Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Johto kierteellä..
1 2 3
Flick
05.11.2005 12:13:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muilla samaa ongelmaa, että kun johdon jättää vaikka sohvalle juuri suoristettuna ja sitten vartin päästä tulee katsomaan, niin jo sen on aivan hirveässä sotkussa? Voiko tähän ilmiöön jotenkin vaikuttaa?
 
Mies joka on juonut olutta samasta tuopista Zakk Wylden kanssa :)
Fortune
05.11.2005 12:26:18 (muokattu 05.11.2005 12:26:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muilla samaa ongelmaa, että kun johdon jättää vaikka sohvalle juuri suoristettuna ja sitten vartin päästä tulee katsomaan, niin jo sen on aivan hirveässä sotkussa? Voiko tähän ilmiöön jotenkin vaikuttaa?
 
Onhan noita piuhankäärimistekniikoita vaikka kuinka, mutta kylmä tosiasia on se, että kitarapiuha menee käytössä sen verran puneille vääntyillessään, että se elää väkisinkin.
 
Kai tuon voisi välttää käyttämällä piuhana sellaista jäykkää kappaletta, jossa on johtimena metallitankoa :) Käytännöllinenhän se ei ole, mutta eipähän mene puneille...
 
Minun teoriani piuhoista on se, että kuuluisien plektratonttujen (ne tyypit, jotka vievät kaikki plektrat piiloon, sukua sukkia piilottaville tontuille) lemmikit, piuhamangustit, vääntelevät ne piuhat heti kun kääntää selkänsä.
 
Ja toinen teoriani on, että jos kaivaisi kitarapiuhan suorana maahan, pistäisi kuusi jalkaa multaa päälle ja poistuisi viideksi minuutiksi kahville, niin ylöskaivuun tuloksena olisi ihan varmasti ainakin yhden solmun sisältävä piuha.
 
Look behind you, a three-necked guitar!
Flick
05.11.2005 12:31:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun teoriani piuhoista on se, että kuuluisien plektratonttujen (ne tyypit, jotka vievät kaikki plektrat piiloon, sukua sukkia piilottaville tontuille) lemmikit, piuhamangustit, vääntelevät ne piuhat heti kun kääntää selkänsä.
 
Hmm... Tuota en olekkaan tullut ajatelleeksi. Täytyykin tarkkailla tilannetta.
 
Mies joka on juonut olutta samasta tuopista Zakk Wylden kanssa :)
Metalkallo
24.11.2016 01:16:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites tuollainen Hendrix tyylinen kierrejohto vaikuttaa soundiin? Eikös tuollaisella jotain vaikutusta ole verrattuna normaaliin suorempaan kitarajohtoon, vai olenko aivan väärässä?
 
Välillä käynyt mielessä jos hommais tuollaisen kierrejohdon kun se näyttää siistiltä ja voisi olla ehkä hieman kevyempikin kuin normaali johto, mutta en tiedä huonoja puolia tuosta johdosta.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Revilation
24.11.2016 03:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanezilla ainakin oli jonkinsortin kitarakaapeli mitä mainostettiin, että ei mene kierteille. Musakaupan myyjä sai sen mulle myytyä eikä tuo maksanu kuin 15e ja toiminut toistaiseksi ihan hyvin.
 
sustain65
24.11.2016 06:23:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mites tuollainen Hendrix tyylinen kierrejohto vaikuttaa soundiin? Eikös tuollaisella jotain vaikutusta ole verrattuna normaaliin suorempaan kitarajohtoon, vai olenko aivan väärässä?
 
Välillä käynyt mielessä jos hommais tuollaisen kierrejohdon kun se näyttää siistiltä ja voisi olla ehkä hieman kevyempikin kuin normaali johto, mutta en tiedä huonoja puolia tuosta johdosta.

 
Bulletin paksu kierrekaapeli päästää signaalin kitaralta vahvarille hyvin läpi, kirkkaus säilyy. Ja se on hyvä tai huono asia, meistä kullekin henkilökohtaisesti. Kaapeli on kyllä aika painava ja jähmeä, enkä itse kyllä hommaisi sitä keikoilla soitteluun. Mutta kotona mallintavassa laitteessa kiinni ollessaan se on mukavan kompakti ja pysyy menemättä sykkyrälle.
 
Alfons Åberg
24.11.2016 07:07:02 (muokattu 24.11.2016 07:12:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mites tuollainen Hendrix tyylinen kierrejohto vaikuttaa soundiin? Eikös tuollaisella jotain vaikutusta ole verrattuna normaaliin suorempaan kitarajohtoon, vai olenko aivan väärässä?
 
Välillä käynyt mielessä jos hommais tuollaisen kierrejohdon kun se näyttää siistiltä ja voisi olla ehkä hieman kevyempikin kuin normaali johto, mutta en tiedä huonoja puolia tuosta johdosta.

