Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lakan tarttuminen ruusupuuhun
1
msalmela
10.11.2016 22:45:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Lakkasin ruusupuisen otelaudan sivut polyuretaanilakalla ja nyt lakka lohkeilee pois. Näkyy olevan laikkuja johon lakka ei ole tarttunut ollenkaan. Onko ruusupuussa jotain spesiaalia ettei lakka tarttuisi? Öljyinen puu kuten tiikki tai jotain. Olen kylläkin epoksilla ensin fillannut. Vika voi tietenkin olla että olen tuhrinut sen itse. Kaikkeen muuhun kyllä sain tarttumaan.
 
.mika
 
MPU
11.11.2016 07:14:16 (muokattu 11.11.2016 07:22:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahimmillaan ruusupuu voi olla todella rasvaista. Epoksi voi olla myös sellaista, johon lakka ei tartu. Asetonilla voi yrittää poistaa rasvaa ennen lakkausta. Epoksin ja lakan väliin voi laittaa sellakkakerroksen.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
MHFV90
12.11.2016 19:18:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on aina tarttunut kyllä ruusupuuhun PU-lakka hyvin. Millä karkeudella olet sen hionut ennen lakkausta?
 
MHFV90
12.11.2016 19:19:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on aina tarttunut kyllä ruusupuuhun ja epoksiin PU-lakka hyvin. Millä karkeudella olet sen hionut ennen lakkausta?
 
msalmela
12.11.2016 20:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt en tarkkaan muista karkeutta, siitä on yli 6 kk. Mutta luulen että jotain 300 jollei jopa päälle. Olisinkohan hieronut suojausteipin liimoja pitkin otelaudan reunaa. Joten asetonilla pyyhkäisy myös ohjelmaan ennen uusintaa.
 
.mika
 
rainmaker
16.11.2016 10:56:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ruusupuussa jotain spesiaalia ettei lakka tarttuisi?
 
Itselläni ruusupuun lakkaaminen on onnistunut ihan ilman mitään erikoisjärjestelyjä. Voisiko olla mahdollista, että käsistäsi on tarttunut rasvaa ruusupuun pintaan? Kannattaa vielä kokeilla pyyhkiä puun pinta esim. asetonilla, jolloin kaikki epäpuhtaudet lähtevät pois.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Azolith
16.11.2016 17:01:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asetonin kanssa kannattaa olla varovainen, esim mitään lakkapintaa ei sitten parane nennä pilaamaan.
Rasvanhan saa pois miedommin vaikka Sinolilla tms muulla alkoholilla, vodka on hyvä.
 
.
msalmela
17.11.2016 11:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkoholeja olen itsekin harkinnut, mutta yhden ongelman jälkeen olen tullut vainoharhaiseksi että niissä on lakan kanssa sopimattomia rasvoja. Saatan kertoakin että muut osaavat varoa. Piti sekoittaa väriä lakkaan ja ajattelin olla erittäin tarkka ja mittasin lääkeruiskulla. No, siihen tuli sitten sellaisia pieniä pisteitä jotka hylkivät lakkaa. Lakka aivan juoksi pois. Kyselin sitä maalikauppiaaltakin että mitä tämä nyt on. Hän sanoi että silikoni tekee tuommoista. Olin ymmällä että enhän minä ole käsitellyt mitään silikoneja. Aloin sitten tutkimaan sen lääkeruiskun tuoteselostusta ja siellähän oli tiivistysrenkaassa silikonia. Siitä varmaan liuennut. Hiomapaperia kehiin ja tästä lähtien vain maalaukseen tarkoitettuja tuotteita.
 
.mika
 
MHFV90
23.11.2016 00:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apteekista saa hyviä muovisia pipettejä tuohon tarkoitukseen. Ja tuli sellanenkin mieleen että onko tämä projekti joku uudelleen maalaus vaiko ihan uusi kaula?
 
msalmela
23.11.2016 12:31:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MHFV90: Apteekista saa hyviä muovisia pipettejä tuohon tarkoitukseen. Ja tuli sellanenkin mieleen että onko tämä projekti joku uudelleen maalaus vaiko ihan uusi kaula?
 
Tämä on uusi kaula. Toinen kaula minun urallani. Ensimmäisessä ei niinkään näytä irtoavan, tai en ole uskaltanut rapsutella. Siinäkin onnistuminen tuli vasta toisella kerralla.
 
.mika
 
okabass
23.11.2016 15:11:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

msalmela: Hän sanoi että silikoni tekee tuommoista. Olin ymmällä että enhän minä ole käsitellyt mitään silikoneja. Aloin sitten tutkimaan sen lääkeruiskun tuoteselostusta ja siellähän oli tiivistysrenkaassa silikonia. Siitä varmaan liuennut.
.mika

 
Kuulemma sirkkelinterissä (joilla kaulapuu on sahattu) on saatettu käytetty silikonia.
 
MHFV90
24.11.2016 20:43:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin että jos se olisi vanha kaula jota on öljytty. Sit ei tuu mieleen ku että ruusupuu on öljyistä tai liihan hieno hionta ennen lakkaa.
 
samipa
25.11.2016 08:32:48 (muokattu 25.11.2016 08:37:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sit on niitä lasisia ruuttia..
 
Itse olen ruusupuun päälle sellakkaa vedellyt ja nähnyt muutaman kerran muidenkin vetävän. Koskaan ei ole irti lähtenyt, muutoin kuin väkivalloin ja ikinä ei ole viinalla pesty puita.
 
Työjärjestys on hyvä miettiä etukäteen. Itse oppinut tekemään nauhatyöt ja muut hommat ensin, sitten lopuksi hionta ja pölyjen poisto ennen pintakäsittelyä.
 
Olen kuullut että moni muu käyttää sen viinan muihin tarkoitusksiin..
 
-Sami
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «