalilla paikallaan on vasemman käden tiellä, on tekniikka pahasti puutteellinen.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Eos
29.10.2016 16:59:04

Krice: Kirjoitin jo aikaisemmin, että vasen jalka tuntuu kömpelöltä, kuten se onkin. Mutta käsien tapauksessa mitä niillä pitäisi soittaa, jos oikea käsi toimii paremmin? Oikealla kädellä virveliä vai peltejä? Miten päin tuon valitseekaan niin aina joku rumpu saa tarkemman käden tai jalan.

Kuten joku jo tuossa mainitsi, suoraan verrannollista vaikka piirtämiseen. Oikeakätisellä kitaristilla vasen käsi on säännön mukaisesti otelaudalla, asia joka tulee luonnostaan. Koskettimissa hiukan erilainen tilanne soittimen rakenteesta ja luonteesta johtuen.

Dominoiva käsi/raaja lähtökohtaisesti aloittaa tahdin ja soittaa ne iskut joilla ns. tahtia lasketaan, tai tiheämpään tulevat iskut. Poikkeuksia toki filleissä ja tietyissä kompeissa tulee, jolloin komppi kääntyy seuraavan tahdin ensimmäiselle iskulle, fyysisen rajoitteen ja aikakäsitteen vuoksi ellei nyt ihan tolkuton kone ole. Tämän vuoksi tietysti reenataan, että raajojen väliset erot olisi mahdollisimman pienet ja raajat pelaisi toisistaan riippumatta.

Monihan toki saattaa vaihtaa johtavan käden kesken biisin, metallimusiikista vaikkapa Gene Hoglan, uskoisin kuitenkin että hän tekee tuota lähinnä säästääkseen voimia vaikkei herralla tekniikassa puutu. Eihän sitä toki mitään "oikeaa" tapaa ole soittaa, kukin tyylillään. Ratkaisusi tuntuu meikäläisen näkökulmasta sellaiselta perse edellä puuhun kiipeämiseltä.

Laitetaan loppuun havainnollistavaa videomateriaalia, legendaarinen Buddy Rich. Videon joskus nuorena hurjana varmaan tältä foorumilta bongasin ja mietin että osaisipa joskus itsekkin tykittää herran tavoin.
https://www.youtube.com/watch?v=9esWG6A6g-k
Seba
29.10.2016 17:53:52

Lisäksi on nämä invalidit, jotka on täysin oikeakätisiä, mutta silti soittaa rumpuja vasuristi, esim jäsen kaamea kapula. Ihme friikki.
Krice
29.10.2016 23:47:56

Tuntuu siltä että juksaatte minua kun en tiedä rumpujen soittamisesta käytännössä mitään ja tuollainen asettelu on ihan ok sittenkin.
Kailis
30.10.2016 02:30:31

Eikö piuha riitä jos haikan pedaali olisi vasemmalla eli vaihtaisit vaan pedaaleiden paikkaa.
JuhaHo: Lienen sokea, mutta en näe linkkiä missään.
Kulkunen
30.10.2016 11:33:51
Krice: Tuntuu siltä että juksaatte minua kun en tiedä rumpujen soittamisesta käytännössä mitään ja tuollainen asettelu on ihan ok sittenkin.

Käytännössä kukaan ei soita tuollaisella asettelulla ja siihen saattaa olla ihan hyvä syy.
jtpennane
11.11.2016 12:25:50
Virta on kyllä todella hieno bändi: https://soundcloud.com/svart-records/virta-time-travel

Levy tulee ens kuun alussa Svartin kautta, ostetaanpa pois. Mulla ei ole siis mitään kytkyjä bändiin, olen vain innoissani, että jengi jaksaa vääntää näin hyvällä tatsilla tehtyä marginaalikamaa vuonna 2016.
Juuh elikkäs
Krice
11.11.2016 15:00:12

Kulkunen: Käytännössä kukaan ei soita tuollaisella asettelulla ja siihen saattaa olla ihan hyvä syy.

Mikähän se syy muuten on? Kertokaa nyt minullekin.
4tune
11.11.2016 16:48:46
Angry Pierre: Virta on kyllä todella hieno bändi: https://soundcloud.com/svart-records/virta-time-travel

Levy tulee ens kuun alussa Svartin kautta, ostetaanpa pois. Mulla ei ole siis mitään kytkyjä bändiin, olen vain innoissani, että jengi jaksaa vääntää näin hyvällä tatsilla tehtyä marginaalikamaa vuonna 2016.

Olipa muuten kova! Voi olla, että levy täytyy hommata. Kyllä tuon tahtiin jumittelee viikonlopun jos toisen.
Kailis
11.11.2016 19:34:49

Krice: Mikähän se syy muuten on? Kertokaa nyt minullekin.

Ergonomia.
JuhaHo: Lienen sokea, mutta en näe linkkiä missään.
Krice
17.11.2016 11:36:24

Kailis: Ergonomia.

Olen tuijotellut haukkana youtubesta rumpujen ergonomiaan liittyviä videoita. Korjasin sen perusteella vähän settiäni eli siirsin virvelin keskelle haaroja ja lähemmäs, koska sitten vasemman eli virvelikäden olkavarsi on neutraalissa asennossa kehoon nähden. Vastaavasti hihattia (joka on siis minulla oikealla puolella) piti siirtää vähän kauemmas. Vaihdoin myös crash- ja ride-peltien järjestystä niin, että ride on nyt lähempänä ja ergonomisempaa naputtaa kun ei tarvitse kurotella niin kauas. Vaikeuksia tuotti se, että johdot ovat tietyn mittaisia sähkörumpusetissä, mutta tein niin, että vaihdoin vain ride- ja crash-johtojen paikkaa aivoissa, koska ne kumilätkät on muuten täsmälleen samanlaisia.

Ainoa mikä hieman ärsyttää itseäni on vasemman käden aavistuksenomainen hinkkaaminen reiteen. Se ei ole kovin iso ongelma, mutta ilmeisesti minulla on pitkät kädet suhteessa torsoon ja tuota ei vain voi välttää mitenkään. Ergonomian kannalta en näe mitenkään hankalana sitä, että olen ikäänkuin (ja myös oikeasti) peilannut rumpusetin niin, että bassorumpu on vasemmalla jalalla ja hihat oikealla, ja samalla tomien järjestys on pienimmästä suurimpaan oikealta vasemmalle.
fish-eye
17.11.2016 11:43:01
Uusi treenis, 26" basari, penkki matalalle, pala nahkaa dempiksi snaren lyöntikalvolle = kylä lähtee!
Duro
17.11.2016 12:31:21
Krice: Olen tuijotellut haukkana youtubesta rumpujen ergonomiaan liittyviä videoita. Korjasin sen perusteella vähän settiäni eli siirsin virvelin keskelle haaroja ja lähemmäs, koska sitten vasemman eli virvelikäden olkavarsi on neutraalissa asennossa kehoon nähden. Vastaavasti hihattia (joka on siis minulla oikealla puolella) piti siirtää vähän kauemmas. Vaihdoin myös crash- ja ride-peltien järjestystä niin, että ride on nyt lähempänä ja ergonomisempaa naputtaa kun ei tarvitse kurotella niin kauas. Vaikeuksia tuotti se, että johdot ovat tietyn mittaisia sähkörumpusetissä, mutta tein niin, että vaihdoin vain ride- ja crash-johtojen paikkaa aivoissa, koska ne kumilätkät on muuten täsmälleen samanlaisia.

Ainoa mikä hieman ärsyttää itseäni on vasemman käden aavistuksenomainen hinkkaaminen reiteen. Se ei ole kovin iso ongelma, mutta ilmeisesti minulla on pitkät kädet suhteessa torsoon ja tuota ei vain voi välttää mitenkään. Ergonomian kannalta en näe mitenkään hankalana sitä, että olen ikäänkuin (ja myös oikeasti) peilannut rumpusetin niin, että bassorumpu on vasemmalla jalalla ja hihat oikealla, ja samalla tomien järjestys on pienimmästä suurimpaan oikealta vasemmalle.

Tällasta selontekoa hyödyllisempää vois olla video- tai kuvamateriaali soitosta niin näkis miten se homma sulla toimii. Jos vasurin reiteen hinkkaaminen jurppii niin nosta snarea ja käsiä. Ja suoristaa selkää. Itelläkin on vähän tapana lepuutella joskus kättä reiden päällä kun tämmöinen apina olen, mut pyrin siitä pois. Juuri selkää suoristamalla ja käsiä nostamalla.
Hi! Ask me about Impression cymbals!
Krice
17.11.2016 12:59:31

Duro: Tällasta selontekoa hyödyllisempää vois olla video- tai kuvamateriaali soitosta niin näkis miten se homma sulla toimii.

En kehtaa, koska en osaa soittaa.. multi-instrumentalistina ymmärrän, että pitää sekä opetella teknisesti soittamaan että myös "kuulemaan" soitin. Pääosin kitaristina tiedän, että jos ei ole kokemusta rumpujen soittamisesta niin kitaristille rummut on vain metronomi josta saa tahdin. Olen vasta nyt alkanut kuulemaan erikokoisten tomien äänenkorkeuden eli sillä tavalla hassusti tuo vain etenee. Sen verran voin kertoa, että vasen jalka on alkanut toimia yllättävän hyvin bassorummulla, mutta ei se nyt ole mikään kovin iso yllätys ainakaan itselleni. Ei jaloissa ole niin hyvä hermotus, että ne olisi verrattavissa oikean ja vasemman käden väliseen eroon. Sitä paitsi käsissäkin on valittava millä kädellä hakkaa mitäkin rumpua, se on ihan samanlainen valintakysymys, jossa voi olla vain kompromissi. Tosin joillakin rumpaleilla on kaksi tai jopa useampi hihatti molemilla puolilla, että voi käyttää molempia käsiä sille.
passe
24.11.2016 21:48:58
Krice: ...Ei jaloissa ole niin hyvä hermotus, että ne olisi verrattavissa oikean ja vasemman käden väliseen eroon. Sitä paitsi käsissäkin on valittava millä kädellä hakkaa mitäkin rumpua, se on ihan samanlainen valintakysymys, jossa voi olla vain kompromissi...

Nyt en tiedä että missä kohtaa treenailua olet menossa, mutta yksi rumpujen soiton avainkäsitteistä tuli näistä turinoista mieleen: rudimentit. Monen muun asian ohella ne avaavat uusia ovia siihen, että haluttu käsi/kädet ovat halutussa paikassa, silloin kun siihen on tarvetta. Iso savotta, mutta avaa monia ovia.
"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
Bumbarr
26.11.2016 18:37:28
Hätätilanne.
Löytyykö kalliosta 7a kapuloita myytäväksi?
Volapyyntö yllätti ja tarttisi kevyempää.
Yht otot 044 573 4001
Kilpikonnat rockkaa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)