 
Ainakin VOXin kierrekaapeli jättää jotain matkalle. Onhan sitä kokonaismittaa kuitenkin 9 metriä. En tiedä miten muut kierrekaapelit, mutta VOX ainakin painaa. Mutta näyttävähän tuo on ja se puuttuva yläpää ei ole kaikissa musiikkityyleissä kuitenkaan niin nuukaa.
 
Kierteelle menosta yksi ääriesimerkki on Evidence Audion kangaspäällysteinen Lyric HG http://media.musiciansfriend.com/is … -ft./H72410000003000-00-500x500.jpg
 
Jos tuota ei erikseen vedä suoraksi ennen kytkemistä, kaapeli vetää hienon rusetin. Sen verran jäykkää tavaraa ja tuohan on tarkoitettu lähinnä studiokäyttöön.
 
"Jos johtaisin levy-yhtiötä, niin nakkaisin kaikki kolme hiuksista vittuun ja ottaisin oikeita talentteja tilalle. Sellaisia jotka osaavat oikeasti säveltää." -danny-
vvaltsu
24.11.2016 07:14:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=MBwjdy6NSSM
 
Tässä aiheeseen liittyen ilmeisen toimiva tapa estää johtojen kiertymistä. Elikkä oikea tapa pistää johdot kiepille.
 
Dulce et decorum est lapis esse sidus
basisti1971
24.11.2016 07:53:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Fortune: Minun teoriani piuhoista on se, että kuuluisien plektratonttujen (ne tyypit, jotka vievät kaikki plektrat piiloon, sukua sukkia piilottaville tontuille) lemmikit, piuhamangustit, vääntelevät ne piuhat heti kun kääntää selkänsä.
 
Samaan sakkiin kuulunevat kännikeijut, nuo vekkulit veijarit jotka vaihtavat setelit huonolla kurssilla kolikoiksi ja jättävät vaivanpalkaksi päänsäryn, yleisen voimattomuuden ja pahan maun suuhun.
 
T:Samuli
 
Laulava Kylätohtori
24.11.2016 10:18:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mites tuollainen Hendrix tyylinen kierrejohto vaikuttaa soundiin? Eikös tuollaisella jotain vaikutusta ole verrattuna normaaliin suorempaan kitarajohtoon, vai olenko aivan väärässä?
 
Välillä käynyt mielessä jos hommais tuollaisen kierrejohdon kun se näyttää siistiltä ja voisi olla ehkä hieman kevyempikin kuin normaali johto, mutta en tiedä huonoja puolia tuosta johdosta.

 
Kuten edellä todettiin, niin huippulaatuinen ei muuta soundia ollenkaan, mutta Hendrix, SRV, ynnä muut velikullat käyttivät halpoja ja "huonoja" kierrepiuhoja juuri muuttaakseen soundia. SRV:hän totesi kitarateknikolleen, kun se toi näytille laatupiuhoja, ettei huoli niitä, koska 'ne johtavat liikaa sähköä'. :D
 
Ideana on siis, että johdon myötä kasvanut kapasitanssi siirtää resonanssitaajuutta. Tämä leikkaa yläpäätä ja korostaa keskiääniä. Samaa muutosta ei saa vahvistimen eq:sta tai kitaran tonesta, koska kitaran mikit toimivat eri tavalla pitkän "huonolaatuisen" piuhan kanssa.
 
Olen tätä jo monesti toistanut, mutta itsellä on kitarassa toggle switchillä valittavissa konkkia, jotka tekevät saman ilmiön, mutta ilman huonon piuhan huonoja puolia.
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
McNulty
24.11.2016 10:53:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös maapallo pyöri tiettyyn suuntaan. Jos tuon pyörimisen saisi lakkautettua niin ehkäpä johdotkin pysyisivät suorassa. Tai jos joka toinen päivä pallo pyörisi toiseen suuntaan ja oikoisi roikat automatic?
 
moving in stereo
Puavali
24.11.2016 13:04:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Eikös maapallo pyöri tiettyyn suuntaan. Jos tuon pyörimisen saisi lakkautettua niin ehkäpä johdotkin pysyisivät suorassa. Tai jos joka toinen päivä pallo pyörisi toiseen suuntaan ja oikoisi roikat automatic?
 
Päiväntasaajan eteläpuolella coriolis-voima kiertänee piuhat eri suuntaan kuin täällä pohjoisella pallonpuoliskolla. Jos muuttaisi tasan tarkkaan päiväntasaajan kohdalle, niin piuhat säilysi ilman kiertymistä?
heviäijä
24.11.2016 13:08:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Eikös maapallo pyöri tiettyyn suuntaan. Jos tuon pyörimisen saisi lakkautettua niin ehkäpä johdotkin pysyisivät suorassa. Tai jos joka toinen päivä pallo pyörisi toiseen suuntaan ja oikoisi roikat automatic?
 
Itse olen ratkaissut ongelman säilyttämällä piuhoja maapallon kiertoliikkeen suuntaisesti. Myös netissä tonesta jauhaminen vähentää soittoa ja piuhojen tarvetta.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Pelimonni
24.11.2016 13:40:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kuten edellä todettiin, niin huippulaatuinen ei muuta soundia ollenkaan, mutta Hendrix, SRV, ynnä muut velikullat käyttivät halpoja ja "huonoja" kierrepiuhoja juuri muuttaakseen soundia. SRV:hän totesi kitarateknikolleen, kun se toi näytille laatupiuhoja, ettei huoli niitä, koska 'ne johtavat liikaa sähköä'. :D
 
Ideana on siis, että johdon myötä kasvanut kapasitanssi siirtää resonanssitaajuutta. Tämä leikkaa yläpäätä ja korostaa keskiääniä. Samaa muutosta ei saa vahvistimen eq:sta tai kitaran tonesta, koska kitaran mikit toimivat eri tavalla pitkän "huonolaatuisen" piuhan kanssa.
 
Olen tätä jo monesti toistanut, mutta itsellä on kitarassa toggle switchillä valittavissa konkkia, jotka tekevät saman ilmiön, mutta ilman huonon piuhan huonoja puolia.

 
Minkä kokoisia konkkia.? Ovatko maasta kuumaan, vai sarjassa kuumassa.
Pitänee tehä boksi, kun konkkia kaappi täynnä.
 
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
kapa
24.11.2016 14:32:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuossa syy, miksi käytän langatonta :-)
 
Kapa
klobasa
24.11.2016 14:49:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo on kyllä mestari nostamaan jotain ikivanhoja ketjuja ja saamaan niihin keskustelun käyntiin! :)
 
Åboensis
24.11.2016 15:00:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kuten edellä todettiin, niin huippulaatuinen ei muuta soundia ollenkaan, mutta Hendrix, SRV, ynnä muut velikullat käyttivät halpoja ja "huonoja" kierrepiuhoja juuri muuttaakseen soundia. SRV:hän totesi kitarateknikolleen, kun se toi näytille laatupiuhoja, ettei huoli niitä, koska 'ne johtavat liikaa sähköä'. :D
 
Juu, siinä oli super-teknikko Rene Martinez ihmeissään kun Stevie käski mennä Radio Shackiin ja ostaa itselleen halvinta mahdollista harmaata kierrepiuhaa - minkään muun värisetkään eivät kelvanneet ;D.
 
Itsekin käytän nimenomaan kierrepiuhaa juuri tästä syystä. Siis koska isotkin pojat. Mulle se tosin on vain kosmeettinen juttu, ja on mulla suoriakin piuhoja. Mutta kitaran päässä aina kierre, koska se näyttää niin mageelta ;D.
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Arkka
24.11.2016 15:08:42 (muokattu 24.11.2016 15:23:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelimonni: Minkä kokoisia konkkia.? Ovatko maasta kuumaan, vai sarjassa kuumassa.
Pitänee tehä boksi, kun konkkia kaappi täynnä.

 
Maasta kuumaan. Kannattaa kokeilla eri arvoja kun vaikutus riippuu muista kamoista.
 
Meikä laitto omaan boksiin vaihtoehtoja 1 nF -> 9,4 nF (2*4,7 siis), mutta käytännössä kytkin on usein mulla asennossa 2,2 nF tai 3,3 nF. Tosin joskus tuntuu, että 1 nF:kin on liikaa, eli sen vaihtanen ehkä puoleen, jos tolle joskus tulee enempi käyttöä.
 
Tuossa vielä tuollanen linkki, jossa ehkä suuntaa-antavasti arvoista:
http://www.premierguitar.com/articl … _vintage_coiled_cable_simulator_mod
 
So lets start with some recommended cap values for simulating varying lengths of vintage coiled cable:
 
10-foot (3 meters): 1nF
15-foot (4.5 meters): 1.5nF
20-foot (6 meters): 2.2nF
30-foot (9 meters): 3.3nF
Ultra-long: 4.7nF
 
Jii-Gee
24.11.2016 16:21:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Itsekin käytän nimenomaan kierrepiuhaa juuri tästä syystä. Siis koska isotkin pojat. Mulle se tosin on vain kosmeettinen juttu, ja on mulla suoriakin piuhoja. Mutta kitaran päässä aina kierre, koska se näyttää niin mageelta ;D.
 
Mulla olis kolme kpl niitä wanhoja aitoja 60s / 70s kierrepiuhoja.. *pistänkö huutokaupan pystyyn?* ;-D
 
70s Rokkenroll.. !! VIDEO
ÄrGee
24.11.2016 16:22:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kierrepiuhalla vitnaaki mojoam diu diu
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «