Aihe: Apple, mac osx ja iMuusikot toinen osa
1 2 3 4 542 43 44 45 4661 62 63 64 65
Henri Henri Olavi
18.11.2016 13:26:02
superfly: Ajatuksena vaan viisi vuotta vanhan tietokoneen osto on hieman vänkyrä, vaikka sillä saisi toimivan alustan Logicille. Samallahan siinä säästäisi aika monta sataa euroa hankinnassa kyllä sitten. Tarviipa tuumailla tätä lisää.

No, mulla on Early 2011-malli. Paras mahdollinen sellainen 15" näytöllä. Muistia 16GB ja 500Gt SSD. Aika raskaita projekteja pyöritän Ableton Livellä ja Pro Toolsilla. Ei ole vielä kyykännyt. Näitä saattaa saada suht edukkaasti. Laturin olen joutunut kerran ostamaan, kun alkuperäinen hävisi. Akku ei enää kovin hyvä, mutta perus nettikäytössä (Areena, Gmail, mnet, tms.) kestää vielä kolmisen tuntia. Voi olla, että uudemman käyttiksen laittamalla ketäisi vieläkin pidempään. En näe mitään syytä, miksi tämä ei olisi luottokoneeni vielä muutamankin vuoden päästä. Ellei sitten ala hardis lahoamaan. *kop kop*
K.F.S. is the Only Law
Klezberg
18.11.2016 13:40:52 (muokattu 18.11.2016 13:43:08)

Itse ostin äskettäin '12 iMacin i7 prossulla... kyllä nyt on tehoa. Muistin pystyy päivittämään luukun takaa mutta kovoa ei. En tiedä haittaako, sisällä on ns. fusion drive eli 128G SSD ja 1T kovo. Thunderboltilla saa ulkoisia levyjä kiinni, mulla oli videohommat jo valmiiksi 3T thunderbolt-levyllä. Rammiakin kyllä on jo 16G.

Fuusiolevyn kanssa oli pieni ongelma. Kone tuli valmiiksi tyhjennettynä El Capitan sisällä, mutta se olikin SSD:llä ja terainen levy näkyi erikseen. Selvittelin että niistä saisi fuusiolevyn konffattua, mutta en viitsinyt siihen lähteä kun oli vähän epävarmaa kuinka saan käyttiksen sitten palautettua. Aloin käyttää SSD:tä ja kovoa erikseen, niinkuin moni on muutenkin tässä takavuosina tehnyt. Pientä riesaa tuli siitä että SSD on noin pieni ja OSX haluaa laittaa niin paljon juuri sinne. Piti kikkailla symlinkeillä silloin kun ei muuten pystynyt laittamaan jotain sinne isolle kovolle.

No, tulikin sitten tarve asentaa käyttis uudestaan. Siinä tulikin ongelma kun palautus hermostui siitä että levy ei ollutkaan fuusiolevy. No, muutaman harharetken jälkeen muistin että mulla oli macbookista kloonattu El Capitan usb-levyllä, boottasin siitä ja terminaalissa rakentelin sen fuusiolevyn. Sitten sain asennettua Mountain Lionin, jonka päivitin El Capitaniksi jotta sitten sain migraatioapurilla Time Machinesta palautettua backupit. Ison kovon failit piti hakea käsin kopioimalla sieltä TM:stä. Kaikki ei toiminut laakista kun symlinkit ja tiedostoviittaukset osoittivat sinne kakkoslevylle jollaista ei enää ollut, mutta korjaamalla niitä ja osin asentelemalla softeja uudestaan niistäkin selviää.

Tarinan opetus? En tiedä... mutta ehkä olisi kannattanut kuitenkin konffata se fuusiolevy kasaan heti silloin konetta käyttöönottaessa. Fuusiolevy on siis vain softaa ja konffausta, useampi levy konffataan loogiseksi CoreStorageksi. Mutta eipä sitä arvannut että koneen palautussofta olettaa siellä olevan nimenomaan fuusiolevyn. Mutta ihan hyvä nyt näinkin. Ei tarvitse hermoilla miten se SSD riittää jos vaikka päivittää Logic X:ään (mulla on edelleen ysi, riittää ihan hyvin mutta ainakin Wavesin plugareja ei välttämättä siihen enää saa asennuttua).
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Lennu
19.11.2016 10:33:50

128GT on kyllä nykyään auttamattoman pieni. Mulla pelkät softat jo ampuis siitä yli.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
Klezberg
19.11.2016 12:11:45 (muokattu 19.11.2016 12:13:37)

Lennu: 128GT on kyllä nykyään auttamattoman pieni. Mulla pelkät softat jo ampuis siitä yli.

Meinasitko tuota mun iMacciä? Nyt fuusiolevynä se näkyykin yhtenä levyasemana ja käyttis huolehtii mikä on SSD:llä. Mut aluksi, kun ne näkyi erillisinä levyasemina, mä jouduinkin koko ajan kikkailemaan, siirtämään samplet, mailit ja mitä vielä sinne isolle kovolle.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Lennu
19.11.2016 12:57:03

Klezberg: Meinasitko tuota mun iMacciä? Nyt fuusiolevynä se näkyykin yhtenä levyasemana ja käyttis huolehtii mikä on SSD:llä. Mut aluksi, kun ne näkyi erillisinä levyasemina, mä jouduinkin koko ajan kikkailemaan, siirtämään samplet, mailit ja mitä vielä sinne isolle kovolle.

Niin niin, aivan, ymmärsin väärin. No juu silleen.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
Point
20.11.2016 02:37:14
Oon tässä nyt tutkaillut asiaa ja aattelin että päivitän macbookkiin kahdeksan gigan muistipalikat ja laitan myös ssd:n. Varmaan ihan fiksu combo? Katselin youtubesta vertailuvideoita ja ssd vs hdd väliset erot näyttää olevan kuitenkin aika huomattavia yleisen jouhevuuden kannalta.
anapena
20.11.2016 11:22:19
Point: Oon tässä nyt tutkaillut asiaa ja aattelin että päivitän macbookkiin kahdeksan gigan muistipalikat ja laitan myös ssd:n. Varmaan ihan fiksu combo? Katselin youtubesta vertailuvideoita ja ssd vs hdd väliset erot näyttää olevan kuitenkin aika huomattavia yleisen jouhevuuden kannalta.

Elä osta halvinta Kingstonia.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Henri Henri Olavi
20.11.2016 11:32:13
Halvoista SSD -levyistä Samsungin EVO 850 500GB:ssä on mielestäni hyvä hinta-/laatusuhde. About 150e-160e maksaa, paikasta riippuen. Siis Suomessa. Ulkomailta saa toki hieman halvemmalla.
K.F.S. is the Only Law
Point
20.11.2016 18:06:48
anapena: Elä osta halvinta Kingstonia.

En osta, aattelin tota yllä mainittua samsungia, tosin pienemmässä koossa. Vaihtoprokkis tulee oleen mielenkiintonen, yleensä mulla on ollut tapana epäonnistua kaikessa vastaavassa katastrofaalisin seurauksin.
Henri Henri Olavi
20.11.2016 19:47:34
Point: En osta, aattelin tota yllä mainittua samsungia, tosin pienemmässä koossa. Vaihtoprokkis tulee oleen mielenkiintonen, yleensä mulla on ollut tapana epäonnistua kaikessa vastaavassa katastrofaalisin seurauksin.

Tuota vaihtoa ei voi mokata, vaikkei olisi toista kättä ja toisesta puuttuisi osa sormista :)
K.F.S. is the Only Law
anapena
21.11.2016 11:55:13
Point: En osta, aattelin tota yllä mainittua samsungia, tosin pienemmässä koossa. Vaihtoprokkis tulee oleen mielenkiintonen, yleensä mulla on ollut tapana epäonnistua kaikessa vastaavassa katastrofaalisin seurauksin.

Ota nyt ainakin TimeMachine-kopsu ennen mitään.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Klezberg
21.11.2016 13:54:06

Henri Henri Olavi: Tuota vaihtoa ei voi mokata, vaikkei olisi toista kättä ja toisesta puuttuisi osa sormista :)

Ekan kerran kun vaihdoin kiintolevyn macbookkiin, olin tehnyt carbon copyn uudelle levylle ja testannut että usb:llä sai siitä bootattua, mutta kun laitoin sen sisälle niin eipäs bootannutkaan. No, tein kaiken uudestaan, muistaakseni, ja sitten toimi. En vieläkään tiedä mitä siinä oli pielessä.
Spedemix
21.11.2016 14:31:03
Henri Henri Olavi: Halvoista SSD -levyistä Samsungin EVO 850 500GB:ssä on mielestäni hyvä hinta-/laatusuhde. About 150e-160e maksaa, paikasta riippuen. Siis Suomessa. Ulkomailta saa toki hieman halvemmalla.

Joo, mullakin on tämä omassa laitteessani. Sín Problemas.

Alunperin harkitsin niitä Kingstonin SSD:itä kun olivat kerta niin tavattoman halpoja, mutta luettuani muutaman arvostelun joissa jatkuvasti mainittiin ongelmista, päätin skipata.
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Point
21.11.2016 20:10:46
Jees, huomenna käyn noutamassa verkkokaupasta kamat mikäli saapuvat, laitoin nyt sen samsungin evon ja 8gb ramia tuleen. Haluun tehä puhtaan asennuksen, eli lyön vaan uuden kovon sisään ja internet recoveryllä asennan käyttiksen. Saakohan time machinesta napattua esim pelkästään kaikki logicin tiedostot, plugarit ja muut uudelle kovolle siten, että kaikki toimii niinkuin ennenkin? Muuta en vanhalta levyltä oikeastaan tarviikaan. Oon koittanut tässä tsekkailla netistä ja jotkut ainakin väittää että onnistuu, mutta saa nyt nähä.
Henri Henri Olavi
21.11.2016 21:00:43
Point: Jees, huomenna käyn noutamassa verkkokaupasta kamat mikäli saapuvat, laitoin nyt sen samsungin evon ja 8gb ramia tuleen. Haluun tehä puhtaan asennuksen, eli lyön vaan uuden kovon sisään ja internet recoveryllä asennan käyttiksen. Saakohan time machinesta napattua esim pelkästään kaikki logicin tiedostot, plugarit ja muut uudelle kovolle siten, että kaikki toimii niinkuin ennenkin? Muuta en vanhalta levyltä oikeastaan tarviikaan. Oon koittanut tässä tsekkailla netistä ja jotkut ainakin väittää että onnistuu, mutta saa nyt nähä.

Mä luulen, että plugarit joudut aktivoimaan uudelleen. mut en ole ihan varma. Muuten pitäis pelittää just niinkuin ajattelit. Mä en jostain syystä luota Time Machineen, eli en sitä käytä. Mä hoidan manuaalisesti talteen ne, jotka tarvitsen, tai sitten otan täydellisen kloonauksen CCC:llä.
K.F.S. is the Only Law
Point
22.11.2016 23:12:37
Homma tehty, eli ssd ja tuplaramit sisässä. Ainoat sydämentykytykset tuli, kun toinen slotti ei tunnistanut muistia, mutta laitoin palikan uudestaan paikalle, niin sekin korjaantui. En jaksanut tehdä edes puhdasta asennusta, vaan otin time machinesta edellisen backupin käyttöön.

Ihan järkyttävä ero nyt nopeuksissa. Esim käynnistys siihen vaiheeseen että jotain pystyi tekemään kesti ennen nelisen minuuttia, nyt se on alle puolen minuutin luokkaa. Logicissa esim Alicia's keysin saaminen soittokuntoon vei myös useita minuutteja, nyt menee ihan muutamissa sekunneissa. En tiedä miten oon viitsinyt tehdä musaa noin hitaalla setupilla, tai miks yleensäkään ostin mbp:n mopoversion. Ekaa kertaa tää kone tuntuu siltä miltä pitäis, eli jos jollain täällä ruksuttaa vielä pyörivä kovalevy koneessa, niin ehdottomasti kannattaa päivittää.
olex_tur
24.11.2016 13:22:49

Onkos täällä kloonirakentajia? Minkälaisella menestyksellä on tehty klooneja tornikoneisiin? Itsellä olis tuossa kotelo ja 640w poweri joutilaana ja vähä ehkä kiinnostais.
There is no business like LOW business.. http://www.youtube.com/watch?v=sMGVvz93_kE
Jiii
25.11.2016 00:25:53

No vaikka tänne tää kyssäri...
Logic pro x: äänitys onnistuu ja ääni kuuluu raidalta. Mutta raita on suoraa viivaa, eikä aaltomuodossa. Jos pitää leikata pala, niin ei "näe" riffiä tai lausetta jonka halua leikata. Mistä mahtaa johtua?
Jari
Musiikki jatkaa siitä mihin sanat loppuvat
Krice
25.11.2016 09:52:40

Jiii: Logic pro x: äänitys onnistuu ja ääni kuuluu raidalta. Mutta raita on suoraa viivaa, eikä aaltomuodossa. Jos pitää leikata pala, niin ei "näe" riffiä tai lausetta jonka halua leikata.

Yksi mahdollisuus, että tulee sisään pienellä input volumella. Raidan vahvistusta voi nostaa äänittämisen jälkeen, jos aaltomuodot alkaa näkyä niin kyseessä on juuri tuo.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)